Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | FB | 1 | 2 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | FB | 1 | 2 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OB | 1 | 2 |
Sapere aude.
L'assignatura, de caràcter propedèutic, es proposa descriure i analitzar des d’un punt de vista formal i social els diversos gèneres literaris en la literatura catalana a partir del segle XX.
1. Les poètiques literàries a partir del simbolisme i la classificació dels gèneres literaris
1.1. Introducció a la teoria dels gèneres literaris
1.2. Gèneres i mercat
2. El lloc de la poesia
2.1. La poètica postsimbolista: el cas Josep Carner
2.2. Apunts sobre l’evolució de la poesia catalana contemporània
Seminari 1 (poesia): La germana, l'estrangera, de Maria-Mercè Marçal
3. Plataformes i desenvolupament del conte i de la novel·la
3.1. Crisi i represa de la novel·la: de la demanda a la consecució
Seminari 2 (novel·la): Joana E., de Maria Antònia Oliver
3.2. Gèneres breus: la irrupció del conte
Seminari 3 (narrativa breu): Uf, va dir ell, de Quim Monzó
4. Els corrents teatrals contemporanis
4.1. El segle XX: del teatre modernista al drama relatiu
4.2. El segle XXI: l’eclosió de dramaturgs i dramatúrgies
Seminari 4 (teatre): Dos de dos, d'Albert Mestres
5. Gèneres literaris i públic: la literatura de consum
5.1. Públic i literatura: un binomi complex i conflictiu
5.2. Gèneres de consum: el cas Manuel de Pedrolo
Seminari 5 (novel·la negra): Joc brut, de Manuel de Pedrolo
6. La literatura del jo: dietaris, memòries, autobiografies, llibres de viatges
6.1. Aproximació a la literatura del jo
6.2. Una mostra d’autors i textos
Seminari 6 (assaig): Diccionari per a ociosos, de Joan Fuster
7. Literatura i periodisme
7.1. Panoràmica de la tradició periodística catalana
7.2. Dos grans escriptors/periodistes: Gaziel i Josep Pla
Seminari 7 (periodisme): Un pensament de sal, un pessic de pebre, de Montserrat Roig
Prova escrita
Lectures
1. La germana, l'estrangera, de Maria-Mercè Marçal
2. Joana E., de Maria Antònia Oliver
3. Uf, va dir ell, de Quim Monzó
4. Dos de dos, d'Albert Mestres
5. Diccionari per a ociosos, de Joan Fuster
6. Joc brut, de Manuel de Pedrolo
7. Un pensament de sal, un pessic de pebre, de Montserrat Roig
L'assignatura combina les classes teòriques amb els seminaris de lectures, les tutories i l'elaboració i presentació de treballs individuals i en equip.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es publicarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i seminaris de discussió de textos | 28 | 1,12 | 1, 3, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 28, 29 |
Tipus: Supervisades | |||
Comentari, oral o escrit, de lectures a l'aula | 28 | 1,12 | 1, 3, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 28, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
Documentació, lectura, redacció i estudi | 28 | 1,12 | 1, 3, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 28, 29 |
1. L’assistència i la participació activa a classe valoren especialment la implicació de l’estudiant en la matèria. Es tindrà molt en compte la intervenció en els debats dels seminaris de cadascuna de les lectures.
2. El treball en grup (de 4 persones) consisteix a fer una entrevista en vídeo a un escriptor actual que tracti sobre la seva obra literària i la relació que estableix amb la societat contemporània. Caldrà editar-la i publicar-la en una plataforma virtual per poder-la recuperar, per internet, a classe. Durada de l’entrevista: 10 minuts. De cada entrevista, se'n valoraran sobretot els aspectes següents: 1) preparació de l’entrevista; 2) adequació al nivell formal; 3) concreció de les preguntes, i 4) profunditat de les qüestions plantejades. Presentació i visionat: a partir de l'abril.
3. L’exercici individual es basa en la redacció d'una ressenya d'un dels llibres de lectura obligatòria. Extensió: 2.100 caràcters amb espais. Data de lliurament: a començament de maig.
4. La prova escrita formularà dues preguntes obertes sobre algun dels continguts que s’hagin treballat a classe. L’extensió de les respostes no pot superar una cara d’un full de paper. La prova tindrà lloc a final de maig.
Per superar l'assignatura, cal haver fet totes les activitats d'avaluació.
L'estudiant tindrà dret a acollir-se al procés de recuperació si obté entre un 3,5 i un 4,9 de qualificació mitjana final. Tanmateix, no es poden recuperar les activitats basades en la participació o en el treball en grup (fins a un 50 %). La nota màxima global de la recuperació és un5.
Per aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5.
Notes addicionals:
1. En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
2. En el moment de la realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
3. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignatura serà "zero".
4. L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 30 % de les activitats d'avaluació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assist?ncia i participaci? activa a classe/confer?ncies/activitats complement?ries | 20 % | 20 | 0,8 | 1, 3, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 28, 29 |
Elaboració d'un exercici individual | 20 % | 20 | 0,8 | 1, 3, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 28, 29 |
Elaboració d'un treball en grup | 20 % | 20 | 0,8 | 1, 3, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 28, 29 |
Prova escrita | 40 % | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 |
Lectures
1. Marçal, Maria-Mercè, La germana, l'estrangera, Barcelona, Edicions 62, 2018.
2. Oliver, Maria Antònia, Joana E., Barcelona, Educaula, 2018.
3. Monzó, Quim, Uf, va dir ell, Barcelona, Quaderns Crema, 1994.
4. Mestres, Albert, Dos de dos, Barcelona, Proa, 2008.
5. Fuster, Joan, Diccionari per a ociosos, Barcelona, Educaula, 2019.
6. Pedrolo, Manuel, Joc brut, Barcelona, Educaula, 2009.
7. Roig, Montserrat, Un pensament de sal, un pessic de pebre, Barcelona, Edicions 62, 2018.
Bibliografia sobre les lectures
1. Pascual, Teresa (2007): «Una lectura de La germana, l'estrangera, Desglaç i Raó del cos», Urc. Monografies Literàries de Ponent, núm. 22, p. 63-72..
2. Lucas Dobrian, Susan (1997): “Joana E.: transgressing taboos”, Catalan Review, vol. XI, núm. 1-2, p. 65-72.
3. Ollé, Manel (2008): Retrats. Quim Monzó, Barcelona, Associació d’Escriptors en Llengua Catalana.
4. Foguet i Boreu, Francesc (2008): «Indagació radical», dins Dos de dos, d'Albert Mestres, Barcelona, Proa, p. 109-114.
5. Martí Monterde, Antoni (2019): Joan Fuster: la paraula assaig, Catarroja-Barcelona, Afers.
6. Bacardí, Montserrat; Foguet, Francesc (2018): Vigència de Manuel de Pedrolo, Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
7. Torres, Aina (2016): Montserrat Roig: la memòria viva, Carcaixent, Sembra Llibres.
Bibliografia general
Ayats, Aïda; Foguet, Francesc (2021): La dramatúrgia catalanaal segle XXI, balanç crític, Barcelona, Societat Catalana de Llengua i Literatura.
Bou, Enric (1993): Papers privats, Barcelona, Edicions 62.
Bou, Enric (2009) (dir.): Panorama crític de la literatura catalana. De la postguerra a l’actualitat, Barcelona, Vicens Vives (especialment el capítol dedicat als gèneres).
Broch, Àlex (1991): La literatura catalana dels anys vuitanta, Barcelona, Edicions 62.
Broch, Àlex; Cornudella, Joan (2016): Poesia catalana avui 2000-2015, Juneda, Fonoll.
Broch, Àlex; Cornudella, Joan (2017): Novel·la catalana avui 2000-2016, Juneda, Fonoll.
Broch, Àlex; Cornudella, Joan; Foguet, Francesc (2018): Teatre català avui 2000-2017, Juneda, Fonoll.
Camps, Josep; Dasca, Maria (2019): La narrativa catalana al segle XXI, balanç crític, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, Societat Catalana de Llengua i Literatura.
Espinós, Joaquim, et al. (ed.) (2011): Autobiografies, memòries, autoficcions, Catarroja-Barcelona, Afers.
García Berrio, Antonio; Huerta Calvo, Javier (1992): Los géneros literarios: sistema e historia, Madrid, Cátedra.
Garrido Gallardo, Miguel A. (ed.) (1988): Teoría de los géneros literarios, Madrid, Arco/Libros.
Gassol, Olívia; Bagur, Òscar (2018): La poesia catalana al segle XXI, balanç crític, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, Societat Catalana de Llengua i Literatura.
Gimferrer, Pere (1996): Literatura catalana i periodisme, Barcelona, Centre d’Investigació de la Comunicació.
López-Pampló, Gonçal (2017): D’Ors a Fuster. Per a una històriade l’assaig en la literatura contemporània, València, Universitat de València.
Malé, Jordi; Borràs, Laura (eds.) (2008): Poètiques catalanes del segle XX, Barcelona, Editorial UOC.
Marrugat, Jordi (2014). Narrativa catalana dela postmodernitat. Històries, formes i motius. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
Marrugat, Jordi (2015): Josep Carner 1914. La poesia catalana al centre de la modernitat europea, Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
Panyella, Ramon (ed.) (2010): Concepcions i discursos sobre la modernitat en la literatura catalana dels segles XIX i XX, Lleida, Punctum i GELCC.
Panyella, Ramon; Marrugat, Jordi (eds.) (2006): L'escriptor i la seva imatge. Contribució a la història dels intel·lectuals en la literatura catalana contemporània, Barcelona, Grup d’Estudis de Literatura Catalana Contemporània / L'Avenç.
Schaeffer, Jean-Marie (2006): ¿Qué es un género literario?, Madrid, Akal.
Webgrafia
Traces
Lletra (UOC)
Espais Escrits
https://www.espaisescrits.cat/
AELC