Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4317520 Estudis Territorials i Planejament | OB | 0 | 2 |
Cap específic
En aquesta assignatura es tractaran els continguts clau de la recerca contemporània més avançada de la Mobilitat activa i, més en concret de la mobilitat en bicicleta. El cur dotarà l'alumnat de les eines conceptuals i metodológiques per la planificació dels entorns metropolitans en transició cap a escenaris de mobilitat activa.
L'assignatura té un caràcter aplicat i es guia per la metodologia d’aprenentatge per reptes: es tracta d’afrontar problemes reals i complexos identificats pels diferents actors del territori per tal de realitzar una diagnosi adequada i apuntar possibles solucions als problemes detectas. L’aprenentatge per reptes és avui una metodologia àmpliament reconeguda que permet no sols tractar amb casos d’estudi reals, sinó també inserir l’estudiant en entorns en els que en un futur pot desenvolupar la seva carrera professional. Es també una bona oportunitat d'integracio i d’experimentació dels coneixements i mètodes adquirits en altres matèries del Màster. Per això, l'eix central és la realització d'un projecte que anomenem Troncal i que es fa coordinadament amb dues assignatures més: Planejament Territorial i Urbà i Ciutat i Espais Metropolitans.
Entenem per troncal la realització d'un exercici pràctic, consistent en el reconeixement i identificació de les característiques urbanes, socials i mediambientals d'un territori per poder implementar projectes i propostes que resolguin els reptes identificats.
Per al curs 2022-23el títol de la troncal és Mobilitat activa en entorns metropolitans. Anàlisi i planejament per a la política integral de la bicicleta i l'àmbit d'estudi se centrarà en una ròtula metropolitana. Els municipis que la integren són Montcada i Reixac, Cerdanyola del Vallès, Ripollet, Badia del Vallès i Barberà del Vallès, tots ells dins de la primera corona metropolitana de Barcelona. El repte plantejat serà, a partir de la identificació de problemàtiques concretes expressades pels actors locals, seleccionar, definir, i treballar col·laborativament per tal de poder apuntar possibles solucions concretats en propostes i projectes. Es treballarà en petits grups, cadascun dels quals aprofundirà en un aspecte temàtic. Els resultats seran presentats als responsables locals i altres actors de la societat.
En aquesta assignatura es tractaran el temes següents:
1. La Mobilitat en bicicleta des d'una perspectiva internacional
2. Els condicionants de la mobilitat en bicicleta
3. La mobilitat en bicicleta en un context multicrisi sistèmica
4. La política integral de la bicicleta
5. La planificació de la mobilitat ciclista en el planejament metropolità
6. Reconeixement de l'àrea d'estudi
7. Eines per a l'elaboració d'un document de planejament per a la implantació de polítiques integrals de la bicicleta
A començament de curs es facilitarà el programa detallat de l'assignatura
Les activitats formatives es divideix en aquelles dirigides per al professorat a l'aula, les supervisades pel professorat fora de l'aula i les autònomes que han de desenvolupar l'alumnat.
De dirigides n'hi ha de tres tipus. La primera són les classes que combinaran les sessions magistrals amb debats. Les segones són el cicle de conferències (sis en total). La darrera seran els tallers de treball, de caràcter pràctic
En aquest curs hi ha dos tipus d'activitats supervisades: el treball de camp que es durà a terme la setmana del 10 al 14 d'octubre i les tutories grupals de projecte que cada tutor o tutora conduirà.
Finalment, l'activitat autònoma consistirà en l'elaboració de totes les fases del projecte troncal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Cicle de conferències | 12 | 0,48 | 3, 4, 7, 11, 12 |
Classes i debat de lectures | 26 | 1,04 | 1, 3, 7, 12 |
Tallers | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball de camp | 12 | 0,48 | 3, 4, 10, 11 |
Tutories de grup | 12 | 0,48 | 2, 4, 6, 7, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració del projecte troncal | 117 | 4,68 | 4, 5, 11 |
La qualificació final sortirà de:
- Portfòlio de curs individual: 25%
- Participació activa a classe: 10%
- Elaboració del projecte troncal: 40%
- Elaboració del pòster: 15%
- Presentació pública del projecte troncal: 10%
No hi haurà possibilitat de recuperació de les activitats relacionades amb el treball troncal ni de la participació activa a classe. La recuperació del porfolio serà l'elaboració d'un exercici adicional senpre i quan la nota mínima sigui de 3,5 (sobre 10).
L'estudiant rebrà la qualificació de 'No avaluable' en lloc de 'Suspens' sempre que no hagi lliurat tots els exercicis del mòdul.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
MOLT IMPORTANT: El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l'exercici plagiat. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d'un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D'INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l'originalitat i autenticitat del text propi.
Les activitats d'avaluació qualificades amb 0 per irregularitats comeses per l'estudiant no es podran recuperar.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració d'un portfòlio | 25% | 25 | 1 | 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11 |
Elaboració del Pòster | 15% | 0 | 0 | 4, 6, 11, 13 |
Elaboració del treball troncal | 40% | 0 | 0 | 4, 6, 7, 9, 11, 12, 13 |
Participació activa en el curs | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 9, 10 |
Presentació del treball troncal | 10% | 3 | 0,12 | 1, 2, 5, 8, 9, 13 |
El professorat donarà les referències bibliogràfiques per a cada sessió.
Office i Sig (ArcGis i Qgis).