Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | OT | 0 | A |
No se'n contemplen.
Aquest bloc mostrarà el destacat paper que la música hauria de desenvolupar en l’etapa d’educació secundària, així com l’aportació de models i recursos per a la docència en aquest context. Per això, es posarà l’accent en la formació didàctica i la reflexió sobre l’acció, tot i que també es contemplarà certa formació musical i cultural com a base necessària per a la pràctica docent de qualitat.
Es plantegen els objectius següents:
Assignatura 1: DIDÀCTICA de la música a l’aula de secundària (9ECT)
1.1. Organització de l’ensenyament, disseny curricular i planificació
El currículum de música de l'ESO i el batxillerat
Competències d’àmbit i competències transversals
La transició entre etapes educatives
Enfocaments/mirades per la programació i perfil docent
Disseny seqüència didàctica (top-down i bottom-up)
1.2. Estratègies i recursos d’aula
Contextos d’aprenentatge: Audició o Escolta, Interpretació, Creació
Processos i metodologies d’aula
Organització de l’espai i el temps
Avaluació i regulació dels aprenentatges
1.3. Aspectes transversals
Inclusió NESE
Interculturalitat i perspectiva de gènere
Interdisciplinarietat
Música i comunitat
Assignatura 2: Innovació docent i iniciació a la recerca educativa en didàctica de la música (6ECT)
La pràctica reflexiva: la reflexió sobre la pràctica i la seva relació amb la innovació educativa.
El docent investigador/a: Introducció a la recerca-acció
Mostra d’experiències innovadores
Formació continuada al llarg de la vida
Fonaments de recerca en ciències socials
Partint de propostes pràctiques i activitats d’aula es construirà criteri didàctic i es promourà la reflexió conceptual. Per aquests motius, és imprescindible la implicació i participació activa de tots i totes les estudiants de forma continuada.
Les hores que s'especifiquen per cadascuna de les activitats formatives són orientatives i es poden veure modificades lleugerament en fuinció del calendari o les necessitats docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
assistència i participació a classe, realització i avaluació de les activitats proposades, i sortides (si és el cas) | 97 | 3,88 | |
Tipus: Supervisades | |||
realització, revisió i avaluació dels treballs proposats | 90 | 3,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
anàlisi de lectures i propostes d'innovació didàctica, realització d'informes, disseny d'activitats, anàlisi i resolució de casos, elaboració del portafolis | 188 | 7,52 |
L'avaluació d'aquest bloc compta amb diferents tasques i activiats:
- Anàlisi de supòsits pràctics (en grup i a classe)
- Disseny i desenvolupament d’una activitat d’aula (part en grup, part individual)
Es farà una entrega inicial del disseny del treball (tipus guió), es realitzarà l’exposició oral a classe i, finalment, s’entregarà la versió definitiva (re-disseny, si és el cas) que incorporarà els aprenentatges a partir del feedback dels companys i professor/a i de la presa de consciència del procés d’aula. Per tant, d'aquesta part s’avalua:
- Portafolis digital (individual)
Ha d'incloure aquelles reflexions i conclusions rellevants i aprenentatges de l’assignatura 1 (Didàctica) + un banc de recursos pedagògics + Reflexions sobre els temes tractats a l’assignatura 2 (Innovació i recerca).
S'anima a complementar el portafoli amb els aprenentatges derivats del Mòdul de Música - Complements de Formació.
- Defensa oral del portafoli, presentada digitalment (individual)
Per a ser avaluat/da és necessari assistir a un mínim del 80% de les sessions i participar a classe, col·laborar en els treballs de grup i presentar les tasques en els terminis fixats.
Per aprovar aquest bloc, cal mostrar una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o lesllengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
Les entregues de treballs es realitzaran prioritàriament via virtual. Es podran habilitar altres vies d'entrega, previ acord amb el professorat, informades de forma presencial a la classe i via virtual. No s'acceptaran treballs lliurats per vies no acordades amb el professorat ni tampoc treballs lliurats amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels autors/es o que es lliurin fora de termini.
Els treballs escrits hauran de lliurar-se en llengua catalana (les excepcions raonades les valorarà l'equip docent).
Les notes de les activitats d'avaluació es donaran a conèixer com a màxim un mes després del seu lliurament.
Per poder calcular la mitjana ponderada i superar el mòdul cal obtenir una qualificació de 4 o superior a les tasques següents: disseny i desenvolupament d’una activitat d’aula i el portafolis. En cas de no obtenir la nota mínima final per aprovar el mòdul es requerirà una nova entrega del portafolis i/o del treball d’aula, segons sigui el cas, com a mecanisme de recuperació.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació (com el plagi), es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Les qüestions o dubtes referents a l'avaluació que no estiguin recollits en les indicacions anteriors es regiran pels següents documents:
- Criteris i pautes generals d'avaluació de la Facultat de Ciències de l'Educació (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html)
- Normativa d'Avaluació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Títol IV: Avaluació. Versió segons les modificacions aprovades per acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2017 (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html)
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi de supòsits pràctics (en grup) | 10% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 13, 15, 16, 20 |
Defensa oral, en format digital, del portafoli (individual) | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 18, 20 |
Disseny i desenvolupament d'una activitat d'aula (30% en grups de 3 + 10% indiv) | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Portafolis digital (individual) | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10, 13, 15, 16, 17, 20 |
Alsina, P. i VV.AA. (2012). La competència cultural y artística:7 ideas clave. Editorial Graó.
Alsina, P. i Sesé, F. (1994). La música y su evolución. Historia de la música con propuestas didácticas y 49 audiciones, 125. Editorial Graó.
Aróstegui, J.L., Espinosa, S., García, C., et al. (2007). La creatividad en la clase de música: componer y tocar. Editorial Graó.
Arús, A. Pérez, S. (2006). La rítmica como trabajo interdisciplinario de música y danza. Eufonía. Didáctica de la música, 36, pp. 98-112.
Aymerich, R., Lluró, J.M., Roca, E. (2011). Junts a l'aula? Present i futur del model d'educació comprensiva a Catalunya Barcelona. Fundació Jaume Bofill.
Barnes, M. i González, J. (2015). Hacking education. 10 quick fixes for every school. Times 10 publication.
Bowman, W. (2002). Educating musically. A R. Colwell i C. Richardson (Ed.), The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. Oxford University Press.
Carbonell, J. (2015). Pedagogías del siglo XX. Alternativas para la educación educativa. Octaedro editorial.
Caruncho, M. (Ed.) (2002). Historia de la música, Eufonía, 25. Editorial Graó.
Cavicchi, D. (2009). My music, their music, and the irrelevance of music education. A T. A. Regelski y J. T. Gates (Ed.), Music education for changing times. Springer.
Delalande, F. (1995). La música es un juego de niños. Ricordi Americana. [obra original de 1984].Cortázar, M.I., Rojo, B.(2007). La voz en la docencia. Conocer y cuidar nuestra herramienta de trabajo. Col.: Desarrollo personal del profesorado. Editorial Graó.
Duran, D., Flores, M. i Miquel, E. (2019). Potenciar la cooperació en l’aprenentatge basat en projectes. Àmbits de psicopedagogia i orientació, 51, p.113-124. https://doi.org/10.32093/ambits.vi51.1425
Egea, C. (coord.), Aguilera, E., Lazkoz, P., Martínez-Riazuelo, I. (2002). Rock & Orff. Beatles-Carlos Santana: propuestas para la interpretación en el aula, 178. Editorial Graó.
Elliot, D.J. i Silvermann, M. (2015). Music matters. A new philosophy of music education.Oxford University Press.
Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.
Elorriaga, A. (2012). Las voces adolescentes y el canto en la secundaria: un reto al alcance de todos, Eufonía: Didáctica de la Música (54), pp. 62-73.
Escoda, J. i González-Martín. C. (2020). Conèixer l’altre: una mirada intercultural des de l’aula de música. Temps d’Educació, 58, pp. 159-178.
Fernández Morante, B i Casas Mas, A. (2019): Por qué enseñar música no es suficiente: educación musical y su red nomológica. Revista Internacional de Educación Musical, 7, pp. 3-12.
Froehlich, H. (2011). Sociología para el profesorado de música. Perspectivas para la práctica, 291. Editorial Graó.
Fuertes, C. i Echebarría, I. (Ed.) (2008). Projectes de treball i música. ICE-UB.
Gardner, H. (1998). Mentes Creativas. Una anatomía de la creatividad. Editorial Paidós
Glover, J. (2004). Niños compositores (4 a 14 años). Editorial Graó.
Giráldez, A. (1997). Educación musical desde una perspectiva multicultural: diversas aproximaciones. Trans-Iberia, 1. http://www.sibetrans.com/trans/p12/trans-iberia-1997
Giraldez, A. (2005). Internet y educación musical. Editorial Graó
González, C. i Valls, A. (2010). Músiques del món i treball per projectes. A Actes del CiDd: II Congrés Internacional de Didàctiques. http://hdl.handle.net/10256/2856
Gustems, J. I Elgström, E. (2008). Guía práctica para la dirección de grupos vocales e instrumentales. Editorial Graó.
Green, L. (2001) Música, género y educación. Morata.
Hernández, F. i Ventura, M. (2008). La organizacion del curriculum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un calidoscopio. Octaedro.
Higgins, L. (2012). Community music. In theory and in practice. Oxford University Press.
Martín, X. (2006). Investigar y aprender cómo organizar un proyecto. Horsori.
Malagarriga, T., Gómez, I. i Viladot, L. (2010). Bases de la proposta (part I). A Malagarriga, T. i Martínez, M. [eds.]. Tot ho podem expressar amb música (pp. 15-75). Dinsic Publicacions Musicals.
Nadal, N. (2007). Músicas del mundo. Una propuesta intercultural de educación musical. ICE-Barcelona.Monereo, C., Castello, M. (1997). Las estrategias de aprendizaje. Cómo incorporarlas a la práctica educativa. Edebé.
North, A., Hargreaves, D., i O'Neill, S. (2010). The importance of music to adolescents. British Journal of Educational Psychology, 70 (2), pp. 255-272.
Ovejero, A. (2018). Aprendizaje cooperativo crítico. Mucho más que una eficaz técnica pedagógica. Pirámide.
Pozo, J.I. (1996). Aprendices y maestros. Alianza-Psicología Minor
Pozo, J. I., Pérez, M. P, Torrado, J. A i López-Iñíguez, G. (coords.). (2020). Aprender y ensenyar música. Un enfoque centrado en los alumnos. Morata.
Pozo, J. I., Scheuer, N., Del Puy, M., Mateos, M., Martín, E., i de la Cruz, M. (Coord.). (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: las concepciones de profesores y alumnos. Editorial Graó.
Pozuelos, F. (2007). Trabajo por proyectos en el aula: Descripción, investigación y experiencias. MCEP.
Pujolàs, P. (2003). Aprendre junts, alumnes diferents. Els equips d’aprenentatge cooperatiu a l’aula. Eumo.
Pujolàs, P. (2009). 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo. Editorial Graó.
Sanmartí , N. (2019). Avaluar i aprendre: un únic procés. Col·lecció: Recursos educatius, sèrie: El diari d’educació. Octaedro.
Sloboda, J. A. (2012). La mente musical: La psicología cognitiva de la música. Antonio Machado Libros.
Sackstein, S. (2015). Hacking assessment. 10 ways to go gradeless in a traditional grades school. Times 10 publication.
Schafer, M. (1975). El rinoceronte en el aula. Ricordi Americana.
Schafer, M. (1998). El nuevo paisaje sonoro. Un manual para el maestro de música moderno. Ricordi Americana.
Schafer, M. (1998). El compositor en el aula. Ricordi Americana.
Siankope, J. i Villa, O. (2004). Música e interculturalidad. Cuadernos de educación intercultural. Catarata.
Small, C. (1980). Música. Sociedad. Educación. Alianza editorial.
Swanwick, K. (1998). Música, pensamiento y educación. Morata.
Schaeffer, P. (1988). Tratado de los objetos musicales. Madrid: Alianza editorial. [obra original de 1966].
Trilla, J. (coord.), Cano, E., Carretero, M., Escofet, A., Fairstein, G., Fernández, J.A., González, J., Gros, B., Imbernón, B., Lorenzo, N., Monés, J., Muset, M., Pla, M., Puig, J.M., Rodríguez, J.L., Solà, P., Tort, A. i Vila, I. (2011). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI, 159. Editorial Graó.
Ulrich, M. (1982). Atlas de la Música, I i II. Alianza Editorial.
Valls, A. i Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l'escola. Dinsic Publicacions Musicals.
Zaragozá, J.L. (2010). Didáctica de la música en la educación secundaria. Competencias docentes y aprendizaje, 265. Editorial Graó.
Recursos a la xarxa
Calaix de músic: https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/calaix-de-music/
Teler de música: http://www.telermusica.com/ca/
Pedagogia musical activa: http://pedagogiamusicalactiva.blogspot.com/
Harmonies:https://blocs.xtec.cat/harmonies/
Camins sonors: https://caminssonors.wordpress.com/
Eduglosa – Improversem: http://www.eduglosa.cat/glosateca/programacions/improversem-reflexio-i-debat-mitjancant-la-glosa-i-el-rap/
Teoría: Música theory web: https://www.teoria.com/
Classe de música 2.0 (MaríaJesús Música): https://www.mariajesusmusica.com/
8notas: https://www.8notes.com/
Canal de Youtube de Jaime Altozano: https://www.youtube.com/c/JaimeAltozano/videos
Canal de Youtube de Shauntrack: https://www.youtube.com/channel/UCo5HJNjfdSoPWsdAHLsvSxQ
IMSLP / Biblioteca Musical Petrucci: https://imslp.org/wiki/P%C3%A0gina_principal
Finale
GarageBand