2022/2023
Treball de Final de Màster
Codi: 42974
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4313754 Psicopedagogia |
OB |
0 |
2 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
Prerequisits
Seria convenient que l'estudiant haguès realitzat tots els mòduls del màster.
Objectius
El Treball de Fi de Màster té per objectiu la realització d'una anàlisi teòrico-pràctica del context psicopedagògic estudiat a través de la planificació, desenvolupament i avaluació d’un pla d’intervenció que identifiqui possibles àmbits de millora en el camp de la orientació educativa i l’assessorament psicopedagògic.
Competències
- Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per a la millora personal.
- Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals per desenvolupar les que siguin necessàries en el seu desenvolupament professional.
- Analitzar l'organització i el funcionament dels centres educatius a fi de coordinar l'orientació personal, acadèmica i professional de tot l'alumnat juntament amb la comunitat educativa.
- Analitzar les dades obtingudes en l'avaluació psicopedagògica i emetre informes pertinents d'acord amb la naturalesa de les dades.
- Assessorar i orientar els professionals de l'educació, tenint en compte les mesures d'atenció a la diversitat en l'organització, el disseny, la implementació i l'avaluació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
- Determinar les necessitats psicopedagògiques dels alumnes, els grups i les organitzacions a partir de l'aplicació de diferents metodologies, instruments i tècniques avaluatives.
- Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
- Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional
- Organitzar serveis psicopedagògics que permetin la col·laboració entre centres educatius formals i no formals, així com diferents organitzacions i recursos de l'entorn.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per a la millora personal.
- Analitzar el desenvolupament organitzatiu dels centres educatius valorant-ne la funcionalitat.
- Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals per desenvolupar les que siguin necessàries en el seu desenvolupament professional.
- Analitzar les situacions i els escenaris per donar les respostes educatives més adequades.
- Aplicar els instruments i recursos adequats per a l'avaluació psicopedagògica segons la naturalesa de les necessitats educatives avaluades.
- Aplicar estratègies d'assessorament per a cada context (cultural, social i evolutiu) tenint en compte la col·laboració de tots els agents.
- Conèixer i valorar les tècniques d'avaluació i diagnòstic psicopedagògic dissenyant el procés de recollida, anàlisi i devolució de la informació amb precisió i eficàcia.
- Elaborar i planificar programes/serveis d'orientació i assessorament psicopedagògic que permetin una optimització dels processos d'ensenyament- aprenentatge.
- Elaborar informes diagnòstics i dictàmens d'escolarització per a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
- Elaborar plans de coordinació entre els centres educatius, el professorat, les famílies i la resta de serveis, entitats o organitzacions educatives de l'entorn, per oferir una orientació educativa integral d'acord amb les avaluacions psicopedagògiques.
- Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
- Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional.
- Identificar les necessitats personals, socials i educatives d'alumnes i grups des de la perspectiva psicopedagògica en diferents contextos.
- Implementar i avaluar programes de diagnòstic, avaluació, orientació i assessorament que permetin una optimització dels processos d'ensenyament-aprenentatge.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
Continguts
El/la estudiant amb l’orientació del seu tutor/a ha de:
- Identificar la problemàtica d'investigació.
- Realitzar una anàlisi teòrico-pràctica del context psicopedagògic estudiat.
- Planificar, desenvolupar i avaluar un pla d’intervenció/innovació/investigació que identifiqui possibles àmbits de millora en el camp de la orientació educativa i l’assessorament psicopedagògic.
- Elaborar un informe de la recerca desenvolupada.
- Presentar i discutir públicament el treball i l’informe.
Metodologia
El treball de fi de màster serà un treball d'indagació o d'aprofundiment i reflexió teòrica, concebut com una activitat d'autoformació. Es realitzarà a partir de dades empíriques (enregistraments, entrevistes, observacions, diaris, materials didàctics, etc.) i/o lectures d'aprofundiment psicopedagògic (articles de difusió, recerca, reflexions, etc). Pot estar relacionat amb algun treball previ que s'hagi desenvolupat durant el curs i sobre el que ara es vulgui aprofundir més mitjançant un estudi de caire empíric o teòric. Es farà una defensa oral del treball de fi de màster davant d'un tribunal.
L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
- Assistència als seminaris dins de la setmana de la recerca (7, 8 i 9 de febrer)
- Tutories especialitzades presencials, col·lectives o individuals
- Estudi personal
- Lectures i comentari de textos
- Consulta i lectura de la bibliografia recomanada
- Preparació de treballs i monogràfics
- Recerca de documents
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
L’avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen. El desenvolupament del treball de Fi de Màster es fonamenta en l’acció tutorial. L’estudiant i el/la tutor/a acordaran un calendari de 3 tutories, com a mínim, per al seguiment del treball.
La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 5 en totes les activitats, les realitzades durant el desenvolupament del mòdul i en la memòria/treball final de mòdul.
Data de lliurament: primera quinzena de Juliol (convocatòria de Tribunal-Juliol) i primera setmana de setembre (convocatòria de Tribunal-Setembre).
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Defensa del treball |
25% |
1
|
0,04 |
1, 3, 4, 6, 11, 12, 15, 17
|
Informe de progrés del tutor/a |
10% |
0
|
0 |
1, 4, 5, 6, 8, 9, 15, 16
|
Treball TFM |
50% |
0
|
0 |
2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17
|
Tutories |
10% |
0
|
0 |
1, 4, 7, 11, 12, 15, 17
|
autoavaluació |
5% |
0
|
0 |
1, 3, 12, 15, 16, 17
|
Bibliografia
En funció de la temàtica escollida per l'estudiant, es recomanarà la lectura i anàlisi de documentació bibliogràfica complementària.
Álvarez, C., i San Fabián, J. L. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de Antropología, 28(1), articulo 14. http://hdl.handle.net/10481/20644
Arnau-Sabatés, L., i Sala, J. (2020). La revisión de la literatura científica : pautas, procedimientos y criterios de calidad. Dipòsit digital de documents de la UAB. https://ddd.uab.cat/record/222109
Bonet, J. (2018). El Tefegé. SIMReF. http://www.eltefege.eu/index.php/2018/03/11/recepta-1-on-cercar-informacio-i-trobar-la/#more-215
Hernández-Sampieri, R., i Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
Nind, M., Curtin, A., i Hall, K. (2016). Research methods for pedagogy. Bloomsbury.
Pérez, E., Ruiz, P., Sainz, K., Vázquez, L., Vega, M., i Villena, U. (2019). Camino hacia la transformación social: Trabajos Fin de Grado y Trabajos Fin de Máster como herramienta de cambio. Cuaderno de Trabajo. Ingeniería Sin Fronteras País Vasco - Euskal Herriko Mugarik Gabeko Ingeniaritza (ISF-MGI)
Rodríguez, M. L., i Llanes, J. (2015). El trabajo de fin de màster. Edicions Universitat Barcelona.
Sánchez, A.; Olmos, P.; Torrado, M., i Garcia, J. (2015). Trabajos de grado y postgrado. Aljibe.
Programari
Jamovi: https://www.jamovi.org/
Nvivo: https://www.qsrinternational.com/nvivo-qualitative-data-analysis-software/home