Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | A |
L'assignatura forma part de la menció anomenada "Anàlisi i intervenció psicoeducativa". També és molt recomanable per l'alumnat que vulgui cursar la menció "Anàlisi i intervenció psicosocial". L'assignatura està pensada per a la formació dels professionals que treballaran com a psicòlegs en l'àmbit psicosocial o educatiu.
És recomanable matricular-se també a l'assignatura "Psicologia Social per a l'Anàlisi i la Intervenció".
Abans de matricular-te tingues en compte que és una assignatura anual, amb metodologia ABP i amb pràctiques a centres.
L'objectiu de l'assignatura és el disseny, programació, anàlisi i avaluació de processos d'intervenció psicosocial i educativa, a partir de la participació en contextos de pràctica. Es reflexionarà sobre els processos de detecció de necessitats, planificació, execució i avaluació d'un projecte elaborat grupalment.
El component pràctic d'aquesta assignatura és clau, per això es basarà en la realització de pràctiques de camp i seguirem la metodologia ABP a l'aula per analitzar la pròpia pràctica i realitzar propostes d'intervenció psicosocial i educativa.
Des de l'equip docent es presentaran i oferiran diferents alternatives de pràctiques de camp.
En les sessions d'aula s'analitzarà la pròpia pràctica i s'elaboraran propostes d'intervenció que després s'aplicaran a les pràctiques a centres.
Aquesta assignatura suposa la participació en un projecte d’Aprenentatge Servei (ApS). Aquests projectes de compromís social permeten a l'estudiant formar-se mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necessitat real en una comunitat i millorar, així, les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient (per més informació http://pagines.uab.cat/aps).
Assignatura anual on la pràctica i l'anàlisi d'aquesta són claus.
Metodologia ABP (aula - 1 matí cada 15 dies):
Cada 15 dies es treballarà a l'aula en petits grups per analitzar les necessitats del context d'intervenció, dissenyar la intervenció, implementar-la i avaluar-ne la seva implementació.
Pràctiques a centres (pràctiques reals - 1 matí o tarda (2h) a la setmana):
S'assignarà un context d'intervenció en el que s'assistirà setmanalment. Per començar es treballarà per accedir al coneixement del context i poder realitzar un anàlisi de necessitats, per posteriorment poder implementar la intervenció dissenyada pels propis estudiants i avaluar-la.
Amb aquesta metodologia es busca que les i els estudiants puguin participar de tot el procés d'anàlisi, disseny, implimentació i avaluació de la intervenció.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Intervenció: anàlisi, disseny i avaluació. Metodologia ABP | 28 | 1,12 | 3, 5, 10, 16, 17, 18, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques a centres | 48 | 1,92 | 5, 6, 15, 17, 27, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura, diaris de camp i article | 74 | 2,96 | 3, 5, 6, 7, 15, 25, 29, 30, 32 |
EVIDÈNCIES D'APRENENTATGE:
AVALUACIÓ:
Per SUPERAR l'assignatura a l'avaluació continuada cal haver obtingut un total d'almenys 5 punts en l'avaluació continuada, amb un mínim de 5 punts o més (en una escala 0-10) en cadascuna de les evidències. En cas de no assolir aquests requisits la nota màxima que es pot obtenir és de 4,5 punts.
Es considerarà NO AVALUABLE l’estudiant que hagi lliurat evidències amb un pes inferior al 40%.
RECUPERACIÓ:
Pot optar l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagi obtingut una nota inferior a 5 punts i major o igual a 3.5 punts.
La nota obtinguda en la recuperació per cada evidència substitueix l’obtinguda prèviament i la nota final màxima que pot aconseguir l’alumnat que s'hi presenta és de 5 punts sobre 10.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avaluimitjançant unaúnica prova de síntesi no recuperable.
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev 1 - Pràctica i diaris de camp | 25% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 7, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 22, 27, 28, 29, 30, 31 |
Ev 2 - Intervenció: anàlisi, disseny i avaluació | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 |
Ev 3 - Article | 30% | 0 | 0 | 2, 5, 8, 13, 17, 21, 23, 27, 31 |
Aguilar, María José (2004). Diseño de proyectos de intervención social con inmigrantes.GIEMIC - Grupo Interdisciplinar de Estudios sobre Migraciones, Interculturalidad y Ciudadanía. Ciudad Real: Universidad de Castilla - La Mancha.
Carles, Cristina i Expósito, Miguel (2006). Maletín de campo. Una guía práctica para la capacitación y facilitación en procesos grupales. Santo Domingo: Veterinarios sin Fronteras (Vetermon).
Carrera, Begoña; López, Montse i Gómez, Núria (2017). Guia pedagògica. Ni uniformes ni etiquetes. Barcelona: Fundació Akwaba.
CEDRO - Centro de Información y Educación para la Prevencción del Abuso de Drogas (2006). Manual para la formulación de proyectos de desarrollo social comunitarios. Lima: CEDRO.
Cohen, Ernesto i Martínez, Rodrigo (2004). Formulación, evaluación y monitoreo de proyectos sociales. Montevideo: CEPAL.
Engeström, Yrjö (2010). Expansive Learning at Work: toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work, 14(1), 133-156.
García, Mayka i Cotrina, Manuel (2015). El aprendizaje y servicio en la formación inicial del profesorado. De las prácticas educativas críticas a la insitucionalización curricular. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(1), 8-25.
Lalueza, José Luís; Sánchez-Busqués, Sònia i García-Romero, David (en prensa). Following the trail of the 5th Dimension: University-community partnership to design educational environments. Mind, Culture & Activity.
Rebollo, Óscar; Morales, Ernesto i González, Sheila (2016). Guía operativa de evaluación comunitaria. Barcelona: IGOP i Universitat Autònoma de Barcelona.
Sáez, Juan (1993). La intervenciónsocioeducativa: entre el mito y la realidad. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 8, 89-106.
Sánchez-Busqués, Sònia; Padrós, Marta i Lalueza, José Luís (2015). La escuela vista por las familias. Proyecto migratorio frente a construcción minoritaria. Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano, 11 (2), 64-68.
Tarabini, Aina (2018). Les paradoxes de l'atenció a la diversitat: una aproximació des de la justícia escolar. Revista Catalana de la Pedagogia, 14, 153-175.
Vila, Ignasi (1998). Familia, escuela y comunidad. Barcelona: Horsori.
Walsh, Catherine (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En Jorge Viaña, Luis Tapia y Catherine Walsh, Construyendo interculturalidad crítica. La Paz: Convenio Andrés Bello, pp. 75-96.
Zhang-Yu, Cristina;García-Díaz, Saray; Camps-Orfila, Sílvia; García-Romero, David i Lalueza, José Luís (en prensa). Fondos de Identidad y e tercer espacio. Una estrategia de legitimación cultural y diálogo para la el escuela intercultural. Estudios Pedagógicos.
-