Logo UAB
2022/2023

Temes Avançats en Economia Aplicada

Codi: 43791 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313384 Recerca Aplicada en Economia i Empresa / Applied Research in Economics and Business OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Miguel-Angel Lopez Garcia
Correu electrònic:
miguelangel.lopez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Héctor Sala Lorda

Prerequisits

Cap

Objectius

Proporcionar una comprensió més àmplia en tècniques i temes avançats per a la recerca empírica en economia.

Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  • Comprendre, analitzar i avaluar els principals avanços científics i línies de recerca existents en l'àmbit de l'economia pública i aplicada contemporània en un context globalitzat amb la finalitat d'integrar-los en recerques científiques, projectes i/o polítiques de caràcter públic o privat. (Especialitat en Recerca en Economia Aplicada / Research in Applied Economics).
  • Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  • Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  • Seleccionar i aplicar diversos models i/o marcs teòrics, metodologies i tècniques de recerca científica, fonts de dades i eines informàtiques adequades a la recerca aplicada en economia i empresa.
  • Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  2. Aplicar de forma adequada les tècniques economètriques avançades necessàries per a l'obtenció de resultats empírics vàlids per al problema aplicat objecte d'anàlisi.
  3. Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  4. Plantejar problemes empírics i resoldre'ls amb les metodologies quantitatives economètriques més idònies pel que fa a qüestions macroeconòmiques i d'economia territorial.
  5. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  6. Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  7. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics i empírics associats a l'economia pública, tant en els seus fonaments microeconòmics més avançats, com en l'aplicació a qüestions com el disseny impositiu o l'economia del medi ambient i l'avaluació social de projectes.
  8. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics i empírics associats a les qüestions d'eficiència i equitat en l'economia, i com poden contribuir al desenvolupament econòmic de les societats.
  9. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics i empírics associats al funcionament macroeconòmic del mercat laboral.
  10. Resoldre problemes i desafiaments socioeconòmics globals en un context de creixent integració de l'economia mundial aplicant l'anàlisi econòmica.
  11. Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Continguts

Econometria avançada

Temes:

1- Models lineals i OLS

2- Variables instrumentals

3- Models de dades del panel

4- Mètodes de probabilitat màxima

5- Models d’elecció discreta

6- Models de regressió censurats

7- Nous mètodes d’identificació

Economia Pública

Temes:

1. Un marc d’anàlisi normatiu

2. Imposició de mercaderies

3. Impost sobre la renda

4. Evasió fiscal

5. Eficiència intertemporal

6. Seguretat social

7. Fiscalitat i creixement econòmic

Macroeconomia laboral

Temes:

1- Oferta laboral i demanda laboral

2- Rigiditats salarials i el nou model keynesià

3- Models NAIRU

4- Teoria i estructuralisme de la reacció en cadena

5- Antiga i nova corba de Phillips

6- Corba salarial

Metodologia

Classes, redacció d’assaigs, tutorials, activitats d’estudi i investigació.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Dirigides 56,25 2,25 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Supervisades 33,75 1,35 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Autònomses 124,2 4,97 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Avaluació

Avaluació del mòdul (regles generals per a introduir a tots els mòduls lectius)

Calendari d'activitats d'avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens finals, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació (principalment algun examen/s final) han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Un cop totes les activitats avaluatives del mòdul s’hagin acabat, s'anunciarà als estudiants el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals del mòdul. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de l’avaluació d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

"Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceresparts de la qualificació total del mòdul." Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Addicionalment, es requerirà que l’estudiant hagi assolit una nota mitja del mòdul entre 3.5 i 4.9.

La data d'aquesta recuperació serà degudament anunciada per la coordinació del programa. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà el mòdul amb una nota de 5. En cas contrari,  mantindrà la mateixa nota i l’estudiant suspendrà el mòdul.

Irregularitats en actes d'avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'un mateix mòdul, la qualificació final d'aquest mòdul serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Qualificació “No avaluable”

Un alumne només pot obtenir un "No Avaluable" al mòdul sempre i quan no hagi participat en cap de les activitats d'avaluació dins d’aquest. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació ja no podrà optar a un "No Avaluable" en el mòdul.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classe 5% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Exàmens 70% 4,8 0,19 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Presentació i discussió de lectures 10% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Presentació i discussió d'assajos i problemes 15% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

  • Cameron, A. and P. Trivedi (2005), Microeconometrics: Methods and Applications, Cambridge University Press
  • Greene, W. (2008), Econometric Analysis, 6th edition, Prentice Hall
  • Verbeck, M. (2004), A Guide to Modern Econometrics, 2nd edition, John Wiley and Sons
  • Wooldridge, J. (2003), Introductory Econometrics, Thomson
  • Train, K. (2009), Discrete choice methods with simulation, 2nd edition, Cambridge University Press
  • Atkinson, A.B. and J.E. Stiglitz (1980), Lectures on Public Economics, McGraw-Hill.
  • Hindriks, J. and G.D. Myles (2006), Intermediate Public Economics, MIT Press.  
  • Jha, R. (2010), Modern Public Economics, Routledge, 2nd edition.
  • Salanié, B. (2003), The Economics of Taxation, MIT Press. 
  • Henry, B.; Karanassou, M. and D. Snower (2000), “Adjustment Dynamics and the Natural Rate: an Account of UK unemployment”, Oxford Economic Papers¸ 52. pp. 178-203.
  • Karanassou,M., Sala, H. and D. Snower (2007), “The macroeconomics of the labor market: Three fundamental views”, Portuguese Economic Journal, vol. 6 (3), pp. 151-180.
  • Lindbeck, A. and D. Snower (1988), “The Insider-Outsider Theory of Employment and Unemployment”. Cambridge, Massachussets: MIT Press. Chapter  2.
  • Layard, P., Nickell, S.  and R. Jackman (1991), “ Unemployment: Macroeconomic Performance and the Labor Market”,  Oxford University Press. Chapters  1 and 9.
  • Karanassou, M., Sala, H. and D. Snower (2009), “Phillips Curves and Unemployment Dynamics: A Critique and a Holistic Perspective”, Journal of Economic Surveys, vol. 24 (1), pp. 1-51.
  • Blanchard, O. and L. Katz (1999), “Wage Dynamics: Reconciling Theory and Evidence”, American Economic Review Papers and Proceedings, vol. 89, 2. (NBER Working Paper 6924.)

 

Programari

  • Editor de textos (Word, Pages, LaTeX, ...).
  • Fulls de càlculs (Excel, Numbers, LaTeX, ...).
  • Presentacions (PowerPoint, Keynote, LaTeX, ...).
  • Programes estadístics/economètrics i/o de tractament de dades (Stata, R, Eviews, Python, ...).