Logo UAB
2022/2023

Gestió de Projectes en un Banc de Sang i Teixits

Codi: 44440 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4317563 Medicina Transfusional i Teràpies Cel·lulars i Tissulars/Transfusion Medicine and Cellular and Tissue Therapies OB 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Garcia Lopez
Correu electrònic:
joan.garcia.lopez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Altres indicacions sobre les llengües

L’idioma de treball serà l’anglès, però serà possible comunicar-se en castellà. El material de l’assignatura també serà en anglès.

Equip docent

Joan Garcia Lopez
Martin Smid

Prerequisits

Cal tenir un nivell B2 d’anglès o equivalent.

Objectius

Aquest mòdul tractarà la gestió de projectes aplicada a les especificitats dels bancs de sang, les cèl·lules, els teixits i altres substàncies d'origen humà.

S'hi introduiran coneixements, tècniques i eines bàsiques per gestionar les diferents àrees involucrades en el desenvolupament de qualsevol projecte dins de l'organització, i que siguin més avançades que els coneixements tècnics específics tractats en altres mòduls del màster.

L'estudiant ha de reconèixer i identificar, així com aplicar correctament el marc normatiu de l'activitat, comprendre l'estructura financera, identificar els conceptes clau per a una bona comunicació de les idees a nivell escrit i oral, identificar els conceptes bàsics per a la gestió de recursos humans , i per justificar els projectes desenvolupats a nivell bioètic.

El mòdul conté un component teòric sobre metodologia de la investigació en medicina transfusional (50 hores/2 ECTS). Aquesta part aborda els paradigmes de recerca, el mètode científic, les metodologies específiques i la cerca d'informació en bases de dades documentals, i els alumnes faran treballs pràctics sobre els seus propis projectes, aplicant la metodologia de recerca (qualitativa o quantitativa) més adequada.

Competències

  • Dissenyar i desenvolupar projectes estratègics o de recerca en l'àrea de la medicina transfusional utilitzant els recursos i metodologies adequats.
  • Integrar coneixements científics i tècnics d'acord amb el compromís ètic i el codi deontològic.
  • Prendre decisions raonades basades en una anàlisi crítica i objectiva.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Reconèixer i aplicar les tècniques i eines bàsiques necessàries per gestionar les diferents àrees de coneixement que intervenen en qualsevol projecte eventual en un banc de sang.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar, de manera justificada i tenint en compte les necessitats de l'equip, les decisions i plans estratègics.
  2. Definir les estratègies i recursos associats al projecte de medicina transfusional.
  3. Descriure els objectius i resultats relatius al projecte de medicina transfusional.
  4. Descriure les diferents àrees en la gestió de projectes en un banc de sang.
  5. Elaborar una estratègia de gestió que respongui a les necessitats identificades.
  6. Identificar les necessitats en les diferents àrees que intervenen en la gestió d'un projecte dins d'un banc de sang.
  7. Identificar àrees i elements clau implicats en un projecte relacionat amb la medicina transfusional.
  8. Integrar coneixements científics i tècnics d'acord amb el compromís ètic i el codi deontològic.
  9. Prendre decisions raonades basades en una anàlisi crítica i objectiva.
  10. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  11. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  12. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  13. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  14. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Continguts

1. Paradigmes de recerca.

2. Metodologies específiques de recerca.

3. Gestió de bases de dades.

Metodologia

Aquest curs seguirà una metodologia activa i constructiva. No compta només el contingut, a més cal llegir, reflexionar i aplicar el coneixement a situacions raonablement properes, per crear un aprenentatge significatiu.

Així doncs, es treballarà amb exemples de la vida real i amb estudis de casos, reflexionant sobre situacions complexes i poc estructurades per trobar-hi solucions adequades.

Fidels a la metodologia proposada, els estudiants són el centre del procés d’aprenentatge i generen coneixement interactuant de manera significativa amb els seus companys, amb el material docent i amb l’entorn. Aquest programa no només ensenya sobre l’entrenament en un mitjà virtual, sinó que l’estudiant també viurà cada dia aquesta experiència d’aprenentatge.

Al començament de la unitat, el professor o professora presentarà al grup una proposta de planificació de l’aprenentatge amb els objectius específics que s’han d’assolir, les activitats d’aprenentatge que es duran a terme, els recursos necessaris i les dates recomanades per a cada activitat.

Les dates per portar a terme aquestes activitats són recomanades per al seguiment i ús apropiats del curs. Les úniques dates que es consideren immòbils són el principi i el final de les unitats didàctiques. Això significa que els estudiants podran seguir la seva pròpia planificació, però hauran de respectar les dates d’inici i finalització de cada unitat didàctica.

Es recomana treballar de manera contínua i constant i no deixar que les tasques s’acumulin en cada data límit. Acumular tasques per a una sola data pot portar a un treball accelerat, pressionat pel temps, i a no gaudir de l’aprenentatge o de les reflexions addicionals. A més, el curs proporciona activitats de dinàmica de grup i, per portar a terme un treball cooperatiu, cal un mínim de sincronització temporal.

Algunes activitats s’han d’enviar al professor o professora en línia perquè puguin ser valorades, juntament amb l’evolució de l’aprenentatge. El professor o professora tornarà el treball comentat de manera que l’estudiant podrà seguir reflexionant i aprenent. La data límit per a aquestes activitats és la data final de cada unitat didàctica. Altres activitats consistiran a discutir i treballar junts en espais compartits.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Discussions 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Casos Virtuals/Resolució de Problemes 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Elaboració de Treballs 20 0,8 1, 2, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi Personal 10 0,4 2, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 13, 14
Lectura d'Articles/Reportatges d'Interès/Vídeos 10 0,4 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13
Prova/Esquema 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 13

Avaluació

El mòdul s'avaluarà de la manera següent:

1. Cas pràctic. Suposa un 16% de la nota.

2. Exercici. Això compta per al 20% de la qualificació.

3. Cas pràctic. Això representa el 16% de la nota.

4. Fòrum de discussió i cas pràctic. Això representa el 16% de la nota.

5. Fòrum de discussió i cas pràctic. Això representa el 16% de la nota.

6. Fòrum de discussió. Això representa el 16% de la nota.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Cas Pràctic 16% 10 0,4 2, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 13
Cas Pràctic 16% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Estudi de Cas Clear Blood 16% 10 0,4 1, 4, 5, 7, 10, 11, 13
Exercici 20% 15 0,6 2, 4, 6, 7, 10, 11, 13, 14
Fòrum de Discussió 16% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

Oriol Amat. ANÁLISIS ECONÓMICO FINANCIERO. 17ª Edición. GESTIÓN 2000; Barcelona, 2000.

Oriol Amat; Pilar Soldevila. COMPTABILITAT I GESTIÓ DE COSTOS. 1 ª Edición. GESTIÓN 2000; Barcelona, 1998.

Joan M. Amat. CONTROL PRESUPUESTARIO. 4ª Edición. GESTIÓN 2000; Barcelona, 1994.

Joseph M. Rosanas; Eduard Ballarín. SISTEMAS DE PLANIFICACIÓN Y CONTROL. 7ª Edición.

Robert S. Kaplan; David P. Norton. CUADRO DE MANDO INTEGRAL. 2 ª Edición. GESTIÓN 2000; Barcelona, 2000.

Fernando Pereira; Eduard Ballarín; Josep M. Rosanas CONTABILIDAD PARA DIRECCIÓN. IESE.

Bayón M., Fernando “Organizaciones y Recursos Humanos”. Síntesis Economía de la empresa (2002).

Berry, Leonard: “Un buen servicio ya no basta: más allá de la excelencia en el servicio” Deusto (1999).

Kofman, Fredy “Metamanagement” Granica (2007).

Phillips, Jack J.; Ph. D. “Invertir en el capital humano”. Deusto (2006).

Pin, José Ramón “Consistencia” FT Prentice Hall (2006).

Rucci, Steven P. Kirn y Richard T. Quinn: “The Employee-Customer-Profit Chain at Sears” Harvard Bussiness eview (1998).

Ulrich, Dave; Wayne Brockbanck “La Propuesta de valor de Recursos Humanos”. Deusto (2006).

Uscher, Ernesto; Alcaraz, José M. “Organizando la arquitectura de recursos humanos para crear valor”. Capital Humano (2005).

Porret, Miquel. “Recursos Humanos. Dirigir y gestionar personas en las organizaciones” (2007).

Adler, N.J. “International dimensions of organizational behavior.” (1991).

Kotter, John P. “Leading change.” (1996).

Programari

No hi ha programari específic per a aquest Mòdul.