Logo UAB
2022/2023

Turisme i Planejament

Codi: 44473 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4317118 Estudis Globals d'Àsia Oriental OT 0 2
4317520 Estudis Territorials i Planejament OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Gemma Canoves Valiente
Correu electrònic:
gemma.canoves@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Altres indicacions sobre les llengües

Atesa la internacionalització del màster, la llengua de comunicació a l’aula serà el català i/o castellà en funció de la llengua majoritària de l’alumnat

Equip docent

Asunción Blanco Romero

Prerequisits

No n'hi ha, malgrat s'espera un interés pels temes de les dinàmqiues del turisme en el territori. Es farà èmfasi sobre dinàmiques globals, nacionals i locals a nivell de turisme.

Es recomana el domini de la llengua anglesa a nivell de lectura

Objectius

Objectius generals

  • Assumir els coneixements teòrics i metodològics a nivell de Màster en relació als estudis del turisme.
  • Entendre el turisme com una activitat que incideix en els territoris i en les societats on s'implanta.
  • Entendre la rellevància del turisme a nivell local, nacional i internacional.
  • Assumir els instruments bàsics per a la planificació del turisme.

Objectius específics

  • Estudiar les bases teòriques i metodològiques del turisme.
  • Estudiar, a partir de casos, les repercussions de les diverses tipologies de turisme iom interactuen cadascuna d'elles en les societats i els territoris.
  • Estudiar els instruments bàsics de planificació territorial turística.
  • Estudiar els instruments bàsics de planificació territorial turística. Entendre la dinàmica del fenòmen del turisme a nivell Global, Nacional i Local.

Competències

    Estudis Globals d'Àsia Oriental
  • Analitzar críticament l'impacte socioeconòmic i mediambiental dels desplaçaments humans a diferents escales, especialment en el cas del turisme global, abordant la complexitat de la seva gestió en situacions específiques.
  • Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
    Estudis Territorials i Planejament
  • Desenvolupar la capacitat crítica, d'anàlisi i de resolució d'hipòtesis amb el màxim rigor i qualitat per a cada àmbit d'especialització territorial.
  • Promoure estratègies de planificació des de la innovació i amb perspectiva de gènere
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Reconèixer i emprar els mecanismes i instruments de planificació i gestió més eficients, en particular en situacions de conflicte, per a una àmplia tipologia d'espais a diversos nivells d'escala.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  2. Avaluar els impactes territorials, socials, econòmics i ambientals que genera el planejament urbanístic i territorial producte del turisme.
  3. Avaluar els impactes territorials, socials, econòmics i ambientals que genera l'expansió del turisme.
  4. Avaluar l'interès dels paisatges per a l'ús turístic.
  5. Conèixer les noves modalitats de turisme relacionades amb el paisatge cultural i urbà (turisme cultural i turisme urbà).
  6. Gestionar les situacions de conflicte entre el turisme i altres activitats econòmiques des de l'òptica del planejament.
  7. Gestionar les situacions de conflicte entre el turisme i altres activitats econòmiques.
  8. Identificar els instruments per a la planificació i la gestió d'espais turístics sostenibles i innovadors.
  9. Identificar els instruments per a la planificació i la gestió d'espais turístics sostenibles.
  10. Identificar els problemes del sector turístic i saber prendre decisions per resoldre'ls.
  11. Identificar nous productes turístics d'acord amb paràmetres de sostenibilitat.
  12. Planificar el sector turístic de manera integrada des de l'òptica de gènere.
  13. Planificar el sector turístic de manera integrada.
  14. Presentar hipòtesis de treball que ajudin a resoldre els impactes territorials, urbans, socials, econòmics i ambientals que genera l'expansió del turisme.
  15. Promoure models de gestió turístics basats en l'equitat social.
  16. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  17. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  18. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Continguts

 

  • Conceptes bàsics en teoria i metodologia de l'estudi del turisme.
  • Conceptes bàsics en planificació del turisme.
  • Turisme i dinàmiques territorials.
  • Turisme i desenvolupament local.
  • Exemples de casos: turisme rural, turisme sostenible, turisme accessible, turisme cultural.

Metodologia

  • Activitats dirigides: sessions de classe teòriques: 30 hores
  • Activitats autònomes: preparació de lectures, estudi i elabració d'un informe: 112,5 hores
  • Activitats supervisades: sessions de presentacions orals i participació a l'aula: 7,5 hores

Les activitats que no es puguin fer presencialment s'adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es realitzaran a través d'eines virtulals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions de classes teòriques 30 1,2 5, 6, 8, 9, 10, 11, 15, 17
Tipus: Supervisades      
Sessions de presentacions orals i participació a l'aula 7,5 0,3 2, 6, 7, 12, 13, 14, 15, 16, 18
Tipus: Autònomes      
Preparació de lectures, estudi i elaboració d'un informe 92,5 3,7 2, 3, 4, 5, 8, 17

Avaluació

  • Informes de seguiment del curs: 30%
  • Participació i presentació de sessions a l'aula: 25% (activitat no reavaluable)
  • Treball final de curs: 45%

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informes de seguiment del curs 30% 20 0,8 2, 3, 6, 11, 15, 16, 18
Participació i presentació de sessions a l'aula 25% 0 0 1, 5, 7, 8, 9, 10, 11
Treball final de curs 45% 0 0 2, 4, 12, 13, 14, 17

Bibliografia

S'adjunta la bibliografia bàsica. A cada tema es proporcionarà una bibliografia específica

 

ANTON, CLAVE, Salvador (2005) Planificación Territorial del Turismo, Ed UOC.

BAGGIO, Rodolfo y KLOBAS, Jane (2011) Quantitative Methods in Tourism. Channel View Publications,

Bristol. England

Nelson, Fenando; Coll, Miquel; Brunet, Pere Joan i Monteserín, Obdulia. (2004) "Los Planes de Excelencia y

Dinamización Turística (PEDT), Un instrumento de cooperación a favor del desarrollo turístico". Revista

Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, nº 39, pàgs. 201-226.

FULLANA, Pere i AYUSO, Silvia (2002): Turismo sostenible. Barcelona. Rubes ed.

Hall, Derek et .al. (2003) New directions in rural tourism. Aldershot (Inglaterra), Ashgate.

HANLEY, Keith i WALTON, John K (2010) Constructing Cultural Tourism. Channel View Publications, Bristol.

England

MARTÍNEZ, A. (2004): Las políticas turísticas de las Comunidades Autónomas en 2004. Estudios Turísticos,

nº 229, págs. 23-28.

MORGAN, Michael et al (2010) The Tourism and Leisure Experience. Channel View Publications, Bristol.

England

SAEZ, Antonia et al (2006) Estructura económica del turismo. Editorial Sintesis, Madrid

SHAW, Gareth i WILIAMS, Allan (1995) Critical Issues in Tourism. Blakwell. England

TIMM KNUDSEN, Britta y MARIT WAADE, Anne (2010) Re-Ivesting Authenticity, Tourism, place and

Emotions. Channel View Publications, Bristol. England

TRIBE, John (1999) Economia del ocio y el Turismo. Editorial Sintesis, Madrid

 

Programari

Cap d'específic