Logo UAB
2022/2023

Treball de Final de Màster

Codi: 42974 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313754 Psicopedagogia OB 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Angelina Sanchez Marti
Correu electrònic:
angelina.sanchez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Prerequisits

Seria convenient que l'estudiant haguès realitzat tots els mòduls del màster.

Objectius

El Treball de Fi de Màster té per objectiu la realització d'una anàlisi teòrico-pràctica del context psicopedagògic estudiat a través de la planificació, desenvolupament i avaluació d’un pla d’intervenció que identifiqui possibles àmbits de millora en el camp de la orientació educativa i l’assessorament psicopedagògic.

Competències

  • Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per a la millora personal.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals per desenvolupar les que siguin necessàries en el seu desenvolupament professional.
  • Analitzar l'organització i el funcionament dels centres educatius a fi de coordinar l'orientació personal, acadèmica i professional de tot l'alumnat juntament amb la comunitat educativa.
  • Analitzar les dades obtingudes en l'avaluació psicopedagògica i emetre informes pertinents d'acord amb la naturalesa de les dades.
  • Assessorar i orientar els professionals de l'educació, tenint en compte les mesures d'atenció a la diversitat en l'organització, el disseny, la implementació i l'avaluació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  • Determinar les necessitats psicopedagògiques dels alumnes, els grups i les organitzacions a partir de l'aplicació de diferents metodologies, instruments i tècniques avaluatives.
  • Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional
  • Organitzar serveis psicopedagògics que permetin la col·laboració entre centres educatius formals i no formals, així com diferents organitzacions i recursos de l'entorn.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per a la millora personal.
  2. Analitzar el desenvolupament organitzatiu dels centres educatius valorant-ne la funcionalitat.
  3. Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals per desenvolupar les que siguin necessàries en el seu desenvolupament professional.
  4. Analitzar les situacions i els escenaris per donar les respostes educatives més adequades.
  5. Aplicar els instruments i recursos adequats per a l'avaluació psicopedagògica segons la naturalesa de les necessitats educatives avaluades.
  6. Aplicar estratègies d'assessorament per a cada context (cultural, social i evolutiu) tenint en compte la col·laboració de tots els agents.
  7. Conèixer i valorar les tècniques d'avaluació i diagnòstic psicopedagògic dissenyant el procés de recollida, anàlisi i devolució de la informació amb precisió i eficàcia.
  8. Elaborar i planificar programes/serveis d'orientació i assessorament psicopedagògic que permetin una optimització dels processos d'ensenyament- aprenentatge.
  9. Elaborar informes diagnòstics i dictàmens d'escolarització per a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
  10. Elaborar plans de coordinació entre els centres educatius, el professorat, les famílies i la resta de serveis, entitats o organitzacions educatives de l'entorn, per oferir una orientació educativa integral d'acord amb les avaluacions psicopedagògiques.
  11. Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  12. Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional.
  13. Identificar les necessitats personals, socials i educatives d'alumnes i grups des de la perspectiva psicopedagògica en diferents contextos.
  14. Implementar i avaluar programes de diagnòstic, avaluació, orientació i assessorament que permetin una optimització dels processos d'ensenyament-aprenentatge.
  15. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  16. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  17. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

Continguts

El/la estudiant amb l’orientació del seu tutor/a ha de:

  • Identificar la problemàtica d'investigació.
  • Realitzar una anàlisi teòrico-pràctica del context psicopedagògic estudiat.
  • Planificar, desenvolupar i avaluar un pla d’intervenció/innovació/investigació que identifiqui possibles àmbits de millora en el camp de la orientació educativa i l’assessorament psicopedagògic.
  • Elaborar un informe de la recerca desenvolupada.
  • Presentar i discutir públicament el treball i l’informe.

Metodologia

El treball de fi de màster serà un treball d'indagació o d'aprofundiment i reflexió teòrica, concebut com una activitat d'autoformació. Es realitzarà a partir de dades empíriques (enregistraments, entrevistes, observacions, diaris, materials didàctics, etc.) i/o lectures d'aprofundiment psicopedagògic (articles de difusió, recerca, reflexions, etc). Pot estar relacionat amb algun treball previ que s'hagi desenvolupat durant el curs i sobre el que ara es vulgui aprofundir més mitjançant un estudi de caire empíric o teòric. Es farà una defensa oral del treball de fi de màster davant d'un tribunal. 

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents: 

  • Assistència als seminaris dins de la setmana de la recerca (7, 8 i 9 de febrer)
  • Tutories especialitzades presencials, col·lectives o individuals
  • Estudi personal
  • Lectures i comentari de textos
  • Consulta i lectura de la bibliografia recomanada
  • Preparació de treballs i monogràfics
  • Recerca de documents

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminari 12 0,48 2, 4, 5, 7, 13, 16
Tutorias 17 0,68 1, 4, 7, 11, 12, 13, 15, 17
Tipus: Autònomes      
Elaboracio del Treball 120 4,8 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 17

Avaluació

L’avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen. El desenvolupament del treball de Fi de Màster es fonamenta en l’acció tutorial. L’estudiant i el/la tutor/a acordaran un calendari de  3 tutories, com a mínim, per al seguiment del treball.

La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 5 en totes les activitats, les realitzades durant el desenvolupament del mòdul i en la memòria/treball final de mòdul.

Data de lliurament: primera quinzena de Juliol (convocatòria de Tribunal-Juliol) i primera setmana de setembre (convocatòria de Tribunal-Setembre).

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa del treball 25% 1 0,04 1, 3, 4, 6, 11, 12, 15, 17
Informe de progrés del tutor/a 10% 0 0 1, 4, 5, 6, 8, 9, 15, 16
Treball TFM 50% 0 0 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17
Tutories 10% 0 0 1, 4, 7, 11, 12, 15, 17
autoavaluació 5% 0 0 1, 3, 12, 15, 16, 17

Bibliografia

En funció de la temàtica escollida per l'estudiant, es recomanarà la lectura i anàlisi de documentació bibliogràfica complementària.

Álvarez, C., i San Fabián, J. L. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de Antropología, 28(1), articulo 14. http://hdl.handle.net/10481/20644

Arnau-Sabatés, L., i Sala, J. (2020). La revisión de la literatura científica : pautas, procedimientos y criterios de calidad. Dipòsit digital de documents de la UAB. https://ddd.uab.cat/record/222109

Bonet, J. (2018). El Tefegé. SIMReF. http://www.eltefege.eu/index.php/2018/03/11/recepta-1-on-cercar-informacio-i-trobar-la/#more-215

Hernández-Sampieri, R., i Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

Nind, M., Curtin, A., i Hall, K. (2016). Research methods for pedagogy. Bloomsbury.

Pérez, E., Ruiz, P., Sainz, K., Vázquez, L., Vega, M., i Villena, U. (2019). Camino hacia la transformación social: Trabajos Fin de Grado y Trabajos Fin de Máster como herramienta de cambio. Cuaderno de Trabajo. Ingeniería Sin Fronteras País Vasco - Euskal Herriko Mugarik Gabeko Ingeniaritza (ISF-MGI)

Rodríguez, M. L., i Llanes, J. (2015). El trabajo de fin de màster. Edicions Universitat Barcelona.  

Sánchez, A.; Olmos, P.; Torrado, M., i Garcia, J. (2015). Trabajos de grado y postgrado. Aljibe. 

Programari

Jamovi: https://www.jamovi.org/

Nvivo: https://www.qsrinternational.com/nvivo-qualitative-data-analysis-software/home