Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | OT | 0 | A |
No es contemplen
L'Orientació educativa és una pràctica pedagògica al servei del desenvolupament personal, social, acadèmic i professional de cadascun dels joves en el seu procés de continuum formatiu a l’educació secundària.
Per aquesta raó, els objectius vehiculats a través d’aquesta assignatura que l’equip docent planteja als seus estudiants són:
MÒDUL 1: Fonaments de l’orientació educativa:
L’institut com a centre educatiu orientador.
La funció docent orientadora
Funcions de l’orientadora i l’orientador: centre, zona i equip directiu. Pla d’actuació d’acord amb el PEC i PD.
La competència personal, social i digital. Educació emocional.
Models i dimensions de l’orientació educativa. Tipologies d’actuacions.
Orientació acadèmica
Orientació professional
Orientació comunitària
Orientació personal
MÒDUL 2: Inclusió i atenció a la diversitat
Concepte integral de persona: necessitat educativa.
Mesures d’atenció a la diversitat: universals, addicionals i intensives des de la vessant pràctica: rol de l’orientador
Flexibilitat curricular: Plans individualitzats
Organització del suport: docència compartida
Estratègies metodològiques per l’alumnat amb necessitats educatives: recursos i treball en xarxa.
CAD (Comissió d’atenció a la diversitat) i PAD (Pla d’atenció a la diversitat): rol dels equips docents i orientador/a
TIC-TAC-TEP per a l’atenció a la diversitat i la inclusió
En el màster es desenvolupa una metodología centrada en l’estudiant per tal de què el procés d’aprenentatge sigui significatiu, funcional i contextualitzat. Per aconseguir-ho es combinen diferents estratègies metodològiques, com són les pràctiques a l’aula, l’estudi de casos, role-plays o debats entre d’altres. Aquestes estratègies combinen la fonamentació teórica amb la seva aplicació a la pràctica i estan desenvolupades per professorat que majoritàriament combina la funció docent a la universitat amb la pràctica orientadora en centres educatius.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Magistral / Expositiva. Pràctiques. Exemplificació i estudi de casos. | 90 | 3,6 | 2, 4, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 22, 23, 27 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories especialitzades presencials: grupals o individuals | 25 | 1 | 1, 3, 5, 6, 10, 21, 25, 26, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal. Lectures i comentaris de text. Realització d'activitats pràctiques i propostes didàctiques en grup | 135 | 5,4 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
L’avaluació es realitza de forma formativa i sumativa. L’avaluació formativa permet fer una seguiment de l’evolució en el procés d’ensenyament-aprenentatge i, l’avaluació sumativa, permet verificar els aprenentatges apresos i les habilitats desenvolupades mitjançant activitats d’avaluació teorico-pràctiques amb un plantejament tranversal.
Cada mòdul tindrà dues evidències d’avaluació:
- Pràctiques d’aula, amb un valor del 50% en el pes de la nota final del mòdul. Inclourà la participació/ implicació de l’estudiant en les sessions, tant individuals com grupals.
- Treball del mòdul, amb un valor del 50% en el pes de la nota final del mòdul
La nota final de l’assignatura consistirà amb el sumatori de les pràctiques d’aula i el treball de mòdul realitzat en tots els mòduls que conformen l’assignatura.
El treball del mòdul consistirà en un anàlisi de cas amb una reflexió/aportació teòrica relacionada amb el cas. Serà individual i tindrà un màxim de 10 pàgines, inclosa la bibliografia. Les dates límit de lliurament seran: mòdul 1 (25 de gener) i mòdul 2 (11 de novembre)
Pel que fa a les pràctiques d’aula, aquestes podràn ser individuals o grupals.
Per superar el mòdul, cal que l’estudiant obtingui una nota igual o superior a 5 en cada evidencia d’avaluació.
Per superar l’assignatura, cal que l’estudiant obtingui una nota igual o superior a 5 en cada mòdul.
En cas que l’estudiant no superi alguna de les evidències, disposarà de una setmana per recuperar aquesta evidència un cop s’han publicat les notes. En aquest cas, la nota màxima que podrà obtenir serà d’un 6.
Les situacions individuals que no s’ajustin al plantejament descrit, hauran de comunicar-se per escrit al professorat implicat que valorarà si és possible habilitar alguna adaptació, sense perdre de vista la filosofia d’avaluació del mòdul.
El lliurament de treballs es realitzarà prioritàriament via el campus virtual. Es podran habilitar altres vies d’entrega, previ acord amb el professorat, informades via presencial a la classe i/o via campus virtual. No s’acceptaran treballs entregats per vies no acordades amb el professor/a ni tampoc treballs entregats amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels autors o que s’entreguin fora de termini.
D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d’aquest treball perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d’un treball individual a classe, el professor considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.
L’assistència a les classes és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de classes, en cas contrari es considerarà “no presentat”
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctiques d'aula individuals i/o grupals | 50% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 23, 24 |
Treball del mòdul | 50% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27 |
Agencia Europea para las Necesidades Educativas Especiales y la Educación Inclusiva, 2014. Cinco Mensajes Clave para la Educación Inclusiva. De la Teoría a la Práctica. Odense, Dinamarca: Agencia Europea para las Necesidades Educativas Especiales y la Educación Inclusiva
Arnaiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 30 (1), 25-44.
Colmenero, M.J., Pantoja, A., & Pegalajar, M.C. (2015). Percepciones del alumnado sobre atención a la diversidad en la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria. Revista Complutense de Educación, 26(1), 101-120.
Echeita, G., Simon, C., Sandoval, M. & Monarca, H. (2013). Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva: propuestas prácticas. Madrid: Ed. MAD
Florian, l. & Spratt, J. (2013). Enacting Inclusion: A Framework for Interrogating Inclusive Practice. European Journal of Special Needs Education, 28 (2), 119–135
Mulholland, M. & O'Connor, U. (2016): Collaborative classroom practice for inclusion: perspectives of classroom teachers and learning support/resource teachers, International Journal of Inclusive Education. DOI: 10.1080/13603116.2016.1145266
Sanahuja, JM; Olmos, P y Miquel, E. (2017). An evaluation of the process of inclusion through the index for inclusion. SYLWAN., 161(10)
Sanahuja, JM., Mas, O. & Olmos, P. (2018). El rol del profesorado de apoyo en el aula regular de un instituto de educación secundaria. Revista complutense de educación, 29(4), 1041-1057
Normativa i webgrafia
DECRET 187/2015, de 25 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria.
DECRET 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu.
http://www.aeesdincat.cat/wp-content/uploads/2017/12/Decret_150_2017_-Sistema_Educatiu_Inclusiu.pdf
ORDRE ENS/108/2018, de 4 de juliol, per la qual es determinen el procediment, els documents i els requisits formals del procés d'avaluació a l'educació secundària obligatòria.
http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/7659/1685428.pdf
Departament d’Educació, Competències bàsiques àmbit personal i social (digital)
L’orientació educativa i l’acció tutorial al llarg i en cada una de les etapes educatives i ensenyaments
Fèlix Pardo Vallejo, 2 articles
La docència tutorial amb mirada de mentoria
https://edu21.cat/la-docencia-tutorial-amb-mirada-de-mentoratge-1/
La interdisciplinarietat
Joana Ferrer i Miquel, 3 articles
De l’acció orientadora a la resposta competencial (I i II)
És temps de re-visió
https://edu21.cat/els-matisos-en-educacio-matis-4-es-temps-de-re-visio/
Quan el context s’imposa, ens queda l’essencialitat
https://edu21.cat/els-matisos-en-educacio-matis-5/
Els reptes de l’educació a Catalunya, Anuari 2018 Fundació Jaume Bofill
https://www.fbofill.cat/publicacions/reptes-de-leducacio-catalunya-anuari-2018
No s'utilitza