Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | FB | 1 | 1 |
NO N'HI HA
La majoria de les assignatures s’imparteixen en anglès. Es considera indispensable que els estudiants comptin amb un nivell d’anglès corresponent al B2 del marc de referència europeu, malgrat que per l’accés dels estudiants al grau no es preveu una prova específica de nivell de competència lingüística en anglès.
L'assignatura té un doble objectiu:
a.- Familiaritzar l'alumne amb les realitats institucionals de la política contemporània, i amb els principals debats en curs.
b.- Familiaritzar l'alumne amb la terminologia institucional en llengua anglesa
PROGRAMA:
1.- Què és la política? Aclarir la terminologia: Estat, govern, règim, sector públic ... Estructures i actors
2.- Les grans estructures polítiques contemporànies: democràcies, semi – democràcies i dictadures
3.- Tipus de democràcies : es pot mesurar el caràcter democràtic d'un Estat ? Els diversos rankings de democràcies.
4.- Democràcia, Estat i Dret : l’Estat de Dret. Constitucions: drets individuals i poders públics. Com separar els poders: els tipus de règims democràtics. Parlamentarisme i règim presidencial.
5.- Les institucions democràtiques: Parlaments, governs, tribunals. Les administracions com a instruments d’acció de les institucions.
6.- La forma d’elecció de les institucions: els sistemes electorals
7.- Estat unitari i Estat plural: centralització i federació.
8.- El govern de proximitat: estructures regionals i locals.
9.- Els protagonistes de la vida política (1) : la ciutadania. Com actuen i com pensen les persones? Les cultures polítiques. El canvi cultural i el paper dels mass – media.
10.- Els protagonistes de la vida política (2): els partits polítics. Tipus de partits i famílies de partits. La competència entre partits: els sistemes de partits.
11.- Els protagonistes de la vida política (3) : els interessos socials. Pluralisme i conflicte a la societat: grups de pressió, grups d’interés, moviments socials.
12.- Els resultats de l’acció política: les polítiques públiques. El tamany de l’Estat. L’Estat del Benestar. Burocràcia, legalitat, eficàcia.
13.- La creació d’espais econòmics i polítics més amplis que els Estats - nació : el cas de la Unió Europea.
14.- La posta en crisi de les democràcies en el segle XXI : desafecte ciutadà, mal funcionament de les institucions, globalització econòmica. La paradoxa de Rodrik: democràcia, sobirania, internacionalització ... només se’n poden tenir 2 !
El curs estarà integrat per
- Explicacions i discussions a l'aula, guiades pel docent.
- La realització d'un treball escrit
- La presentació a classe d'un treball de grup
- Activitats de tutoria, individuals o en grup
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats d'avaluació | 7,5 | 0,3 | 5, 15, 16 |
Classes magistrals | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals i de grup | 7,5 | 0,3 | 5, 10, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura, estudi i preparació | 65 | 2,6 | 1, 5, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17 |
L'avaluació és contínua, i no es pot superar la matèria només amb la prova final. L'alumne que no hagi realitzat un 33 % de les activitats d'avaluació obtindrà la qualifcació de "No Avaluable"..
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final general | Aprox 30 % | 2 | 0,08 | 1, 5, 15, 16, 17 |
Lectura i comentari de text clàssic | Aprox 15 % | 10 | 0,4 | 5, 10, 11, 12, 15 |
Participació en l'aula | Aprox 15 % | 3 | 0,12 | 2, 5, 10, 14, 15, 16 |
Presentació i discussió d'un assaig sobre un text actual | Aprox 40 % | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16 |
TEXT GENERAL :
J.Mª. Vallès, Ciencia Política: Una introducción. Barcelona (Ariel), diverses edicions.
TEXT DE LECTURA OBLIGATÒRIA:
Max Weber, La política como vocación. Diverses edicions; el professor facilitarà una versió digital en llengua anglesa
Versió online en anglès, gratuïta:
http://fs2.american.edu/dfagel/www/class%20readings/weber/politicsasavocation.pdf
BIBLIOGRAFIA PER A LES PRESENTACIONS A L'AULA :
Norberto Bobbio, Derecha e izquierda: razones y significados de una distinción política. Madrid (Taurus), diverses edicions
Fernando Savater, Política para Amador. Barcelona, Ed. Ariel, vàries edicions
JM Colomer, A. Beale, Democracia y globalización: Ira, miedo y esperanza. Barcelona (Anagrama), 2021
Mudde, Cas; Rovira Kaltwasser, Cristóbal (2019) [2017]. Populismo. Una breve introducción. Madrid: Alianza Editorial.
D. Acemoglu, J. Robinson, ¿Por qué fracasan los países? Ed. Deusto
Levitsky, S. & Ziblatt, D. (2018). Cómo mueren las democracias. Ed. Ariel.
E. Ostrom, El gobierno de los bienes comunes : la evolución de las instituciones de acción colectiva. Mexico (Fondo de Cultura Económica)
PÀGINES WEB AMB DADES I DOCUMENTS:
Pàgina web de la Unió InterParlamentària:
Pàgina web de l'Institute for Democracy and Electoral Assistance" - IDEA:
Pàgina web de la "Comissió de Venècia", del Consell d'Europa ("Commission for Democracy Through Law"):
https://www.venice.coe.int/webforms/events/
Durant el curs es donaran referències addicionals quan siguin necessàries per al curs
S'espera de l'alumne la utilització normalitzada de programes d'edició de textos, i soltura en la capacitat de fer consultes on - line