Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500246 Filosofia | OB | 2 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No hi ha prerequisits.
L'objectiu d'aquesta assignatura és, en primer lloc, fer una introducció a les nocions lògiques fonamentals: conseqüència lògica, satisfactibilitat, consistència i equivalència lògica. En segon lloc, es pretén dotar a l'estudiantat de les tècniques bàsiques per a l'anàlisi lògica dels raonaments deductius, amb especial atenció als raonaments filosòfics. L'assignatura, però, pot ser cursada per persones d'altres especialitats. La naturalesa de l'assignatura és fonamentalment pràctica, però també es reflexionarà sobre els principals problemes de Filosofia de la Lògica. Al llarg de tot el curs utilitzarem diferents eines, com els jocs deductius (pràctiques) que tenen com a finalitat potenciar la creativitat en l'argumentació filosòfica.
Com a últim objectiu, l’assignatura posarà èmfasis en el rigor i l’estructura de l’assaig filosòfic, element indispensable que ha de dominar tot estudiant de filosofia.
1. Introducció a la lògica formal.
2. La lògica proposicional: Primers passos cap a la simbolització. Connectives. Enunciats.
3. Semàntica de la lògica proposicional. Assignacions de valors de veritat. Taules de veritat. Tautologies, contradiccions i fórmules contingents.
4. Satisfactibilitat i conseqüència lògica. Equivalència lògica.
5. Deducció natural per a la lògica proposicional.
6. Aristòtil i els sil·logismes clàssics.
7. Sintaxi de la lògica de primer ordre.
8. Semàntica de la lògica de primer ordre. Estructures. Veritat en una estructura.
Combinació de classes teòriques i pràctiques.
Jocs deductius.
Resolució conjunta d'exercicis.
Activitats d'autoaprenentatge.
Introducció de diferents nivells de dificultat en les pràctiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Resoldre excercicis a classe | 29 | 1,16 | 6, 7 |
Taller de jocs deductius | 20 | 0,8 | 1, 2, 5, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball sobre jocs deductius | 26 | 1,04 | 1, 2, 5, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de conceptes | 25 | 1 | 6, 7, 10 |
Resoldre problemes. | 30 | 1,2 | 6, 10 |
Hi ha dues modalitats d’avaluació, la continuada i l’única.
Avaluació continuada. Hi haurà tres tipus d’activitats avaluatives: una prova de síntesi, un treball en grup relacionat amb un taller de jocs deductius que tindrà lloc a les classes pràctiques, i l’avaluació continuada de les pràctiques setmanals.
La prova de síntesi valdrà un 50% de la nota; el treball un 20% i l’avaluació continuada de les pràctiques setmanals un 30%. La prova de síntesi es realitzarà el dia 18 de desembre del 2023, i la data límit del lliurament del treball en grup serà el 08 de gener de 2024. Per poder ser avaluat en la modalitat d’avaluació continuada, s’haurà d’haver lliurat un mínim de 8 pràctiques, i haver fet la prova de síntesi. Tingueu en compte que, si opteu per la modalitat d’avaluació continuada i no entregueu les pràctiques necessàries, no podreu ser avaluats de l’assignatura. Les pràctiques no son recuperables, s’han de fer i entregar el mateix dia de classe.
Per a poder fer la recuperació s’haurà d’haver obtingut, com a mínim, un 3,5 en la suma de les 3 parts i haver-se presentat a 2/3 parts de les proves avaluatives (haver fet la prova de síntesi és doncs indispensable per a poder optar a la recuperació).
Avaluació única. Per poder acollir-se a l’avaluació única, serà necessari omplir una sol·licitud oficial, i s’haurà d’indicar entre el 18 de setembre del 2023 i el 6 d’octubre del 2023. Després d’aquesta data ja no es podrà optar a l’avaluació única. El contingut que s’examinarà serà el dels capítols 1-30del llibre (For all x. Veure bibliografia). Aquest llibre inclou un material d’autoaprenentatge, que es podrà treballar al llarg del curs amb ajut de tutories amb el professorat de l’assignatura. L’avaluació única constarà d’una prova final (70%) i unes pràctiques que s’hauran de portar fetes i que s’hauran de defensar oralment (30%), és a dir, que el professor farà preguntes sobre el seu contingut. Per fer la recuperació s’haurà d’haver fet les dues propostes avaluatives.
El professorat informarà l'alumnat (via Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions de totes les activitats avaluatives.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctiques a l'àula | 30% | 15 | 0,6 | 2, 4, 5, 6, 8, 10 |
Test de síntesis | 50% | 2 | 0,08 | 2, 4, 6, 7, 10 |
Treball taller de jocs deductius | 20% | 3 | 0,12 | 1, 3, 5, 7, 8, 9, 10 |
Obligatòria: P.D. Magnus, Forallx, University at Albany, State University of New York, modificada per T. Button, University of Cambridge, sota llicència Creative Commons, 2018, http://www.homepages.ucl.ac.uk/~uctytbu/forallxcam.pdf
Recomanada:
C. Badesa, I. Jané, R. Jansana, Elementos de lógica formal, Ariel, 2007.
J. Barwise and J. Etchemendy, The Language of first-order logic, 3era ed., Center for the Study of Language and Information, cop. 1992.
Franks, C. "Propositional Logic", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2023 Edition), Edward N. Zalta & Uri Nodelman (eds.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/sum2023/entries/logic-propositional/>.
The Logic Café, http://thelogiccafe.net/PLI/
Ampliación:
Copi, I. M; Cohen, C; Rodych, V. Introduction to logic. Routledge, 2018.
Doxiadis, A. & C. H. Papadimitriou . Logicomix : una búsqueda épica de la verdad. Madrid: Sinsentido, 2011. Print. (novel·la gráfica)
Ewald, W. "The Emergence of First-Order Logic", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2019 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/spr2019/entries/logic-firstorder-emergence/>.
Lavin, A. Thinking well. A logic and critical thinking textbook. Creative commons.
Shapiro, S. & T. Kouri Kissel, "Classical Logic", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2022 Edition), Edward N. Zalta & Uri Nodelman (eds.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/win2022/entries/logic-classical/>.
Sider, T. Logic for philosophy. Oxford University Press, USA. 2010
Thomason, R. "Logic and Artificial Intelligence", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2020 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/sum2020/entries/logic-ai/>.
No hi ha cap software específic