Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313335 Ciència Política / Political Science | OB | 0 | 2 |
4317157 Recerca Avançada en Ciència Política / Advanced Research in Political Science | OB | 1 | 2 |
La part quantitativa del curs no requereix cap coneixement previ que no sigui una base matemàtica mínima. Els estudiants que no hagin cursat cap tipus de curs quantitatiu des de l’escola secundària haurien de llegir el text següent abans que comenci el curs:
Bolker, E. D., & Mast, M. 2015. Common Sense Mathematics. Mathematical Association of America. Available at http://www.cs.umb.edu/~eb/qrbook/qrbook.pdf
Per a més informació sobre estadística:
Wheelan, C. 2013. Naked Statistics: Stripping the Dread from the Data. New York: WW Norton & Company.
L'objectiu d'aquest curs és que els estudiants coneguin i sàpiguen aplicar algunes de les principals tècniques d'investigació en ciències socials per a la recopilació i l'anàlisi de dades. Per tal assolir aquests objectius, tractarem tant tècniques quantitatives com qualitatives. Prioritzem qüestions de formació pràctica i d' interpretació per sobre de qüestions estrictament matemàtiques.
Les sessions sobre tècniques quantitatives i qualitatius transcorreran en paral·lel durant les 8 setmanes del curs. Les classes combinen classes teòriques amb seminaris i sessions de pràctica de les diferents tècniques. Una part important del curs es fa fora de l'aula per consolidar l'ús d'una selecció de les tècniques d'investigació.
Competències específiques
Competències transversals
MÈTODES QUALITATIUS (Coordinadora: Lara Maestripieri i professors/es convidats/des)
Introducció:
Sessió 1. Introducció a l’estudi de les tècniques qualitatives
Característiques fonamentals de la recerca qualitativa. Com avaluar la validesa i fiabilitat a la recerca qualitativa. Tipus de preguntes que es poden respondre utilitzant mètodes qualitatius. Tipus de tècniques que es poden combinar com triangular-es-
Recopilació de dades:
Sessió 2. Investigació sobre el terreny
Aquesta classe examinarà aspectes metodològics i pràctics de la investigació etnogràfica. Es tractaran: tipologies d’investigació de camp, codificació del treball de camp, l’observació (participant), la recopilació d’informació i l’anàlisi de l’evidència qualitativa.
Sessió 3. Entrevistes I
Trets i diferències entre entrevistes estructurades, semiestructurades i obertes / narratives.
Sessió 4. Entrevistes II -
Sessió 5. Entrevistes III – Grups de discussió
Introducció al grup de discussió, tenint en compte les consideracions conceptuals, les bones pràctiques i els elements del disseny
Sessió 6. Altres qüestions en Investigació Qualitativa
Qüestions ètiques, temes sensibles i transparència en la investigació qualitativa.
Anàlisi de dades:
Sessió 7. Anàlisi del discurs
Aquesta sessió aclarirà què són els discursos, com funcionen i com podem analitzar-los. A més, tractarem els tipus d’anàlisi del discurs i reflexionarem sobre el tipus de dades que podem examinar discursivament.
Sessions 8, 9 i 10. Anàlisi d’entrevistes.
MÈTODES QUANTITATIUS (Coordinadora: Dani Marinova)
Sessió A: Introducció a l'anàlisi de dades quantitatives
Sessió B: estadística descriptiva
Sessió 1: Anàlisi bivariant bàsic
Sessió 2: Introducció a la inferència estadística
Sessió 3: Proves d'hipòtesis bivariades
Sessió 4: correlació i regressió bivariades
Sessió 5: Regressió múltiple (I)
Sessió 6: Resum de les sessions anteriors
Sessió 7: Examen parcial
Sessió 8: Regressió múltiple (II): variables independents categòriques
Sessió 9: Regressió múltiple (II): Interaccions
Sessió 10: Regressió logística (I)
Sessió 11: Regressió logística (II)
Sessió 12 & 13: Límits i Extensió dels models de regressió
Session 14: Resum de les sessions anteriors
Sessió 15: Examen final
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Lecture | 30 | 1,2 | 5, 7, 12, 13 |
Pràctiques a clase | 25 | 1 | 1, 3, 7, 12, 17 |
Tutories col.lectives i discussió de projectes | 5 | 0,2 | 3, 7, 13, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals | 10 | 0,4 | 7, 9, 12, 13, 17, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi de dades qualitatives | 30 | 1,2 | 9 |
Anàlisi de dades quantitatives | 30 | 1,2 | 7, 9, 12, 13, 17 |
Escritura d'assajos i informes | 30 | 1,2 | 3, 5, 7, 8, 9, 13 |
Generació i recopilació de dades qualitatives | 30 | 1,2 | 7, 9, 17 |
Lectures | 30 | 1,2 | 3, 5, 7, 8, 13 |
La parte principal de la evaluacion este módulo se mediante la práctica continuada varias técnicas de investigación. La Evaluación consisten en:
Participación en clase (se obligatorio asistir a un mínimo del 80% de las Sesiones para superar este módulo).
Ejercicios relacionados con las diferentes técnicas de investigación cualitativa y cuantitativa.
Exámenes relacionados con las Sesiones cuantitativas.
La Evaluación sobre técnicas cualitativas representa el 40% de la nota final. Los estudiantes entregarán 4 Ejercicios durant el curso. La proporción que representan estos Trabajos en la parte cualitativa del curso es la siguiente:
Ejercicio 1. Práctica de entrevistas ( 13% sobre el total del curso, 33% de la parte cualitativa)
Ejercicio 2: Práctica de la investigación de campo ( 13% sobre el total del curso, 33% de la parte cualitativa)
Ejercicio 4: práctica sobre las principales funciones de Atlas.ti para apoyar el análisis de entrevistas cualitativas ( 13% sobre el total del curso, 33% de la parte cualitativa)
La evaluación de técnicas cuantitativas representa el 60% de la nota final:
Los estudiantes deberán escribir un ensayo durante el curso. Se hará un seguimiento de la evolución del trabajo mediante Campus Virtual. El hecho de no poder demostrar que ha habido progreso durante el curso o no aplicar los consejos de la profesora tendrá un impacto negativo en la nota del trabajo.
La nota del trabajo significa sobre la parte cuantitativa de la asignatura = 33% (20% sobre el total del curso, 33% de la parte cuantitativa).
También se realizarán dos exámenes:
IMPORTANTE: Para aprobar el curso, se Necesario que los estudiantes obtengan una nota de al menos 5 sobre 10 en cada una de las dos partes - cualitativa y cuantitativa.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
5 treballs quantitatius (10% cada un) | 50% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Pràctica d'entrevistes | 14% | 4 | 0,16 | 5, 7, 9, 13, 16, 20 |
Pràctica de l'anàlisi d'entrevistes qualitatives | 13% | 3 | 0,12 | 1, 8, 16, 17 |
Pràctica de treball de camp | 13% | 3 | 0,12 | 1, 8, 16, 17 |
Qualitative
Della Porta, D. & M. Keating, M. 2008. Approaches and Methodologies in the Social Sciences: A Pluralist Perspective. Cambridge: Cambridge University Press.
Denzin, N. K., & Y. S. Lincoln (Eds.). 2012. Strategies of Qualitative Inquiry, 4th ed. Thousand Oaks, CA: Sage.
Quantitative
Acock, A.C. 2014. A Gentle Introduction to Stata, 4th ed. College Station, TX: Stata Press.
Agresti, A. 2009. Statistical Methods for the Social Sciences, 4th ed. Pearson Prentice Hall.
Kellstedt, P. M. & G. D. Whitten. 2013. The Fundamentals of Political Science Research, 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Lewis-Beck, M. (1980) Applied regression: An introduction. Thousand Oaks: Sage Publications.
Pollock, P. H. 2012. The Essentials of Political Analysis, 4th ed. Washington, DC: CQ Press.
Pollock, P. H. 2015. A Stata Companion to Political Analysis, 3rd ed. Washington, DC: CQ Press.
Tècniques qualitatives
Tècniques quantitatives