Logo UAB
2022/2023

Formació Psicopedagògica i Social

Codi: 42089 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes OB 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
Rafael Merino Pareja
Correu electrònic:
rafael.merino@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

Els treballs per escrit es presentaran en llengua catalana. Les excepcions hauran de ser reconegudes per l'equip docent

Equip docent

Maribel Garcia Gracia
Rafael Merino Pareja
Carlos Monereo Font
Nuria Suñe Soler
Andy Morodo Horrillo
Ainhoa Flecha Fernandez Sanmamed
Marta Flores Coll
Sara Escuin Lopez
Francesca Burriel Manzanares
Eva Miro Marti
Maria Merce Berengueras Pont
Jordi Sabate Peiro
Anna Tarrés Vallespi
Jordi Pamies Rovira
Xavier Santos González
Aina Tarabini-Castellani Clemente

Prerequisits

No es contemplen. Per a l'alumnat de via lenta que no estiguin matriculats al pràcticum es realitaran adaptacions de les evidències d'avaluació.

Objectius

  • Emmarcar l’actual sistema educatiu en general i especialment de secundària en relació a la seva evolució històrica i social.
  • Comprendre i valorar les polítiques educatives i l’impacte de les diverses reformes en relació a les desigualtats socioeducatives.
  • Comprendre i valorar els canvis socials que influeixen en l’entorn dels centres de secundària així com els fenòmens de les transicions.
  • Analitzar el paper socioeducatiu dels diversos actors educatius (alumnat, professorat i famílies).
  • Comprendre i valorar el paper de la comunicació en els processos educatius i la interacció entre iguals tot coneixent, entre d’altres, els fonaments psicopedagògics de l’aprenentatge col·laboratiu.
  • Analitzar les causes i factors que expliquen les característiques individuals i les diferències en els adolescents tot construint criteris d’actuació i actituds favorables a l’ajust de l’ajuda educativa.
  • Comprendre el funcionament dels processos d’ensenyament-aprenentatge des d’una perspectiva interaccionista, amb especial èmfasi en les representacions mentals o percepcions que conformen els processos motivacionals, per fonamentar el plantejament i la intervenció educatives
  • Identificar els principis organitzatius i la seva estructura en els centres de secundària.
  • Comprendre els principis de l’atenció a la diversitat aplicada a la secundària i dominar els principals recursos interns i externs dels centres per poder donar una resposta educativa eficaç.
  • Reconèixer el valor educatiu fonamental de la funció orientadora i tutorial.

Competències

  • "Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn on estigui ubicat; desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada; participar en l'avaluació, investigació i innovació dels processos d'ensenyament-aprenentatge."
  • Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord als principis deontològics de la professió.
  • Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per a aprendre per sí mateix i amb altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personals.
  • Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per al desenvolupament professional.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals per a desenvolupar aquelles necessàries en el seu desenvolupament i la seva pràctica professional.
  • Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  • Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, perspectives i interrelació amb la realitat social de cada època.
  • Conèixer la normativa i organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
  • Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte dels drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • Informar i assessorar a les famílies sobre el procés d'ensenyament-aprenentatge i sobre la orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
  • Interpretar les diferents necessitats educatives dels alumnes amb la finalitat de proposar les accions educatives més adequades.
  • Organitzar un grup d'estudiants per a un bon desenvolupament de les activitats compartides.
  • Posseir les habilitats d'aprenentatge necessàries per a poder realitzar una formació contínua tant en els continguts i la didàctica de l'especialitat, com en els aspectes generals de la funció docent.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Treballar en i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinars) i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la comunitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord als principis deontològics de la professió.
  2. Adquirir habilitats social en la relació i orientació familiar.
  3. Analitzar críticament el desenvolupament de la docència, de les bones pràctiques i de la orientació, utilitzant criteris de qualitat.
  4. Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals per a desenvolupar aquelles necessàries en el seu desenvolupament i la seva pràctica professional.
  5. Conèixer la normativa i organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
  6. Demostrar que compren el desenvolupament de la personalitat dels estudiants i les possibles disfuncions que afecten l'aprenentatge.
  7. Demostrar que coneix i aplica recursos i estratègies d'informació, tutoria i orientació acadèmica professional.
  8. Demostrar que coneix l'evolució històrica de la família, els seus diferents tipus i la incidència del context familiar a l'educació.
  9. Demostrar que coneix l'evolució històrica del sistema educatiu a Catalunya i Espanya.
  10. Demostrar que coneix les característiques dels estudiants, els seus contextos socials i motivacions.
  11. Elaborar propostes basades en l'adquisició de coneixements, destreses i aptituds intel·lectuals i emocionals.
  12. Identificar i planificar la resolució de situacions educatives que afecten a estudiants amb diferents capacitats i diferents ritmes d'aprenentatge.
  13. Organitzar un grup d'estudiants per a un bon desenvolupament de les activitats compartides.
  14. Participar en la definició del Projecte Educatiu i en les activitats generals del centre atenent a criteris de millora de la qualitat, atenció a la diversitat i prevenció de problemes d'aprenentatge i convivència.
  15. Posseir les habilitats d'aprenentatges necessàries per a poder realitzar una formació contínua tant en els continguts i la didàctica de Llengua Estrangera, com en els aspectes generals de la funció docent.
  16. Promoure accions d'educació emocional, en valors i de formació Ciutadana.
  17. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  18. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  19. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  20. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  21. Relacionar l'educació amb el medi i comprendre la funció educadora de la família i la comunitat, tant en l'adquisició de competències i aprenentatges com en l'educació en el respecte dels drets i llibertats, en la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, i en la igualtat del tracte i no discriminació de les persones amb discapacitat.
  22. Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinars) i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la comunitat.

Continguts

BLOC 1: Aprenentatge i desenvolupament de la personalitat

1. Créixer i desenvolupar-se en l'etapa de l'adolescència.
1.1. Les relacions entre desenvolupament, aprenentatge, cultura i educació.

1.2. El desenvolupament d'habilitats en els àmbits cognitiu, afectiu, social i corporal.

1.3. El desenvolupament cognitiu i la construcció del coneixement.
1.4. La formació de la identitat individual i social.

1.5. Les diferències individuals. Dificultats en el desenvolupament individual i social i en l’aprenentatge.

 

2. Estudiar a l'etapa de secundària.
2.1. La construcció de coneixements en el context escolar. Processos de memòria i organització del coneixement.

2.2. Tipus de continguts i tipus d'aprenentatge.

2.3. La construcció de coneixements compartits. La interacció com a motor d'aprenentatge.

2.4. La interacció entre alumnes. El treball de grup. Mètodes d’aprenentatge cooperatiu.

2.5. Desenvolupament, aprenentatge i ús de les TIC.

2.6. Aspectes psicosocials de l'aprenentatge. Desenvolupament de l'autoconcepte i l'autoestima. Funció de les representacions mútues, sobre un mateix i sobre els aprenentatges.

 

BLOC 2: Processos i contextos educatius

 

3. El sistema educatiu.

3.1. Característiques dels sistemes educatius.

3.2. L’evolució del sistema educatiu espanyol a partir de 1970 fins l’actualitat.

3.3. El sistema educatiu a Catalunya. L’actual marc normatiu de l’educació secundària.

 

4. L’organització a secundària.

4.1. Elements bàsics per a l’anàlisi de les organitzacions educatives. Context polític i normatiu dels instituts.

4.2.Autonomia i organització-gestió dels instituts: projecte educatiu, direcció i rendiment de comptes.

4.3. L’organització dels recursos materials. L’arquitectura escolar. El mobiliari i l’equipament. Els materials escolars. El paper de les TIC.

4.4. L’organització dels recursos funcionals. Temporalització, calendari i horari escolar.

 

5. El currículum a l’educació secundària.

5.1. Currículum i societat del coneixement.

5.2. Currículum i competències bàsiques.

5.3. El currículum i els objectius de l’educació secundària obligatòria i postobligatòria.

5.4. Currículum i valors.

5.5. Les TIC i el desenvolupament del currículum.

5.6. Avaluació d’aprenentatges i currículum.

 

6. La participació de la comunitat educativa.

6.1. Les estructures de participació de la comunitat educativa. Els consells escolars.

6.2. El clima institucional i la cultura de la participació. La presa de decisions.

6,3, La carta de compromís educatiu. La relació amb les famílies.

6.4. Les associacions de mares i pares (AMPA) i les d’estudiants.

 

7. Les relacions amb l’entorn.

7.1. Les xarxes de coordinació escolars.

7.2. Els Plans educatius d’entorn.

7.3. Els Projectes educatius de ciutat.

7.4. La coresponsabilitat de les administracions educatives. Les zones educatives.

 

8. L’atenció a la diversitat a l’educació secundària.

8.1. Concepte d’atenció a la diversitat. Diversitat i inclusió. Principis psicopedagògics per atendre la diversitat a secundària.

8.2. Els recursos interns i externs als centres per atendre la diversitat.

8.3. La diversitat a l’aula. Modalitats de diversitats que trobem a l’aula (necessitats educatives derivades de minusvalideses psíquiques, físiques o motòriques; trastorns i/o retards en l’aprenentatge; alumnes amb sobredotació intel·lectual; alumnes de nova incorporació; problemes de motivació i de conducta, etc.).

8.4. L’organització del grup-classe i la gestió de l’aula diversa. Tipologies d’agrupaments d’alumnat: agrupaments flexibles; desdoblaments; grups cooperatius i ensenyament multinivell. La gestió dels espais i els temps didàctics atenent la diversitat. Les TIC i l’atenció a la diversitat.

 

9. La comunicació a secundària.

9.1. Interacció i comunicació.

9.2. La comunicació educativa.

9.3. La competència comunicativa verbal i no verbal a l’aula i fora de l’aula.

 

10. El clima relacional de l’aula i la seva gestió.

10.1. La dinàmica dels grups.

10.2. La convivència en els centres i la utilització de la mediació de conflictes.

10.3. Les habilitats docents en les situacions potencialment conflictives.

10.4. L’educació emocional com a recurs per a la millora del clima de l’aula.

 

11. La tutoria i l’orientació.

11.1. Les funcions de tutoria del professorat de secundària.

11.2. El professor tutor i la coordinació de la funció de l’orientació educativa (personal, acadèmica i professional).

11.3. Tutoria, avaluació, promoció i acreditació de l’alumnat.

11.4. Models i experiències de tutoria.

 

12. El professorat de secundària.

12.1. Les competències professionals.

12.2. L’accés a la professió en el Servei d’Educació de Catalunya.

 

BLOC 3: Societat, família i educació

 

13. La societat i l’educació secundària.

13.1. Societat i educació: la perspectiva sociològica.

13.2. Canvis socials i educació secundària.

13.3. L’entorn social dels centres de secundària. Els IES i la comunitat local.

 

14. Reformes educatives i comprensivitat.

14.1. Les reformes educatives a l’educació secundària. De l’escola d’èlit a l’escola de masses.

14.2. Les reformes comprensives a Europa: debats i propostes.

14.3. La comprensivitat a Catalunya i Espanya: de la LOGSE a la LOE i a la LEC.

 

15. Les desigualtats socials i educatives.

15.1. Les desigualtats socials: classe, gènere, ètnia i col·lectius minoritzats.

15.2. Les desigualtats educatives: accés, procés i resultats.

15.3. Polítiques d’igualtat en l’educació secundària.

 

16. Les transicions a l’educació secundària.

16.1. Concepte de transició i itinerari.

16.2. La transició després de l’ESO: orientació, avaluació i itineraris postobligatoris.

16.3. La transició al mercat de treball: formació professional i dispositius d’inserció. Del mercat de treball a la formació: el reconeixement de competències.

 

17. Els actors de la comunitat educativa.

17.1. L’alumnat de secundària: condició social de l’adolescència i la joventut. Actituds de l’alumnat enfront l’educació i l’escolarització.

17.2. La família: canvis en els estils educatius familiars i en la relació entre pares i fills.

17.3. El professorat: condició social dels docents. Canvis en la professionalitat docent i cultures professionals.

Metodologia

 

Activitat

Metodologia

Activitat dirigida

 

Exposicions magistrals i altres.

Exemplificacions i estudis de casos.

Exposició de treballs.

Propostes didàctiques.

Comentaris i/o exposició de lectures.

Anàlisi de documents.

Simulacions de situacions professionals.

Pràctiques d’aula.

Sessions monogràfiques.

Comentari de textos escrits i videogràfics.

Realització d’activitats pràctiques i propostes didàctiques en grups.

Treball en grups cooperatius.

Activitat supervisada

 

Tutories especialitzades presencials, col·lectives o individuals.

Revisió de treballs.

Reflexions personals sobre les simulacions i altres pràctiques.

Treballs temàtics individuals i/o grupals.

Proves de procés.

Observacions pautades.

 

Activitat autònoma

 

Estudi personal.

Lectures i comentaris de textos.

Consulta i lectura de la bibliografia recomanada.

Recerca de documents.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitat dirigida presencial 97,5 3,9 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 16, 21, 22
Tipus: Supervisades      
Tasques especialitzades i pautades 59,5 2,38 3, 4, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 16, 22
Tipus: Autònomes      
Activitats autònomes d'aprenentatge 180 7,2 3, 4, 5, 7, 8, 11, 12, 15, 16, 21

Avaluació

L’avaluació del mòdul de Formació Psicopedagògica i Social es planteja de forma continuada, amb una perspectiva interdisciplinar i integrada a partir de les competències i resultats d'aprenentatge dels diferents blocs del mòdul i en forta connexió amb els centres de pràctiques (l'alumnat de via lenta tindrà una adaptació de les evidències d'avaluació). L'alumnat haurà de realitzar quatre evidències d'avaluació al llarg de l'assignatura, que es descriuen a continuació:

Evidència 1 (E1):descripció del centre de pràctiques. Document escrit breu (5 pàgines) on es reflecteixi el context social i les principals característiques organitzatives i de projecte educatiu del centre. S'afegirà una proposta argumentada de repte en relació a l'anàlisi del centre i que es desenvoluparà a l'evidència 2. Es proporcionarà un guió i una rúbrica d'avaluació.

Evidfència 2 (E2): anàlisi del repte i propostes. Presentació oral amb suport audiovisual interactiva (10-15 minuts) amb l'anàlisi del repte amb fonamentació teòrica i aportacions de propostes d'actuació. Es proporcionarà una pauta per fer coavaluació.

Evidència 3 (E3): anàlisi incident crític. Realització d'una dramatització a l'aula a partir d'una situació relacionada amb el repte escollit (10-15 minuts). Es proporcionarà un guió per a la realització i una pauta d'avaluació.

Evidència 4 (E4): reflexió final. Elaboració d'un video (màxim 5 minuts) amb una reflexió crítica, a partir dels aprenentatges realitzats al mòdul, sobre l'educació bàsica i postobligatòria i sobre la identitat docent. Es proporcionarà un guió orientatiu i una rúbrica d'avaluació.

Les evidències 1, 2, i 3 seran elaborades en grups de 2 o 3 alumnes, que comparteixin centre de pràctiques. L'evidència 1 serà individual si l'alumne està sol/a al centre de pràctiques. L'evidència 4 serà individual per a tothom.

El pes de cada evidència i el calendari es mostren a la següent taula:

Evidència

Pes respecte

 nota total             

         Hores de treball alumne*    

Data lliurament

E1    20 10 22/12/22
E2    30 10 Del 16 de gener al 7 de febrer
E3    20 8 Del 9 de gener al 7 de febrer
E4    30 10  Màxim 28/4/2023

 

 

38

 

* La dedicàció horària és orientativa, només contempla l'elaboració de les evidències, no per les activitats d'aprenentatge autònom de preparació.

 

Per a ser avaluat és necessari assistir (en un mínim del 80% de les sessions) i participar a classe, col·laborar en els treballs de grup i presentar les evidènciess en els terminis fixats. Per fer mitjana cal tenir un mínim de 5 en cadascun dels treballs d'avaluació del mòdul.

Les entregues de treballs es realitzaran en l'aula moodle del mòdul. No s'acceptaran treballs lliurats amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels autors o que es lliurin fora de termini.

Les notes de les activitats d'avaluació es donaran a conèixer com a màxim 30 dies hàbils després del seu lliurament.

Els treballs escrits hauran de lliurar-se en llengua catalana (les excepcions raonades les valorarà l'equip docent).

Els estudiants que hagin suspès una de les 5 activitats d'avaluació amb una nota mínima de 3,5 podran presentar-se a la recuperació que consistirà en un treball o prova que es programarà amb un marge mínim de dues setmanes després de la comunicació del suspens. La recuperació es valorarà com a apte (nota numérica 5)  o no apte (la qual cosa implica no superar el mòdul).

Les qüestions o dubtes referents a l'avaluació que no estiguin recollits en les indicacions anteriors es regiran pels següents documents:

-Criteris i pautes generals d'avaluació de la Facultat de Ciències de l'Educació (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html)

- Normativa d'Avaluació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Títol IV: Avaluació. Versió segons les modificacions aprovades per acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2017 (http://www.uab.cat/web/informacio-academica/avaluacio/normativa-1292571269103.html)

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
E1. Descripció del centre de pràctiques 20% 10 0,4 1, 5, 10, 17, 19, 20, 21, 22
E2. Anàlisi del repte i propostes 30% 10 0,4 3, 6, 7, 10, 12, 14, 16, 21
E3. Anàlisi incident crític 20% 8 0,32 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 21, 22
E4. Reflexió final 30% 10 0,4 3, 8, 9, 10, 11, 17, 18, 19, 20, 21

Bibliografia

Coll, C. (coord.) (2010) Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la educación secundaria. Graó. 

Fernández Enguita, M. Et al. (1997). Sociología de las Instituciones de educación secundaria. ICE-Horsori.

Garcia-Gracia, M (2013) Absentismo y abandono escolar. La persistència de una problemàtica escolar y social. Editorial Síntesis.

Grau. R. (2002). Educar per a la vida: Els reptes de la secundària al segle XXI. Barcelona: Rosa dels Vents

Martínez García, J. S (2017) La equidad y la educación. Catarata Madrid, 2017

Monereo, C. i Monte, M. (2011). Docentes en tránsito. Análisis de incidentes críticos en secundaria. Barcelona: Graó. 

Monereo, C., Suñé-Soler, N. et al. (2020). The change in educational identity. Monogràfic sobre la identitat docente. Quaderns de psicología, 22(2). https://quadernsdepsicologia.cat/issue/view/v22-n2 

Morodo, A. (2017) Identitat discent i disseny universal de l’aprenentatge. Revista Catalana de Pedagogia, 11; 57-77. https://raco.cat/index.php/RevistaPedagogia/article/view/322379 

Papalia, D. i Martorell, G. (2017). Desarrollo humano. 13ªed. McGrawHill. 

Tarabini, A. (2017). L'escola no és per tu: el rol dels centres educatius en l'abandonament escolar. Barcelona. Fundació Jaume Bofill. https://fundaciobofill.cat/publicacions/lescola-no-es-tu

 

 

Link: 

Incidents Crítics a les escoles i la seva resolució: https://www.critic-edu.com/videos 

Què funciona en educació: https://fundaciobofill.cat/que-funciona-en-educacio-evidencies-la-millora-educativa 

Àrea Educació Diputació de Barcelona: https://www.diba.cat/es/web/guest/tema-educacion

RASE. Revista de Sociología de la Educación: https://ojs.uv.es/index.php/RASE/index

 

 

Programari

No hi ha programari específic per a aquesta assignatura.