Logo UAB
2022/2023

Economia Aplicada i Empresa

Codi: 42618 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4313384 Recerca Aplicada en Economia i Empresa / Applied Research in Economics and Business OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Diego Prior Jimenez
Correu electrònic:
diego.prior@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Diego Prior Jimenez
Maria Antònia Tarrazon Rodon
Javier Asensio Ruiz De Alda
Isabel Narbón Perpiña
Riccardo Turati
Francesc Trillas Jane

Prerequisits

cap

Objectius

Equipar a l'alumnat amb les eines analítiques bàsiques per entendre els aspectes fonamentals de la recerca aplicada en economia i empresa.

 

Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  • Comprendre, analitzar i avaluar la complexitat, el funcionament i els principals reptes de la realitat soci-econòmica i empresarial actual mitjançant eines analítiques i/o metodològiques precises.
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar solucions.
  • Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  • Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  • Seleccionar i aplicar diversos models i/o marcs teòrics, metodologies i tècniques de recerca científica, fonts de dades i eines informàtiques adequades a la recerca aplicada en economia i empresa.
  • Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  2. Conèixer i utilitzar les aportacions de les dones i dels estudis de gènere en la seva disciplina.
  3. Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  4. Identificar les contribucions dels estudis de gènere en la temàtica investigada.
  5. Identificar les principals teories i eines analítiques utilitzables en l'àmbit de la recerca aplicada en economia i empresa.
  6. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  7. Produir, recollir i interpretar les dades empíriques de manera sensible al gènere.
  8. Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  9. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics, metodològics i empírics relatius a la microeconomia aplicada i l'economia geogràfica o del territori de cara a solucionar problemes promoure noves recerques en aquests àmbits econòmics.
  10. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics, metodològics i empírics relatius al finançament de l'emprenedoria, la millora de l'eficiència productiva i la innovació empresarial i el seu impacte global en la performance empresarial, així com en el desenvolupament econòmic i regional mitjançant polítiques públiques de promoció empresarial, de cara fomentar a noves recerques sobre aquest tema.
  11. Relacionar i combinar els diferents enfocaments, teories i/o marcs teòrics existents en l'àmbit de l'economia aplicada i l'empresa formulant noves hipòtesis contrastables empíricament.
  12. Saber desenvolupar una recerca amb perspectiva de gènere.
  13. Saber distingir tant en les anàlisis teòriques com en les anàlisis empíriques els efectes de les variables sexe i gènere.
  14. Saber fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
  15. Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Continguts

Microeconomia Aplicada

Temes: 

1- Demanda i comportament respecte al consum

2- Tecnologia, costos i eficiència productiva

3- Drets de propietat, mercats i polítiques públiques

4- Teoria de Jocs bàsica

5- Regulació de monopoli natural

6- Institucions i economia política en microeconomia

7- Mercats financers

8- Poder de mercat i organització industrial empírica

 

Finances i emprenedoria

Temes: 

1-   Estructures d'institucions financeres, infrastructures de préstec, entorns legals i d'informació: efectes sobre la disponibilitat de crèdit de les petites i mitjanes empreses. 

2-   Superació de les restriccions de creixement a través de l'accés a finançament: finançament intern versus extern, petites i mitjanes empreses transparents i opaques. 

3-   Algunes alternatives de finançament: leasing, venture capital, business angels, microfinances.

 

Eficiència productiva i innovació

Temes: 

1-   Conceptes introductoris d'eficiència i productivitat

2-   Medició dels inputs i dels outputs: indicadors de productivitat parcial i la seva agregació

3-   Aproximació frontera a l'anàlisi de l'eficiència

4-  Extensions de l'avaluació frontera

5-  Innovació i canvi tecnológic. Els índex de variació de la Productivitat Global dels Factors 

Macroeconomia Aplicada

Temes: 

1. Models de macroeconomia moderna DSGE/RBC.
										
											
										
											    1. L'origen de la macroeconomia moderna.
										
											
										
											    2. El model Ramsey/Central Planner.
										
											
										
											    3. El model d'economia descentralitzada.
										
											
										
											    4. Introducció del Govern.
										
											
										
											    5. Economia monetària.
										
											
										
											2. Teoria del creixement: model neoclàssic de creixement endogen i desenvolupament comparatiu.
										
											
										
											    1. El model de creixement neoclàssic.
										
											
										
											    2. Introducció de restriccions ambientals.
										
											
										
											    3. El model de creixement endogen.
										
											
										
											    4. Una font d'idees: immigració i innovació.
										
											
										
											    5. Introducció al desenvolupament comparatiu.

Metodologia

Combinació de classes de teoria i ressolució de problemes, assajos i estudi i recerca autònoms.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria i ressolució de problemes 93,75 3,75 1, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 15
Tipus: Supervisades      
Assajos i tutories 56,25 2,25 1, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 15
Tipus: Autònomes      
Activitats de recerca i estudi 222 8,88 1, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 15

Avaluació

Avaluació del mòdul (regles generals)

Calendari d'activitats d'avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens finals, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació (principalment algun examen/s final) han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Un cop totes les activitats avaluatives del mòdul s’hagin acabat, s'anunciarà als estudiants el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals del mòdul. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de l’avaluació d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

"Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total del mòdul." Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Addicionalment, es requerirà que l’estudiant hagi assolit una nota mitja del mòdul entre 3.5 i 4.9.

La data d'aquesta recuperació serà degudament anunciada per la coordinació del programa. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà el mòdul amb una nota de 5. En cas contrari,  mantindrà la mateixa nota i l’estudiant suspendrà el mòdul.

Irregularitats en actes d'avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'un mateix mòdul, la qualificació final d'aquest mòdul serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Qualificació “No avaluable”

Un alumne només pot obtenir un "No Avaluable" al mòdul sempre i quan no hagi participat en cap de les activitats d'avaluació dins d’aquest. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació ja no podrà optar a un "No Avaluable" en el mòdul.

 

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assajos 35% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Assistència a classe 5% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Exàmens 60% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Bibliografia

  • Varian, H. (1992), Microeconomic Analysis, Norton and Company.
  • Bowles, S. (2004), Microeconomics. Behavior, institutions and evolution. Princeton University Press.
  • Church, J. and R. Ware (2000), Industrial Organization: A Strategic Approach, McGraw-Hill.
  • Davis, P. and E. Garcés (2009), Quantitative Techniques for Competition and Antitrust Analysis, Princeton University Press.
  • Beck, T and A, Demirguc-Kunt (2006), “Small and medium-size enterprises: Access to finance as a growth constraint”, Journal of Banking and Finance, 30, 2931-2943.
  • Berger, A.N. and G. F. Udell (2006), “A more complete conceptual framework for SME finance”, Journal of Banking and Finance.
  • Fernando, N.A. (2004), “Micro Success Story. Transformation of Nongovernment into Regulated Financial Institutions”. Manila: Asian Development Bank.
  • Todd A. W. and K. Hicks (eds.) (2009), “Moving Beyond Storytelling: Emerging Research in Microfinance”.  UK: Emerald
  • Carton, R. B. and C. W. Hofer (2006), Measuring Organizational Performance. Metrics for Entrepreneurship and Strategic Management Research, Edward Elgar.
  • Fried, H.O., C.A.K. Lovell and S.S. Schmidt (2008), The Measurement of Productive Efficiency and Productivity Growth, Oxford Un. Press.
  • Tidd, J. and J. Bessant (2009), Managing Innovation. Integrating Technological, Market and Organizational Change, 4th edition, Wiley.
  • Wickens, M. (2012). Macroeconomic theory: a dynamic general equilibrium approach. Princeton University Press.
  • Jones, C. and Vollrath, D. (2013). Introduction to Economic Growth. Norton and Company Publisher.

Programari

  • Editor de textos (Word, Pages, LaTeX, ...).
  • Fulls de càlculs (Excel, Numbers, LaTeX, ...).
  • Presentacions (PowerPoint, Keynote, LaTeX, ...).
  • Programes estadístics/economètrics i/o de tractament de dades (Stata, R, Eviews, Python, ...).