Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 | 0 |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 | 0 |
Es tracta d'una assignatura que planteja des d'una perspectiva que combina teoria i pràctica com es poden treballar diferents continguts de gramàtica de l'espanyol a l'aula de secundària tenint en compte el marc del currículum competencial actualment vigent.
Per poder cursar-la, cal que l'alumne tingui coneixements de gramàtica de l'espanyol.
Aquesta assignatura forma part de la matèria "Llengua espanyola: sincronia" i té com a objectiu el coneixement i el domini dels procediments que permeten incorporar continguts de gramàtica a l'aula de Secundària i Batxillerat.
En finalitzar el curs, els estudiants hauran de:
(A) conèixer el currículum de Secundària vigent a Catalunya,
(B) estar familiaritzats amb les metodologies emprades a l'aula de Secundària i Batxillerat per treballar la gramàtica,
(C) saber utilitzar (i crear) recursos didàctics orientats tant al coneixement de les nocions bàsiques de gramàtica com a la seva aplicació competencial i transversal.
1. La situació de la gramàtica a l'ensenyament mitjà. Els documents oficials: el currículum. Els llibres de text.
2. L'actualització gramatical: aspectes terminològics, continguts i enfocaments. El glossari de termes gramaticals. Tipologia d'exercicis de gramàtica: cap a un enfocament reflexiu i científic.
3. La gramàtica orientada a les competències: aproximacions transversals de l'ensenyament de gramàtica. Problemes d'escriptura amb base gramatical.
4. Exemples de bones pràctiques: propostes didàctiques.
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera següent:
- Activitats dirigides (35%).
Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pels professors, on es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tota mena de textos.
- Activitats supervisades (10%).
Es tracta de tutories programades pels professors, dedicades a la correcció i comentari de qualsevol aspecte vinculat al curs.
- Activitats autònomes (50%).
Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a lestudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com la preparació de presentacions orals.
- Activitats d'avaluació (5%).
L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant presentacions orals i proves escrites.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, pràctiques i seminaris | 52,5 | 2,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització de treballs i exercicis | 76 | 3,04 | 1, 2, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 19, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Avaluació i tutories | 21,5 | 0,86 | 3, 15 |
L'avaluació constarà de les activitats següents:
1. Una ressenya escrita sobre algunes de les propostes d'activitats competencials vistes a l'aula. (25%)
2. Un vídeo sobre algunes de les propostes d'activitats competencials vistes a l'aula. (25%)
3. Un treball relacionat amb la tipologia dexercicis que es treballen a l'aula de Secundària i Batxillerat. El treball pot comportar una experiència pilot amb un reduït grup d'estudiants de Secundària/Batxillerat. (40%)
La participació a classe es valorarà amb un 10%.
Per superar el curs cal obtenir com a mínim 5 punts sobre 10 a la mitjana de les tres activitats (aplicada la corresponent ponderació).
Recuperació i qualificació de no avaluable
Totes les activitats són de realització obligatòria per poder accedir a la prova de recuperació. En cas contrari, la qualificació final serà de NO AVALUABLE.
L'estudiant perdrà el dret a la recuperació si la suma de les activitats realitzades amb el corresponent percentatge és inferior a 3,5 punts. Si l'estudiant/a té dret a la recuperació, només podrà recuperar, com a màxim, dues de les tres activitats.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació a classe | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 20 |
Ressenya | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Treball sobre tipus d'exercicis | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Vídeo | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20 |
Ariño, A.; B. Marqueta i N. López (2022). Avances de la Lingüística y su aplicación didáctica, Madrid, Akal.
Bosque, I. (2018). “Qué debemos cambiar en la enseñanza de la gramática”. ReGrOC, 1(1), 12-36. Disponible a https://doi.org/10.5565/rev/regroc.12
Bosque, I. (2020), “El nuevo Glosario de términos gramaticales. Estructura, características y objetivos”, Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, Vol. 13(2). Disponible a https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.869
Bosque, I., i Á.J. Gallego, (2016). “La aplicación de la gramática en el aula. Recursos didácticos clásicos y modernos para la enseñanza de la gramática”. Revista de Linguística Teórica y Aplicada, 54(2), 63-83. Disponible a http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832016000200004
Bosque, I., i Á.J. Gallego (2018). “La gramática en la Enseñanza Media. Competencias oficiales y competencias necesarias”. ReGrOC, 1(1),142-201. Disponible a https://doi.org/10.5565/rev/regroc.20
Bosque, I., i Á.J. Gallego, Á.J. (2021). "La terminología gramatical en Secundaria y Bachillerato. Ventajas e inconvenientes didácticos de algunos conceptos gramaticales antiguos y modernos". Dins Á. Gallego i E. Gutiérrez (Eds.), El estudio del lenguaje en el siglo XXI: enfoques formales, número especial, Revista Española de Lingüística. Disponible a https://doi.org/10.31810/rsel.51.2.4
Carrasco, Á. (2018). “Algunas pistas sobre cómo (no) enseñar gramática a los más pequeños”. ReGrOC, 1(1): 80-112. Disponible a https://doi.org/10.5565/rev/regroc.6
Di Tullio, Á. (2014). Manual de gramática del español, nova edició, Buenos Aires, Waldhuter. Disponible a https://espa3295.weebly.com/uploads/1/5/4/0/15408852/di_tullio_2014_manual_de_gramatica_del_espanol.pdf
Gallego, Á.J. (2016). “Sobre los ejercicios de «reflexión gramatical»: Ventajas metodológicas y aplicaciones didácticas”. Revista Española de Lingüística, 46(1): 145-158. Disponible a http://revista.sel.edu.es/index.php/revista/article/view/146
Gallego, Á. J. i E. Gutiérrez (2022). Trabajando el Glosario de Términos Gramaticales: ejercicios reflexivos y competenciales, Madrid, Arco/Libros.
Gutiérrez, E. (2018). “El laberinto de la terminología lingüística en las aulas”, ReGroc, Vol. 1, 203-235. Disponible a https://doi.org/10.5565/rev/regroc.10
GTG. (2020). Real Academia Española i Asociación de Academias de la Lengua Español. Glosario de términos gramaticales. Salamanca, Ediciones de la Universidad de Salamanca.
NGLE. (2009). Real Academia Española i Asociación de Academias de la Lengua Española. Nueva gramática de la lengua española. Morfología y sintaxis, Madrid, Espasa,2 vols.
No s'aplica.