Logo UAB
2022/2023

Pràctiques Professionals

Codi: 44469 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4317520 Estudis Territorials i Planejament OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Carles Llurdes Coit
Correu electrònic:
joancarles.llurdes@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

Donada la internacionalització del màster, la llengua de comunicació a l’aula serà el català i/o castellà en funció de la llengua majoritària de l’alumnat.

Prerequisits

Cap d’específic. En funció de la feina a desenvolupar i/o del lloc assignat és possible que es demani un cert domini d'un idioma estranger i o del català/castellà (això últim és d'especial interès per a estudiants de procedència estrangera). Es pot denegar la realització de pràctiques en alguna entitat prèviament seleccionada en cas que el requisit de l'idioma no es pugui garantir. També es recomanable disposar de cotxe propi i/o poder accedir amb una certa facilitat a la xarxa de transport públic perquè amb molta probabilitat les pràctiques implicaran haver-se de desplaçar amb regularitat. Finalment, serà indispensable també disposar de firma digital (això agilitza molt la tramitació del conveni de pràctiques).

Si bé des del Departament de Geografia s’oferirà una llista de llocs on desenvolupar les pràctiques, també es recomana que l’estudiant busqui els seus propis contactes; així es podrà assegurar que acabarà fent les pràctiques allà on realment li interessi.

Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és que l'estudiant faci una estada individual sota la supervisió d'un/a tutor/a en una empresa del sector privat o entitat o organisme de titularitat pública, en què haurà de fer-se càrrec de les tasques que se li encomanin i que, previ acord amb el coordinador de l'assignatura, tindran relació amb alguna de les temàtiques relacionades amb els continguts del màster. L’elecció del centre de pràctiques assignat es farà tenint en compte els interessos manifestats per l’estudiant així com també les necessitats del lloc i les possibilitats reals d’acord amb els convenis firmats amb el Departament de Geografia.

L’estudiant haurà de demostrar la seva capacitat d’aprendre les metodologies i tècniques necessàries per a un adient exercici de l’activitat professional en l’àmbit de la Geografia, així com també l’aplicació en el món laboral dels coneixements adquirits.

Competències

  • Aplicar metodologies múltiples d'anàlisi geogràfica a diferents escales territorials
  • Desenvolupar la capacitat crítica, d'anàlisi i de resolució d'hipòtesis amb el màxim rigor i qualitat per a cada àmbit d'especialització territorial.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Reconèixer i emprar els mecanismes i instruments de planificació i gestió més eficients, en particular en situacions de conflicte, per a una àmplia tipologia d'espais a diversos nivells d'escala.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adequar les metodologies i les tècniques de l'ordenació del territori i el planejament urbà a l'escala territorial requerida en la pràctica professional.
  2. Aplicar els conceptes teòrics apresos a la resolució de les tasques encomanades, amb especial atenció a les diverses escales territorials i urbanes.
  3. Conèixer les diferents metodologies d'anàlisi escalar, aplicant els coneixements en casos d'estudi, tant urbans com territorials.
  4. Gestionar tasques en el transcurs de l'estada professional d'acord amb els principis de sostenibilitat i participació social.
  5. Promoure l'aplicació i l'avanç dels principis de la sostenibilitat ecològica, social i econòmica per a diferents escales d'espais.
  6. Promoure models de gestió basats en l'educació ambiental, la participació i la certificació ambiental.
  7. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  8. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.

Continguts

Realització d’una estada de pràctiques en un empresa o entitat del sector privat o públic, sota la supervisió d’un/a tutor/a i del coordinador de la assignatura. L’estada acostuma a ser durant el segon semestre tot i que existeix la possibilitat de fer les pràctiques abans i la seva durada ve determinada pel nombre total de crèdits de l'assignatura (6), o 150 hores. Fins i tot es poden fer durant l’estiu de l'any acadèmic matriculat però en qualsevol cas caldrà que finalitzin abans que comenci el nou curs acadèmic (com a molt tard sol ser per a la 1a setmana de setembre). Cal tenir en compte que no totes les hores teòriques d'aquests crèdits s’han de destinar a l’estada, strictu sensu, en el lloc de treball sinó que una petita part s'ha de destinar a una reunió de presentació de l'assignatura, a la redacció dels informes de seguiment (2) i de final de pràctiques. En total, s'han de comptabilitzar al voltant d'unes 140 hores.

L'estada caldrà que sigui en una empresa o entitat on realment sigui factible que l'estudiant pugui fer les pràctiques presencialment (si més no en part). En principi es descartaran aquells convenis que impliquin unes pràctiques on line en la seva totalitat.

A títol informatiu, les empreses i entitats amb què hem col·laborat en els darrers cursos són aquestes:

  1. Generalitat de Catalunya (Departament de Política Territorial i Obres Públiques).
  2. Generalitat de Catalunya (Departament de Territori i Sostenibilitat).
  3. Espai Tres.
  4. La Fàbrica del Sol.
  5. Observatori del Paisatge.
  6. Solucions Geogràfiques.
  7. Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB).
  8. Activa Prospect.
  9. Ajuntaments varis.
  10. Intra SL.
  11. Mcrit.
  12. Doymo.
  13. Diputació de Barcelona (Àrea de Promoció Econòmica).
  14. Sistemas Medioambientales.
  15. Lavola Cosostenibilitat.
  16. Simbiosy.
  17. Grup d'InvestigacióTUDISTAR (Departament de Geografia UAB).
  18. Grup d'Estudis de Mobilitat, Transport i Territori (GEMOTT) (Departament de Geografia UAB).
  19. Grup d'Estudis sobre Energia, Territori i Societat (GURB) (Departament de Geografia UAB).
  20. Grup d'Investigación de Recursos Costaners i Paisatge (Interfase) (Departament de Geografia UAB).
  21. Grup d'Investigació de Geografia Aplicada (Departament de Geografia UAB).
  22. Observatori de la Urbanització.
  23. Centre d'Estudis Demogràfics (CED) (UAB).
  24. Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB).
  25. Territorisxlm.
  26. El Globus Vermell.
  27. Comparte.
  28. 300000 km/s.
  29. Equal Saree.
  30. Associació per la Defensa i l'Estudi de la Natura de Catalunya (ADENC).
  31. Estudi Ramon Folch i Associats.
  32. Raons Públiques.
  33. Observatori DESC.
  34. Cooperativa Estel.

De totes formes, cada any es treballa per ampliar la llista d'empreses i entitats i oferir als estudiants un ampli ventall de possibilitats.

(*). Atenció: convenis de pràctiques anteriors no garanteixen convenis futurs.

 

Metodologia

En tractar-se d'una assignatura sense docència no existeix cap metodologia strictu sensu. Per descomptat, però, que la seva realització implica: 

  1. Activitats pràctiques (problemes, exercicis, anàlisi, resolució de casos plantejats pel tutor/a de l'entitat).
  2. Tutories individualitzades amb el/la tutor/a assignat/da a l'empresa o entitat així com també amb el coordinador de l'assignatura (informes de seguiment).
  3. Depenent de les tasques encarregades, aquestes poden implicar de vegades sortides de camp i/o treball de gabinet.
  4. Estudi i treball personal (elaboració de 2 informes de seguiment i 1 de final de pràctiques).

Cal tenir en compte que es disposarà d'una aula Moodle que servirà per publicar-hi els principals documents de referència de l'assignatura (models de conveni, d'informes, llista de places de pràctiques confirmades, una taula de control o seguiment de les pràctiques per a cadascun dels estudiants, etc.). L'estudiant els haurà de consultar i/o descarregar amb una certa freqüència.

ATENCIÓ: no s'ha de descartar la possibiitat d'haver de realitzar les pràctiques, en part, de forma telemàtica.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Estudi i treball personal 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Sessions de tutories; sortides de camp; activitats pràctiques 140 5,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Avaluació

 L'avaluació de les pràctiques consisteix en:

  1. Elaboració de dos informes de seguiment i d'un informe de final: 65% de la nota final (activitats no recuperables).
  2. Informe final del tutor: 35% de la nota final (activitat no recuperable).

Cal tenir també present que durant el període de realització de les pràctiques l'estudiant haurà d'entregar dos informes de seguiment, el primer un cop complimentades el 10% de les hores totals i el segon amb el 75% complimentades. La seva finalitat és detectar possibles anomalies o aspectes que no s'ajustin als acords del conveni de pràctiques, i mirar de corregir-los a temps.

MOLT IMPORTANT: El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe final del tutor/a 35 0 0 2
Informes de seguiment i informe final 65% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Bibliografia

Cap d'específica.

Programari

Depenent de l'entitat on s'acabin fent les pràctiques l'alumnat haurà de demostrar un cert domini d'algunes eines i programaris, des dels més habituals i d'ús general a uns altres de més específics amb els que habitualment treballi l'entitat assignada. A tall d'exemple, Microsoft office, SIG, QGIS, ArcGis, entre altres.