Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313767 Llengua Espanyola, Literatura Hispànica i Espanyol com a Llengua Estrangera | OT | 0 | 2 |
No es contemplen
L'assignatura està dividida en dues parts. A la primera part, es pretén que els alumnes puguin explicar gramàtica a persones que necessiten conèixer la llengua d'una manera instrumental i operativa. Per tant, hauran de ser capaços de didactizar, de forma clara, coherent i rigorosa, les formes gramaticals, saber posar exemples i dissenyar activitats. A la segona part, es pretén que l'alumne conegui els criteris i els mètodes d'avaluació que es proposen en les institucions i en els dissenys curriculars per a l'avaluació de l'aprenentatge d'una llengua estrangera, en particular, per a l'espanyol
BLOC 1: La instrucció gramatical en ELE: reflexió metalingüística i pràctica significativa aplicades a diferents problemes gramaticals de l'espanyol
1. Revisar l'evolució dels enfocaments metodològics dels últims anys en relació amb la gramàtica i desenvolupar criteris per analitzar les descripcions gramaticals més habituals en manuals i gramàtiques pedagògiques.
2. Familiaritzar-se amb les actuals investigacions relacionades amb l'adquisició de la llengua, la gramàtica cognitiva i la metodologia basada en el focus en la forma.
3. Aconseguir instruments per analitzar i descriure la llengua des de perspectives operatives
4. Posar-se en contacte amb un ampli ventall de models de treball gramatical que afavoreixin el procés d'aprenentatge de la gramàtica.
5. Reflexionar sobre els procediments de correcció gramatical.
BLOC 2: L'avaluació de continguts en ELE
1. L'avaluació en ELE
1.1. Associacions institucionals per avaluar una llengua
1.2. dissenys curriculars
1.3. DELE (Diplomes d'Espanyol com a Llengua Estrangera, Institut Cervantes)
1.3.1. Objectes d'avaluació: llengua oral i llengua escrita
1.3.2. Criteris i indicadors d'avaluació relacionats amb els nivells de coneixement
1.3.3. Mètodes d'avaluació: Comprensió i interacció
1.3.4. La formació dels avaluadors
Les activitats formatives es divideixen en classes magistrals, pràctiques i treball autònom segons si l'activitat es dirigida, supervisada o autònoma. El professor realitzarà pràctiques relacionades amb l'ensenyament o l'avaluació d'ELE.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, sessions de seminaris | 66 | 2,64 | 6, 8, 11, 12, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques dirigides pel professor | 40 | 1,6 | 5, 10, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 35 | 1,4 | 11, 17 |
Es realitzaran dues proves teòriques relacionades amb cadascú dels blocs temàtics, a més de preguntes relacionades amb les lectures. En el cas que hagi un estudiant a l'estranger se li facilitarà una altra manera de demostrar els continguts que s'imparteixen en l'assignatura.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comprensió de las lectures sobre avaluació en ELE | 10% | 1 | 0,04 | 4, 6, 11, 14, 17 |
Examen del primer bloc | 50% | 3 | 0,12 | 2, 5, 10, 11, 16 |
Examen del segon bloc | 30% | 3 | 0,12 | 1, 3, 5, 6, 8, 9, 18 |
Lectures de la primera part | 10% | 2 | 0,08 | 7, 11, 12, 13, 15 |
Primera part:
BRUCART, J.M. (2005), “La gramática en ELE y la teoría lingüística: coincidencias y discrepancias”, RedELE (Revista electrónica de didáctica del español como lenguaextranjera), 3. http://www.sgci.mec.es/redele/revista3
CASTAÑEDA, A. (ed.) (2014), Enseñanza de la gramática avanzada de ELE, Madrid: Sgel
LLOPIS, R., J.M. REAL y J.P. RUIZ CAMPILLO (2012). Qué gramática enseñar, qué gramática aprender, Madrid: Edinumen
RUIZ CAMPILLO, J. P. (2007). «Gramática cognitiva y ele», Marco ELE, Núm. 5, jun-dic.2007. http://marcoele.com/numeros/numero-5/
SWAN, M (2005). «Legislation by Hypotesis: The Case of Task-Based Instruction», Applied Linguistics 26/3:376-401. Oxford University Press.
SWAN, M (1985). «A critical look at the communicative approach 1», ELTJournal 39/1 pp. 2–12, http://eltj.oxfordjournals.org/cgi/reprint/39/1/2?ijkey=bddnGOKiVIilX6O&keytype=ref
SWAN, M (1985b). «A critical look at the communicative approach 2» (ELTJournal 39/2 pp 77–87, 1985) http://eltj.oxfordjournals.org/cgi/reprint/39/2/76?ijkey=qJ4yQ0kzoZ5Xxlw&keytype=ref
Segona part:
ANTÓN, M. (2019). Evaluación. En Muñoz Basols, J., Gironzetti E. y Lacorte, M. (Eds.) The Routledge Handbook of Spanish Language Teaching. 109-123. New York: Routledge.
BORDÓN, T. (2004). "Panorama histórico del desarrollode algunas de las cuestiones fundamentales en la evaluación de segundas lenguas". En Carabela, n.º 55, Madrid: SGEL, pp. 5-29.
CARBÓ, C. (2017). Tipos de evaluación, instrumentos y herramientas. En C. Carbó, J-M- García y R. Lucas (Coords) Metodología y evaluación de las lenguas, 183-192. Vaencia: Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport.
CONSEJO DE EUROPA (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza y evaluación. Madrid. Ministerio de Educación, cultura y deporte, Subdirección General de Cooperación Internacional y Grupo Anaya.
http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/default.htm
EGUILUZ, J. y de VEGA, C. (1992). "La evaluación: criterios para la valoración de la expresión escrita y de la expresión oral" Taller del consejo de Europa: Aprendizaje y enseñanza del español-lengua extranjera en la enseñanza secundaria y en la educación de adultos. Salamanca: Universidad de Salamanca.
GALINDO, M.M. y PASTOR, S. (2007). "La evaluación en el aprendizaje y la enseñanza del español como L2/SL". XVIII Congreso Internacional de ASELE, Universidad de Alicante. http://marcoele.com/xviii-congreso-internacional-de-asele/
INSTITUTO CERVANTES (2006). Plan curricular del Instituto Cervantes. Madrid: Instituto Cervantes, Biblioteca Nueva, 3vol.
http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/default.htm
SÁNCHEZ J. Y SANTOS, I. (dirs.) (2004). Vademécum para la formación de profesores. Enseñarespañol como segunda lengua (L2)/ lengua extranjera (LE). Madrid: SGEL.
No hi ha un programari específic, en tot cas, la plataforma TEAMS si les classes són virtuals.