Logo UAB
2022/2023

La Mediació Familiar

Codi: 44689 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4317933 Mediació Familiar i en els Àmbits del Dret Privat OB 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
Mariona Torra Cot
Correu electrònic:
mariona.torra@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Equip docent

José María Sanahuja Gavaldà
Ingrid Agud Morell

Equip docent extern a la UAB

Mercè Alaball
Sònia Miguel

Prerequisits

No hi ha

Objectius

L'objectiu del mòdul 3 és conèixer els diferents contextos de mediació (àmbit familiar), les seves regulacions jurídiques i les actuacions específiques que es requereixen, així com analitzar les situacions de desigualtat en les relacions familiars i de convivència. També es pretén adquirir competències per saber dur a terme i desenvolupar un procés de mediació aplicat a l'àmbit de la mediació familiar.

Competències

  • Comunicar de manera clara, persuasiva i sense ambigüitats tant a públics experts com no experts.
  • Gestionar i redactar adequadament els tràmits administratius i els continguts d'un acte de mediació familiar i de l'àmbit del dret privat.
  • Identificar i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic en matèria de mediació a les diferents accions mediadores socioeducatives.
  • Mostrar un compromís ètic i de gènere en la mediació.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Reconèixer i preservar la situació de simetria permanent entre les parts en l'acte de mediació.
  • Resoldre problemes de manera efectiva, contextualitzada i amb responsabilitat social.

Resultats d'aprenentatge

  1. Anticipar-se a les demandes d’informació de l’entorn.
  2. Aplicar el compliment de la normativa vigent en matèria de mediació en les diferents accions mediadores.
  3. Aplicar estratègies per fer un procediment administratiu adequat d'un acte de mediació familiar i/o de l'àmbit del dret privat.
  4. Aplicar estratègies per garantir la igualtat de condicions entre les parts.
  5. Demostrar un bon domini del llenguatge verbal i no verbal (gestos, to de veu, expressió facial, etc.) i adaptar-lo a cada situació.
  6. Demostrar una actitud positiva i respectuosa cap a la resta de l’equip i/o els usuaris.
  7. Distingir el context normatiu i jurídic dels diferents àmbits de la mediació.
  8. Documentar-se abans de prendre decisions.
  9. Emprar adequadament recursos, mètodes canals i mitjans per a una comunicació efectiva amb diferents públics.
  10. Identificar les possibilitats d’intervenció mediadora en contextos de complexitat.
  11. Prendre decisions en situacions complexes i avaluar-ne les possibles conseqüències.
  12. Reconèixer, gestionar i expressar les opinions de manera assertiva i respectuosa.
  13. Redactar i documentar adequadament els continguts i els acords principals de qualsevol acte o acció de mediació.
  14. Respectar les opinions, els valors i les cultures de la resta de l'equip i/o dels usuaris.

Continguts

  • La família i situacions convivencials.
  • La regulació de la família.
  • Els conflictes familiars com a punt de partida de la mediació familiar.
  • Tipologia de conflictes que es poden generar a l'entorn familiar: trencament vincle matrimonial o relació de parella, conflictes generacionals, conflictes entre germans, a la relació avis/pares/néts, a l'adopció i acolliment, disputes patrimonials, conflicte a l'àmbit de les successions, etc.
  • La mediació com a procés d’intervenció i gestió de conflictes en el context de la família. Conjugació d’aspectes legals, psicològics i socials.
  • El dret de successions i la mediació en aquest context.
  • Estratègies i eines específiques de mediació en l'àmbit de la família com a sistema

Metodologia

Aquest mòdul es desenvolupa mitjançant activitats dirigides, supervisades i autònomes caracteritzades per la combinació de:

• Conferències amb experts convidats.

• Resolució de casos, exercicis i problemes pràctics de manera presencial i virtual.

• Simulació de problemes i role playing

 • Seminaris pràctics presencials

• Aprenentatge basat en problemes

  • Fòrum de debats.

• Tutories.

• Estudi personal.

• Lectura d’articles i informes.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura o el mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats dirigides 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Activitats supervisades 37,5 1,5 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Activitats autònomes 137,5 5,5 1, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14

Avaluació

Aquest mòdul s'avaluarà d'acord amb les evidències següents:

• Assistència i participació activa als fòrums

• Assistència a conferències i activitats complementàries (reflexió crítica, escrit amb aportacions de la conferència a la pràctica professional de la mediació, etc.)

• Lliurament exercicis resolució de casos

• Lliurament d'informes/treballs

La nota del mòdul s'establirà seguint les proporcions que es detallen a la taula d'activitats d'avaluació.

 

La còpia o plagi, en qualsevol tipus de prova avaluativa, constitueixen un delicte i es penalitza amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la. Es considerarà que un treball o activitat està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està plagiat quan es presenta com a propi una part d'un text d'un autor sense citar-ne les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. https://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

 

Així mateix, per aprovar aquest mòdul, també cal demostrar una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o llengües vehiculars que consten a la guia docent. A totes les activitats es tindrà en compte la correcció lingüística, redacció i aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d’expressar-se amb fluïdesa i correcció i mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Asistència i participació activa 10% 0 0 5, 6, 12, 14
Assistència a conferències i activitats complementàries (reflexió crítica, escrit amb aportacions de la conferència a la pràctica professional de la mediació, etc.) 10% 0 0 5, 8, 10, 12, 14
Lliurament exercicis/ resolució de casos/ prova escrita 30% 0 0 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13
Lliurament informes i treballs 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Proves de desenvolupament conceptual i metodològic 20% 0 0 2, 5, 9, 11, 12, 13

Bibliografia

S'hi especifica la bibliografia general que no exclou l'específica que pugui proporcionar el professorat que intervé en la formació.

 

 

Alés, J.; Mata, J.D. (2016). Manual práctico para mediadores. El misterio de la mediación. Barcelona: Editorial Atelier.

Bordalí, A. (2014). Justicia privada. Revista de Derecho, Vol. 16, 1, 165-186.

Casanovas, P., Magre, J. y Lauroba, M.E. (dirs.) (2010). Llibre blanc de la mediació a Catalunya, Barcelona: Huygens editorial.

De Diego, R. y Vallejo, C. (2013). Mediación: proceso, tácticas y técnicas. Barcelona: Pirámide.

Haybes, J. (2012). Fundamentos de la mediación familiar. Madrid: Gaia.

Ortuño, J.P. (1018). Justicia sin jueces. Barcelona: Ariel.

 

Accés a les bases de dades de les biblioteques d'humanitats i ciències socials. Recursos acadèmics on-line (https://www.uab.cat/web/servei-de-biblioteques-1345703209400.html)

Programari

No es requereix programes específics.