Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313815 Recerca en Educació | OT | 0 | 2 |
No hi ha
Aquest mòdul és obligatori de l’especialitat de Desigualtats, recerca i acció educativa i és optatiu de la resta d’especialitats
Aquest mòdul pretén oferir les eines necessàries per a poder analitzar les situacions i escenaris comunitaris des de la recerca, per a poder generar respostes educatives adequades. En la proposta s’incidirà en especial en el coneixement dels entorns de l’educació comunitària i les dimensions –capital social, xarxes socials, capacitació parental i relació entre iguals- que condueixen a l’empoderament dels grups en entorns complexos. A partir de la utilització de recursos teòrics, metodològics i epistemològics que afavoreixen l’estudi i l’anàlisi de la intervenció socioeducativa en contextos comunitaris, el mòdul permetrà innovar en el disseny, planificació i desenvolupament de projectes i programes socioeducatius. S’abordaran les següents temàtiques:
|
L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
|
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals | 14 | 0,56 | |
Classes magistrals/expositives per part dels professors | 18 | 0,72 | |
Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis. | 9 | 0,36 | |
Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis. | 9 | 0,36 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura d'articles i fons documentals | 80 | 3,2 |
Assistència i participació en les sessions |
20% |
Activitats durant el desenvolupament del mòdul |
30% |
Memòria / treball individual de mòdul |
50% |
L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen. La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 4 a totes les activitats, les realitzades durant el desenvolupament del mòdul i a la memòria/treball final del mòdul. L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes. El procediment de revisió de les proves es realitzarà de forma individual. |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació en les sessions | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 22 |
Activitats durant el desenvolupament del mòdul | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Memòria / treball individual de mòdul | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 20, 22 |
ARNAU-SABATÉS, L., MARZO, M. T., JARIOT, M., & SALA-ROCA, J. (2014). Learning basic employability competence: a challenge for the active labour insertion of adolescents in residential care in their transition to adulthood. European Journal of Social Work, 17(2), 252-265.
BARBERO,J.M., CORTES, F. (2005). Trabajo comunitario, organización y desarrollo social. Alianza. Madrid.
BERTRAN, M; PONFERADA-ARTEAGA, M.; PAMIES, J. (2016) Gender, family negotiations and academic success of young Moroccan women in Spain. Race, Ethnicity and Education, 19 (1):161-181.
BERTRAN, M., BADIA, V. (2015). El tiempo de espera en la adopción: ¿tiempo de riesgo o de formación para la prevención para las familias? Aloma, 32(2): 65-75.
BOUMA, H.; LÓPEZ, M.; KNORTH, E.; GRIETENS, H. (2018). Meaningful participation for children in the Dutch child protection system: A critical analysis of relevant provisions in policy documents. Child Abuse & Neglect, 79, 279- 292. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2018.02.016
CAMERON, C., MOSS, P. (Eds.) (2011). Social Pedagogy and working with children and young people. Where care and education meet. Jessica Kingsley Publishers: London and Philadelphia
CARRASCO, S.; PAMIES, J.; BERTRAN, M; 2009) Familias inmigrantes y escuela: desencuentros, estrategias y capital social, Rev. Complutense de Educación, Vol 20 (1), pp 55-78.
COURTNEY, M. E. (2009). The Difficult Transition to Adulthood for Foster Youth in the US: Implications for the State as Corporate Parent. Social Policy Report, 23(1), 3-18.
DEL VALLE, J., i BRAVO, A. (2013). Current trends, figures and challenges in out of home child care: An international comparative analysis. Psychosocial Intervention, 22, 251-257.
DEL VALLE, J., SAIRENO, A.M., BRAVO, A. (2011). Salut mental de menores en acogimiento residencial. Badajoz: Junta de Extremadura.
DEVINE, D. (2009): Mobilising capitals? Migrant children's negotiation of their everyday lives in school. British Journal of Sociology of Education, 30:5, 521-535.
FERNÁNDEZ, E., BARTH, R.P. (ed). (2010). How Does Foster Care Work? International Evidence on Outcomes. London: Jessica Kingsley.
GREENFIELD, P., & SUZUKI, L. (1998). “Cultura y Desarrollo Humano: Implicaciones Parentales Educativas, Pediátricas y de Salud Mental”. En Siegel y K. A. Renninger (eds.) (1998) Handbook of Child Psychology. New York: Wiley. 1059-1109. http://psicologiacultural.org/Pdfs/Traducciones/Greenfield y Suzuki.pdf
HELVE, H., BYNNER, J. (2007). Youth and Social Capital. England: The Tufnell Press.
KORNBECK , J., ROSENDAL JENSEN, N. (Eds) (2012) Social Pedagogy for the entire human lifespan, Vol. II. Europäischer Hochschulverlag Gmbh & Co. KG.: Bremen
KORNBECK , J., ROSENDAL JENSEN, N. (Eds.) (2011). Social Pedagogy for the entire human lifespan, Vol. I. .Bremen: Europäischer Hochschulverlag GmbH & Co. KG.
KORNBECK, J.; ÚCAR, X. (Eds) (2015) Latin American Social Pedagogy: relaying concepts, values and methods between Europe and the Americas. Studies in Comparative Social pedagogies and International Social Work and Social policy, Vol. XXVIII. Bremen: EVH/Academicpress GmbH.
LAREAU, A. (2003). Unequal Childhoods. Class, race, and family life. California: University of California Press.
LLENA, A., PARCERISA, A., ÚCAR, X. (2009). 10 Ideas clave. La acción comunitaria. Graò. Barcelona.
MCDANIEL, M, COURTNEY, M, PERGAMIT, MR & LOWENSTEIN, C (2015). Preparing for a “Next Generation” Evaluation of Independent Living Programs for Youth in Foster Care. Project Overview. Chicago: Chapin Hall
MONTSERRAT, C., FERRAN, C. i BAENA, M. (2015). L’educació dels infants i adolescents en el sistema de protección: un problema o una oportuninat?. Documenta Universitaria.
REQUENA, F. (2008). Redes sociales y Sociedad civil. CIS. Madrid
RUBIO, F.J.; TRILLO M.P.; JIMÉNEZ, M.C. (2020). Programas grupales de parentalidad positiva: una revisión sistemática de la producción científica. Revista de Educación, 389. Julio-Septiembre, 267- 295. http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numerosanteriores/2020/389/389-10.html
ROLL, P. (2004). Families, social capital and educational outcomes, British Journal of Sociology of Education, 52, 4, 390 – 416
SALA ROCAa, J., Jariot García, M., Villalba Biarnés, A., Rodríguez Parrón, M. (2009). Analysis of factors involved in the social inclusion process of young people fostered in residential care institutions. Children and Youth Services Review, 31(12), 1251-1257.
SOLDEVILA, A., PEREGRINO, A., ORIOL, X., Filella, G. (2012). Evaluation of residential care from the perspective of older adolescents in care. The need for a new construct: optimum professional proximity. Child & Family Social Work, DOI: 10.1111/j.1365-2206.2012.00843.x
STEIN. M., MUNRO, E.R. (2008). Young People's Transitions from Care to Adulthood. London: Jessica Kingsley.
ÚCAR, X. (2016) Pedagogías de lo social. Barcelona. Editorial UOC. Oberta Publishing.
ÚCAR, X. (2016) Relaciones socioeducativas. La acción de los profesionales. Barcelona. Editorial UOC. Oberta Publishing.
ÚCAR, X. (2016) Pedagogía de la elección. Barcelona. Editorial UOC. Oberta Publishing.
URREA MONCLUS, A., MATEOS INCHAURRONDO, A., FERNÁNDEZ-RODRIGO, L., & BALSELLS BAILÓN, M. À. (2021). The voices of parents and children in foster care. Journal of Social Work, 21(6), 1592-1610.
No n'hi ha