Logo UAB
2022/2023

Temes Específics d'Economia Aplicada A

Codi: 43792 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313384 Recerca Aplicada en Economia i Empresa / Applied Research in Economics and Business OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Ramos Morilla
Correu electrònic:
xavi.ramos@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Xavier Ramos Morilla
Emilio Padilla Rosa

Prerequisits

No n'hi ha.

Objectius

Proporcionar una comprensió més àmplia en tècniques i temes avançats per a la investigació empírica en economia.

Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  • Comprendre, analitzar i avaluar els principals avanços científics i línies de recerca existents en l'àmbit de l'economia pública i aplicada contemporània en un context globalitzat amb la finalitat d'integrar-los en recerques científiques, projectes i/o polítiques de caràcter públic o privat. (Especialitat en Recerca en Economia Aplicada / Research in Applied Economics).
  • Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  • Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  • Seleccionar i aplicar diversos models i/o marcs teòrics, metodologies i tècniques de recerca científica, fonts de dades i eines informàtiques adequades a la recerca aplicada en economia i empresa.
  • Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  2. Conèixer els fonaments i instruments matemàtics, estadístics i economètrics necessaris per a la inferència estadística.
  3. Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  4. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  5. Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  6. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics i empírics associats a l'anàlisi econòmica de les qüestions ambientals, incloent les polítiques econòmiques relacionades amb elles.
  7. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics i empírics associats a les qüestions d'eficiència i equitat en l'economia, i com poden contribuir al desenvolupament econòmic de les societats.
  8. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics i empírics associats al mesurament de la pobresa i desigualtat en la distribució de la renda i la riquesa, incloent les polítiques redistributives.
  9. Resoldre problemes i desafiaments socioeconòmics globals en un context de creixent integració de l'economia mundial aplicant l'anàlisi econòmica.
  10. Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Continguts

Economia Ecològica

Temari: 

1. La relació entre la economia i la natura. Anàlisi econòmica dels problemes ambientals.

2. Diferents conceptes i indicadors de desenvolupament sostenible.

3. Avaluació econòmica de polítiques ambientals.

4. La relació entre creixement econòmic i qualitat ambiental. Eines de política ambiental.

5. Problemes ambientals globals: economia i política del canvi climàtic.

 

Economia de la desigualtat

Temari: 

1. La mesura de la desigualtat econòmica.
2. La mesura de la pobresa econòmica.
3. Mobilitat intergeneracional i igualtat d'oportunitats.
4. Efecte redistributiu i progressivitat dels impostos i les transferències.
5. Preferències per la redistribució.

Metodologia

Classes, assaigs, tutories, estudis i activitats de recerca.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Dirigides 37,5 1,5 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Supervisades 22,5 0,9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Autònomes 82,8 3,31 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Avaluació

Assistència a classe, presentació i discussió d'assajos i problemes, presentació i discussió de lectures, exàmens.

 L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Calendari d'activitats d'avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens finals, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació (principalment algun examen/s final) han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Un cop totes les activitats avaluatives del mòdul s’hagin acabat, s'anunciarà als estudiants el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals del mòdul. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de l’avaluació d'acord amb la normativa de laUniversitat.

Procés de Recuperació

"Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total del mòdul." Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Addicionalment, es requerirà que l’estudiant hagi assolit una nota mitja del mòdul entre 3.5 i 4.9.

La data d'aquesta recuperació serà degudament anunciada per la coordinació del programa. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà el mòdul amb una nota de 5. En cas contrari,  mantindrà la mateixa nota i l’estudiant suspendrà el mòdul.

Irregularitats en actes d'avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'un mateix mòdul, la qualificació final d'aquest mòdul serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Qualificació “No avaluable”

Un alumne només pot obtenir un "No Avaluable" al mòdul sempre i quan no hagi participat en cap de les activitats d'avaluació dins d’aquest. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació ja no podrà optar a un "No Avaluable" en el mòdul.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Discussió de lectures 25% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Examen Economia Ecològica 25% 1,6 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10
Examen Economia de la desigualtat 30% 1,6 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10
Presentació de lectures 5% 1 0,04 1, 2, 4, 5, 7, 8
Problemes 15% 1 0,04 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

  • Ecological Economics

    • Bergh, J.C.J.M van den (ed.) (1999). Handbook of Environmental and Resource Economics. Edward Elgar, Cheltenham.
    • Common, M. and  S. Stagl (2005),”Ecological Economics”. Cambridge University Press
    • Jacobs, M. (1996), The Green Economy: Environment, Sustainable Development and the Politics of the Future, Pluto Press.
    • Mollica, D., and Campdell, T. (2009). Sustainability. Ashgate, Burlington
    • Pearce, D. and R. Turner (1990), Economics of Natural Resources and the Enviromental, Harvester Wheatsheaf
    • Spash, C. (ed.) (2017). Routgedge Handbook of Ecological Economics. Nature and Society. Routledge, Abingdon
    • Stavins, R. N. (ed.) (2019) Economics of the Environment, Selected Readings, W. W. Northon and Company, New York and London. (Seventh edition).  

    Economics of Inequality

    • Ravallion, M. (2016), The Economics of Poverty. History, Measurement and Policy, Oxford University Press.
    • Atkinson,A. and Bourguignon, F.  (2000), Handbook of Income Distribution. North Holland.
    • Cowell, F. (1995), “Measuring Inequality”. 2nd edition, Prentice Hall
    • Lambert, P. (2001), The Distribution and Redistribution of Income, 3rd edition, Manchester University Press
    • Silber, J. (1999), Handbook on Income Inequality Measurement, Boston: Kluwer.

Bergh, J.C.J.M van den (ed.) (1999). Handbook of Environmental and Resource Economics. Edward Elgar, Cheltenham. 

Common, M., Stagl, S. (2005). Ecological Economics. Cambridge University Press, Cambridge. 

Jacobs, M. (1991) The Green Economy. Pluto Press, London. 

Mollica, D., and Campdell, T. (2009). Sustainability. Ashgate, Burlington.  

Pearce, D.W., Turner R.K. (1990) Economics of Natural Resources and the Environment. Harvester Wheatsheaf, London. 

Spash, C. (ed.) (2017). Routgedge Handbook of Ecological Economics. Nature and Society. Routledge, Abingdon.  

Stavins, R. N. (ed.) (2019) Economics of the Environment, Selected Readings, W. W. Northon and Company, New York and London. (Seventh edition) 

Programari

  • Programes estadístics/economètrics i/o de tractament de dades: Stata.