Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OB | 3 | 2 |
En els cursos 2021-22 i 2022-23, aquesta assignatura (pla 2021, 1485-Grau en Psicologia) inclou la docència alternativa de l'assignatura equivalent al pla d'estudis anterior (pla 2010, 954-Grau en Psicologia) 102592-Psicologia de la Salut: Fonaments.
No hi ha prerequisits.
Classes Grup gran 1/1
1. Introducció a la Psicologia de la Salut
2. Àmbits d’actuació i desenvolupament professional
3. Estrès, Emocions positives i Salut
4. El pacient a l’escenari del tractament
5. Sobrepès i Obesitat
6. Abordatge de la cronicitat i del final de la vida
Seminaris sessions ¼
Metodologia docent basada fonamentalment en classes magistrals amb suport de TICs i seminaris.
Als seminaris les activitats seran:
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport de TICs i activitats amb el grup sencer | 21 | 0,84 | |
Seminaris dinàmics d'anàlisi, aplicacions, simulacions/"role-playing" i debats | 16 | 0,64 | |
Tipus: Supervisades | |||
Suport a la realització dels informes | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
El·laboració d'informes | 22 | 0,88 | |
Estudi | 50 | 2 | |
Lectures | 22 | 0,88 |
A part del detalls facilitats a continuació, són d’aplicació les “Pautes d’avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia 2022-23", disponibles a https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Evidències d'avaluació i Nota d'Avaluació Continuada
Es faran dos exàmens parcials, cadascun dels quals valdrà un 30% per la qualificació final. S'afegiran les notes obtingudes als quatre informes d'activitat relacionada amb els seminaris (comptaran un 5% o un 15% sobre el total de la qualificació final en funció de la seva complexitat).
La mitjana de la suma de qualificacions dels dos exàmens parcials (evidències 1 i 6) ha de ser igual o superior a 5 per aprovar l’assignatura (en escala de 0 a 10).
En total s´ofereixen a l'alumnat 6 evidències d´aprenentatge, que sumen 10 punts:
Nota. El seminari 3 ("Mindfulness") no té cap evidència associada (no s'avalua).
Els informes de l'Ev3 i l'Ev5 es lliuren/presenten en la mateixa sessió del seminari (aproximadament entre les setmanes 5-7 i 10-12 del curs, respectivament). Els informes de les Ev2 i Ev4 es lliuren via Moodle (aproximadament entre les setmanes 6-8 i 12-14, respectivament).
Donat que hi ha una part important de les tasques a avaluar que es fa durant els seminaris i per respecte a la resta de companys/es del grup, es penalitzarà arribar tard als seminaris. Així, arribar 30 minuts o més tard sense presentar justificació de feina, salut o temes legals implicarà una penalització del 20% en la nota corresponent a aquella activitat. L'assistència al seminari és obligatòria si es vol optar a ser avaluat/da per aquella evidència en concret. Els/les estudiants hauran de fer els treballs amb companys/es del seu mateix grup de seminari.
Tots els treballs entregats seran revisats mitjançant el programa antiplagi Urkund. Si es detecta un percentatge de plagi superior al 30% podria ser motiu per suspendre aquella evidència específica.
Les evidències 1 i 6 són proves escrites presencials (examens tipus test). EV1: Durant el primer període avaluatiu d'avaluació continuada. EV6: Durant el segon període avaluatiu d'avaluació continuada.
La nota final és la suma de les evidències. No hi ha cap prova per millorar cap nota de les evidències.
L'assignatura es considera superada si s'obtenen 5 o més punts en la suma de les evidències, sempre i quan s'hagin obtingut 3 punts o més en la suma de les evidències 1 i 6 (és a dir, tenir un aprovat o més de mitjana d'aquestes dues evidències). En cas de no assolir aquests requisits, la notamàxima aconsignar a l’expedient acadèmic serà de 4,5 punts.
L'alumnat que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior al 40% no podrà constar com "no avaluable”.
Recuperació
S´han de complir tots els següents criteris per poder anar a recuperació:
a) Haver obtingut entre 3,5 i menysde 5 punts en l'avaluació continuada
b) El pes de les evidències a les que la persona s'ha presentat al llarg del curs ha de ser del 66,7 % o més.
Característiques de la prova de recuperació:
Consistirà en tornar a realitzar les evidències Ev1 i/o Ev6, amb les mateixes característiques i criteris de correcció de l'avaluació continuada.
Es guardarà la nota de l’avaluació de les evidències Ev2, Ev3, Ev4 i Ev5, però no es podran repetir ni fer de nou, cas de no haver-les presentat per l’avaluació, donat que son evidències de seminari presencial.
La recuperació es realitzarà en el període previst pera recuperacions, el dia i hora que determini la Facultat.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Procés de Revisió de qualificacions Després de cada avaluació s'informarà a l'alumnat de la data i la forma en què es publicaran les qualificacions del curs. Els/les estudiants també seran informats del procediment, lloc, data i hora de la revisió de la qualificació en base a les normatives de la Universitat.
Nota. Exceptuant situacions excepcionals i acordades prèviament amb algun/a estudiant, una setmana abansde les avaluacions, i fins acabadala revisió ordinària, no es respondran preguntes de “contingut”per correu electrònic o via Moodle. Els/les estudiants hauran d’anar als horaris d’atenció establerts per els/les docents.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1. Examen 1. Prova escrita d'elecció múltiple | 30 | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 13, 14, 16 |
Ev2. Informe Seminari 1: Determinants ambientals de salut | 15 | 0 | 0 | 1, 2, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18 |
Ev3. Informe Seminari 2: Causes reals de mortalitat (article) | 5 | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 8, 9, 15, 16, 17 |
Ev4. Informe Seminari 4: Burnout en professionals sanitaris | 15 | 0 | 0 | 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18 |
Ev5. Informe Seminari 5: Adherència en obesitat infantil | 5 | 0 | 0 | 2, 7, 8, 10, 13, 14, 15, 18 |
Ev6. Examen 2. Prova escrita d'elecció múltiple | 30 | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 13, 14, 16 |
Bibliografia Obligatòria
Taylor, S. (2021). Health Psychology (11th edition). Madrid: McGraw-Hill (disponible a la biblioteca en format eBook i en paper).
Mokdad, A. H., Marks, J.S., Stroup, D.F., and Gerberding, J.I. (2004). Actual Causes of Death in the United States, 2000. Journal of the American Medical Association, 291, 1238-1245. (Disponible a l’aula Moodle)
Nota: Al final de cada tema del curs es facilitaran lectures especifiques de lectura obligatòria.
Altres fonts bibliogràfiques complementàries
Amigo Váquez, I, Fernández Rodríguez, C. y Pérez Álvarez, M. (2020). Manual de Psicología de la Salud (4 ed.) Madrid: Pirámide.
Forshaw, M. & Sheffield D. (2013). Health Psychology in Action. Oxford: Wiley-Blackwell.
Campillo, J. E. (2012). El mono estresado. Crítica.
Lindström B., Eriksson M. (2011). Guía del autoestopista salutogénico: camino salutogénico hacia la promoción de la salud. Girona: Documenta Universitaria.
Gil Roales-Nieto, J (2004). Psicología de la Salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones. Madrid: Pirámide.
Marks, D.F., Murray, M., Evans, B. & Vida Estacio, E. (2015) Health Psychology. Theory, Research and Practice. 4th edition. London: Sage Publications, Inc.
Ogden, J. (2007). Essential readings in Health Psychology. Berkshire, UK: Open University Press
Ogden, J. (2007). Health psychology. A Textbook (4th edition). Berkshire, UK: Open University Press
Sapolsky, R. M. (2008). ¿Por qué las cebras no tienen úlcera? La guía del estrés. Madrid: Alianza editorial.
Vazquez,C. y Hervás, G. (Coords.) (2009). La ciencia del bienestar. Fundamentos de psicología positiva. Madrid: Alianza Editorial
Societats científiques/clíniques de PS:
https://societyforhealthpsychology.org/
https://societyforhealthpsychology.org/
Algunes revistes científiques de referència en PS:
https://www.apa.org/pubs/journals/hea/index
https://journals.sagepub.com/home/hpq
https://www.tandfonline.com/toc/gpsh20/current
https://www.journals.elsevier.com/brain-behavior-and-immunity
https://www.journals.elsevier.com/psychoneuroendocrinology
https://journals.lww.com/psychosomaticmedicine/pages/default.aspx
Office Bàsic.