Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313223 Història de la ciència: ciència, història i societat | OT | 0 | 2 |
No hi ha prerequisits
El mòdul s'estructura en cinc blocs que s'impartiran de manera consecutiva
Presentació del mòdul i introducció historiogràfica
I.1. Elements que integren els sistemes de gènere: simbolisme de gènere, estructura de gènere i gènere individual
I.2. La generització de la ciència i la medicina
I.3. Les dones com a agents i objectes de (des)medicalització
I.4. Mitjans de comunicació, gènere i medicalització
I.5. Història contemporània de les dones I
I.6. Història contemporània de les dones II
Bloc 2. El procés de medicalització. Discursos científics i percepcions socials
II.1. Introducció. Salut, cultura i medicalització
II.2. De la malaltia individual a la salut col·lectiva
II.3. La salut pública, l'ambientalisme hipocràtic i la "Idea Sanitària"
II.4. La tecnologia i la ciència en la medicina: el laboratori i el procés de medicalització
Bloc 3. Salut mental, génere i sabers psi
III.1. De la posseïda a la histèrica I
III.2. De la posseïda a la histèrica II
III.3. Civilitzar l’inconscient: psicoanàlisi i higiene mental
Jornades "Gènere, bogeria i perillositat social"
III.4. Civilitzar l’inconscient: psicoanàlisis i dret
III.5. Masculinitats i salut mental
III.6. Neuroastènia
Bloc 4. El procés de medicalització en la societat occidental (raça y classe)
IV.1. Les teories evolucionistes i el procés de medicalització
IV.2. La medicalització del delicte i els seus crítics
IV.3. La colonialitat del poder científic: la medicina al Protectorat espanyol del Marroc
IV.4. Medicina social, classe obrera i revolució. Estratègies d'intervencionisme mèdic en la qüestió social
IV.5. La construcció de la cultura de la salut: l'Homo hygienicus i els processos civilitzatoris
IV.6. La col·lectivització de l'assistència mèdica
Bloc 5. Sabers psi i el ésser human com a objecte de recerca
V.1. Ciència i pseudociència: les investigacions psíquiquesV.2. Geni i talent: els nens prodigi
V.3. Els ésser humans com a objecte de recerca mèdica: els experiments inoculatius de ETS a poblacions vulnerables
V.4. El moviment de pacients en perspectiva històrica: la rebel·lió de les dones amb càncer de mama
V.5. Ciència i dret penal: experts forenses en casos d'infanticidi durant el primer franquisme
V.6. Sessió final de síntesi
La metodologia docent combina les sessions presencials (seminaris, classes magistrals, comentari de textos, cinefòrum ...), les lectures dels estudiants i la realització i presentació d'un treball de curs. S'utilitzarà la plataforma Campus Virtual de la UAB per a la comunicació i intercanvi entre els participants del mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions teòriques i pràctiques sobre els continguts del mòdul | 94 | 3,76 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de suport per a la comprensió de la matèria i desenvolupament dels objectius | 64 | 2,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual, consulta de la bibliografia, preparació dels temes, resolució de problemes i realització de treballs | 198 | 7,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
La nota final del mòdul és conjunta. D'una banda es té en compte amb un 20% l'assistència continuada i la participació de cada alumne/a a classe en els debats sobre les lectures que es realitzen a l'aula. El 50% de la nota ve donada per la realització d'un treball escrit. El 30% restant resultarà de la defensa oral d'aquest treball.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en clase i seminaris | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Defensa oral del treball/s | 30% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Entrega d'informes/ treballs escrits | 50% | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
ARESTI, N. (2001) Médicos, Donjuanes y Mujeres Modernas: los ideales de feminidad y masculinidad en el primer tercio del siglo XX. Bilbao, Universidad del País Vasco.
BARRAL, Mª José, et al. (1999) Interacciones ciencia y género. Discursos y prácticas científicas de mujeres, Barcelona, Icaria.
BARRÁN, J. P. et al. (1993) La medicalización de la sociedad. Montevideo, Ed. Nordan-Comunidad-Inst. Goethe de Montevideo.
BYNUM, C. W. (1995). Why All the Fuss about the Body? A Medievalist’s Perspective, Critical Inquiry, 22, 1-33.
CAMPOS, R.; MARTÍNEZ PÉREZ, J. & HUERTAS, R. (2000). Los ilegales de la naturaleza. Medicina y degeneracionismo en la España de la Restauración (1876-1923). Madrid: CSIC.
CARSON, J. (2007). The measure of merit. Princeton University Press.
CUNNINGHAM, A.; ANDREWS, B. (Eds.) (1997) Western Medicine as Contested Knowledge. Manchester, Manchester University Press.
DYCK, E. & STEWART, L. (eds.), (2016), The uses of humans in experiment: perspectives from the 17th to the 20th century. Leiden, Brill Rodopi.
ELIAS, N. (1987) El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas, México-Madrid-Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica
FRIEDEN, T. & COLLINS, F. (2010). Intentional infection of vulnerable populations in 1946-1948, American Medical Association.
HARAWAY, D. J. (1995) Ciencia, ciborgs y mujeres: la reinvención de la naturaleza, Madrid, Cátedra.
HARDING, S. (1995) Ciencia y feminismo, Madrid, Ediciones Morata.
HATFIELD, G. (1995): Remaking the Science of the Mind. Inventing Human Science. Hg. von C. Fox, R. Porter & R. Wokler. Berkeley, 184-231.
HUERTAS, R.; CAMPOS, R. (1992) (eds.) Medicina social y clase obrera en España. 2 vols., Madrid, Fundación de Investigaciones Marxistas.
HUERTAS, R. (1998). Clasificar y educar. Historia natural y social de la deficiencia mental.Madrid: CSIC.
JACKSON, S. W. (1999). Care of the psyche: a history of psychological healing. London: Yale University Press.
JONES, J. (1993). The Tuskegee syphilis experiment. A Moral Astigmatism. En: S. Harding (Ed.) The "racial" economy of science: Toward a democratic future (pp. 276-286). Bloomington-Indianapolis: Indiana University Press.
KELLER, E. F. (1991) Reflexiones sobre género y ciencia, Valencia, Edicions Alfons el magnánim.
LABISCH, A. (1992) Homo Hygienicus. Gesundheit und Medizin in der Neuzeit. Frankfurt., Campus Verlag.
MIGNOLO, W. (2003) Historias locales, diseños globales: colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid, Akal.
MÜLBERGER, A. et al. (2016). La mente ‘anormal’ como amenaza social: La psicología del jurista E. Cuello Calón, Revista de Historia de la Psicología, 37 (2): 2-12.
PORTER, D. (1999) Health, Civilization, and the State. A History of Public Health from Ancient to Modern Times. London, Routledge.
RICHARDS, R. (1987). Darwin and the emergence of evolutionary theories of mind and behavior. Chicago: University of Chicago Press.
RODRÍGUEZ OCAÑA, E. (1992) Por la Salud de las Naciones. Higiene, Microbiología y Medicina Social. Madrid, Editorial Akal.
RODRÍGUEZ OCAÑA, E. (2005) Salud pública en España. Ciencia, profesión y política, siglos XVIII-XX. Granada, Editorial Universidad de Granada.
SÁNCHEZ VILLA, M. C. (2017) Entre materia y espíritu. Modernidad y enfermedad social en la España Liberal (1833-1923). Madrid, CSIC.
SCHIEBINGER, L. (2004) ¿Tiene sexo la mente? Las mujeres en los orígenes de la ciencia moderna, Madrid, Cátedra. Smith, R. (1997). The Norton History of the Human Sciences. New York: Norton
SHOWALTER, E. (1987) The Female Malady: Women, Madness and English Culture, 1830-1980. New York, Penguin.
STUCHTEY, B. (Ed.) (2005) Science across the European Empires, 1800-1950. Oxford, Oxford University Press.
No cal programari específic