Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4316231 Biologia, Genòmica i Biotecnologia Vegetals / Plant Biology, Genomics and Biotechnology | OT | 0 | 2 |
L'estudiant ha d'haver cursat els mòduls previs programats en el màster.
Objectius i contextualització:
Davant dels requeriments actuals i futurs d’energia per a sostentar la humanitat (menjar, medicaments, biocombustibles, fibres tèxtils, productes químics, etc.) i els reptes mediambientals (contaminació del sòl, aigües i de l’aire, l’ús del sòl, les alteracions climàtiques, les plagues, espècies exòtiques, sobrepoblació etc.) sorgeix una necessitat urgent de desenvolupar noves estratègies per a millorar els cultius existents (i desenvolupar-ne de nous) essent aquests una font de tots aquests recursos tan necessaris per a la humanitat.
La biotecnologia vegetal és una eina crucial per millorar la producció dels cultius vegetals i els seus recursos directes o derivats per fer front als reptes de la nostra societat.
L’objectiu del curs és:
- Proporcionar nous coneixements i ampliar els coneixements adquirits en cursos anteriors per part dels estudiants, especialment en processos moderns de biotecnologia de plantes i fongs.
- Tractar les potencialitats de les plantes i fongs en els processos biotecnològics actuals, sempre amb l'objectiu de millorar les característiques de les plantes i la producció en diferents contextualitzacions.
- Entendre que els processos biotecnològics tenen molts valors aplicats en la indústria farmacèutica i alimentària, l'agricultura i l'ecologia, entre d'altres.
- Conèixer la metodologia del seu estudi i la seva gestió biotecnològica per tal de desenvolupar activitats posteriors en àmbits de recerca i professionals.
- Compartir experiències amb investigadors que desenvolupin els seus propis projectes sobre biotecnologia vegetal / fúngica.
PART 1 (Dra Laia Guàrdia) (16h: 12h teoria (incloent professors convidats) + 4h sessió teòric-pràctica
1.1- Context actual. El canvi climàtic i la pèrdua de sòl fèrtil en el sector agrícola: Perspectives de futur de les "Nature-based solutions" (3h)
1.2- Interaccions Planta-endòfits i aplicacions biotecnològiques (3h).
El concepte i la importància de la simbiosi. Avaluació del balanç de simbiosi. Tipus d'endòfits. Resistència a l'estrès biòtic i abiòtic. Metabolisme secundari dels endòfits presents en les plantes farratgeres. Producció d'alcaloides. Intoxicacions. Altres metabòlits bioactius procedents dels fongs endòfits. Olis essencials. Compostos orgànics volàtils (COV). Mètodes experimentals en l'estudi i biotecnologia d'endòfits en el sector agrícola i forestal.
1.3- Interaccions de vegetals amb fongs micorrízics i aplicacions biotecnològiques (2h)
Introducció. Dinàmica de la simbiosi. Tipus de micorrizes. Importància de la simbiosi: de l’individu a la comunitat vegetal. Mobilització de nutrients. Mediació de l'estrès biòtic i abiòtic en cultius vegetals. Importància en l'agricultura i la silvicultura. Biotecnologia dels fongs ECM.
1.4- Ponent convidat- Noves expectatives de biotecnologia vegetal en el context mediterrani. (2h)
1.5- Sessió teòrico-pràctica (2h- LAB a determinar )
PART 2 (Dra Soledad Martos)
Noves perspectives en ciències dels cultius (14h: 8h de teoria + 6h seminaris)
2.1- Noves plagues i malalties. Eines de control i lluita.
2.2- Plantes per remeiar sòls contaminats
2.3- Plantes per reduir la fam i les malalties humanes
2.4-Fitonanotecnologia
2.5- Producció de bioenergia a través d'algues i plantes
2.6- Adaptacions locals de plantes a condicions ambientals estressants
Part 3 (SEMINARIS DE CRAG)
- "La recerca i la biotecnologia vegetal" - títol provisional- (3h) Dra Mar Marques
- "Estudis de casos sobre sistemes de cultius sostenibles" - (3h) Dr. Jordi Moreno
Les classes s'estructuren en 3 blocs principals, com s'indica en l'apartat de continguts.
El 1er bloc consta de classes teoriques i i una class teòrico-pràctica (3h)
EL 2n bloc consta de classes tòriques i seminaris. En els seminaris els alumnes faran una presentació oral que hauran de defensar davant els companys de classe.
El 3r bloc consta de tres sessions de seminaris que es realitzaran a CRAG, sobre temes d'actualiat en el camp de noves tecnologies i recerca aplicades en el sector agroalimentari.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòrico-pràctiques | 3 | 0,12 | 2, 4, 6, 7, 9, 10, 12 |
Classes teòriques | 21 | 0,84 | 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12 |
Seminaris (CRAG) | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris UAB | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de les presentacions orals dels seminaris | 25 | 1 | 2, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12 |
Treball autònom | 80 | 3,2 |
PART 1 (Dra. Laia Guàrdia)
- Conferències: - 1 prova amb preguntes de selecció múltiple al final de les conferències. També avaluarem l’actitud de l’alumne a la classe, seminaris i pràctiques.
PART 2 (Dra. Soledat Martos)
-Lectures (50%): - 1 prova amb 10 preguntes de tria múltiple al final de les conferències.
-Seminar (50%) a partir de: - Article seleccionat; Expressió oral; Presentació de l'article; Deferència de preguntes; Preguntes formulades als companys del seminari.
PART 3 (SEMINARIS DE CRAG)
- L'avaluació es basarà en la participació activa de cada seminari. Preguntes plantejades a col·legues del seminari, test o memòria/treball dels seminaris, segons cada professor del seminari.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen tipus test | 40% | 1 | 0,04 | 2, 6, 7, 10, 11 |
Examen tipus test (SMA) | 20 % | 0,5 | 0,02 | 2, 5, 6, 7, 10, 11 |
Seminaris | 20% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Seminaris CRAG | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12 |
AL llarg del curs els professors us farem arribar una llista de biblografia recomanada.
Els alumnes seran informats de qualsevol programari específic usat pels professors/es en inciar el curs.