Logo UAB
2022/2023

Comunicació, Desenvolupament i Canvi Social

Codi: 42440 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313227 Mitjans, Comunicació i Cultura OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Marta Rizo Garcia
Correu electrònic:
marta.rizo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

Els treballs i les proves d'avaluació es podran fer indistintament en català o espanyol.

Prerequisits

  • Coneixements bàsics sobre teories de la comunicació i sociologia de la cultura.
  • Habilitats bàsiques per al disseny i execució d'un projecte de recerca. 
  • Els propis del Màster. 

Objectius

Els objectius bàsics del mòdul són els següents:

  1. Reflexionar a l'entorn de la relació entre comunicació, poder i cultura.
  2. Fer una reflexió crítica sobre la relació entre comunicació, desenvolupament, democràcia i cultura. 
  3. Identificar les principals aportacions a l'estudi de la comunicació per al desenvolupament i el canvi social. 
  4. Analitzar el paper dels mitjans de comunicació en els processos de canvi social.
  5. Analitzar el paper dels nous mitjans digitals en processos de comunicació per al canvi social. 
  6. Conèixer les principals metodologies pròpies de la comunicació per al desenvolupament i el canvi social. 
  7. Adquirir habilitats per a gestionar la comunicació per al canvi social en contextos i entorns diversos. 
  8. Dissenyar projectes / plans de comunicació per al canvi social.

Competències

  • Comprendre i tenir coneixements que aportin una base o una oportunitat per desenvolupar i/o aplicar idees de manera original, sovint en un context de recerca
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Ser capaç de planificar i dirigir projectes de recerca bàsica i aplicada en comunicació mediàtica i cultura
  • Ser capaç de planificar, dirigir i avaluar polítiques culturals i de comunicació tant en l'àmbit local com en l?internacional, utilitzant les noves formes de comunicació social.
  • Ser capaç de planificar, dirigir i avaluar projectes de comunicació pública adequats a les necessitats d'institucions, empreses i entitats socials.
  • Treballar en equips de caràcter interdisciplinari i dirigir-los

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar els resultats dels projectes de comunicació d'institucions, empreses, associacions, fundacions i altres entitats.
  2. Comprendre i tenir coneixements que aportin una base o una oportunitat per desenvolupar i/o aplicar idees de manera original, sovint en un context de recerca
  3. Desenvolupar projectes de recerca sobre comunicació per al desenvolupament i el canvi social.
  4. Desenvolupar propostes innovadores en relació a les polítiques de comunicació per al desenvolupament.
  5. Dissenyar i dirigir projectes comunicatius.
  6. Generar idees i solucions innovadores en relació a la comunicació, desenvolupament i canvi social.
  7. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  8. Reconèixer l'abast i aplicació de les actuals polítiques de comunicació per al desenvolupament.
  9. Treballar en equips de caràcter interdisciplinari i dirigir-los

Continguts

Breu descripció dels continguts del mòdul:

  1. Cultura, comunicació i poder: aproximació conceptual básica. 
  2. Comunicació, cultura i desenvolupament: discussió i crítica. 
  3. Comunicació, creixement econòmic, democràcia i canvi social en l’actual entorn digital.
  4. Estratègies comunicatives i metodologies participatives orientades al canvi social.
  5. Disseny de plans de comunicació per al canvi social. 
  6. Propostes comunicatives per al desenvolupament i el canvi social: anàlisi de casos.

El contingut del mòdul serà sensible a la diversitat cultural i els aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.

Metodologia

Metodologia de treball:

El mètode pedagògic estarà basat en el treball conjunt del grup i el debat provocat per les explicacions de la professora. Per a donar forma a aquest objectiu es definiran cinc dinàmiques de treball complementàries:

  1. Explicacions a càrrec de la professora sobre els aspectes més teòrics del curs. 
  2. Debat a partir de lectures de textos de referència en l’àmbit de la comunicació, el desenvolupament i el canvi social.
  3. Posada en comú dels treballs de curs dels estudiants.
  4. Exposicions en grup per part dels estudiants.
  5. Realització individual d’un treball (projecte de comunicació per al canvi social) de curs sota la tutoria de la professora. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi de casos 30 1,2 2, 7, 9
Repàs a les teories del desenvolupament i la comunicació per el canvi social 30 1,2 2, 7
Tipus: Supervisades      
Disseny d'un projecte de comunicació per el canvi social 40 1,6 2, 7, 9
Tipus: Autònomes      
Lectures, dinàmica de seminari, fitxes. 50 2 2, 7, 9

Avaluació

Avaluació:

L'alumnat del mòdul serà avaluat a partir de les tres principals dinàmiques de treball del mòdul:

1. La realització d'un projecte comunicatiu específic per a una entitat o organisme per al desenvolupament, tenint en compte les línies mestres de la comunicació per al canvi social. Alternativament, també es podrà realitzar un treball de reflexió teòrica o d'anàlisi de cas (50%).

2. La participació en els debats que es desenvoluparan a les classes a partir de les lectures proposades per la professora. A la sesssió següent a la del debat s'haurà de presentar una valoració crítica del debat amb una extensió no superior a 3000 caràcters (30%).

3. A la segona part del mòdul es faran presentacions en grups d'un màxim de quatre integrants. La composició dels grups i els temes a presentar s'acordaran amb la professora en la segona sessió del mòdul. (20%)

Reavaluació:

Tant la realització del projecte, com la presentació del tema podran ser reavaluats per consolidar l'aprovat o per millorar nota. La participació en els debats i la presentació de les valoracions crítiques no són recuperables.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Disseny d'un projecte de comunicació per el canvi social o un treball alternatiu. 50% 0 0 2, 3, 4, 5, 7, 9
Participació en els debats sobre aspectes teòrics i anàlisis de casos. 30% 0 0 1, 2, 6, 7, 8
Presentació en equip d'un tema vinculat al programa del mòdul. 20% 0 0 1, 2, 8, 9

Bibliografia

Bibliografia bàsica:

AA VV (2005): Media & Glocal Change. Rethinking Communication for Development. Nordicom i Clacso.

BELTRÁN, L. R. (2005): "La comunicación para el desarrollo en Latinoamérica. Un recuento de medio siglo". Disponible a https://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1117/1090

BELTRÁN, L. R. (2008): "Comunicación para la democracia en Iberoamérica: memoria y retos de futuro". Perspectivas de la comunicación, Vol. 1, nº1, Universidad de La Frontera (Chile). Disponible a https://docplayer.es/210161380-Memoria-y-retos-de-futuro.html

BELTRÁN, L. R. (2010): "Comunicación para la salud del pueblo. Una revisión de conceptos básicos". Estudios sobre las culturas contemporáneas, Vol. XVI, n°31, Universidad de Colima, pp. 17-65. Disponible a https://www.redalyc.org/pdf/316/31613952002.pdf

CHAVES GIL, I. (coord) (2012): Comunicación para el cambio social: Universidad, sociedad civil y medios. Madrid: Los libros de la catarata.

GUMUCIO DAGRON, A. (2001): Haciendo Olas, Historias de comunicación participativa para el cambio social. La paz: Fundación Rockefeller.

GUMUCIO DAGRON, A. i TUFTE, T. (2008): Antología de comunicación para el cambio social: lecturas históricas y contemporáneas. SouthOrange, NJ: Consorcio de Comunicación para el Cambio Social.

MARI SÁEZ, V. M. (2011): Comunicar para transformar, transformar para comunicar: tecnologías de la información, organizaciones sociales y comunicación desde una perspectiva de cambio social. Madrid: Editorial Popular.

MELKOTE, S. R. i STEEVENS, L. H. (2001): Communication for Development in the Third World: Theory and Practice for Empowerment. Londres: Sage.

PRIETO, D. (2007): "Comunicación para el desarrollo: entre los irrenunciables ideales y los juegos de poder". INTA, Argentina. Disponible a: http://www.washingtonuranga.com.ar/images/recomendados/03_prieto_irrenunciables.pdf 

RODRÍGUEZ, C.; OBREGÓN, R., VEGA, J.: Estrategias de Comunicación para el Cambio Social. Quito (Ecuador): Fundacion Friedrich Ehbert, 2002.

OBREGÓN, R.; MOSQUERA, M.: “Methodological Challenges in Health Communication Research” en HEMER, O.,TUFTE, T. (Eds.): Media, Communication and Social Change: Rethinking Communication for Development. Nordicom Review, 2005.

PEREIRA, J. M. i CADAVID, A. (2011): Comunicación, desarrollo y cambio social: interrelaciones entre comunicación, movimientos ciudadanos y medios. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, Uniminuto i Centro en Comunicación para América Latina.

SERVAES, J. (2000): “Comunicación para el desarrollo; tres paradigmas, dos modelos” en Temas y Problemas de Comunicación, nº 10.

SERVAES,J. i MALIKHAO, P.(2004): "Comunicación participativa: ¿El nuevo paradigma?". Redes.com, n°4. Universidad de Sevilla. Disponible a https://pdfslide.tips/documents/comunicacion-participativa-el-nuevo-paradigma.html  

VV.AA. (2009): Metodologías participativas. Manual. Madrid: CIMAS. Disponible a https://www.redcimas.org/wordpress/wp-content/uploads/2012/09/manual_2010.pdf

 

 

Programari

El mòdul no requereix el coneixement de programari especialitzat més enllà dels paquets d'ofimàtica d'ús habitual.