Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313815 Recerca en Educació | OB | 0 | 1 |
No hi ha prerequisits
Introduir l'alumnat en les bases epistemològiques, els fonaments i el disseny en investigació en educació
• Introducció a la investigació en educació: significat, contextos i objectes:
- Marc epistemològic / filosòfic per a la investigació educativa
- Investigació educativa i mètode científic. La naturalesa del coneixement científic
- Paradigmes d'investigació
- Paradigmes emergents
- Mètodes quantitatius i qualitatius en investigació educativa. La complementarietat metodològica: mètodes mixtes.
• Plantejament del problema, marcs teòrics i contextuals de referència:
- Delimitació del problema. De la identificació del tema a la pregunta d'investigació
- El problema en el seu context teòric. La revisió de la literatura: fonts d'informació i referents teòrics.
• El disseny de la investigació:
- La presa de decisions: disseny i concreció de la proposta
- Fases del procés d'investigació
- El projecte de recerca
• Aspectes ètics i deontològics en el procés de recerca educativa
L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
• Classes magistrals / expositives
• Lectura d'articles i fonts documentals
• Anàlisi i discussió col · lectiva d'articles i fonts documentals
• Pràctiques d'aula
• Presentació / exposició oral de treballs.
• Tutories
Es vetllarà per seguir les recomanacions sobre perspectiva de gènere i inclusió.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats relacionades amb estudi personal, lectures complementàries, anàlisi de casos, cerca d'informació | 78 | 3,12 | |
Explicacions magistrals | 20 | 0,8 | |
Tallers/exercicis aula | 12 | 0,48 | |
Tutories individual / col • lectives | 12 | 0,48 | |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració treball individual (lectures, memòria final) | 24 | 0,96 | |
Exposició pública a plenari | 4 | 0,16 |
L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen.
La nota final serà la mitjana ponderada de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà requisit imprescindible obtenir una qualificació mínima del 4 en cadascuna de les tasques d'avaluació previstes.
El lliurament final del treball serà després de la finalització del temari. La resta de pràctiques estaran distribuïdes al llarg de tot el mòdul, temporitzades en la data d’inici de la pràctica i de lliurament; aquestes dates constaran en el programa de l'assignatura que es farà accessible el primer dia de classe.
La devolució i el seguiment de les activitats que formen part de la qualificació serà inferior a tres setmanes. El procediment de revisió de les proves es realitzarà de forma individual. El o la estudiant que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva publicació en l’horari de tutories que el professorat té establert per aquest mòdul, i que es consigna en el programa del mateix. L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l’estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes.
La còpia o plagi, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que implica suspendre l'assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a un altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d'un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital.
Ésnecessari també que l’estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits. A més, abans d’entregar una evidència d’aprenentatge, l’estudiant haurà de comprovar que ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries degut a la COVID-19.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats i exercicis d'aula | 20% | 0 | 0 | 4, 7, 10, 11, 16 |
Assistència i participació a les sessions | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 14, 15, 19 |
Presentació i seguiment del treball | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 10, 12, 13, 14, 16, 19 |
Treball final | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 17, 18 |
Albert, M.J. (2007). La investigación Educativa. McGraw Hill
American Psychological Association. (2019). Concise Guide to APA Style (7th Edition). American Psychological Association.
Arnal, J., Del Rincón, D., & Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Labor.
Arnau, L., & Sala, J. (2020). La revisión de la literatura científica: pautas, procedimientos y criterios de calidad. DDD: https://ddd.uab.cat/record/222109
Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Ariel.
Bisquerra, R. (coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona. Martínez Roca.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th edition). Taylor & Francis
Creswell J.W., & Creswell, J.D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications
Chalmers, A.F. (1989). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia?. Siglo XXI.
Denzin, N. K. (2008). The new paradigm dialogs and qualitative inquiry. International Journal of Qualitative Studies in Education, 21(4), 315–325.
Feyerabend, P. (1986). Tratado contra el método. Tecnos.
Gadamer, H.G. (2001). Verdad y método. Sígueme.
Gadamer, H.G. (2002). Verdad y método II. Sígueme.
Habermas, J. (1982). Conocimiento e Interés. Ed. Taurus
Habermas, J. (1990). La lógica de las ciencias sociales. Tecnos.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Hernandez-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill Educación
Jhangiani, R. S., Chiang, I. A., Cuttler, C., & Leighton, D. C. (2019). Research Methods in Psychology (4a ed.). KPU Open Education. Available on: https://kpu.pressbooks.pub/psychmethods4e/
Kuhn, T. S. (1987). La estructura de las revoluciones científicas. FCE.
Lakatos, I. (1989). La metodología de los programas de investigación científica. Alianza.
Leavy, P. (2017). Research design: Quantitative, qualitative, mixed methods, arts-based, and community-based participatory research approaches. Guilford Publications.
León, O., & Montero, I. (2015). Métodos de investigación en psicología y educación: las tradiciones cuantitativa y cualitativa. McGrawHill.
McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: evidence-based inquiry. Pearson
McKenney, S., & Reeves, T. C. (2018). Conducting educational design research. Routledge.
Mertens, D.M., & Ginsberg, P.E. (Eds.) (2009).The Handbook of Social Research Ethics. Sage
Opie, C., & Brown, D. (Eds.) (2019). Getting started in your Educational Research. Sage
Popper, K. R. (1985). La lògica de la investigació científica. Ed. 62.
Popper, K. R. (1989). Conjeturas y refutaciones. El desarrollo del conocimiento científico. Paidós.
Punch, K.F. (2009). Research Methods in Education. SAGE.
Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J., & García E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.
Sala, J., & Arnau, L. (2014). El planteamiento del problema, las preguntas y los objetivos de la investigación: criterios de redacción y check list para formular correctamente. DDD: https://ddd.uab.cat/record/126350
Thonney, T. (2011). Teaching the Conventions of Academic Discourse. Teaching English in the Two-Year College, 38(4), 347-362.
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida: ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Idea Books.
No s'utilitza programari