Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4316227 Filosofia Aplicada | OT | 0 | 2 |
No hi ha cap prerequisit per cursar l'assignatura
Filosofia de gènere és una assignatura optativa l'objectiu general de la qual és abordar el caràcter i l'abast crítics del gruix conceptual que el pensament feminista, de gènere i queer, tant en la seva vessant teòrica com pràctica o de l'activisime, ha conformat al llarg del darrer segle. Aquesta tasca es desenvolupa des de l'interès per la pregunta per l'ésser (en el sentit que es demana per la naturalesa de "la dona" o de "les dones", de l'homosexualitat o de la intersexualitat, de la violència de gènere, etc.) en atenció d'una banda al binomi identitat/diferència i, de l'altra, a l'així anomenada ontologia relacional. També es posarà atenció a una genealogia temàtica i conceptual que respon als plantejaments crítics de les epistemologies feministes desenvolupades a partir de finals dels anys 70.
Els objectius específics considerats són:
- donar compte dels contraforts del pensament crític contemporani en el pensament feminista, de gènere i queer;
- identificar les categories i ordres discursius cabdals del pensament feminista, de gènere i queer;
- contrastar les lògiques i espais operatius de l'heteropatriarcat en relació a lògiques altres;
- assolir una comprensió del cos com a significant singular en el context del pensament contemporani;
- llegir i analitzar textos dels autors i autores considerats/-des.
Els continguts de l'assignatura s'agrupen al voltant de cinc temes que concerneixen la pregunta per l'estatut del cos en el pensament contemporani:
1- L'apoderament
2- L'emancipació
3- La resistència
4- La subversió
5- La dissidència
Cadascun d'aquests temes s'abordaran des d'una perspectiva interseccional i en al·lusió a casos concrets del món i de la vida contemporanis que remetin a experiències individuals i col·lectives actuals. Alguns exemples d'aquest exercici és la consideració de la transsexualitat infantil, de la reivindació dels drets per a les treballadores sexuals, de la vigència de les lleis d'identitat de gènere, etc.
- Redacció i exposició dels objectius del curs en relació als objectius de l'assignatura (10%)
- Elaboració i treball relatiu als temes de l'assignatura. Extensió: 10 - 15 pàgines (50%)
- Exposició i defensa del treball (30€)
- participació a classe (10%)
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Elaboració treball relatiu als temes de l'assignatura. Extensió: 10 - 15 pàgines. Exposició i defensa del treball | 75 | 3 | 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Participació a classe | 22,5 | 0,9 | 6 |
Presentació del curs. Exposicions teòriques dels principals conceptes. Comentaris de textos del dossier. Avaluació dels continguts del curs i de la metodologia. | 45 | 1,8 | 2, 3, 5, 7, 8 |
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració treball relatiu als temes de l'assignatura. Extensió: 10 - 15 pàgines | 50% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 |
Exposició i defensa del treball | 30% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 4, 6, 8 |
Preparació i participació a classe 10 % | 10% | 0 | 0 | 4, 8, 9 |
Redacció i exposició dels objectius del curs en relació als objectius de l'assignatura | 10% | 1 | 0,04 | 4, 6, 7 |
S'entregarà un llistat de textos de treball abans del començament de les classes.
Tanmateix, la bibliografia bàsica relativa als fonaments teòrics de l'assignatura és:
Butler, Judith (1990): El género en disputa. Feminismo y la subversión de la identidad. México, Paidós, 2001.
_____________ (1993): Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Paidós, 2002.
_____________ (2004): Deshacer el género. Paidós, 2006.
Foucault, Michel (1971): El orden del discurso. Barcelona, Tusquets, 1980.
_____________ (1976): Historia de la sexualidad I. La voluntad de saber. Barcelona, Siglo XXI, 2006.
_____________ (1996): “Hay que defender la sociedad”. Curso en el Collège de France 1975-1976. Barcelona, Tusquets, 2001.
Freud, Sigmund (1930): El malestar en la cultura. Buenos Aires & Madrid, Amorrortu, 1956.
Freud, Sigmund (1915-1917): Nuevas conferencias introductorias al psicoanálisis. Buenos Aires & Madrid, Amorrortu, 1946.
Haraway, Donna (1988): "Saberes situados" en Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid, Cátedra, 1991.
Hegel, G.W.F. (1807): Fenomenología del espíritu. Madrid, Alianza, 1970.
Lacan, Jacques (2013): El seminario. Libro VI: El deseo y su interpretación 1958-1959. Buenos Aires, Losada, 2014.
___________ (1975): El seminario. Libro X: Aun 1972-1973. Buenos Aires, Losada, 1980.
No cal cap programari específic.