Logo UAB
2022/2023

Tècniques d’Investigació

Codi: 106683 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Rodríguez Serrano
Correu electrònic:
joan.rodriguez.serrano@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Jose Antonio Lozano Morcillo

Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits

Objectius

OBJECTIUS FORMATIUS

L'objectiu de l'assignatura és dotar l'alumne dels coneixements bàsics sobre la figura de Detectiu Privat i el funcionament de la policia judicial. (Regulació, competències, organització administrativa, àmbits d'actuació i desenvolupament de les seves funcions), així com les técniques d'entrevista.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Amb caràcter general, posseir i comprendre coneixements bàsics en matèria de prevenció i seguretat integral.
  • Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Identificar els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats de la gestió de la prevenció i la seguretat integral.
  • Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Realitzar anàlisis d'intervencions preventives en matèria de seguretat.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  6. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  7. Elaborar propostes de gestió en seguretat i prevenció en una organització.
  8. Fer anàlisi d'intervencions preventives en matèria de seguretat, medi ambient, qualitat o responsabilitat social corporativa i extreure'n indicadors de risc.
  9. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  10. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  11. Identificar els recursos necessaris per a gestionar la seguretat, el medi ambient, la qualitat o la responsabilitat social corporativa.
  12. Identificar la infraestructura, la tecnologia i els recursos necessaris en les operacions de la prevenció i la seguretat.
  13. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  14. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora, tant les pròpies com les alienes.
  15. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  16. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  17. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  18. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  19. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  20. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  21. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  22. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  23. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.
  24. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.

Continguts

 

PRESENTACIÓ

 

Aquesta assignatura neix de la necessitat que l'alumne del Grau de Prevenció i Seguretat tingui una primera aproximació al món de la investigació, tant en l'àmbit privat, reservat al detectius privats, com l'àmbit públic, que porta a terme la Policia.

Les societats amb sistemes socioeconòmics avançats es caracteritzen per una contínua interrelació entre el seus membres, en ocasions aquestes generen conflictes tant en l'àmbit de les relacions interpersonals com en l'econòmic, laboral, societari, etc.

La resolució d'aquests conflictes que, en la seva gran majoria, tenen un caràcter privat (estan fora de l'àmbit penal) requereixen l'aportació d'informació i de proves per documentar plantejaments en les jurisdiccions civil, laboral, mercantil, dret de família; o, si més no, per tenir simplement la certesa de la realitat d'uns fets, sense cap transcendència judicial.

A l'Estat Espanyol, de la mateixa manera que a la majoria de països occidentals, està definida i regulada la pràctica de l'obtenció d'informacions i proves relatius a fets o conductes privades, atribuint als detectius privats, constituïts en Despatxos de Detectius, els esmentades facultats d'una manera excloent.

L'explicació de la tasca social dels detectius privats i el seu marc d'actuació, és l'objecte de l'assignatura en la qual donarem resposta a qüestions com que són els D.P., com s'organitzen, quins serveis presten i com desenvolupen la seva tasca professional.

 

En l'àmbit de la Investigació Pública coneixerem com funciona i com s'organitza una unitat d'investigació en funció de determinats delictes tipificats al Codi Penal.

Metodologia

L'assignatura es divideix en dos blocs. En el primer bloc s'explicaran els principis de la investigació privada, en el segon bloc s'analitzaran les eines que s'utilitzen en l'àmbit de la policia judicial, així com el concepte de la mateixa.

A cadascun dels blocs el professorat exposarà la part teòrica i fomentarà el debat sobre els temes proposats a través dels diferents fòrums.

Paral·lelament l'alumne haurà d'anar elaborant les PAC s de l'assignatura

És important esmentar que les vídeo classes tenen com a principal objectiu resoldre els dubtes relatius a el temari, per tant, és imprescindible una preparació dels temes abans de cada sessió

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Vídeo classe 12 0,48 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 17, 21, 22, 23, 24
Tipus: Supervisades      
Tutories de suport a la realització dels treballs pràctics i teòrics 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, lectura temari i elaboració de treballs 84 3,36 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

Avaluació


SISTEMA D'AVALUACIÓ

El sistema davaluació consistirà en lelaboració de 3 PEC (Proves dAvaluació Continuada) més una prova final davaluació continuada sobre tots els continguts de l'assignatura.
El pes sobre la nota final de cadascuna de les parts és el següent:

PEC 1 Investigació privada (20%).

PEC 2 Investigació pública (20%).

PEC 3 Tècniques d'entrevista (10%)

Prova Final (50%)

Per aprovar l'assignatura és obligatori fer la prova final i obtenir en aquesta prova final teòrica (examen) un 3,5 sobre 10 per poder sumar-li la nota obtinguda al conjunt de les PECS.

En cas de no superar l'assignatura d'acord amb els criteris abans esmentats (avaluació continuada), es podrà fer una prova de recuperació en la data programada en l'horari, i que versarà sobre la totalitat dels continguts del programa.
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Independentment de la nota obtinguda a la prova de recuperació, la nota que constarà a l'expedient serà d'un 5.

L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició emplenant el document que trobareu a l'espai moodle de Tutorització EPSI.
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant faci qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte davaluació, amb independència del procés disciplinari quees pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes davaluacióduna mateixa assignatura, la qualificació final daquesta assignatura serà 0".
Les proves/exàmens poden ser escrits i/o orals a criteri del professorat.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 50% 4 0,16 1, 6, 8, 11, 13, 16, 17, 19
PEC 1 20% 8 0,32 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 18, 19, 20, 22, 23, 24
PEC2 20% 8 0,32 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 18, 19, 20, 22, 23, 24
PEC3 10% 8 0,32 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 18, 19, 20, 21, 22, 23

Bibliografia

Investigació Pública Bibliografia recomanada:

  • Sabaté Muñoz, Ll., La prova d'indicis en el procés judicial. Anàlisi per a juristes, detectius, periodistes, perits i policies, ed. La Llei, Madrid, 2016.
  • Gimeno Sendra, V. i Marchal Escalona, A. N., Codi Processal Penal per la policia judicial, Editorial Aranzadi, Pamplona, 2016.

Normativa de referència:

  • Constitució Espanyola
  • Llei Orgànica del poder judicial 6/1985, d'1 de juliol
  • Llei Orgànica de forces i cossos de seguretat de l'Estat 2/1986
  • Llei Enjudiciament Criminal
  • Reial Decret 769/87 sobre regulació de la policia judicial
  • Llei 10/94, de 11 de juliol, de la policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra
  • Llei 19/91, de les policies locals

Investigació Pública Bibliografia recomanada:

  • Sabaté Muñoz, Ll., La prova d'indicis en el procés judicial. Anàlisi per a juristes, detectius, periodistes, perits i policies, ed. La Llei, Madrid, 2016.
  • Gimeno Sendra, V. i Marchal Escalona, A. N., Codi Processal Penal per la policia judicial, Editorial Aranzadi, Pamplona, 2016.

Normativa de referència:

  • Constitució Espanyola
  • Llei Orgànica del poder judicial 6/1985, d'1 de juliol
  • Llei Orgànica de forces i cossos de seguretat de l'Estat 2/1986
  • Llei Enjudiciament Criminal
  • Reial Decret 769/87 sobre regulació de la policia judicial
  • Llei 10/94, de 11 de juliol, de la policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra
  • Llei 19/91, de les policies locals

Programari

Aquesta assignatura farà servir el programari bàsic del paquet d'office 365