Logo UAB
2022/2023

Anàlisi Avançada de la Veu

Codi: 106736 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
David Garcia Quintana
Correu electrònic:
davidg.quintana@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Helen Rowson

Prerequisits

Formació bàsica prèvia en logopèdia de la veu i en anàlisi acústica.

Objectius

L'objectiu general de l'assignatura és l'adquisició de competències especialitzades en avaluació de la veu, com a formació avançada per a futures professional logopedes de veu: terapeutes vocals, voice coach o investigadores en veu.

Les estudiants podran experimentar de manera pràctica com l'ús integrat de l'anàlisi perceptiva i acústica dóna lloc a avaluacions més fiables, tant validant-se mútuament com resolent les incerteses degudes a les limitacions de cadascuna de les dues aproximacions emprades separadament.

En particular, l'estudiant podrà:

Comprendre la pròpia veu com a punt de partida per entendre les veus dels usuaris, assolint un coneixement en profunditat de la veu humana, les diferents qualitats associades amb la veu sana i la veu eficient, així com les qualitats vocals associades amb el hàndicap vocal i la patologia.

Adquirir hores de vol en anàlisi de la veu, practicant el procés complet d'avaluació integrada a través de casos reals, adquirint competències avançades en avaluació perceptiva i en anàlisi acústica de la veu a nivell professional.

 

Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar i sintetitzar informació.
  • Comprendre, interpretar i expressar oralment i per escrit continguts propis de l'àmbit de la salut en una llengua estrangera.
  • Demostrar que es comprenen els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Utilitzar les tècniques i els instruments d'exploració propis de la professió i registrar, sintetitzar i interpretar les dades aportades integrant-les al conjunt de la informació.
  • Valorar de manera crítica les tècniques i els instruments d'avaluació i diagnòstic en logopèdia, així com els procediments de la intervenció logopèdica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Argumentar la utilitat dels mètodes de mesura objectiva de la veu.
  4. Comprendre, interpretar i expressar oralment i per escrit continguts propis de l'àmbit de la salut en una llengua estrangera.
  5. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  6. Descriure les característiques de la veu normal i patològica.
  7. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  8. Interpretar les dades aportades per les tècniques de mesura objectiva de la veu per emetre un diagnòstic.
  9. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  10. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  11. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  12. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  13. Utilitzar les tècniques de mesura objectiva de la veu: enregistrament i anàlisi del so glotal, estroboscòpia, filtració inversa, electroglotografia, anàlisi laringoscòpica per cimografia profunda, transformació de Fourier, etc.

Continguts

1. Revisió de l'avaluació de la veu

  • Avaluació perceptiva (subjectiva) de la veu
    • Anàlisi de l'escena auditiva (ASA)
    • Test de referència per a la valoració perceptiva de la veu: CAPE-V
    • Limitacions de l'avaluació perceptiva pura: il·lusions, confusions, interferències, presbiacúsia
  • Anàlisi acústica (objectiva) de la veu
    • Eines acústiques d'anàlisi de la veu
    • Com l'anàlisi acústica resol casos que l'oïda entrenada no pot resoldre
    • Limitacions de l'anàlisi acústica
  • Un protocol integrat per a l'avaluació de la veu

2. Entrenament de la capacitat d'anàlisi de l'escena auditiva (ASA) i avaluació integrada:

  • Intensitat vs volum

  • La veu ressonada
  • Veu rugosa; rugositats tipus I, II i III
  • Veu bufada
  • Veu amb excés de tensió
  • Veu hipernasal
  • Tipus d'atacs vocals
  • Tipus d’inestabilitats
  • Estratègies per a la millora de l'eficiència vocal
  • Recerca en veu
  • Qualitats vocals al Voice Craft; taller d’intervenció

 

Metodologia

Les classes inclouen presentacions i demos per part del professor i treball presencial per part dels estudiants: aprenentatge entre iguals (peer instruction), discussió general i treball pràctic d'anàlisi.

No hi ha classes teòriques o pràctiques específiques sinó que totes les sessions integren aprenentatge teòric i pràctic. L'assignatura és eminentment pràctica, ja que està dirigida a conferir competències, experiència i confiança en un mateix com a potencial terapeuta de la veu. L'estudiant serà el centre del seu procés d'aprenentatge, amb la pròpia veu com a punt de partida per entendre les veus dels seus futurs usuaris.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes (vegeu descripció) 36 1,44 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories 3 0,12 1, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Estudi 50 2 1, 2, 3, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 13
Exercicis pràctics 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Lectura crítica d'articles, capítols de llibre; visualització crítica de recursos en línia 18 0,72 1, 10, 11
Preparació d'evidències d'aprenentatge 7 0,28 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

Avaluació continuada. No implica (només) avaluació fraccionada, sinó que és una aproximació que permet a l'estudiant i al docent fer un seguiment del progrés del procés d'aprenentatge i identificar aspectes que requereixen reforç. Cadascuna de les avaluacions forma part també del procés d'aprenentatge. Per aquest motiu, l'Evidència 1 consisteix de diferents exercicis que treballen diferents problemes específics, mentre que l'Evidència 2 representa un primer assaig general d'avaluació global idèntica a la de l'Evidència 3 (final). El docent dona retorn individual de totes i cadascuna de les evidències.

Evidència 1 - Avaluació continuada: 10 proves pràctiques curtes, individuals, escrites, virtuals, per tal d'avaluar competències específiques, el progrés de l'estudiant, i per identificar punts febles que cal atendre.

Evidència 2 - Prova individual, a mig quadrimestre, presencial, escrita, que té com a objectiu avaluar el progrés en l'adquisició de competències. Anàlisi de casos. Primera setmana d'avaluacions.

Evidència 3 - Prova individual, final, presencial, escrita, que té com a objectiu avaluar totes les competències de l'assignatura. Anàlisi de casos. Setmana d'avaluacions finals.

Definició d'assignatura superada: Haver assolit una nota igual o superior a 5 tant a l'EV3 com a la mitjana d'EV1,2,3.

Recuperació: D'acord a la normativa UAB, les estudiants que no hagin superat l'assignatura havent lliurat evidències que representin com a mínim 2/3de la nota global (al marge d'haver-les aprovat o suspès), podran recuperar l'assignatura. En aquesta assignatura la recuperació consistirà en una prova equivalent a l'EV3, la setmana d'exàmens de recuperació. Per superar l'assignatura cal assolir una nota igual o superior a 5 a la prova de recuperació.

Condició per ser considerat no-avaluable: D'acord a la normativa UAB, haver lliurat evidències que representin menys del 40% de la nota global, al marge d'haver-les aprovat o suspès.

Comportaments no ètics: Segons l'Art 116, punt 10 Normativa UAB, en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat o falsificació de signatura en la llista d'assistència presencial i/o altres conductes acadèmiques deshonestes...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura/mòdul, la qualificació final serà 0. El responsable d'assignatura/mòdul comunicarà a la coordinació de titulació qualsevol acció que s'hagi fet en aquest sentit.

Reglament: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència 1 - Avaluació continuada: proves pràctiques curtes 15% 7 0,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Evidència 2 - Prova intermèdia: anàlisi de mostres vocals 35% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Evidència 3 - Prova final: anàlisi de mostres vocals 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Bibliografia

Bibliografia complementària: Practical Vocal Acoustics, Kenneth Bozeman (2013), Pendragon Press. Disponible a la biblioteca.

Programari

Praat (freeware): https://www.fon.hum.uva.nl/praat. Disponible per a PC, Mac i Lynux.