Logo UAB
2022/2023

Aspectes Generals de Mediació

Codi: 44687 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4317933 Mediació Familiar i en els Àmbits del Dret Privat OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Joaquín Gairin Sallan
Correu electrònic:
joaquin.gairin@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

La llengua de comunicació pot ser tant en català com en castellà en funció de la situació personal de cadascú

Equip docent

Pedro Jurado de los Santos
Susana Navas Navarro
Josep Maria Sanahuja Bonfill
Patricia Olmos Rueda

Equip docent extern a la UAB

Mercè Alaball
Sònia Miguel

Prerequisits

No hi ha requisits previs

Objectius

L'objectiu del present mòdul és conèixer els fonaments generals de la mediació i els conceptes fonamentals de la mediació familiar i del dret privat. Així mateix, es pretenen establir les diferències conceptuals entre mediació, negociació i arbitratge i presentar diferents escoles o models de mediació. També es treballarà el concepte de conflicte, així com les tècniques de gestió i la seva resolució.

Competències

  • Diferenciar la base mediadora de l'acte de negociació.
  • Mostrar un compromís ètic i de gènere en la mediació.
  • Planificar i desenvolupar recerques i divulgar la cultura de mediació.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Resoldre problemes de manera efectiva, contextualitzada i amb responsabilitat social.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i interpretar la informació de manera sistemàtica.
  2. Contrastar idees i arguments en equips de treball per generar idees creatives.
  3. Demostrar una actitud positiva i respectuosa cap a la resta de l’equip i/o els usuaris.
  4. Documentar-se abans de prendre decisions.
  5. Identificar diferents maneres de gestionar el conflicte.
  6. Identificar les possibilitats d’intervenció mediadora en contextos de complexitat.
  7. Localitzar fonts d’informació i bases de dades específiques de l’àmbit disciplinari.
  8. Prendre decisions en situacions complexes i avaluar-ne les possibles conseqüències.
  9. Reconèixer i identificar els diferents principis, enfocaments i estratègies de la mediació, així com el disseny i la pràctica de la mediació.
  10. Respectar les opinions, els valors i les cultures de la resta de l'equip i/o dels usuaris.

Continguts

• Les persones i el seu entorn. Desenvolupament i interacció:

o Processos psicològics i psicosocials del desenvolupament

o El conflicte, tipologia i nivells

o Anàlisi, Gestió i resolució de conflictes.

• La mediació, principis, disseny del procés i pràctica de la mediació:

o La resolució alternativa de conflictes jurídics

o La mediació i la legislació al voltant de la mediació

o El desenvolupament de la mediació. L´atenció a persones vulnerables

• Escoles i models de mediació

• Diferències entre conciliació, mediació i arbitratge

• El contracte de transacció i la seva regulació jurídica

• Estratègies i eines específiques per comprendre i analitzar la dinàmica del conflicte i la mediació

Metodologia

Aquest mòdul es desenvolupa mitjançant activitats dirigides, supervisades i autònomes caracteritzades per la combinació de:

• Conferències amb experts convidats.

• Resolució de casos, exercicis i problemes pràctics de manera presencial i virtual.

• Simulació de problemes i role playing

• Fòrum de debats.

• Tutories.

• Estudi personal.

• Lectura d’articles i informes.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura o el mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats dirigides 112,5 4,5 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Activitats supervisades 56,2 2,25 1, 4, 5, 6, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Activitats autònomes 206,3 8,25 1, 4, 6, 7

Avaluació

Aquest mòdul s'avaluarà d'acord amb les evidències següents:

• Assistència i participació activa als fòrums

• Assistència a conferències i activitats complementàries (reflexió crítica, escrit amb aportacions de la conferència a la pràctica professional de la mediació, etc.)

• Lliurament exercicis resolució de casos

• Lliurament d'informes/treballs

La nota del mòdul s'establirà seguint les proporcions que es detallen a la taula d'activitats d'avaluació.

Hi haurà una qualificació dels aspectes més jurídics i de pràctica mediadora (incloent-hi alguns exercicis i proves escrites) i una altra dels aspectes més psicosocials.

La còpia o plagi, en qualsevol tipus de prova avaluativa, constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la. Es considerarà que un treball o activitat està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. https://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html  

Així mateix, per aprovar aquest mòdul, també cal demostrar una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitatses tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assisténcia i participació activa 10% 0 0 2, 3, 5, 6, 10
Lliurament exercicis / resolució de casos 40% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Lliurament informes i treballs 40% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

S'hi especifica la bibliografia general que no exclou l'específica que pugui proporcionar el professorat que intervé en la formació.

 

Barona Vilar, Silvia y otros autores; (2022); Meditaciones sobre mediación (MED+). Valencia: Tirant lo Blanch.

Blanco; M. (2018). Mediación y sistemas alternativos de resolución de conflictos. Una visión jurídica. Madrid: Editorial Reus.

Cabrera, R y Quesada, P.M. (2018). La mediación como método para la resolución de conflictos. Madrid: Dykinson.

Farré, S. (2006, 2ª). Gestión de conflictos: taller de mediación. Un enfoque socioafectivo. Barcelona: Ariel

Madrid; S. (2017). Mediación motivacional. Hacia una relación de acompañamiento en los conflictos. Madrid: Editorial Reus.

Moreno, F.J. (Coord.) (2014). Bases de Mediació. Barcelona: Servei de publicaciones de la UAB

Munné Catarina, Frederic y Vidal Teixidó, Antoni; (2013); La mediación. Resolución Pacífica de conflicto. Régimen jurídico y eficacia procesal. Barcelona: La Ley.

Ortuño Muñoz, Pascual; (2018); Justicia sin jueces. Barcelona: Ariel.

Pérez-Ugena, M (2017). El uso on-line de la mediación, servicio de solución de conflictos. Madrid: Dykinson.

Suares, M. (2005). Mediación. Conducción de disputas, comunicación y técnicas. Barcelona: Paidós.

Ury, W. (2012). Supere el No. Como negociar con personas que adoptan posiciones inflexibles. Madrid: Gestión 2000.

Vega; Y. y otros (2015). Gestión de conflictos y procesos de mediación. Madrid: Paraninfo.

 

Accés a les bases de dades de les biblioteques d'humanitats i ciències socials. Recursos acadèmics on-line (https://www.uab.cat/web/servei-de-biblioteques-1345703209400.html)

Programari

No es requereix programari específic