Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OB | 3 | 2 |
Per aprofitar al màxim els continguts impartits, és aconsellable haver superat l'assignatura d'Introducció a la Comptabilitat, Comptabilitat de Costos i Comptabilitat Financera. Les anteriors assignatures aporten els coneixements necessaris per poder seguir amb fluïdesa les activitats d'aquesta assignatura. Així mateix, un coneixement bàsic d'Excel.
Context:
Es tracta d'una assignatura obligatòria de 6 crèdits ECTS per als graus d'Administració i Direcció d'Empreses i Economia impartides a la UAB. S'ofereix al segon semestre de tercer curs.
Objectius:
Entendre i interpretar els principals estats financers de les organitzacions: Balanç, Compte de Pèrdues i Guanys, Memòria, Estat de Canvis en el Patrimoni Net i Estat de Fluxos d'Efectiu.
Avaluar els estats financers a partir de l'aprenentatge d'eines i tècniques d'anàlisi, per tal de poder emetre un diagnòstic de la situació econòmica i financera de l'organització en el passat (solvència i rendibilitat), que ajudi a entendre la seva evolució futura i que permeti la presa de decisions sobre aquesta situació. Desenvolupament de pensament crític i reflexió i assoliment d'habilitats professionals.
Per aconseguir aquest objectiu, a partir d'un coneixement teòric dels estats comptables esmentats i les tècniques d'anàlisi, l'assignatura se centrarà en pràctiques sobre situacions d'empreses realment existents. És essencial un treball autònom, independent o en grup, i constant.
TEMA 1. INTRODUCCIÓ: INFORMACIÓ FINANCERA I ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS
1. Concepte i utilitat de l'anàlisi d'estats financers
2. Oferta d'informació empresarial
a. Els comptes anuals
b. Fonts de la informació empresarial
3. El paper de la informació qualitativa. Influència del risc en la presa de decisions
4. Usuaris de la informació empresarial
5. Limitacions de la informació empresarial
TEMA 2. ESTATS FINANCERS (I)
1. El balanç de situació
a. Estructura i masses patrimonials
b. Elements de les masses patrimonials. El problema de la valoració
c. Instruments per a l'anàlisi del balanç: percentatges i taxes de variació
2. El compte de resultats. Reconeixement d'ingressos i despeses
a. Estructura i tipus de resultats
b. Elements del compte de resultats:
i. EBIT, EBITDA i benefici net
ii. Els marges brut, net i d'explotació
c. Instruments per a l'anàlisi del compte de resultats: percentatges i taxes de variació
3. La memòria
TEMA 3. ESTATS FINANCERS (II)
1. L'estat de fluxos d'efectiu
a. Concepte i obligatorietat
b. Classificació dels fluxos d'efectiu
c. Mètodes d'elaboració: directe i indirecte
d. Relació del resultat de l'exercici i efectiu net per activitats d'explotació: qualitat del benefici
2. L'estat de canvis en el patrimoni net
a. Concepte i obligatorietat
b. L'estat total de canvis en el patrimoni net
c. L'estat d'ingressos i despeses reconegudes
3. L'informe de gestió
4. L'informe d'auditoria
5. La informació dels comptes consolidats
TEMA 4. ANÀLISIS DE LA LIQUIDITAT I SOLVÈNCIA A curt termini
1. Concepte de liquiditat
2. Posicions i equilibri financer en el curt termini
3. El capital corrent o fons de maniobra i la seva classificació
4. El cicle d'operacions: rotacions, períodes mitjans de maduració i el període de caixa
a. Concepte
b. Tipus de períodes de maduració
c. Relació amb la solvència a curt termini
5. Ràtios de liquiditat
TEMA 6. ANÀLISI DE LA RENDIBILITAT I DEL RESULTAT
1. Anàlisi dels components del resultat
2. La rendibilitat econòmica (ROA: return on assets)
3. La rendibilitat financera (ROE: return on equity)
a. Components de la rendibilitat de l'empresa
b. El palanquejament financer
4. Indicadors de referència del mercat
a. Deute Financer Net
b. Equity Value
c. Enterprise Value
d. Benefici per acció
e. Pay-out i dividend per acció
f. Ràtio preu-guany (PER)
g. Ràtio preu-valor comptable
5. Benchmarking
a. Comparables externs (benchmark mitjana sectorial)
b. Rang de plena competència
c. Ús de comparables (interval interquartílic de comparables, OCDE)
La docència serà presencial
Classes de teoria: activitat expositiva per part del professor, guiada amb material de suport.
Classes pràctiques: anàlisi i discussió de casos reals. Resolució d'exercicis i casos pràctics per reforçar i aplicar els coneixements teòrics, sota la direcció del professor i realitzada bé individualment o en grup.
Tutories: Resolució de dubtes i seguiment dels treballs a fer i casos a preparar.
Treball autònom per part de l'alumne: lectures relacionades amb la matèria, estudi i preparació d'esquemes, preparació de casos i exercicis.
Proves d'avaluació i seguiment: avaluació escrita dels coneixements.
El professorat haurà de destinar aproximadament uns 15 minuts d'alguna classe a permetre que els seus estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.
Es requereix un coneixement avançat de l'ús de l'Excel i dels fulls de treball que per alumnes amb un coneixement bàsic seran adquirits progressivament durant les sessions. En aquest sentit, els estudis de casos han de preparar-se per endavant. Durant les sessions no hi haurà tems de revisar la formulació, sinó en el debat pertinent per a proporcionar recomanacions de gestió.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teoria | 32,5 | 1,3 | 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 21 |
Classes pràctiques | 17 | 0,68 | 2, 3, 8, 11, 13, 14, 15, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 8 | 0,32 | 4, 5, 7, 16, 20, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Proves avaluació | 8 | 0,32 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
Treball autònom | 76,5 | 3,06 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22 |
Avaluació
Cas d'estudi 10%
Parcials 20% cadascú (40% en total)
Examen final 50%
Per calcular la nota mitjana global cal tenir almenys 4,0 de 10 a l'examen final.
Un estudiant passarà el mòdul si té com a mínim 4,0 a l'examen i la mitjana és almenys 5.
Un estudiant suspendrà si la mitjana és menor a 5, o si la mitjana és igual o major a 5, però el seu examen és inferior a 4,0.
Un estudiant suspendrà i no tindrà dret a recuperació si la mitjana és inferior a 3,5
Un alumne es considerarà "No Avaluable" a l'assignatura sempre que no hagi participat a cap de les proves d'avaluació. Si cap alumne realitza almenys una, ja no es podrà considerar "No Avaluable".
Calendari d'activitats d'avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui dur a terme un acte d'avaluació. En aquest cas, els coordinadors de titulació, prèvia consulta al professorat i a l'estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB).
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economiai Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document de sol·licitud de reprogramació de la prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/nou-reprogramacio-de-proves.
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i elmitjà en què es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
"Per participar en el procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul." Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l'assignatura entre 3,5 i 4,9.
La data d'aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la nota inicialment fixada.
Irregularitats en actes d'avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entregables | 10 % | 4 | 0,16 | 1, 2, 4, 5, 7, 13, 16, 20, 22 |
Examen final | 50 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 7, 13, 16, 20, 22 |
Primer examen parcial | 20 % | 1 | 0,04 | 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 21 |
Segon examen parcial | 20 % | 1 | 0,04 | 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 21 |
Bàsica:
Complementària:
Enllaços Web:
Es requereix un coneixement avançat de l'ús de l'Excel i dels fulls de treball que per alumnes amb un coneixement bàsic seran adquirits progressivament durant les sessions. En aquest sentit, els estudis de casos han de preparar-se per endavant. Durant les sessions no hi haurà tems de revisar la formulació, sinó en el debat pertinent per a proporcionar recomanacions de gestió.