Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313816 Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura | OT | 0 | 2 |
Cap.
Els objectius principals d’aquesta assignatura són oferir els fonaments teòrics i pràctics necessaris que permetin:
1. Introducció al procés documental
2. Anàlisi formal
3. Anàlisi del contingut
4. La catalogació amb ePèrgam
La metodologia combina:
- Continguts teòrics amb l'aplicació pràctica dels coneixements adquirits, tant a classe com a través de les activitats supervisades.
- Lectura i estudi dels materials bàsics de l'assignatura (elaborats ad hoc i disponibles en el Campus Virtual) i dels solucionaris comentats de cada exercici.
- Lectura i estudi de bibliografia complementària.
A cada sessió s'encarregaran els exercicis i pràctiques a realitzar fins a la següent classe. El seguiment i supervisió d'aquests treballs es farà a través del Campus Virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions presencials | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis avaluatius | 62 | 2,48 | 1, 2, 4, 5, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i treball autònom complementari | 70 | 2,8 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 |
L’assignatura adopta el sistema d’avaluació continuada que consistirà en la realització de diversos exercicis parcials i un exercici final de síntesi, tot ells obligagoris. El calendari d’aquestes activitats, així com els detalls sobre cada una d’ells i el pes que tenen en l’avaluació final es proporcionarà a l’inici de les classes.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.
Recuperació
Podran accedir a la recuperació les persones que havent presentat un mínim del 66,6% (dos terços) de les activitats d'avaluació exigides en l'assignatura hagin obtingut una qualificació final (mitjana ponderada) d'entre 3,5 i 4,9 punts.
Juntament amb la publicació de les qualificacions finals, prèvia a l'acta de l'assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen teòric-pràctic | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 7, 8 |
Seguiment del mòdul. Inclou: assistència i participació; contribucions en els fòrums: lliurament de pràctiques. | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tests a l'aula, sobre els continguts de cada sessió | 30% | 0 | 0 | 1, 4, 7, 8 |
General
La Búsqueda de información científica. CID competencias en información digital (s.a.). San Vicente de Raspeig: Biblioteca de la Universitat d'Alacant. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/121964/1/Busqueda_informacion_cientifica_doctorado_2021_2022.pdf
Cid Leal, P.; et al. (2007). Fonaments de llenguatges documentals. Barcelona: UOC. http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/handle/10609/52342
Durbán Roca, G.; Cid Prolongo, A.; García Guerrero, J. (2012). Programas para el desarrollo de la competencia informacional articulados desde la biblioteca escolar. 1.ª ed. Sevilla: Junta de Andalucía, Dirección General de Ordenación y Evaluación Educativa. https://labibliotecaescolar.files.wordpress.com/2010/02/dr4becrea.pdf
Gascón García, J.; Sulé Duesa, A. (2000). Fonaments d’anàlisi documental. Barcelona: UOC. http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/handle/10609/52361
González, L. (2021). Indización documental. Bibliopos. https://www.bibliopos.es/indizacion-documental/
IFLA. (2018). Directrius IFLA per a la biblioteca escolar. 2a. ed. revisada. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament: Col·legi de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. https://cobdc.org/wp-content/uploads/directrius_ifla_biblio_escolar_web.pdf
Martín, C. (2009). Lenguajes documentales, principales tipos de clasificación, encabezamientos de materia, descriptores y tesauros. Barcelona: UOC. (Temas de Biblioteconomía). http://eprints.rclis.org/14817/1/lendoc.pdf
Ranconi, R. (2020). Proceso de búsqueda, recuperación y evaluación de la información: Guía, tutorial. Acta académica. https://www.aacademica.org/roberto.ronconi/2
Rodríguez, B. (2011). Apuntes sobre representación y organización de la información. Gijón: Trea.
Slype, G. van. (1991). Los lenguajes de indización: concepción, construcción y utilización en los sistemas documentales. Madrid: Fundación Germán Sánchez Rupérez: Pirámide.
Suárez, A. (2017). “Sistemas para la organización del conocimiento: definición y evolución histórica”. e-Ciencias de la Información, v. 7, n. 2 (julio-diciembre), p.1-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6055254
Normes i eines
Clasificación Decimal Universal (CDU): edición abreviada de la NormaUNE 5001:2000: incluye las modificaciones de la Norma UNE 5001:2004/1M. (2004). Traducción del Master Reference File realizada por el Centro de Información y Documentación científica (CINDOC); adaptada por Rosa San Segundo Manuel. 2.ª ed. Madrid: AENOR.
Estivill i Rius, A.; et al. (2004). MEC. Manual d’exemples de catalogació: recull d’exemples comentats en els formats ISBD i MARC. Barcelona: Universitat de Barcelona.
Estivill i Rius, A. (2009). Dels FRBR als Principis internacionals de catalogació i a les RDA : Resource Description and Access : els fonaments de la renovació catalogràfica. Barcelona: Biblioteca de Catalunya: Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. http://www.bnc.cat/Professionals/Catalogacio/Publicacions-tecniques.
IFLA. (2009). Declaració de principis internacionals de catalogació. Barcelona: Biblioteca de Catalunya. https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/cataloguing/icp/icp_2009-ca.pdf
Lazarinis, F. (2015). Caloguing and classification: an introduction to AACR2, RDA, DDC, LCC, LCSH and MARC 21 standards. Oxford: Chandos. (Chandos Information professional series).
Manual de la Llista d’encapçalaments de matèria en català, MLEMAC. (2021). Barcelona: Biblioteca de Catalunya. https://www.bnc.cat/Professionals/Catalogacio/Publicacions-tecniques/Manual-de-la-Llista-d-encapcalaments-de-materia-en-catala-MLEMAC.
Membres de la Subcomissió Tècnica d’RDA (STRADA). (2016). “RDA i la seva implementació a Catalunya”. Item: revista de biblioteconomia i documentació, n. 60, p. 97-113 https://www.raco.cat/index.php/Item/article/view/312448/402964.
Publicacions tècniques [de la Biblioteca de Catalunya]. (2022). Barcelona: Biblioteca de Catalunya. http://www.bnc.cat/Professionals/Catalogacio/Publicacions-tecniques.
Regles angloamericanes de catalogació: traducció de les Anglo-American cataloging rules, second edition, 2002 revision, 2005 update. (2008). Preparades sota la direcció de The Joint Steering Committee for Revision of AACR; versió catalana d’Assumpció Estivill i Rius. 2a ed., rev. 2002, actualització 2005. Barcelona: Biblioteca de Catalunya.
Regles angloamericanes de catalogació: traducció de lesAnglo-American cataloging rules, second edition, 1988 revision (AACR2). (1996). Preparades sota la direcció de the Joint Steering Commitee for Revision of AACR; editades per Michael Gormani Paul W. Winkler;versió catalana a cura d’Assumpció Estivill i Rius. Barcelona: Biblioteca de Catalunya; Vic: Eumo.
ePèrgam