Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500891 Infermeria | OB | 1 | 2 |
No hi ha prerequisits específics per cursar l’assignatura
Contextualització:
L’assignatura de Bases Ètiques i Metodològiques de la Infermeria té 6 crèdits ECTS i està considerada com a obligatòria dins les directrius generals de Bases de la Infermeria del pla d’estudis de la Universitat Autònoma de Barcelona per a l’obtenció del títol de Grau en infermeria.
En aquesta assignatura es treballen les bases ètiques i metodològiques de la professió infermera com a eina indispensable per poder prestar unes cures infermeres de qualitat. En un context com l'actual, en constant transformació i influenciat per factors diversos i canviants, resulta necessària la formació dels futurs professionals en una metodologia de treball sistemàtica que permeti abordar i solucionar problemes de l'àmbit competencial infermer. A l'àmbit professional assistencial, saber treballar amb cures estandaritzades i informatitzades i fer-ho de manera segura, requereix el domini dels principis de la metodologia infermera o procés d'atenció d'infermeria. El desenvolupament d'aquesta pràctica es du a terme en el si d'un entorn social concret i en el marc d'un sistema de salut basat en uns principis, uns valors i unes normes socials i legals, que interactuen amb els valors de l'usuari i els del propi professional. Valors que en l'activitat quotidiana, en la presa de decisions sobre atenció de salut, poden entrar en col·lisió i presentar conflictes que facin sorgir determinats dilemes ètics.
Els objectius formatius de l’assignatura són els següents:
Què és el PAI i quines son les seves fases.
Beneficis de la seva praxis.
Què és el pensament crític i com arribar a pensar críticament.
PAI i models infermers. Model conceptual de Virginia Henderson. Revisió de conceptes.
1. Valoració
Què és i en què consisteix la valoració. Fases:
- Recollida de dades.
- Validació de les dades.
- Organització de les dades.
- Informe i registre de dades.
2. Diagnòstic.
Aplicació del pensament crític i interpretació de les dades per identificar el problema i formular el diagnòstic. Distingirem entre:
- Diagnòstics infermers
- Problemes d'autonomia
- Problemes de col·laboració.
3. Planificació.
Què és i en què consisteix la planificació:
- Establir prioritats.
- Determinar els objectius. Característiques dels objectius.
- Determinar les intervencions/ activitats: tipus i característiques.
4. Execució.
Què és i en què consisteix l'execució de les cures infermeres:
- Preparació per a l'execució.
- Realització.
- Registre.
5. Avaluació.
Què és i quina finalitat té el procés d'avaluació:
- Com avaluar els criteris de resultats i les intervencions infermeres.
- Avaluació continua del procés d'atenció d'infermeria fins la resolució.
Principis de la Bioètica, valors i actituds, i la seva aplicació en la professió infermera.
Documents de referència de bioètica: Declaració Universal dels Drets Humans, Informe Belmont, Declaració de Hèlsinki etc.
Funcions del Comitè d'Ètica Assistencial
Codi ètic de la infermeria: Revisió dels codis deontològics del Col·legi d'Infermers i Infermeres de Barcelona i del Consell Internacional d'Infermeria (CIE).
Llei General de Sanitat i Llei d'Ordenació Sanitària de Catalunya.
La informació sobre la pròpia salut/procés de morir dignament La intimitat i la confidencialitat de les dades.
El consentiment informat.
La història clínica.
La metodologia serà mixta.
Teoria.
Té la finalitat de proporcionar a l’estudiant els coneixements i les habilitats necessàries per tal que, amb posterioritat, pugui fer servir la metodologia científica per solventar problemes de la disciplina y professió. A curt termini, ha d'ajudar-li per elaborar i dur a terme un procés d’atenció d'infermeria així com per treballar de manera pràctica els aspectes ètics implicats en diferents situacions de la vida professional.
Les sessions es fonamenten en un treball interactiu entre el docent i els estudiants. En aquest sentit, al llarg de les sessions es combinarà:
a) Docència impartida pel professor
b) Exercicis de reflexió i pràctics a realitzar a l’aula.
Es considera indispensable la participació activa de l'estudiant en les activitats proposades.
Seminaris Especialitzats (SESP).
A partir dels coneixements i habilitats treballades i adquirides a les sessions de teoria, l’estudiant treballarà, de manera pràctica i en grup petit, totes les fases de la metodologia infermera. El resultat final serà l’elaboració completa d’un procés d’atenció infermer adient i reflexionat sobre la base de diferents casos clínics proposats. De la mateixa manera es treballaran casos pràctics o situacions amb components ètics sobre els que l'estudiant haurà de treballar, reflexionar i fer una exposició final.
Els seminaris estan planificats per treballar en grups de 20-25 estudiants, distribuïts segos el calendari acadèmic. Els grups seran definits pel coordinador d’assignatura a principi de curs i s'informaràals estudiants a través del Moodle de l'assignatura. L'assistència alsseminaris és obligatòria. La no assistència repercuteis negativament en la nota.
Tutories individualitzades.
Es podran concretar tutories específiques contactant prèviament per e-mail amb el professor/a.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
SEMINARIS ESPECIALITZATS | 24,5 | 0,98 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 11, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 27 |
TEORIA | 25 | 1 | 1, 3, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS/ ESTUDI PERSONAL/ LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 90,5 | 3,62 | 1, 6, 7, 10, 11, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 26 |
Avaluació de la part teòrica:
Avaluació escrita mitjançant proves objectives (examen).
Suposa el 50% de la nota fina.
Té com objectiu avaluar l'adquisició de coneixements de l'assignatura treballats a les sessions teòriques i es realitzarà a la finalització de les mateixes. Aquesta avaluació constarà de preguntes obertes de resposta curta i/o preguntes amb ítems de resposta múltiple (tipus test) sobre els coneixements teòrics adquirits al llarg de l'assignatura. En aquest últim cas, les preguntes amb ítems de resposta múltiple contindran 4 opcions de resposta. Els errors resten segons la següent fórmula: x= encerts-(errors/n-1) on n és el nombre d'opcions de resposta.
Cal treure una nota mínima de 5 per fer la mitjana ponderada.
Avaluació dels Seminaris Especialitzats:
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes: elaboració i lliurament escrit
Suposa el 25 % de la nota final.
Elaboració i lliurament escrit d'un Procès d'Atenció Infermeria a partir de casos proposats als Seminaris Especialitzats.
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes: exposició i defensa oral
Suposa el 25% de la nota final.
Exposició i defensa oral del Procès d'Atenció d'Infermeria del cas proposat als Seminaris Especialitzats i dels treballs i/o casos de component ètic.
Les avaluacions dels Seminaris es realitzen a través de les rúbriques elaboradesa tal efecte ipenjades al Moodle a l'inici dels mateixos.
L'assistència als seminaris és obligatòria. Per cada falta d'assistència hi haurà una reducció d' 1 punt de la nota final dels seminaris. Si un estudiant falta a 4 seminaris o més, serà exclòs del treball en grup i se li computarà com No Avaluable a les notes que corresponen als seminaris.
OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL
La qualificació final de l’assignatura és el sumatori de les qualificacions de les activitats d’avaluació proposades. El requisit per fer aquest sumatori és haver obtingut una puntuació mínima de 5 punts sobre 10 en l'avaluació escrita mitjançant proves objectives (examen) de la part teòrica.
S'entendrà per No Avaluable aquell estudiant que no s'hagi presentat a alguna o cap de les activitats avaluatives (avaluació escrita mitjançant proves objectives que suposa el 50% de la nota i exposicions i defenses orals dels treballs), que no presenti el treball escrit sobre el PAI requerit i amb 4 o més faltes d’assistència als Seminaris Especialitzats. En cas necessari, l'equivalència numèrica del No Avaluable és de cero.
Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada podran presentar-se a una prova de recuperació. Per participara la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (article 112 ter. de la normativa d'avaluació de la UAB).
L'estudiant té dret a la revisió de les proves d'avaluació. Per a tal fi es concretarà la data al campus virtual. Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Del 0 a 4,9 = Suspens
Del 5,0 al 6,9 = Aprovat
Del 7,0 al 8,9 = Notable
Del 9,0 al 10= Excel·lent
Quan l'estudiant no es presenti a alguna o a cap de les activitats d'avaluació planificades= No Avaluable
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació escrita mitjançant proves objectives | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes: elaboració i lliurament escrit | 30% | 4 | 0,16 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 27 |
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes: exposició i defensa oral | 20% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 11, 21, 26, 27 |
Bases metodològiques:
Bases ètiques:
Pàgines web d'interès:
NANDA International [sede web]. Disponible a www.nanda.org
Antón Almara P. Ética y legislación en enfermería. Barcelona: Masson; 2000.
Ayuso Murillo D, Grande Sellera RF. La gestión de enfermería y los servicios generales en las organizaciones sanitarias. Madrid: Diaz de Santos; 2006
Abedis Donabedian. Instituto Universitario UAB [sede web] Barcelona:fadq.org. Disponible en: www.fadq.org
Col.legi Oficial Infermeres i Infermers de Barcelona [sede web]. Disponible en: www.coib.cat
Fundació Victor Grífols i Lucas [sede web]. 2009.Disponible en: fundaciongrifols.org
Generalitat de Catalunya, Departament de Salut [sede web]. Disponible en: www.gencat.cat
Institut Borja de Bioètica [sede web]. Disponible en: www. ibbioetica.org/es
No cal programari específic.