Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OB | 2 | 2 |
No té prerequisits acadèmics.
L'alumnat ha de disposar de l'hàbit de llegir, veure, escoltar i consultar diferents mitjans de comunicació d'informació general i d'àmbit internacional, seguint especialment les notícies de política internacional, així com els articles d'opinió sobre qüestions polítiques globals enteses en el seu sentit més ampli.
Aquesta assignatura té un caràcter de formació bàsica. Això vol dir que serveix com a fonaments a partir dels quals ha de poder analitzar la realitat internacional.
Els objectius bàsics del curs són:
1. Conèixer i comprendre els conceptes fonamentals de la disciplina;
2. Adquirir capacitats analítiques aplicables als processos internacionals, transnacionals i globals;
3. Entendre i ser capaç d'aprofundir en els processos, estructures i desenvolupaments que a escala global han configurat la societat internacional contemporània: des del colonialisme o el desenvolupament del capitalisme fins a les agendes neoliberals i els populismes actuals;
4. Ser capaç d'expressar i defensar de manera oral i per escrit els seus punts de vista sobre les diverses qüestions internacionals més rellevants.
Part I: Teories de les Relacions Internacionals
1. Introducció a l'estudi de les Relacions Internacionals
2. Realisme
3. Liberalisme
4. Constructivisme
5. Marxisme i Teoria crítica
6. Feminisme(s)
7. Postcolonialisme
Part II: Conceptes analítics
8. Debat Agència vs. Estrucutra: el cas del nacionalisme
9. Nivells d'anàlisi: revolucions i contrarrevolucions
10. Seguretat en IR: titulització i impacte de GWoT
11. Sistemes internacionals: multipolaritat, bipolaritat, unipolaritat
12. Unitats d'Anàlisi: Estat, ETN, Organitzacions Internacionals, Poblacions
Part III: Evolucions Contemporànies
13. Neoliberalisme: de l'Estat a la globalització
14. Intervencions humanitàries i la Responsabilitat de Protegir
15. Crisis globals: clima vs pandèmia
16. Migracions, Mobilitat i Règims de Fronterers
17. Conclusions
18. Presentacions en grup
La dedicació de l'alumnat a aquesta assignatura es divideix en diversos tipus d'activitats, cadascun d'ells amb
un pes determinat d'hores de treball. Aquesta varietat de formes de treball es materialitza en metodologies
diferenciades.
- Activitats a l'aula, amb la presència del professorat: classes magistrals (amb el suport de les TIC i amb la
possibilitat de desenvolupar debats en gran grup); seminaris de discussió de les lectures i documentals en els
que s'analitzaran casos, problemes i exemples relatius al temari del curs.
- Activitats supervisades dutes a terme per l'alumnat fora de l'aula d'acord amb un pla de treball dissenyat i
posteriorment tutoritzat i avaluat per part del profesorat. L'alumnat haurà de fer: lectura i preparació de textos;
treball en grup consistent en aplegar documentació sobre un determinat tema de relacions internacionals i
realitzar un treball acadèmic, un reportatge o un documental
- Activitats autònomes que fa l'alumnat pel seu compte i d'acord amb les exigències de la assignatura per tal
de superar amb èxit l'assignatura, poden ser lectures bàsiques i complementàries, estudi dels apunts de
classe o totes aquelles altres activitats que complementen la formació que s'assoleix en aquest curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la
complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació
de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes dirigides | 50 | 2 | 2, 3, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 21, 25, 26, 33, 37, 41 |
Debats a classe | 15 | 0,6 | 2, 6, 8, 12, 13, 22, 26 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis Pràctics | 20 | 0,8 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 14, 17, 19, 20, 22, 23, 24, 27, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 38, 39, 40, 42 |
Exercicis en Grup a Classe | 15 | 0,6 | 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37, 38, 41, 42 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura Setmanal | 50 | 2 | 2, 4, 6, 7, 9, 15, 23, 25, 26, 33, 37 |
Avaluació
L'assignatura s'avaluarà mitjançant:
1. La realització d'un examen escrit relatiu al contingut teòric i pràctic que representa el 50% de la nota final de l'assignatura i que ha de superar-se amb una nota mínima de cinc punts (sobre deu), com a condició indispensable per a tenir aprovada l'assignatura.
En el cas que no es pogués realitzar aquest examen escrit presencial a l'aula, per les raons que són de domini públic, Covid 19 i situació de confinament, es realitzarà un exercici individual que s'indicarà oportunament.
2. L'elaboració d'un treball grupal escrit i defensat oralment (25% del total de la nota final de l'assignatura). Aquest treball és de caràcter obligatori per a aprovar l'assignatura (ha de superar-se amb una nota mínima de
cinc punts (sobre deu).
3. Les lectures i els comentaris d'una sèrie de textos (les pautes i criteris per a la lectura dels textos s'indicaran en el transcurs de les classes de l'assignatura), que es duran a terme en format de seminaris i debats (15%).
4. Així mateix, es valorarà en la nota final global la participació de l'alumnat (comentaris, discussió de textos, exposició de temes, etc.) en les classes (lectures, comentaris i participació 10% de la nota final de l'assignatura).
La data de l'examen escrit, dels seminaris avaluables amb nota i altres activitats s'especificaran en el marc de la programació de l'assignatura (Campus Virtual):
L' alumnat que no superi l'examen escrit tindra l'oportunitat d'acollir-se a les activitats de compensació, és a dir, podrá realitzar novament l'examen suspès el dia que determinila Facultat. Els seminaris avaluables amb nota i el treball grupal no es poden tornar a realitzar, notenenactivitats de compensació.
Important: L'alumnat que no obtingui la puntuació mínima, cinc punts sobre deu, en l'examen escrit, tindrà l'assignatura suspesa, encara que tingui aprovats el treball realitzatde manera grupal, els seminaris corresponentsi altres pautes d'avaluació.
El fet de presentar-se a l'examen escrit parcial eximeix a l'alumnat de la qualificació "NO PRESENTAT".
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentaris de lectures | 15% | 0 | 0 | 6, 13, 14, 20, 22, 26, 33, 39 |
Examen escrit | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 23, 25, 26, 27, 28, 33, 37, 38, 41, 42 |
Participació a classe | 10% | 0 | 0 | 8, 12, 22, 26, 30, 31 |
Treball de grup | 25% | 0 | 0 | 5, 7, 12, 17, 19, 20, 22, 24, 25, 26, 28, 29, 32, 34, 35, 36, 38, 40, 42 |
Les professores proporcionaran una o dues lectures obligatòries per tema a través de moodle.
Aquestes lectures són essencials per comprendre i participar a classe.
Manuals recomanats que proporcionen una introducció bàsica a les principals teories de les relacions internacionals:
Els treballs escrits s'enviaran sempre en format PDF tret que s'especifiqui el contrari.
Ús de power point o un altre programari de codi obert o alternatiu per a presentacions.
Accés al campus virtual, pdf.Es recomana l'ús de gestors de bibliografia com Zotero.
Si l'alumnat té dificultats d'accessibilitat tecnològica, si us plau, ens ho feu saber.