Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313815 Recerca en Educació | OT | 0 | 1 |
No hi ha prerrequisits
En aquest mòdul s'estudiaran les epistemologies, metodologies i processos d'investigació sobre diversitat i valors en l'educació de les arts visuals i l'educació física a l'escola. Es considerarà els contextos escolars de les investigacions que abarquen els diferents nivells dels sistemes educatius i també la formació docent, plantejant la idea de comunitat i canvi social des de les nostres àrees en relació amb la diversitat de participants (nens, joves, adults, dones, persones migrades, amb capacitats diverses) i les oportunitats d'aprenentatge
Els objectius del mòdul són:
a) promoure la reflexió i el debat per a repensar les arts i l'activitat física en la societat actual i en l'educació;
b) analitzar críticament les desigualtats i formes d'exclusió en els discursos de l'escola i dels mitjans de comunicació; i
c) promoure projectes i models d'investigació que incorporin la diversitat social, cultural i de gènere, i es basin en la intervenció educativa a través i per a les arts i l'activitat física.
Tanmateix, l'escola no és una institució aïllada sinó que es troba immersa en la comunitat, per aquest raó, en aquest mòdul també s'abordarà la relació entre l'escola i les institucions artístiques, culturals, socials i esportives del seu entorn.
S'abordaran les següents temàtiques:
1. Innovació en la intervenció educativa a partir de l'art i l'activitat física
1.1. Mirades creatives a l’escola. Innovació i creativitat a partir de les arts
1.2. L’activitat física, l’esport i l’art com a eina d’inclusió social o educació en valors
1.2.1. Ensenyament i aprenentatge de valors: conceptes i estratègies d’intervenció
1.2.2. El rol de l’educador. L’educador/a com agent de canvi.
Currículum ocult, idees preconcebudes
1.2.3. Crítica dels mitjans de comunicació per a l'educació
2. Diversitat cultural, social i de gènere en educació artística i educació física
2.1.Perspectives teòriques i estratègies en la investigació narrativa de la diversitat en l’art i l’activitat física
2.2.Investigar la diversitat cultural, social i de gènere en educació artística
2.2.1. Gènere i cos en la investigació en educació artística
2.2.2. Interculturalitat i inclusió en la investigació en educació artística
Cinema i diversitats: experimentació amb la càmera, visualitat i corporeïtzació
2.3.Investigar la diversitat cultural, social i de gènere en educació física
2.3.1. Desigualtat cultural, social i de gènereen EF i l’Esport. Estudis i investigacions.
L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
- Disseny d'estudis i projectes d'investigació;
- Exposició i discussió d’enfocaments conceptuals i d’investigació: fonamentació teòrica-metodològica de la recerca;
- Presentació, lectura i anàlisi d'articles, projectes d'investigació i innovació;
- Reflexió i debat sobre la interconnexió entre les dues àrees que conformen el mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions presencials | 36 | 1,44 | 1, 2, 5, 8, 9, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions i tutorització | 36 | 1,44 | 2, 3, 6, 7, 9, 10, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs | 78 | 3,12 | 2, 3, 4, 5, 10, 13 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen. La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 4 a totes les activitats, les realitzades durant el desenvolupament del mòdul i a la memòria/treball final del mòdul. L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes. El procediment de revisió de les qualificaciones es realitzarà de forma individual. |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats durant el desenvolupament del mòdul | 40% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 10, 12, 13, 14 |
Assistència i participació | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 8, 9, 11, 16 |
Memòria/treball individual | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 6, 7, 9, 10, 15, 16 |
Achotegui, J. (2014). Doce características específicas del estrés i el duelo migratorio. Barcelona: Jose Achotegui Loizate.
Anderson, T.; Gussak, D.; Hallmark, K.K. & Paul, A. (Eds.). (2010). Art Education for Social Justice. Reston A.V: NAEA.
Atkinson, D. (2002). Art in Education: Identity and Practice. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Bancfort,S.; Hay, P. & Fawcett,M. (2008) Researching Children Researching the World: 5X5X5=creativity. Bath: Trentham Books.http://www.5x5x5creativity.org.uk/
Camnitzer, L. (2015), “Thinking about Art Thinking”, e-flux Journal. http://supercommunity.e-flux.com/texts/thinking-about-art-thinking/
Cahnmann-Taylor, M. & Siegesmund, R. (Eds) (2008). Arts-Based Research in Education. New York: Routledge.
Carbonero, L. Soler, S. & Prat, M. (2011). Els estereotips de gènere a l’Educació Física i l’esport. Entre la reproducció i el canvi. Innovació en Educació Física. IN&EF.
Clandinin, J. (2007) (Ed.). Handbook of Narrative Inquiry. Londres, Thousand Oaks i Nova Delhi: Sage.
Csikszentmihalyi, M. (1998). Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós.
Chalmers,F.G.(2003). Arte, educación i diversidad cultural. Barcelona: Paidós.
Dalton, P. (2001). The Gendering of Art Education: Modernism, Identity and Critical Feminism. Buckingham: Open University Press.
Dowling, F.; Fitzgerald, H. & Flintoff, A. (2012). Equity and Difference in Physical Education, Touth Sport and Health. A Narrative approach. Routledge. London and New York.
Eisner, E. (2004): El arte y la creación de la mente. Barcelona, Paidós.
Empain, J. & Rifà-Valls, M. (2018). Juxtaposing professional identities and (re)telling pedagogical relations through experimental video-based research. Visual Inquiry, 7 (3), 227-241.
Freire, H. (2008): “Arte infantil y transformación social” a El rapto de Europa. Pensamiento y creación. 13, nov. 2008, 23-38.
Giroux, H. (1990), Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós.
Greene, M. (2005). Liberar la imaginación. Ensayos sobre educación, arte y cambio social. Barcelona: Graó.
Gutiérrez SanMartín, M. (1995). Valores sociales y deporte. La actividad fisica y el deporte como transmisores de valores sociales y personales. Col. Monografias sobre Ciencias de la Actividad fisica y el deporte. Gymnos Editorial. Madrid
Heinemann, K. (2001). Els valors de l’esport. Una prespectiva sociològica. Revista Educacio Fisica i Esports, 64 (17:25). INEFC. Barcelona.
Iwai, K. (2002). «La contribución de la educación artística a la vida de los niños». Perspectivas. Vol. XXXII (4), diciembre.
Jollien, A. (2001). Elogio de la debilidad. Barcelona: RBA Libros S.A.
Logan, L. (1980): Estrategias para una enseñanza creativa. Barcelona: Oikos-Thau.
López Fernández Cao, M. (coord.) (2006) Creación y posibilidad. Aplicaciones del arte en la integración social. Madrid: Editorial Fundamentos.
Mason, R. & Buschkuehle, C.P. (eds.) (a premsa). Images and Identity: Educating Citizenship through Visual Arts. Bristol:Intellect.
Paris, G. (2010). Fotografia contemporània i valors a l'escola. Projecte pedagògoc premiat en el XXIX Premi Serra i Moret, Generalitat de Catalunya.
París, G. & Hay, P. (2019). 5x5x5=Creativity: Art as a Transformative Practice. International Journal of Art & Design Education, 39 (1): 69-83. DOI:10.1111/jade.12229
París, G. (2019). El artista residente en la escuela como agente de cambio en las estrategias de aprendizaje. Arte, Individuo y Sociedad 31(2): 445-462. https://doi.org/10.5209/aris.62384
París, G. (2019).El arte como espacio de reencuentro: influencias rizomáticas entre infancia y artistas residentes en la escuela, en Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para inclusión social, 14: 33-52.
París, G. (2019). Processos d’aprenentatge creatiu a través del joc. Revista Catalana de Pedagogia, 16: 125-141.
París, G. & Morón, M. (2019). Quan un artista entra a l’escola, la creativitat surt per la finestra: el projecte Espai C. Guix de Primària. Graó, 453: 41-45.
París, G. (2018). 5x5x5=creativity, una experiència d’aprenentatge creatiu entre artistes, escoles i institucions culturals. Temps d’Educació, 54: 271-288.
Penney, Dawn (2002). Gender and Physical Education. Contemporany Issues and future editions. Routledge. Usa and Canada.
Platero R.L. (2014) Trans*exualidades. Acompañamiento, factores de salud y recursos educativos. Barcelona: Bellaterra.
Prat, M & Flintoff, A. (2012). Tomando el pulso a la perspectiva de género: un estudio de caso en la formación del profesorado de Educación Física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP) 15, 42 (3).
Prat, M. & Soler, S. (2003). Actitudes, valores y normas en la Educación Física y el deporte. Reflexiones y propuestas didácticas. INDE Publicaciones, Barcelona – 2003. 84-9729-031-3
Prat, M & Soler, S. (2009). El espectáculo deportivo, ¿un contexto educativo? Análisis de las actitudes de los adolescentes como espectadores. Revista Cultura y Educación, 21, 43-54.
Prat, M., Soler, S. & Carbonero, L. (2012 ). De las palabras a los hechos: Un proyecto para promover la participación femenina en el deporte universitario. El caso de la Universitat Autònoma de Barcelona. Revista Àgorapara la Educación Físicay el Deporte.
Prat, M.; Soler, S.; Tirado, M. A. & Ventura, C. (2006): “El deporte como instrumento para el desarrollo de la capacidad crítica de los adolescentes”. A Durán, J. & Jiménez, J. (Coord.): Valores en movimiento: la actividad física y deporte como medio de educación en valores. Consejo Superior de Deportes. Madrid.
Rifà-Valls, M. (2009). Deconstructing immigrant girls’ identities through the production of visual narratives in a Catalan urban primary school. Gender and Education, 21 (6), 671-688.
Rifà-Valls, M. (2017). Arquitecturas contemporáneas de la migración. TRansitando por espacios, subjetividades y educación en Reporting from the front. Revista Invisibilidades, 10, 25-37. https://www.apecv.pt/revista/invisibilidades/10/10.24981.16470508.10.5.pdf
Rifà-Valls, M. (2019). Pedagogies creatives per sobreviure a la <<via mercurial>> del canvi educatiu: currículums flexibles, diversitat d'aprenentatges i identitats ens transformació. Revista Catalana de Pedagogia, 16, 17-39. http://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/146015
Rifà-Valls, M. & Empain, J. (2020). In-betweenness in moving images: six experimental tactics of video-ethnography to narrate South Asian immigrant girls' subjectivities. Ethnography and education, 1 (2), 171-189.
Ríos, M. (2003). «Modelo de sensibilización en una escuela para todos». En I Congreso Nacional y Personas con Discapacidad. Pamplona: Gobierno de Navarra. Departamento de Educación y cultura. http://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=3507. [Última consulta el 1 de septiembre de 2010]
Rogers, C. (1978). Libertad y creatividad en la educación. Barcelona: Paidós Educador Contemporáneo
― (2002). El proceso de convertirse en persona. Barcelona: Paidós
Schalock,R. (2001). «Conducta adaptativa, competencia personal y calidad de vida». En Verdugo, A. y Borja, F. (coord.). Apoyos, autodeterminación y calidad de vida. IV Jornadas científicas de investigación sobre personas con discapacidad.(pp. 83-104) Salamanca: Amaru Ediciones
Roldan, J. & Marín, R. (eds.) (2012). Metodologías artísticas de investigación. Málaga: Aljibe Ediciones.
Root-Bernstein, R. & M. (2002). El secreto de la creatividad. Ed Kairós. Barcelona
Shohat, E. & Stam, R. (2002). Multiculturalismo, cine y medios de comunicación. Barcelona, Buenos Aires y México: Paidós comunicación.
Soler, S., Flores, G. & Prat, M. (2012). La educación física y el deporte como herramientas de inclusión de la población inmigrante en Cataluña: el papel de la escuela y la administración local. Revista Pensar a pràctica, 1, 1-19. Goiânia. Brasil
Soler, S.; Prat, M.; Juncà. A. & Tirado, M. A. (amb la col·laboració de Calvo, J.; González, C.; Font, R. i Ventura, C.) (2007): Esport i societat: una mirada crítica. Eumo editorial. Vic.
VVAA (2005). Responsabilidad personal y social a traves de la E. Fisica y el deporte. Tandem 219. Monografia.
Revistes:
International Journal of Art and Design Education: http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-JADE.html
Studies in Art Education: http://www.arteducators.org/research/studies
Visual Culture & Gender: http://vcg.emitto.net/
Narrative Inquiry: http://benjamins.com/#catalog/journals/ni/main
Associacions i programes
Canadian Association for Community Living. Diversity includes: www.no-excuses.ca/
Comunidades creadoras para gente con NEE (R. Steiner): www.camphill.net
Creative et Handicap Mental: www.creahm.be
Creative Growth Art Center: http://creativegrowth.org/studio/
European outsider art association: www.outsiderartassociation.eu.
Editor de textos i imatges.