Logo UAB
2022/2023

Fonaments Psicològics en Psicologia Forense

Codi: 44451 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
4317571 Psicologia Jurídica i Forense OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Joaquín T. Limonero García
Correu electrònic:
joaquin.limonero@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Altres indicacions sobre les llengües

20% anglès / 80% castellà

Equip docent

María Carmen Navarro Villanueva
Jenny Cubells Serra
Sergio Mora Montserrat
Monica Balltondre Pla
Elena Garrido Gaitán

Equip docent extern a la UAB

Astrid Vidal
Ricardo Yáñez
Santiago Bueno
Àngel Cuquerella

Prerequisits

No es contemplen prerequisits 

Objectius

Aquest mòdul pretén desenvolupar els fonaments Jurídics i Procedimentals propis de l'àmbit de treball en el qual s'exercirà el rol professional, eminentment de l'àmbit jurídic. Així mateix, s'aportaran eines essencials per a la comprensió de la professió com l'estructuració de l'informe, aspectes ètics, estructuració del procés pericial, així com la important distinció entre Psicologia Jurídica i Forense, iniciant les bases en aquest mòdul de totes dues àrees de coneixement que, s'aniran desenvolupant en els mòduls següents.

Així, es pretén:

  • Conèixer les bases i diferències entre la Psicologia Forense i Jurídica, així com les seves diferents àrees de treball.
  • Aportar els coneixements necessaris vinculats als processos judicials en els quals s'intervé com a psicòleg/oga forense o jurídic/a.
  • Afermar els fonaments ètics, històrics, de cerca documental i de recerca bàsics per a la Psicologia Forense i Jurídica.
  • Conèixer el llenguatge i procés de funcionament de disciplines afins al treball forense (policial, mèdico-forense, judicial).

Competències

  • Aplicar i contrastar les tècniques per a l’avaluació psicològica forense.
  • Aplicar les normatives jurídiques específiques i actuar amb responsabilitat ètica i professional en la pràctica forense de la psicologia.
  • Contextualitzar les competències i els conceptes específics de la psicologia general en l’àmbit de la psicologia jurídica i forense.
  • Organitzar i planificar les activitats pròpies per assolir els objectius professionals.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Treballar cooperativament, en entorns complexos o incerts i amb recursos limitats, en un context multidisciplinari, assumint i respectant el rol dels diferents professionals.
  • Utilitzar les tècniques i metodologies adequades per elaborar i defensar informes judicials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Conèixer i saber interpretar les diferents normatives jurídiques que s'utilitzen en la pràctica forense de la psicologia.
  2. Identificar els conceptes psicològics que són rellevants en l'àmbit de la psicologia jurídica i forense.
  3. Organitzar i planificar les activitats pròpies per assolir els objectius professionals.
  4. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  5. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  6. Seleccionar i administrar els instruments adequats per a l'avaluació psicològica forense.
  7. Seleccionar les tècniques adequades per a l'elaboració d'informes judicials.
  8. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  9. Treballar cooperativament, en entorns complexos o incerts i amb recursos limitats, en un context multidisciplinari, assumint i respectant el rol dels diferents professionals.

Continguts

Aquest mòdul s'estructura en els següents continguts:

  • Desenvolupament històric en l'àmbit jurídic i forense. Inicis i desenvolupament de la Psicologia Forense.
  • Fonaments legals i ètics. Principis ètics. Deontologia aplicada a la pràctica forense. Mala Praxi i Protocols deontològics d'actuació.
  • Rol del perit. Tipus de rols forenses. Capacitació per a actuar com a perit. Acceptació de la pericial.
  • Procés pericial psicològic. Procediment general. Concepte de peritatge. El peritatge psicològic. Àrees d'aplicació. La demanda del peritatge. L'informe, la testificació.
  • Fonaments de la Psicologia Jurídica.
  • Peritatge psicològic dins del procés legal. Aspectes generals de la prova pericial psicològica. Principis del procediment penal, civil, familiar, laboral i canònic.
  • Proves forenses: informació policia judicial. Funcions de la policia judicial. La policia científica.
  • Proves forenses: informació mèdico-forense. Àmbits de la medicina forense.

Metodologia

El Mòdul és de caràcter professionalitzador, el que implica la docència magistral per part d'experts/es en les matèries referides. Així, es planteja una metodologia en la qual es treballaran diferents continguts a cada sessió, impartits pels diferents especialistes. En el decurs de les sessions, es realitzaran activitats amb l'alumnat que poden esdevenir matèria avaluativa tal i com consta a l'apartat d'avaluació. Metodològicament aquestes activitats consistiran en resolució de casos, participació en debats i/o avaluació test o escrita, etc. Finalment, de manera autònoma, l'alumnat haurà de fer els treballs de curs per a aconseguir la superació de l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistral i sessions pràctiques 60 2,4 1, 2, 5, 6, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories 20 0,8 3, 4
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 220 8,8 3, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

El plantejament que proposem pretén reunir diferents puntuacions sobre la participació en l'assignatura que permeti procedir a l'avaluació continuada i definitiva de l'alumnat. Es durà a terme una avaluació continuada, mesurada a través de tres evidències d'avaluació. La nota final del mòdul està situada entre 0 i 10. Es considerarà que un/una estudiant ha superat l'assignatura si en la mitjana ponderada de les diferents evidències obté una puntuació igual o superior a 5, sent la nota mínima per cada evidència d'un 4 a efectes de ponderació. 

a) EXÀMEN TEÒRIC (40% DE LA NOTA FINAL). Es realitzarà un examen tipus test sobre el contingut formatiu del Mòdul.

b) EXÀMEN PRÀCTIC (30% DE LA NOTA FINAL). Es realitzarà un examen de resolució de casos sobre el contingut formatiu del Mòdul.

c) 1 TREBALL D'EMISSIÓ D'INFORME O ANÀLISI DE CASOS PRÀCTICS (30% DE LA NOTA FINAL). En el decurs del Mòdul es sol·licitarà el lliurament d'un treball que podrà consistir en un informe pericial, un informe de seguiment o anàlisi de cas pràctic. La informació específica sobre el cas i/o tipus d'informe s'aportarà a l'inici del semestre via Moodle.

QÜESTIONS ESSENCIALS DE L'AVALUACIÓ

  • En cas que durant un examen es detecti la presència d'algun alumne/a copiant, quedarà automàticament suspès/a sense possibilitat d'accés la recuperació. En cas de plagi en la redacció de treballs, es considerarà l'opció de suspens directe.
  • L'alumnat que NO presenti totes les evidències del Mòdul NO superarà l'assignatura
  • Una vegada superada l'assignatura (nota ≥ 5) NO es poden establir sistemes per a millorar la qualificació final.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Proves pràctiques i informes 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9
Proves teòriques (exàmens) 40% 0 0 1, 2, 5, 8, 9
Treballs e informes 30 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8

Bibliografia

En ésser una matèria de contingut divers, el professorat anirà proporcionant bibliografia específica i seleccionada per a cadascun dels diferents àmbits i temes tractats en aquesta assignatura.

Programari

No està previst.