Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500246 Filosofia | OB | 2 | 1 |
2503702 Ciències de l'Antiguitat | FB | 2 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No n'hi ha.
Filosofia antiga (6 ECTS) és una assignatura que es considera matèria bàsica de la UAB, programada per al segon any dels següents estudis: Grau en Filosofia i Grau en Ciències de l'Antiguitat.
L'assignatura compleix dos objectius: d'una banda, és principalment l'estudi dels dos autors més importants de la filosofia antiga (Plató i Aristòtil), que alhora són dels més importants de la filosofia en general. D'altra banda, com que l'àmbit d'estudi coincideix historiogràficament amb el del naixement de la filosofia, l'assignatura és també un inici a la filosofia, en la seva singularitat històrica. En aquest sentit, l'estudi dels primers filòsofs es farà a través de dues de les figures més assenyalades: Heràclit i Parmènides.
El programa de l’assignatura està format pels temes següents:
Bloc 1.
Tema 1. El problema del naixement de la filosofia.
Tema 2. La filosofia anomenada “presocràtica”.
Tema 3. Heràclit d’Efes I.
Tema 4. Heràclit d’Efes II.
Tema 5. Parmènides d’Elea I.
Tema 6. Parmènides d’Elea II.
Tema 7. La “revolució” dels sofistes.
Tema 8. Sòcrates.
Bloc 2.
Tema 9. Plató, autor de diàlegs socràtics.
Tema 10. Plató, el filòsof que aprèn a morir.
Tema 11. Plató i les idees.
Tema 12. Plató, politeia.
Tema 13. Plató i la ciutat justa.
Tema 14. Plató i la vida justa.
Tema 15. Plató, el bé i la dialèctica.
Bloc 3.
Tema 16. Aristòtil i la sil·logística.
Tema 17. Aristòtil i les categories.
Tema 18. Aristòtil, el saber i les causes.
Tema 19. Aristòtil, l’acte i la potència.
Tema 20. Aristòtil i el moviment.
Tema 21. Aristòtil i l’ànima.
Tema 22. Aristòtil i la reproducció dels animals.
Tema 23. Aristòtil, tècnica i naturalesa.
Les classes consisteixen en l’exposició i discussió de textos sobre el tema. Es preveuen intervencions del professor i dels i les alumnes participants.
La dinàmica de classe fa necessària la lectura fora de l’horari d’aula dels textos que després seran tractats a l’aula.
Es reservaran 15minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 45 | 1,8 | 2, 5, 11, 14, 16, 17, 28 |
Tipus: Supervisades | |||
Informes | 22,5 | 0,9 | 5, 7, 8, 9, 10, 13, 15, 18, 19, 20, 21, 22, 25, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures i estudi | 75 | 3 | 7, 8, 15, 19, 20, 25 |
Aquesta assignatura admet el sistema d’avaluació continuada i el sistema d’avaluació única.
Avaluació continuada
L'avaluació continuada consistirà en 3 proves tipus test, una al final de cada un dels tres blocs temàtics (de 2 punts cadascuna), i 2 lliuraments d'informes en els períodes entre les proves test (de 2 punt cadascun).
Avaluació única
En una única data, l’estudiant que opti per l’avaluació única lliurarà dos informes (de dos punts cadascun) i farà una prova de tipus test (de sis punts) que abastarà la totalitat del programa.
En el moment de la realització de cada activitat d’avaluació, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions. La nota final és la mitjana ponderada de totes les activitat avaluades.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més de 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1a prova | 20% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 25, 26, 27, 28 |
1er Informe | 20% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 25, 26, 27, 28, 29 |
2na prova | 20% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28 |
2on Informe | 20% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28 |
3a prova | 20% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
Aquesta assignatura admet el sistema d’avaluació continuada i el sistema d’avaluació única.
Avaluació continuada
L'avaluació continuada consistirà en 3 proves tipus test, una al final de cada un dels tres blocs temàtics (de 2 punts cadascuna), i 2 lliuraments d'informes en els períodes entre les proves test (de 2 punt cadascun).
Avaluació única
En una única data, l’estudiant que opti per l’avaluació única lliurarà dos informes (de dos punts cadascun) i farà una prova de tipus test (de sis punts) que abastarà la totalitat del programa.
En el moment de la realització de cada activitat d’avaluació, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions. La nota final és la mitjana ponderada de totes les activitat avaluades.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més de 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
No cal.