Logo UAB
2022/2023

Música

Codi: 44339 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes OT 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
Laia Viladot Vallverdu
Correu electrònic:
laia.viladot@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

Els treballs escrits es presentaran en llengua catalana. Les excepcions hauran de ser reconegudes per l'equip docent.

Equip docent

Joaquim Maria Vallvé Cordomí
Cecilia Gassull Bustamante
Mauricio Rey Garegnani
Silvia Martinez Garcia

Prerequisits

No es contemplen

Objectius

  • Reconèixer el valor de la pràctica i l’educació musical com a portadora de significats socials i culturals.
  • Conèixer diferents perspectives historiogràfiques per obtenir una visió crítica sobre la història de la música i la seva aplicació a l’aula.
  • Identificar els processos que fonamenten les relacions entre les categories sòcio-culturals de gènere i les dinàmiques musicals en el context contemporani occidental.
  • Reflexionar sobre la diversitat cultural relacionant els sistemes musicals e amb els seus respectius contextos de producció i recepció.
  • Adquirir una visió global dels recursos i aplicacions tecnològiques d’àudio i vídeo orientades a l’educació musical a secundària i batxillerat.
  • Aprofundir en les característiques i condicionants del llenguatge musical per tal de fer-ne ús en arranjaments i composicions musicals.
  • Fer arranjaments senzills per a formacions vocals i instrumentals.
  • Adquirir gestos de direcció bàsics.
  • Aprendre repertori de cançó (cànons, peces a 2 i 3 veus) i saber-lo dirigir
  • Conèixer les característiques de la veu i l'aparell fonador amb finalitats preventives i per fer-ne un bon ús.
  • Millorar l'emissió de la veu parlada com a eina de treball dels i les docents.

Competències

  • Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament-aprenentatge en les matèries pròpies de la especialització cursada.
  • Comunicar-se de manera efectiva, tant de manera verbal com no verbal.
  • Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a la especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant als processos d'ensenyament-aprenentatge respectius.
  • Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional i en la investigació.
  • Posseir les habilitats d'aprenentatge necessàries per a poder realitzar una formació contínua tant en els continguts i la didàctica de l'especialitat, com en els aspectes generals de la funció docent.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyamen-aprenentatge en les matèries pròpies de la especialització cursada.
  2. Comunicar-se de forma efectiva, tant verbal com no verbalment.
  3. Demostrar que coneix contextos i situacions a les que sigui possible aplicar els diferents continguts que integren el currículum de Secundària Obligatòria i del Batxillerat, subratllant el caràcter pràctic, creatiu i educatiu de la sensibilitat que comporta el cultiu musical en grup.
  4. Demostrar que coneix el valor formatiu i cultural de la Música i dels continguts d'aquesta disciplina que s'imparteixen a l'Educació Secundària Obligatòria i al Batxillerat, i integrar aquests en el marc de la ciència, la cultura i l'art.
  5. Demostrar que coneix els desenvolupaments teòrico-practics de l'ensenyament i l'aprenentatge de la música.
  6. Demostrar que coneix la història i els desenvolupaments recents de la Música per a transmetre una visió dinàmica de la mateixa i donar sentit a la música escolar, destacant la gènesi dels coneixements musicals.
  7. Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  8. Generar propostes innovadores i competitives a l'activitat professional i a la investigació.
  9. Posseir les habilitats d'aprenentatges necessàries per a poder realitzar una formació contínua tant en els continguts i la didàctica de la Música, com en els aspectes generals de la funció docent.

Continguts

        Bloc 1: Gènere i músiques urbanes

        T1. La música com a procés comunicatiu i sistema de valors. Implicacions en el pensament i l’activitat musical a l’aula.

T2. Conceptes bàsics d’etnomusicologia: enculturació, aculturació;apropiació; gènere; rellevància social; etnicitat; patrons de rebuig.

T3. La música com a fet social i cultural. La conceptualització del fet musical des de la perspectiva de la diversitat cultural i el context.

T4. Conceptes clau al voltant de la música i el gènere.

 

         Bloc 2: Competència digital aplicada a l'educació musical

T1. TAC: tecnologia al servei de l’educació musical a secundària i batxillerat.

T2. Nous entorns d’aprenentatge.

 

Bloc 3: Arranjaments i composició

T1. Elements del llenguatge musical, anàlisi musical i la seva aplicació en arranjaments i petites composicions.

T2. Tècniques i criteris compositius

 

Bloc 4: Direcció coral i d'agrupacions instrumentals

T1. Gest de direcció per a grups vocals amb repertori a capella, 2 i 3 veus i cànons

T2. Gest de direcció per a agrupacions instrumentals

 

Bloc 5:  Formació per la salut vocal del professorat i coneixement de la veu d'adolescents

T1. Característiques de la veu i l'aparell fonador d'adolescents i adults

T2. Pràctica per a la millora de l'emissió de la veu parlada com a eina de treball dels i les docents.

Metodologia

El mòdul es divideix en 5 blocs o mini-assignatures de 2 ECT cadascuna. Té format de seminari i requereix la participació activa de l'estudiantat tant a les sessions conceptuals com a les pràctiques, que són la majoria.
										
											
										
											Per mitjà de propostes pràctiques es promourà l'adquisició de diferents habilitats per a la tasca docent futura, així com la reflexió sobre els conceptes associats a aquestes.

Entrats en matèria, es destinarà un temps del mòdul de Didàctica per avaluar els blocs i el professorat daquest mòdul de Complements de Formació - Música.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitat Dirigida presencial 62 2,48 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tasques especialitzades i d'avaluació 28 1,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9
Tipus: Autònomes      
Activitats autònomes d'aprenentatge 60 2,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

L’avaluació es compon de diferents tasques i activitats:

1)  Bloc 1 (20% individual): Prova escrita a través del moodle

2)  Bloc 2 (20% grupal): Projecte audiovisual

3)  Blocs 3 i 4 (20% grupal i 20% individual): Compondre i arranjar una cantata (en grup) + assajar-la i dirigir-la (individual) + cantar-la i interpretar-la amb instruments (en grup).

4)  Bloc 5 (20% individual): Exposició oral

Per poder calcular la mitjana ponderada i superar el mòdul cal obtenir una qualificació de 3’5 o superior a cada bloc. En cas de no obtenir la nota mínima final per aprovar el mòdul, es requerirà un treball específic de la part suspesa amb nota inferior com a mecanisme de recuperació. 

Per aprovar aquest mòdul, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment, per escrit, com amb el llenguatge audiovisual. També s’exigeix un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’un mateix mòdul, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Bloc 1: Gènere i músiques urbanes 20% 20 0,8 2, 3, 4, 5, 6
Bloc 2: Competència digital aplicada a l'educació musical 20% 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9
Bloc 5: Formació per la salut vocal del professorat i la veu d'adolescents 20% 20 0,8 2, 3, 5, 9
Blocs 3 i 4: Arranjaments i composició / Direcció coral i d'agrupacions instrumentals 40% 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8

Bibliografia

Ayats, Jaume (2010) Las canciones olvidadas en los cancioneros de Catalunya: cómo se construyen las canciones de la nación imaginada. Jentilbaratz, Cuadernos de folklore. Donostia: Eusko Ikaskuntza.

Beard, David; Gloag, Kenneth (2005) Musicology, the key concepts. New York: Routledge.

Blacking, John (1994) Fins a quin punt l’home és músic?. Vic, Eumo Editorial.

Calmell, Cèsar (2014) “Bases para una filosofía de l'educació musical”, en Tecnología y creación musical. Barcelona: Edmilenio

Cámara de Landa, Enrique (2003) Etnomusicología, Madrid: ICCM.

Clúa, Isabel (2008) "¿Tiene género la cultura? Los estudios culturales y la teoría feminista" en Género y cultura popular, ed. por Isabel Clua. Bellaterra: Edicions UAB, 11-32

Cook, Nicholas (2001) De Madonna al canto gregoriano. Una muy breve introducción a la música. Madrid: Alianza Editorial.

Cruces, Francisco (Ed.) (2001) Las culturas musicales. Madrid: Trotta.

Díaz-Aguado, María José (2018). El aprendizaje cooperativo. De la teoría a la práctica. Madrid: Santillana.

Elliot, David J. (1995) Music matters. A new philosophy of music education.  New York: Oxford University Press

Encabo, Enrique (Ed.) (2018) Más allá de la pantalla: Música, sonido e imagen.  Sabadell: El Poblet Edicions.

Encabo, Enrique (Ed.) (2016) Música i cultura audiovisual: de la pantalla a l’aula.  Murcia: Editum.

Geertz, Clifford (1973) The Interpretation of Cultures. New York: Basic Books.

Giráldez, Andrea (1998) Del sonido, al símbolo, a la teoría. Eufonía. Didáctica de la Música, 11, 7-14.

Giráldez, Andrea (2010) (Coord.), Música. Complementos de formación disciplinar. Barcelona: Graó.

Green, Lucy (2001) Música, género y educación. Madrid: Ediciones Morata

Hawkins, Stan (ed.) (2017) The Routledge Research Companion to Popular Music and Gender. New York: Routledge

Iglesias, Jesús, González Laura y Fernández-Río, Javier (Coords.) (2017) Aprendizaje cooperativo. Teoría y práctica en las diferentes áreas y materias del currículum. Madrid: Pirámide-Anaya.

Johnson, David W. y Johnson, Roger T. (2014). La evaluación en el aprendizaje cooperativo. Cómo mejorar la evaluación individual a través del grupo. Madrid: Ediciones SM.

MacPherson, Gary (Ed.) (2006) The child as a musician,  Oxford: Oxford University press.

Martí i Pérez, Josep (1996). El folklorismo. Uso y abuso de la tradición, Barcelona: Ronsel.

Martí i Pérez, Josep (2000) Más allá del arte. La música como generadora de realidades sociales, Sant Cugat del Vallès, Deriva editorial.

North, Adrian, Hargreaves, David i O'neill, susan. (2010). The importance of music to adolescents. British Journal of Educational Psychology, 70 (2), 255-272.

Ovejero, Anastasio (2018). Aprendizaje cooperativo crítico. Mucho más que una eficaz técnica pedagógica. Madrid: Pirámide.

Pujolàs, Pere. (2009). 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Graó.

Ramos, Pilar (2003) Feminismo y música. Introducción crítica. Madrid: Nareca

Rudolph, Thomas E. (1996) Teaching Music With Technology. Chicago: GIA Publications.

Rudolph,Tom; Richmond, Floyd; Mash, David and Williams, David (2002) The Technology Strategies for Music Education. Londres: Hal Leonard Publishing.

Schafer, Murray (1998). El compositor en el aula. Buenos Aires: Ricordi.

Small, Christopher (1980) Música. Sociedad. Educación. Madrid, Alianza editorial. Capítols 1 i 2.

Swanwick, Keith (1998) Música, pensamiento y educación. Morata. Madrid

Vilar, Josep Maria (1994) Recursos per aprendre a escoltar música. Associació de Mestres Rosa Sensat. Barcelona.

Viñuela, Laura y Viñuela, Eduardo (2008). "Música popular y género" en Género y cultura popular, ed. por Isabel Clua. Bellaterra: Edicions UAB, 293-326

Programari

Music Time

Finale

Garage Band