Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313178 Literatura Comparada: Estudis Literaris i Culturals | OB | 0 | 1 |
L’objectiu del mòdul és que l’estudiant tingui notícia de la varietat i diversitat dels mètodes de la investigació literària, que conegui les premisses elementals de la recerca acadèmica i que entri en contacte amb les diferents estratègies d’aproximació als fets literaris i culturals amb vistes a poder planificar millor les seves futures investigacions. Per això el curs, després d’oferir una reflexió inicial sobre els problemes epistemològics de l’estudi de la literatura, dóna l’ocasió d’aplicar a diverses parcel·les dels estudis literaris i culturals els ensenyaments adquirits i molt en especial de començar a plantejar una recerca personal que pugui prefigurar un possible treball final de màster.
En la metodologia del curs tindrà un pes preponderant la classe presencial amb un format de seminari i debat al'entorn de textos proposats a l'efecte. L'estudiant serà capaç d'identificar i posar a dialogar els conceptes teòrics bàsics dels mètodes crítics contemporanis amb un conjunt d’exemples i casos pràctics pertinents. Per la seva banda, en les tutories individuals, l'estudiant, amb l'ajut del seu tutor o tutora, estructurarà les seves hipòtesis en relació amb els diferents exercicis i pràctiques del curs, en especial les que tinguin una ulterior realització escrita. És molt important també, per part de l'estudiant, la preparació d'una exposició oral en què presentarà davant el grup un primer esbós d'una investigació futura, sotmetent a l'opinió general el seu objecte d'estudi, la seva planificació de recerca, la metodologia a emprar i l'interès dels seus objectius. Finalment, en una reflexió escrita, l'estudiant valorarà l'èxit de la seva exposició, fent-se ressò de les observacions rebudes i de la manera en què preveu atendre-les un cop en marxa el seu projecte d'investigació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe presencial amb caràcter de seminari | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de l'exposició d'un projecte investigador | 40 | 1,6 | 2, 7, 9, 11, 12 |
Tutoria individual | 25 | 1 | 2, 7, 9, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de monografies sobre aspectes del programa | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Recerca de fonts bibliogràfiques i estudi de textos representatius del cànon crític | 60 | 2,4 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 12 |
L’estudiant superarà el mòdul mitjançant: 1) la seva assistència i participació assídua a les sessions del curs, que seran objecte de control i comptaran un 10% de la nota global ; 2) una prova escrita d’aplicació dels conceptes estudiats en el bloc inicial, amb un valor del 30%; 3) una ressenya de l’obra de consulta que serà especificada el primer dia de classe, amb un valor del 20%; 4) una exposició oral sobre una proposta personal d’investigació, amb el valor d’un 20%, i, finalment, un report escrit d’aquesta darrera activitat, que reflexioni tant sobre la seva preparació com sobre l'execució i recepció obtinguda, amb un valor d’un altre 20% de la nota final.
Es considerarà com a «no avaluable» l’estudiant que no s’hagi presentat a la prova escrita ni a la exposició oral.
En cas que les proves (o la seva revisió) no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en els seminaris i debats de classe | 10 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13 |
Composició d'una ressenya sobre una obra de referència dins el camp d'estudi | 20 % | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
Elaboració d'un comentari escrit sobre els conceptes nuclears del mòdul | 30 % | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12 |
Exposició oral d'un projecte personal d'investigació | 20 % | 1 | 0,04 | 2, 9, 11, 12, 13 |
Valoració escrita de l'exposició oral i de la seva recepció | 20 % | 3 | 0,12 | 2, 7, 9, 11, 12, 13 |
Ballart, Pere y Julià, Jordi (2010) Sobre islas y penínsulas. Ensayo de teoría de la literatura y literatura comparada, Madrid, Devenir.
Barry, Peter (1995), Beginning theory: An introduction to literary and cultural theory, Manchester, Manchester UP, 2002.
Booth, W. C., G. Colomb & J. M. Williams (1995), The Craft of Research, Chicago, The University of Chicago Press.
Cabo, Fernando y Rábade, María do Cebreiro (2006), Manual de Teoría de la Literatura, Madrid, Castalia.
Compagnon, Antoine (1998) El demonio de la teoría. Literatura y sentido común, Barcelona, El Acantilado, 2015.
Culler, Jonathan (1997), Literary theory: A very short introduction, Oxford, Oxford UP. Trad. esp.: Breve introducción a la teoría literaria, tr. G. García, Barcelona, Crítica, 2000.
Di Girolamo, Costanzo (1978), Teoría crítica de la literatura, Barcelona, Crítica, 2001.
Eagleton, Terry (1983), Literary theory: An introduction, Oxford, Blackwell, 2009. Trad. esp.: Una introducción a la teoría de la literatura, México, FCE, 1993.
Ellis, John M. (1974), The theory of literary criticism: A logical analysis, Berkeley, University of California. Trad. esp.: Teoría de la crítica literaria, Madrid, Taurus, 1987.
Guillén, Claudio (1985), Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la literatura comparada, Barcelona, Crítica; Barcelona, Tusquets, 2005.
Iser, Wolfgang, How To Do Theory, Oxford, Blackwell, 2006.
Llovet, Jordi et alii (2005), Teoría literaria y literatura comparada, Barcelona, Ariel.
Perpinyà, Núria (2008) Las criptas de la crítica, Madrid, Gredos, 2008.
Selden, Raman; Widdowson, Peter; Brooker, Peter (1997), La teoría literaria contemporánea, tr. J. G. López Guix y B. Ribera, Barcelona, Ariel, 2004.
Todorov, Tzvetan (2007), La littérature en péril, París, Flammarion. Trad. esp.
Villanueva, Darío (ed.) (1994), Curso de teoría de la literatura, Madrid, Taurus.
Waugh, Patricia (ed.) (2006), Literary theory and criticism, Oxford, Oxford UP.
Wellek, René y Warren, Austin (1949), Teoría literaria, tr. J. Mª Gimeno, Madrid, Gredos, 1966.
Zima, Peter (1999) The Philosophy of Modern Literary Theory, Londres, Athlone Press.
El curs no presenta cap requeriment específic en matèria informàtica.