Logo UAB
2022/2023

Treball de Final de Màster

Codi: 44507 Crèdits: 20
Titulació Tipus Curs Semestre
4315555 Egiptologia OB 2 A

Professor/a de contacte

Nom:
Josep Cervello Autuori
Correu electrònic:
josep.cervello@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Marc Orriols Llonch
Jose Lull García
Joan Oller Guzman

Equip docent extern a la UAB

Andrés Diego Espinel
Francisco Bosch Puche
Juan Carlos Moreno García
Lucía Díaz-Iglesias Llanos
Miguel Ángel Molinero Polo
Sandra Tárraga Bono

Prerequisits

Per cursar aquest mòdul és imprescindible haver cursat els sis mòduls lectius del primer any del màster i estar cursant simultàniament (o haver cursat ja, en edicions anteriors del màster) els quatre mòduls lectius del segon any.

Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul del màster és doble:

1) Capacitar l'estudiant per a l'ús dels mètodes i tècniques del treball científic en egiptologia, facilitar-li el coneixement i l'accés als instruments i fons bibliogràfics i webgràfics propis de la disciplina (repertoris bibliogràfics i de fonts, obres de referència, literatura primària i secundària...) i introduir-lo en la història de la disciplina i en els principals debats teòrics i metodològics del passat i del present. Aquestes habilitats i coneixements s'impartiran en el marc de la matèria Metodologia de la recerca egiptològica.

2) Tutoritzar la confecció del Treball de Final de Màster de l'estudiant, que consistirà en l'elaboració d'un article egiptològic d'alta especialització, d'unes 30 pàgines de extensió i amb un aparell crític ben organitzat i desenvolupat, que podrà consistir tant en un detallat estat de la qüestió sobre una problemàtica egiptològica determinada com en un treball de recerca original sobre un tema concret. En ambdós casos, la temàtica serà definida de comú acord entre l'estudiant i el professor tutor del treball. El TFM comportarà necessàriament a més l'ús dels mètodes i tècniques del treball egiptològic i de les TIC, l'anàlisi directa de fonts textuals, iconogràfiques i/o arqueològiques, i la consulta de repertoris de fonts, obres de referència en la disciplina i literatura primària i secundària. Eventualment, comportarà també edició de textos.

Competències

  • Actuar d'una manera creativa i original amb solidaritat i esperit de col·laboració científica.
  • Analitzar críticament una problemàtica científica determinada en base a fonts històriques i culturals.
  • Aplicar els mètodes i tècniques del treball egiptològic i utilitzar els principals instruments i repertoris bibliogràfics, sèries i revistes, obres de referència i corpora de textos, diccionaris i enciclopèdies egiptològics.
  • Llegir, traduir, analitzar gramaticalment, interpretar críticament i editar textos de l'egipci antic, l'egipci mitjà i neoegipcis de diferents gèneres i sobre diferents suports.
  • Organitzar i planificar els continguts d'un treball de recerca (article, monografia) i/o d'una exposició oral (classe, comunicació, conferència).
  • Posseir i comprendre coneixements que aporta una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Processar i discriminar informació, confeccionar catàlegs i repertoris de fonts textuals o materials, preparar bases de dades bibliogràfiques i científics.
  • Que els estudiants posseeixen les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigida o autònoma.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Reconèixer i valorar problemàtiques sociològiques o ecològiques com el gènere, l'alteritat, la multiculturalitat, la identitat, l'estrangeria o les relacions entre les societats humanes i el medi, responent a les inquietuds de la societat del nostre temps.
  • Valorar la qualitat, l'autoexigència, el rigor, la responsabilitat i el compromís social, tant en la formació com en el treball científic i divulgatiu.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar d'una manera creativa i original amb solidaritat i esperit de col·laboració científica.
  2. Analitzar críticament una problemàtica científica determinada en base a fonts històriques i culturals.
  3. Analitzar críticament una teoria, una obra o un plantejament egiptològic amb vistes al debat científic.
  4. Aplicar els mètodes propis de la investigació egiptològica en les seves diferents subdisciplines.
  5. Citar correctament per les seves sigles les fonts textuals, arqueològiques o iconogràfiques d'acord amb la seva procedència, ubicació o catàleg de publicació.
  6. Confeccionar una bibliografia crítica d'un determinat tema o problema egiptològic.
  7. Conèixer els principals recursos egiptològics on-line (webs i bases de dades) i obtenir informació de la xarxa distingint continguts críticament.
  8. Editar de manera crítica textos jeroglífics i hieràtics.
  9. Estructurar un treball d'investigació egiptològica, confeccionar el seu aparell crític.
  10. Exposar l'estat de la qüestió d'un determinat tema o problema egiptològic.
  11. Llegir críticament bibliografia egiptològica.
  12. Manejar amb soltesa el software de composició de textos jeroglífics.
  13. Manejar els diferents repertoris bibliogràfics, textuals i arqueològics, els principals corpora de textos i les principals sèries i revistes especialitzades en ús en egiptologia.
  14. Organitzar i planificar els continguts d'un treball de recerca (article, monografia) i/o d'una exposició oral (classe, comunicació, conferència).
  15. Posseir i comprendre coneixements que aporta una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  16. Processar i discriminar informació, confeccionar catàlegs i repertoris de fonts textuals o materials, preparar bases de dades bibliogràfiques i científics.
  17. Processar informàticament textos jeroglífics i coptes.
  18. Que els estudiants posseeixen les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigida o autònoma.
  19. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  20. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  21. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  22. Reconèixer i valorar problemàtiques sociològiques o ecològiques com el gènere, l'alteritat, la multiculturalitat, la identitat, l'estrangeria o les relacions entre les societats humanes i el medi, responent a les inquietuds de la societat del nostre temps.
  23. Ressenyar críticament llibres o articles egiptològics especialitzats.
  24. Valorar la qualitat, l'autoexigència, el rigor, la responsabilitat i el compromís social, tant en la formació com en el treball científic i divulgatiu.

Continguts

MATÈRIA: METODOLOGIA DE LA RECERCA EGIPTOLÒGICA

1) Història de l'Egiptologia. Principals corrents teòrics, epistemològics i metodològics en filologia, història i història de la cultura egípcies. La recerca egiptològica avui: principals corrents i línies. L'Egiptologia a Espanya.

2) L'Egiptologia a Egipte. Principals institucions, biblioteques i museus. Principals missions durant els segles XIX i XX. Principals missions actuals. L'Egiptologia fora d'Egipte. Principals universitats, institucions, biblioteques, museus i exposicions.

3) El problema de la transcripció dels noms propis i de termes diversos a les nostres llengües.

4) El treball egiptològic (I): edició de textos (jeroglífics, hieràtics, demòtics, coptes; epigráfics, sobre papir, sobre ostraca …).

5) El treball egiptològic (II): publicació de fonts arqueològiques i iconogràfiques.

6) El treball egiptològic (III): la missió sobre el terreny. Tècniques auxiliars: la datació, la ceràmica, anàlisi d'artefactes i ecofactes (dades geològiques i paleobiològiques), l'arquitectura, la restauració, la fotografia i fotogrametria, el dibuix, la topografia.

7) Informàtica i Egiptologia. Processament de textos jeroglífics: JSesh. Fonts de transliteració i copte. Introducció a les Tècniques de la Informació i la Comunicació (TIC). Programes per al processament de fotografies i per a la realització de dibuixos, plànols i mapes. Bases de dades i principals recursos egiptològics online. Confecció de presentacions en Power-point.

8) La bibliografia egiptològica: principals repertoris bibliogràfics (AEB, OEB, PM); principals repertoris de fonts; enciclopèdies i diccionaris enciclopèdics; gramàtiques i diccionaris de la llengua; sèries i revistes especialitzades.

9) La publicació egiptològica: com elaborar un text egiptològic especialitzat. Sistema tradicional i sistema americà. Confecció de la bibliografia. Confecció de l'aparell crític. Edició d'un volum col·lectiu (actes de congressos, homenatges, etc.). La ressenya bibliogràfica.

10) Investigació, publicació i qualitat. Indexació i categories de revistes especialitzades. Principals llistes de revistes d'humanitats nacionals i internacionals. Índex d'impacte. Indicis de qualitat de llibres (editorials, publicació a l'estranger, traduccions, nombre de cites, ressenyes...). El curriculum vitae.

TREBALL DE FI DE MÀSTER

Vegeu el document: "Orientaciones para la elaboración del Trabajo de Fin de Máster".

Metodologia

Vegeu el document: "Orientaciones para la elaboración del Trabajo de Fin de Máster".

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de metodologia teòriques i pràctiques 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Tipus: Supervisades      
Tutories 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Tipus: Autònomes      
Elaboració i presentació pública del treball de final de màster 440 17,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24

Avaluació

Per superar el mòdul cal superar l'avaluació de les dues matèries que el composen.

A la taula, no s'especifiquen les hores de dedicació a cada activitat perquè poden variar d'un estudiant a un altre. Les hores totals aproximades de treball personal de l'estudiant s'especifiquen a la taula de la secció de "Metodologia".

Els exercicis de la matèria METODOLOGIA DE LA RECERCA EGIPTOLÒGICA consistiran en:

1) Exercicis d'ús de repertoris de fonts i d'instruments bibliogràfics especialitzats.

2) Breu treball sobre una institució egiptològica.

3) Breu treball sobre una missió arqueològica a Egipte de primera importància.

4) Exercicis de confecció de bibliografia i aparell crític.

5) Exercicis amb el processador de textos jeroglífics i altres software d'ús en egiptologia.

6) Edició de textos egipcis en escriptura jeroglífica, hieràtica, demòtica i copta; sobre papir, òstracon o epigràfics.

7) Una ressenya bibliogràfica.

Atès que aquests exercicis tenen com a objetiu fonamental preparar l'estudiant per a la confecció del TFM, s'avaluaran en essència a partir del propi TFM. Per aquesta raó, a efectes de la nota final del mòdul, se'ls assigna un pes específic de tan sols un 5%.

Pel que fa al TREBALL DE FINAL DE MÀSTER, s'avaluarà:

a) L'originalitat i qualitat dels continguts, l'argumentació i l'estructura i el tractament de les fonts textuals, iconogràfiques i arqueològiques (50%);

b) La qualitat de la bibliografia i l'aparell crític (40%);

c) La presentació oral pública amb suport de les TIC (10%).

Pel que fa al procediment de revisió de qualificacions, en el moment de realitzacióde cada activitat d'avaluació els professors informaran l'alumnat del mateix.

Pel que fa a les recuperacions de les proves, el professor acordarà amb els estudiants les dates, que hauran d'estar compreses dins del mes següent a la realització de la prova original. Podran presentar-se a la recuperació també aquells estudiants que, tot i haver aprovat una prova, desitgin pujar nota. El treball de final de màster no està subjecte a recuperació.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis de la matèria "Metodologia de la recerca egiptològica" 5% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Treball de final de màster 95% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24

Bibliografia

Cervelló Autuori, J. 20262. Escrituras, lengua y cultura en el antiguo Egipto. Bellaterra: Edicions UAB.

Da Riva, R.; Vidal, J. (eds.) 2015. Descubriendo el Antiguo Oriente. Pioneros y arqueólogos de Mesopotamia y Egipto a finales del s. XIX y principios del s. XX. Barcelona: Bellaterra (articles de Marsal, Cervelló Autuori i Moreno García).

Davies, V.; Laboury, D. (eds.) 2020. The Oxford Handbook of Egyptian Epigraphy and Paleography. Oxford: Oxford U.P.

Hornung, E. 2000. Introducción a la egiptología. Estado, métodos, tareas. Madrid-Barcelona: Trotta-Edicions de la UB.

Lloyd, A.B. (ed.) 2010. A Companion to Ancient Egypt. 2 vols. Oxford: Wiley-Blackwell.

Sauneron, S. 1971. La egiptología. Vilassar de Mar: Oikos Tau (ed. orig. 1968. Paris: PUF).

Valbelle, D. 1994. L'Égyptologie. Paris: PUF.

Verbovsek, A.; Backes, B.; Jones, C. (eds.) 2011. Methodik und Didaktik in der Ägyptologie. Herausforderungen eines kulturwissenschaftlichen Paradigmenwechsels in den Altertumswissenschaften. München: Wilhelm Fink (especialment articles de Dieleman, Winand, Angenot, Baines i Eyre).

Vegeu el document "Orientaciones para la confección del Trabajo de Fin de Máster".

Programari

JSesh, programa per escriure jeroglífics.

Es pot descarregar gratuïtament de: https://jsesh.qenherkhopeshef.org/