Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4315497 Trastorns de la Comunicació i del Llenguatge | OT | 0 | 1 |
Pel correcte desenvolupament del mòdul, es requerirà que l’alumnat tingui coneixements previs sobre els trastorns específics de la comunicació i del llenguatge oral i escrit, que puguin ser la base per a l’ampliació i actualització dels continguts teòric-pràctics que es treballaran en les sessions programades.
Ampliar la formació del professional de la logopèdia, dotant-lo dels continguts teòrics i pràctics que possibiliten la seva qualificació i especialització en la investigació, el diagnòstic i la intervenció dels trastorns específics de la comunicació i del llenguatge oral i escrit.
2. Avaluació del llenguatge escrit I: Actualització sobre el llenguatge escrit: adquisició, processament i dificultats específiques. Avaluació perfil lectoescriptor. 3. Intervenció en el llenguatge oral: Intervenció logopèdica, assessorament familiar i adaptacions escolars. 4. Avaluació del llenguatge oral II: Actualització i instruments d'avaluació per al llenguatge oral estandarditzats. Anàlisi de casos. 5. Avaluació del llenguatge escrit II: Actualització i instruments d'avaluació per al llenguatge escrit estandarditzats. Anàlisi de casos. 6. Intervenció en el llenguatge escrit: Intervenció logopèdica, assessorament familiar i adaptacions escolars. |
El mòdul s’organitzarà en continguts teòrics, que es treballaran a partir d’activitats dirigides en format de classes expositives, i a partir d’activitats autònomes, mitjançant la lectura d’articles i l’estudi personal. També té un fort contingut pràctic que es treballarà a través de la resolució de casos clínics i el debat, on serà molt important el treball cooperatiu del grup.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe expositiva, Debat , Aprenentatge basat en problemes: resolució de casos clínics | 31,5 | 1,26 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 13 | 0,52 | 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs escrits, preparació de presentació orals de treballs, lectura de articles e informes de interès, estudi personal | 101,5 | 4,06 | 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12 |
L'avaluació serà a) diagnòstica (inicial), amb la finalitat d'obtenir informació sobre la situació inicial de l'estudiant en relació amb el pla docent del mòdul i b) formativa (contínua), per recollir informació continuada respecte al desenvolupament del procés d'aprenentatge. Aquesta darrera es durà a terme a través de tres EVidències d’Aprenentatge (EVA):
EVA 1: Treball individual. Lliurament no presencial. 40%
EVA 2: Treball grupal (Oral). Activitat presencial. 30%
EVA 3: Treball grupal (Escrit). Lliurament no presencial. 30%
La nota final correspondrà a la mitjana ponderada entre les EVA 1, 2 i 3. Es considerarà assignatura superada quan la mitjana ponderada de les evidències sigui igual o superior a 5 i la nota individual de cadascuna de les evidències sigui igual o superior a 4. En cas contrari la nota de l'avaluació continuada serà com a màxim de 4,5. La recuperació continuada preveu la possibilitat de tornar a avaluar totes aquelles evidències amb una nota menor de 4. En aquest sentit es repetiran les activitats sota supervisió de l’equip docent abans de la finalització del semestre.
La dinàmica del mòdul requereix l’assistència al 80% de les sessions per poder garantir la seva adequada avaluació. En cas de no arribar a aquest percentatge de presencialitat sense cap causa justificada, no es podrà avaluar el mòdul i es considerarà que la nota final és "no presentat".
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EVA 1. Treball individual. Lliurament no presencial. | 40% | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
EVA 2. Treball de grup (Oral). | 30 % | 1 | 0,04 | 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
EVA 3. Treball de grup (Escrit). | 30% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 5, 7, 8 |
Bibliografia Fonamental: Coneixements bàsics per seguir el bloc:
Pérez Pérez, E. (2018). Diagnóstico e intervención en la Dislexia, en la Disortografía y en la Disgrafía. Barcelona, Ed. Lebón.
Pérez Pérez, E. (2013). Diagnóstico e intervención en las dificultades evolutivas del lenguaje. Barcelona, Ed. Lebon.
Bibliografia complementària: Durant les sessions del Màster s'indicaran els articles de lectura obligada dins la bibliografia complementària.
Acosta, V. (2012). La intervención logopédica en los trastornos específicos del lenguaje. Revista de logopedia, foniatria y audiologia, 32:67-74.
Aguado, G.; Ripoll, J.C. (2016). Fuentes de evidencia sobre la eficacia de la intervención logopédica. A M.T.Martín-Aragoneses & R. López Higes (Eds.). Claves de la logopedia en el siglo XXI. (pp 277-286). Madrid. UNED.
Andreu, L. (Ed.) (2012). Desenvolupament i avaluació del llenguatge oral. Barcelona: UOC.
Clark, M.; Kamhi, A. (2011). Child language disorders. In: J.H. Stone,; M. Blouin (eds.), International Encyclopedia of Rehabilitation. New York.
Clemente, M. (2008). Enseñar a leer; bases teóricas y propuestaspracticas. Madrid: Pirámide.
Conti-Ramsden, G.; Botting, N. (2008). Emotional health in adolescents with and without a history of specific language impairment (SLI). Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(5): 516-525.
Cuetos, F. (2012). Neurociencia del Lenguaje. Madrid: Ed. Panamericana.
Cuetos, F., Gónzález, J.; De Vega, M. (2015). Psicología del lenguaje. Madrid: Médica Panamericana.
Del Rio, M.J. (2006). Consideraciones sobre el uso de los procedimientos naturalistas para la intervención en logopedia. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología. Vol. 26. nº 3,139-145.
Del Río, M.J. (2006). Lenguaje y comunicación en los trastornos del desarrollo. Madrid: Prentice-hall.
Garriga, E.; Sala, M. (2015). Avaluació, diagnòstic i intervenció en la dislèxia. Aloma, 33 (1), 31-42.
Giró, M.; gonzález, C.; Pérez Pérez, E. (2003). Intervención en un caso con Trastorno Específico del Lenguaje (4-6años). Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología. Vol. XXIII. Octubre-Diciembre.
Gracia, M. (2003.) Comunicación y lenguaje en primeras edades. Intervención con familia. Milenio. Lleida
Ivern, I. (2015). Processos cognitius que intervenen en l’aprenentatge del llenguatge escrit i dislèxia. Aloma, 33 (1), 15-24.
Jiménez, J.E. (Ed.) (2012). Dislexia en español. Prevalencia e indicadores cognitivos, culturales, familiares y biológicos. Madrid: Pirámide.
Kristen, M.; Kamhi, A. (2010) Child Language Disorders. International Encyclopedia of Rehabilitation. Búfalo, N.Y.
Leonard, L. (2010). Specific language impairment. En P. Hogan (Ed.), The Cambridge encyclopedia of the language sciences (pp. 785-786). Cambridge, England: Cambridge University Press.
Lozano, E.; Galián, M.D.; Cabello, F. (2009). Intervención familiar en niños con Trastornos del Lenguaje. Electronic Journal of Educational Psychology, 19, 7(3), 1419-1448.
Mendoza, E. (2009). Las dificultades del lenguaje en adolescentes: un reto para la logopedia. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, Vol. 29, nº 4: 221-224.
Monfort, M., Juárez, A.; Monfort, I. (2004). Niños con Trastornos Pragmáticos del Lenguaje y la Comunicación. Madrid: Entha.
Montfort,I; Monfort, M.; Juárez-Sánchez, A. (2014). Investigación y práctica profesional en logopedia. Revista de Neurología, 58 (supl 1): S111-S115.
Pérez Pérez, E. (2010). Quan el llenguatge dificulta l’escolaritat. EDUCAT.Revista de Psicopedagogia, nº 4: 18-26.
Pérez Pérez, E; Giró, M. (2002) Intervención en un caso con dificultades del lenguaje (4-6 años) Monográfico: El Trastorno del Lenguaje. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología. Vol. XXII. Abril-Junio.
Ripoll, J.C; Aguado, G. (2016). Eficacia de las intervenciones para el tratamiento de la dislexia: una revisión. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 36, 85-100.
Sánchez-Cano, M. (2010). El asesoramiento como intervención para atender al alumnado con dificultades. Revista de logopedia, foniatría y audiología, vol. 30, nº 4: 180-185.
Sanz, M; Andreu, LL; Badia, I; Serra, M. (2010). El proceso lector en niños con antecedentes de retraso y trastorno específico del lenguaje. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, Vol. 30, nº 1: 23-33.
Serra, M. (2002). Trastornos del lenguaje: preguntas pendientes en investigación e intervención. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, XXII (2): 63-76.
Serra, M. (2013). Comunicación y Lenguaje. La nueva neuropsicologia cognitiva (Vol. 1 i 2). Barcelona: UBe.
Shaywitz, S. (2003). Overcoming Dyslexia: A New and Complete Science-Based Program for Reading Problemsat Any Level. New York: Alfred A. Knopf.
Suárez, P.; Cuetos, F. (2012). ¿Es la dislèxia un trastorno perceptivo-visual? Nuevos datos empíricos. Psicothema, 24, 188-192.
Thompson, P.A., Hulme, Ch., Nash, H.M., Gooch, D., Hayiou-Thomas, E. &Snowling, M. J. (2015). Developmental dyslexia: predicting individual risk. TheJournal of ChildPsychologyandPsychiatry, doi:10.1111/jcpp.12412.
Thordardottir, E. (2007). Effective intervention for specific languageimpairment. En E. Thordardottir (ed.), Encyclopedia of language and literacy development (pp. 1-8). London, Canadian language and literacy research network.
Zambrana, I.M; Pons, F.; Eadie, P.; Ystrom, E. (2014). Trajectories of language delay from age 3 to 5: persistence, recovery and late onset. International Journal of Language Communication Disorders, Vol. 49, nº 3, 304-316.
No s'aplica.