Logo UAB
2022/2023

Treball de Final de Màster

Codi: 43815 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
4316204 Francès Llengua Estrangera i Diversitat Lingüística OB 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Corral Fulla
Correu electrònic:
ana.corral@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
francès (fre)

Prerequisits

No escau.

Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul és l'elaboració d'un treball de reflexió i investigació original i inèdit, realitzat per l'estudiant sota la supervisió d'un professor/-a especialista que formi part de l'equip docent del Màster. Aquest treball serà sotmès a l'avaluació per una comissió de tres avaluadors en sessió pública.

El Treball de Fi de Màster pretén iniciar l'estudiant en la metodologia de la investigació per tal que pugui plantejar i realitzar amb èxit una recerca en algun aspecte concret del FLE en contextos exògens i de la mediació lingüística en francés i en àmbits multilingües, així com defensar-lo oralment davant la comunitat acadèmica.

Per tant, els principals objetius formatius del Treball de Fi de Màster són:

- Plantejar una investigació (acotar el tema, obtenir informació i buscar els recursos necessaris, elaborar un protocol experimental),

- Aplicar una metodologia adequada a l'objecte d'estudi (per tal d'obtenir dades, analitzar-les i interpretar-les)

- Extreure conclusions dels resultats obtinguts i obrir perspectives de futur

- Adaptar el discurs escrit a la situació acadèmica, tant pel que fa a l'estil, com a l'estructuració i l'ús de tècniques tipogràfiques

- Adaptar el discurs oral a la situació de defensa del treball de recerca.

Competències

  • Analitzar les dimensions socials, culturals i lingüístiques de diferents situacions de formació amb vista al domini del francès, incloent-hi situacions que exigeixin la intermediació, la mediació entre llengües i/o la gestió del plurilingüisme i la multiculturalitat.
  • Dissenyar i elaborar una investigació sobre una problemàtica vinculada a la formació en francès llengua estrangera i diversitat lingüística.
  • Organitzar i planificar els continguts d'un treball de recerca (article, monografia) i/o d'una exposició oral (classe, comunicació, conferència).
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Seleccionar i explotar recursos de formació existents amb l'objectiu de planificar i dur a terme activitats docents, i adaptar i produir recursos de formació, en diferents suports (escrits, àudio, multimèdia) utilitzables a les pràctiques docents i formatives de francès llengua estrangera.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar un determinat recurs de formació presencial de francès llengua estrangera a un tipus de formació no presencial.
  2. Analitzar un cas referent a la presència del Francès Llengua Estrangera en àmbits caracteritzats per la diversitat lingüística i la mediació.
  3. Establir dissenys d'investigació en l'àmbit del francès llengua estrangera en funció del bagatge lingüístic i cultural, les finalitats específiques i el context d'aprenentatge dels discents.
  4. Identificar i interpretar una àmplia gamma de situacions de formació en francès llengua estrangera.
  5. Organitzar i planificar els continguts d'un treball de recerca (article, monografia) i/o d'una exposició oral (classe, comunicació, conferència).
  6. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  7. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  8. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  9. Valorar les possibilitats d'incidència en els factors que componen una situació de formació i recomanar actuacions que puguin dur-se a terme.

Continguts

El TFM és un treball d’investigació original escrit pels alumnes del màster d’acord amb el tutor/-a i sotmès a avaluació per una comissió de tres docents del mateix màster en sessió pública. La investigació ha de basar-se en alguns del coneixements i de les capacitats adquirides al llarg del curs i té com a finalitat demostrar:

  1. L’adquisició dels coneixements rebuts.
  2. La capacitat reflexiva i crítica.
  3. El coneixement sistemàtic dels camps d'estudi bàsics i el domini de les aptituds i els mètodes de treball associats.
  4. La capacitat d'utilitzar adequadament en contextos professionals i acadèmics els recursos específics per a l'estudi, el treball i la recerca.
  5. La capacitat de resolució de problemes en entorns nous o no familiars i en contextos amplis o multidisciplinaris, multiculturals i multilingües, relacionats amb el FLE.
  6. La capacitat d'exposar i defensar els resultats obtinguts.

 En aquest treball s'inclouen dues activitats formatives:

  1. La realització d'un treball d'un mínim de 50 pàgines, en el qual es desenvolupi un tema d'estudi concret dins el marc de les matèries incloses en el Pla d'Estudis del màster.
  2. La defensa oral i pública del treball davant d'un tribunal constituït específicament amb aquesta finalitat per tres professors del mateix màster. Excepcionalment es podrà considerar la participació al tribunal de professors d'altres estudis.

 

Metodologia

La metodologia adoptada en l'elaboració del TFM dependrà del tema escollit i del tutor corresponent. 

Caldrà tenir en compte les consideracions generals següents a propòsit de les característiques del treball de recerca:

1. El TFM ha de ser un treball de reflexió i investigació original i inèdit en sentit estricte. Es presentarà com a treball de recerca d'un mínim de 50 pàgines. 

2. No s'acceptaran estudis que no siguin originals ni inèdits. Els plagis totals o parcials que es cometin suposaran un suspens immediat del mòdul.

3. Els treballs han d'ajustar-se a les "Normes de publicació del TFM". Una guia per redactar el TFM (estructura i altres aspectes formals) es publicarà a l'espai Moodle.

4. El TFM haurà de ser redactat i defensat oralment en francès.

5. El treball només podrà ser dipositat i defensat amb el vistiplau del/de la tutor/a. El/La tutor/a ha de vetllar pel procés d'elaboració del TFM amb les tutories presencials corresponents (quatre com a mínim) i té la facultat de no autoritzar la presentació d'aquells treballs que consideri insuficients o que hagin incomplert els terminis de presentació o alguna de les normes establertes.

6. La metodologia adoptada en l'elaboració del TFM dependrà del tema escollit.

7. En la portada del treball es farà constar el títol complet, el nom de l'autor, el del tutor, el nom del màster i el curs.

8. Caldrà dipositar una còpia definitiva del TFM, signada pel tutor, a la secretaria del UISAD (Facultat de Filosofia i Lletresde la UAB, Edifici B). No s'admetran treballs fora del termini establert. 

Calendari 2022-2023

  • El 29 de setembre, a les 16.30 hores: primera reunió informativa amb la coordinadora del mòdul.
  • Durant el mes d’octubre: (i) l'estudiant fa una proposta de tema (títol provisional i breu resum) i (2) es procedeix a l'adjudicació de tutor. 
  • Durant el mes de novembre, primera sessió de tutoria amb el tutor assignat.
  • Durant el segon semestre, la resta de sessions de tutoria (tres, com a mínim) 
  • El 6 de febrer: cada estudiant ha d’enviar per correu electrònic, al seu tutor i al coordinador del mòdul, un informe que contingui una exposició breu de: a) presentació del TFM; b) hipòtesi de partida; c) objectius; d) estat de la qüestió bibliogràfica; e) metodologia de treball; f) índex provisional; g) avenços significatius, i h) dubtes i problemes. Extensió de l’informe: 4 pàgines (8.400 caràcters amb espais) com a màxim. 
  • El 2 de juny: el tutor ha de poder llegir un primer esborrany del TFM complet.
  • El 21 de juny, abans de les 14.00 h.: data límit de lliurament del TFM; cal enviar-ne una còpia, per correu electrònic i en format pdf, a la coordinadora del mòdul (ana.corral@uab.cat) i al coordinador del màster (xavier.blanco@uab.cat). Cal, igualment, dipositar-ne una còpia definitiva, signada pel tutor, a la secretaria del UISAD (Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB, Edifici B).No s’admetran treballs fora d’aquest termini. 
  • El 23 de juny, cada estudiant ha d’enviar, per correu electrònic i en pdf, una còpia definitiva del seu TFM al tutor i als membres del tribunal. 
  • Del 5 al dia 11 de juliol: defenses orals. 

 

 

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories i correcció d'esborranys 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Lectura de bibliografia, estudi personal, investigació, elaboració del treball 175 7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

SEGUIMENT:
Es faran un mínim de 4 tutories:

  • 1ª tutoria: proposta de treball amb resum, plantejament de la recerca i bibliografia
  • 2ª tutoria: seguiment del treball
  • 3ª tutoria: lliurament del 50% del treball i planificació de la resta
  • 4ª tutoria: lliurament de la versió acabada del treball per revisar i preparació de la presentació oral

 AVALUACIÓ:

L'avaluació del mòdul es farà a partir de la presentació i defensa pública del treball de recerca escollit. El treball, presentat amb el vistiplau del tutor, serà avaluat per un tribunal format pel tutor del treball i per 2 professors més del màster. El pes de cada part sobre la nota final és la següent: part escrita (80%) i defensa oral (20%).

La sessió de defensa pública haurà de tenir una durada màxima d'una hora i es distribuirà de la manera següent:

- 15-20 minuts d'exposició per a l'autor del treball;

- 25-30 minuts per als membres del tribunal (10 minuts màxim per a cadascun)

- 15 minuts de debat/rèplica/deliberació

El nivell de francès es tindrà en compte en el TFM.

Un barem detallat dels criteris avaluats es publicarà a l'espai Moodle.

Els membres del tribunal emplenaran una acta de l'avaluació del TFM, convenientment signada per tots tres, que es lliurarà a la secretaria del UISAD.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en elsactes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

El plagi: El plagi total i parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades, sigui una sola frase o més, fent-ho passar per producció pròpia. És una ofensa greu.

 “No avaluable”:

En cas que no s’entregui el treball final en els terminis establerts, es considerarà “No avaluable”.

Concessió de la Matrícula d'honor:

Tots aquells estudiants que obtinguin com a nota final un 9 o més podran optar a la Matrícula d’Honor (MH). La concessió de la MH es farà en el marc d’una comissió creada ad hoc. Per a la concessió de la MH es tindrà en compte en un 75% la nota del TFM i en un 25% la nota de l’expedient de l’alumne del màster.

Revisió de qualificacions:

La revisió de notes es durà a terme segons els procediments establerts per la Facultat.

Recuperació

El TFM no té recuperació.

Publicació del TFM al DDD:

Si l'estudiant desitja que el seu TFM sigui publicat al Dipòsit Digital de Documents (DDD) de la UAB, sempre que el TFM compleixi els requisits de qualitat per ser publicat (qualificació de 9 o més i vist-i-plau del tutor/a), el dia de la defensa del TFM l'estudiant haurà de signar i lliurar al coordinador/a de TFM el document de consentiment elaborat per la Biblioteca d’Humanitats.

En cas que el seguiment i/o la defensa del TFM  no es puguin fer presencialment, s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentació del treball escrit 80% 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Presentació oral del TFM 20% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

Tot i que la bibliografia del Treball de Fi de Màster serà específica de cada temàtica, s'aconsella la consulta d'aquests manuals.

Boutillier, Sophie et Uzinidis, Dimitri (2015). Rédiger un mémoire ou un rapport de stage. Paris : Studyrama.

Eco, Umberto (2016). Comment écrire sa thèse. Paris : Flammarion.

Fragnière, Jean-Pierre (2016). Comment réussir un mémoire. Paris : Dunod.

Kalika, Michel, Mouricdu, Philippe et Garreau, Lionel (2018). Le mémoire de master. Paris : Dunod.

Nzete, Paul (2008). Conseils pour rédiger et présenter un mémoire ou une thèse. Paris : L’Harmattan.

Roche, Didier (2007). Rédiger et soutenir un mémoire avec succès. Paris : Éditions d’Organisation.

Sitographie :

Université de Montréal : « Citer selon les normes APA »

https://bib.umontreal.ca/citer/apa?tab=108

Mendeley Institucional UAB :

https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/mendeley-institucional-1345718283901.html

 

 

Programari

-