Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OT | 4 | 1 |
Cap
L'assignatura es proposa l'estudi del periodisme literari català durant el segle XX, específicament entre el període d'entreguerres (1919-39) i els primers anys de la restauració democràtica.
En concret, es tracta de:
a) Conèixer la varietat de gèneres de la prosa periodística moderna en llengua catalana (columna, crònica seriada, reportatge, entrevista, la semblança...), amb una especial atenció al gènere de l'article literari i les seves diverses modalitats i enfocaments.
b) Estudiar alguns dels principals autors catalans del segle XX que van conrear la prosa en l'àmbit de la premsa periòdica.
A. TEMES TEÒRICS/PROGRAMÀTICS
1. La relació entre periodisme i literatura. Prosa periodística i prosa literària: límits, espais de confluència. Periodistes i escriptors.
2. Els gèneres periodístics.
3. El periodisme d'entreguerres a Europa i a Catalunya.
4. Desclosa i evolució al llarg del segle XX de l'articulisme literari en llengua catalana
B. AUTORS. LECTURA I ANÀLISI DE TEXTOS
5. Anys 20/30: Josep Carner, Josep Pla, Josep M. de Sagarra, Carles Soldevila. Altres: Agustí Calvet "Gaziel", Eugeni Xammar, Just Cabot, Irene Polo, Josep M. Planes, Lluís Capdevila, Aurora Bertrana...
6. De la postguerra fins als anys 80: Joan Oliver, Pere Calders, Montserrat Roig, Josep M. Espinàs. Altres: Maria Aurèlia Capmany, Teresa Pàmies, Baltasar Porcel, Quim Monzó...
L'assignatura es distribueix en sessions teòriques i seminaris de lectura. Les sessions teòriques tenen un caràcter panoràmic i contextualitzador i van acompanyades del comentari de textos teoricocrítics. Les sessions dedicades a la lectura se centren en l'anàlisi de les obres de lectura obligatòria i d'altres textos complementaris. Es disposarà d'una llista d'obres i d'unes referències bibliogràfiques associades a cada lectura.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions es penjarà al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició (oral o escrita) sobre un text teòric o crític | 15 | 0,6 | 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Exposició, per part del professor, dels punts del programa; contextualització de les lectures escollides. | 30 | 1,2 | 4, 7, 8, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi i discussió de textos periodístics, teòrics i crítics | 20 | 0,8 | 1, 3, 4, 7, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca bibliogràfica. Fonts i recursos documentals | 30 | 1,2 | 2, 19 |
Comentari escrit de textos periodístics, teòrics i crítics, amb guiatge del professor | 25 | 1 | 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 19 |
Lectura guiada de textos | 20 | 0,8 | 1, 3, 4, 10, 14, 18 |
El sistema d’avaluació s’organitza en 4 tipus d'activitats o mòduls, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:
Mòdul d'assistència i participació, amb un pes global del 10%
Mòdul de presentacions orals, amb un pes global del 10% (cada estudiant haurà d'analitzar un text periodístic, teòric o crític)
Mòdul de proves escrites, amb un pes global del 50 % (un examen final sobre la matèria)
Mòdul de lliurament de treballs, en què s’avaluarà un treball escrit amb un pes global del 30%
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
El seguiment individualitzat a l'estudiant farà que s'adaptin lleugerament aquestes exigències. El sistema de recuperació preveu que es puguin realitzar proves diferents segons les necessitats d'aprenentatge de l'estudiant, amb l'objectiu de recuperar almenys un 50% de les activitats realitzades.
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura, i ha d'haver assolit en conjunt una qualificació entre el 3,5 i el 4,9. La nota màxima de la recuperació és un 5.
Per poder aprovar l'assignatura cal obtenir un 5. L'estudiant rebrà la qualificació de "no avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduira una variació significativa de la qualificaciód’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe, conferències, activitats complementàries | 10% | 1 | 0,04 | 13, 15 |
Exercicis i treballs | 30% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Presentació orals | 10% | 2 | 0,08 | 2, 7, 14 |
Proves escrites | 50% | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 6, 8, 10, 15, 17, 18 |
Al llarg del curs es proporcionarà a través del campus virtual una bibliografia més completa, especialment a propòsit dels autors i textos que es treballaran a classe.
ACOSTA MONTORO, José. Periodismo y literatura (2 vols.), Guadarrama, Madrid, 1973.
ANGULO EGEA, Maria (coord.). Periodismo literario, Editorial Fragua, 2010.
BONADA, Lluís. L'obra de Josep Pla, Ed. Teide, B. 1991 [«Bibliografia sobre Josep Pla i la seva obra», ps. 207-216].
CASASÚS, Josep M. «El periodisme literari del segle XIX», Anuari Verdaguer 1991 (Vic, 1992), ps. 9-18.
CASASÚS, Josep M . El periodisme a Catalunya, Plaza & Janés, Barcelona, 1988.
CASASÚS, Josep M . El pensament periodístic a Catalunya, Curial, Barcelona, 1987.
CASASÚS, Josep M . Pweriodisme català que ha fet història, Proa, Barcelona, 1996.
CHILLÓN, Lluís-Albert. Literatura i periodisme, Universitat de València, 1993.
CHILLÓN, Lluís-Albert. El reportatge novel·lat (tesi doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, 1990.
CHILLÓN, Lluís-Albert. Literatura y periodismo. Una tradición de relaciones promiscuas, Universitat Autònoma de Barcelona,
ESPINET, Francesc i altres. Premsa, comunicació i cultura a Catalunya durant el primer terç del segle XX, Universitat Autònoma de Barcelona, 1989.
FRANCÈS DÍEZ, M. ÀNGELS, Feminisme, memoria i testimoni, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona, 2012.
GIMFERRER, Pere. Literatura catalana i periodisme, Generalitat de Catalunya, 1996.
GÓMEZ MOMPART, Josep Lluís. La gènesi de la premsa de masses a Catalunya (1902-1923), Barcelona: Pòrtic, 1992.
GRAUPERA, Jordi, Pròleg a ESPINÀS, Josep M., Una vida articulada, La Campana, Barcelona, 2013.
GUILLAMET, Jaume. Història del periodisme. Notícies, periodistes i mitjans de comunicació, Aldea Global, Barcelona, 2003.
GUSTÀ, Marina. Els orígens ideològics i literaris de Josep Pla, Curial, Barcelona, 1995.
LEÓN GROSS, Teodoro. El artículo de opinión, Ariel, Barcelona, 1996.
LÓPEZ-PAMPLÓ, Gonçal. «El moment editorial d'Irene Polo. Una proposta per a l'estudi de les relacions transtextuals en 'La fascinació del periodisme'», Rivista Italiana di Studi Catalani, n. 10 (2020), ps. 173-.
MARÍN, Enric. La premsa de Barcelona durant la Segona República, Universitat Autònoma de Barcelona, 1989.
ORTÍN, Marcel. La prosa literària de Josep Carner, Quaderns Crema, Barcelona, 1996.
PLA, Xavier. Josep Pla. Ficció autobiogràfica i veritat literària, Quaderns Crema, Barcelona, 1997.
PRIETO I BERBEGAL, Albert, «Els periodistes dels anys trenta o el periodisme català de qualitat», Butlletí de la Societat Catalana d’Estudis Històrics, n. XXIII (2012), p. 417-424
file:///Users/enriccassany/Downloads/347698-Text%20de%20l'article-500791-1-10-20190107.pdf
QUINTANA, Lluís. «Josep Pla: una reescriptura incessant». Rivista Italiana di Studi Catalani, n. 10 (2020), p. 189-201.
SANTAMARIA, Núria. Carles Soldevila, l’intel·lectual i l’escriptor (1912-1936). Tesi doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona, 2001.
TORRENT, Joan i TASIS, Rafael, Història de la premsa barcelonina, Bruguera, Barcelona, 1966.
Un segle de vida catalana, Ed. Alcides, Barcelona, 1961: vol. I: ps. 156-160, 435-441; vol. II: ps. 732-741, 1194-1214.
UZCANGA MEINECK, Francisco (ed.). La eternidad de un día. Clásicos del periodismo literario alemán (1823-1934, Acantilado, Barcelona, 2016.
XAMMAR, Eugeni. Seixanta anys d'anar pel món, Pòrtic, Barcelona, 1974.
https://arca.bnc.cat/arcabib_pro/ca/inicio/inicio.do (Arxiu de Revistes Catalanes Antigues)
Cap