Logo UAB
2022/2023

Principis Bàsics d'Antropologia Social i Cultural

Codi: 105790 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Bruna Alvarez Mora
Correu electrònic:
mariabruna.alvarez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Vanessa Estefania Mantilla Salazar

Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits previs.

Objectius

Objectius de l'assignatura

L'objectiu de l'assignatura Principis Bàsics d'Antropologia Social i Cultural és oferir una primera aproximació a l'Antropologia Social i a la perspectiva antropològica d'anàlisi basada en l'afirmació de l'existència d'una humanitat compartida i alhora diversa. Es tracta d'una panoràmica general de la disciplina, incloent-hi els seus objectes d'estudi -anàlisi de les cultures i la seva diversitat-, la seva trajectòria històrica, la metodologia i les tècniques d'investigació -el treball de camp-, les seves principals àrees d'estudi i algunes de les seves aplicacions al món contemporani. Es tracta d'il·lustrar etnogràficament la diversitat cultural humana, discutir conceptes i explicacions teòriques sobre la mateixa, abordar alguns textos d'autors clau –tant clàssics com contemporanis– i reflexionar críticament al voltant de l'estudi científic de les diferències socioculturals i de la construcció de la desigualtat, així com desenvolupar perspectives crítiques per construir una convivència igualitària. Aquesta assignatura ofereix, a través de set temes, una visió introductòria a l'antropologia com a disciplina i a alguns dels camps particulars en els quals aquesta es manifesta: el parentiu, l'economia, la política i la religió. Finalment, pretén també aproximar-se a una forma de mirar i analitzar el món d'una manera respectuosa amb les diferents cultures i societats.

Competències

  • Expressar-se correctament i de manera no sexista ni homofòbica tant oralment com per escrit.
  • Incorporar la perspectiva no androcèntrica en els treballs duts a terme.
  • Interpretar i explicar la història de les relacions de gènere, la significació de les diferències i els processos de generació de desigualtats en un context de globalització.
  • Interpretar les desigualtats que afecten el gènere en relació amb la sexualitat, la classe, el grup ètnic i el territori a partir dels conceptes i enfocaments de l'anàlisi sociocultural.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el coneixement de la variabilitat cultural i de la seva gènesi per evitar les projeccions etnocèntriques.
  2. Distingir els diversos processos de relació intercultural.
  3. Distingir els efectes de les variables sexe i gènere en les anàlisis empíriques.
  4. Fer un ús inclusiu del llenguatge.
  5. Identificar la intersecció dels diferents eixos de desigualtat: classe, raça, sexualitat, expressió de gènere i diversitat funcional.
  6. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  7. Utilitzar els conceptes bàsics de l'antropologia social i cultural per a la comprensió de les relacions entre diferents societats i cultures.

Continguts

Continguts

L'assignatura Principis Bàsics de l'Antropologia Social i Cultural és una primera aproximació a l'estudi de la variabilitat sociocultural humana, des d'una perspectiva comparativa. Al llarg del semestre es presenten i desenvolupen els conceptes bàsics i els temes clau de l'Antropologia Social i Cultural. Es tractaran els àmbits temàtics clàssics i, s'introduiran alguns dels desenvolupaments més recents de la disciplina. Mitjançant l'estudi de casos etnogràfics que permeten il·lustrar la diversitat cultural, i amb el suport de materials de lectura, audiovisuals i ponents convidats, els i les estudiants assoliran un coneixement bàsic sobre la disciplina antropològica.

Tema 1. Què és l'antropologia?

-       La diversitat humana i la seva interpretació.

-       El debat entre naturalesa i cultura.

Tema 2. Aproximació històrica a l'Antropologia

-       Antecedents: el concepte d'alteritat en la història occidental.

-       El sorgiment de l'antropologia acadèmica.

-       L'antropologia en el camp de les ciències humanes i socials.

-       Objecte, mètode i tècniques antropològiques.

-       L'etnografia i el treball de camp. Perspectives emic i etic

Tema 3. Economia i intercanvi

-       Modes, formes i relacions de producció i reproducció.

-       Reciprocitat, redistribució i intercanvi.

-       Comerç, diners, mercat i circulació de béns, serveis, parts del cos i persones.

Tema 4. Famílies

-       Construcció social de les relacions de parentiu

-       La mirada de l'antropologia clàssica al parentiu

-       Introducció de la perspectiva de gènere en l'anàlisi del parentiu

-       Gènere, regulació de la sexualitat i organització de la procreació

-       Antropologia de la reproducció i polítiques reproductives

Tema 5. Poder(s)

-       L'antropologia política 

-       Biopolítica i governabilitat

-       Hegemonia

Tema 6. Sistemes de creences, simbolisme i ritual

-       Universalitat del fenomen religiós.

-       El sagrat i el profà. - Mitologia.

-       Símbols, rituals i rituals de pas.

-       Noves formes de religiositat

Tema 7. Per què serveix l'antropologia?

-       Antropologia aplicada

-       Investigació i transferència de resultats: serveis a les persones, les comunitats, les administracions i organitzacions públiques i privades i els estats.

Metodologia

Metodologia

-       Totes les activitats de formació estan programades i els exercicis d'avaluació tenen una data límit de lliurament que s'haurà de complir estrictament, segons el calendari proposat en aquesta guia.

-       El treball per part dels estudiants consisteix fonamentalment en la recerca i anàlisi d'informació, la realització de les lectures previstes, la realització i lliurament (lliurament via Moodle) dels treballs i comentaris corresponents i la participació en els debats guiats.

-       Les lectures també formen part del temari avaluat a través de l'examen.

-       Els diferents exercicis seran retornats corregits amb comentaris i orientacions per a la seva reformulació, si es considerés necessari, i de cara al següent exercici.

-       L'estudiant ha de tenir en compte que el Moodle és l'espai a través del qual es notifiquen informacions fonamentals de l'assignatura. Per tant, és responsabilitat seva estar atent/a a les notícies i informacions que s’hi vagin penjant.

-       La comunicació es realitzarà a través del Moodle. En casos d'urgència, es suggereix recórrer a la comunicació a través de email.

-       Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.

Sobre las tutories:

-       S’informarà a principi de curs del despatx i els horaris de tutories. Es suggereix realitzar al menys una tutoria individual durant el primer mes de l'assignatura.

Sobre els treballs escrits:

 Aspectes formals i format:

-       Tots els treballs han de lliurar-se a través de Moodle

-       Identificats amb NIU

-       En format Word

-       Paginats

-       Indicant el nombre total de paraules

-       En català, castellà o anglès

-       Sense errors ortogràfics i/o gramaticals

-       Amb cites, notes, referències i bibliografia en format APA

-       Consultar les instruccions especifiques de cada treball

 Criteris de correcció:

-       Qualitat de la presentació, format, redacció i referències bibliogràfiques en APA

-       Comprensió, amplitud i profunditat de l'anàlisi de la bibliografia, presentacions i visionats treballats i la seva relació amb els conceptes de l'assignatura

-       Presentació d'un text articulat a través d'una argumentació coherent i fonamentada acadèmicament.

-       Vinculació de les presentacions, bibliografies i/o visionats amb exemples etnogràfics provinents de la premsa, la pròpia experiència o l'observació etnogràfica

Escala de qualificació:

-       A l’inici del curs es proporcionaran les rúbriques d’avaluació a través del Moodle.

-       En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Teòriques i pràctiques 38 1,52 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Seminaris de discussió de les lectures obligatòries 6 0,24 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals i en grup 4,5 0,18 1, 2, 3, 4, 5, 7
Tipus: Autònomes      
Estudi i treball personal 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Lectures 12 0,48 3, 4, 5, 6
Lectures i elaboració de treballs escrits 17 0,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Avaluació

Avaluació continuada

Activitat 1 (10%): Tests de les lectures obligatòries + referències bibliogràfiques en APA

Les classes dedicades a les lectures obligatòries començaran amb un test virtual sobre cada lectura. Serà imprescindible haver-se llegit la lectura amb antelació per poder respondre el test.

El test es realitzarà online amb el dispositiu que l’estudiant tingui a la seva disposició, o a casa amb antelació, segons el consens pres amb les estudiants, els dies: 21 de setembre, 5 d’octubre, 24 d’octubre, 31 d’octubre, 14 de novembre, 21 de novembre, 28 de novembre i 5 de desembre.

Finalment, res realitzarà un test per aprendre a realitzar correctament un llistat de referències bibliogràfiques en format APA, que es realitzarà com a màxim fins el 17 d’octubre.

Activitat 2: Comentari (30%)

Lliurament d’un comentari de 500 paraules relacionant 3 dels 8 textos de lectura obligatòria amb una nota de premsa de lliure elecció que es lliurarà el 17 de novembre.

Les instruccions de l’activitat i la rúbrica d’avaluació es penjarà al Moodle a principi de curs.

Activitat 3: Presentació Oral (30%)

Realització i presentació oral en grups d’un màxim de 4 persones d’un treball d’anàlisi de 10 hores d’observació etnogràfica o material audiovisual escollit i un mínim de dues lectures –una obligatòria i una altra complementària, d’una llista que es proporcionarà a principi de curs.

L’activitat constarà de les següents parts:

-       Constitució del grup a través del Moodle. Cal tenir en compte que cada opció de lectures només podrà ser escollida per un grup. 8 de novembre

-       Presentació del guió de la presentació (5% de la nota)

-       Power point de la presentació oral. 21 de desembre

-       Els dies 9 i 11 de gener farem les presentacions orals, que en cap cas podran excedir els 10 minuts.

Examen (30%): 19 de desembre

Test escrit individual a classe sobre el contingut de les sessions, incloent les lectures obligatòries, les ponències i els visionats relacionats. L’examen constarà de dos parts:

-       Una part tipus test sobre les lectures obligatòries (25%)

-       El comentari d’una nota de premsa relacionant-la amb les lectures obligatòries i el contingut de l’assignatura (75%)

Normativa d’avaluació

-       Per considerar superada l'assignatura es necessitarà obtenir una nota mínima de 5,0 com a nota mitjana resultant de les notes obtingudes en cada una de les activitats, considerant el percentatge de cada una d'elles en la nota final. És obligatori realitzar TOTES les activitats d’avaluació per superar l’assignatura. Serà, per tant, NO AVALUABLE aquell/a estudiant que no realitzat alguna de les activitats d’avaluació. Si l’estudiant és avaluable però no aprova una de les activitats la pot recuperar en període de revaluació.  

-       Un cop superada l'assignatura, aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació.

-       Els que per assistència a reunions dels òrgans col·legiats de representació universitària o altres motius previstos en les seves respectives normatives no poguessin concórrer a alguna de les activitats d'avaluació programades, tenen dret a que se'ls programi un dia i hora diferents per a la seva realització.

-       Els que participin en les diferents activitats d'avaluació i ho necessitin, rebran una justificació documental d'aquesta participació.

-       Els que realitzin qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'una activitat d'avaluació, aquesta i tota l'assignatura es qualificarà amb 0, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir.

-       En cas que es realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà de 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

-       El procés disciplinari que es deriva de la còpia o plagi, tant en el cas dels treballs com en el cas dels exàmens, implica un 0 (zero) a l'activitat, pèrdua del dret a re-avaluació i es suspendrà tota l'assignatura. Recordar que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o una part el treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és presentar tot o part d'un text d'un/a autor/a com a propi, sense citar les fonts, sigui en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre “plagi” en: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.

-       El plaç de lliurament de les activitats està clarament detallat en aquesta guia docent. Qualsevol activitat no lliurada en el termini establert es considerarà com a no lliurada.

-       En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà a l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Sobre la reevaluació

Podran re-avaluar l’assignatura els que:

-       Hagin obtingut una nota mitjana de les 4 (quatre) activitats d’avaluació de 3,5. En cas d’obtenir una nota inferior, l’assignatura no es pot recuperar.

-       La re-avaluació constarà d’una única proba i es realitzarà el dia, hora i lloc establerts per la Facultat

-       La nota obtinguda en la re-avaluació constituirà la nota final de l’assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitat d'anàlisi etnogràfica 30% 11 0,44 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Comentari de tres de les vuit lectures obligatòries 30% 11 0,44 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Exàmen final 30% 11 0,44 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tests de les lectures obligatòries + referències bibliogràfiques en format APA 10% 9,5 0,38 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

Bibliografia General

Barnard, Alan. (2000). History and theory in anthropology. Cambridge: Cambridge University Press.  

Bohannan, Paul. (1996). Para raros, nosotros: Introducción a la antropología cultural. Madrid: Ediciones Akal. 

Bohannan, Paul. y Glazer, Mark. (2001). Antropología. Lecturas. Madrid: Mc Graw Hill. - Delaney, C. et al (2011). Investigating Culture: An Experiential Introduction to Anthropology. Oxford: Wiley-Blackwell. 2 edition.  

Comas d’Argemir, Dolors. (2017). La antropología importa. Diversidad cultural y desigualdades sociales en los retos de la sociedad actual. En Palenzuela, P. (coord.). Antropología y compromiso. Homenaje al profesor Isidoro Moreno (pp. 89-108). Barcelona: Icaria.

Durkheim, Émilie. [1895] (2001). ¿Qué es un hecho social?, Durkheim, E. [1895] (2001). Las reglas del método sociológico. México: FCE, 38-52.

Eriksen, Thomas et. al. (2001). A history of anthropology. London: Pluto Press. - Eriksen, T. H. [1995] (2001). Small Places, Large Issues. An Introduction to Social and Cultural Anthropology. London - Sterling - Virginia: Pluto Press.

Héritier, Françoise. (1996). Masculino/Femenino. El pensamiento de la diferencia. Barcelona: Ariel.

Lewin, Ellen (2006). Feminist Anthropology. A Reader. Oxford: Blackwell.

Ingold, Tim. (1994). Companion encyclopedia of anthropology. London-New York: Routledge. 

Kottak, Conrad. (2002). Antropología cultural. Espejo para la humanidad. Madrid: McGraw-Hill. 

Marcus, George. [1986] (1991). Problemas de la etnografía contemporánea en el mundo moderno. Marcus G. y Clifford J. [1986] (1991). Retóricas de la antropología. Madrid: Júcar. pp. 235-268.

Mead, Margaret [1925] (1990). Adolescencia y culturaen Samoa. Barcelona: Paidós.

Raport, Nigel. [1999] (2014). Social and Cultural Anthropology. The Key Concepts. Abingdon-New York: Routledge. 3 edition.  

Velasco, Honorio. comp., (2010). Lecturas de antropología social y cultural. La cultura y las culturas. Madrid: Trotta. 

Wade, Peter (2014). Raza, ciencia, sociedad. Interdisciplina 2, núm. 4, 35-62. 

Bibliografía obligatoria de l’assignatura per temes:

Tema 1: Qué es la antropología?

Eriksen, Thomas (2004). Why Anthropology?. In What is Anthropology (pp. 3-18). London, Ann Arbor: Pluto Press 

Ortner, Sherry (1979). ¿Es la mujer con respecto al hombre lo que la naturaleza con respecto a la cultura? En Harris, Olivia y Kate Young, comp., Antropología y feminismo (p. 109-131). 

Tema 2: Aproximació histórica a l’antropologia

Malinowski, Bronislaw [1922] (1972). "Introducción: objeto, método y finalidad de esta investigación". Malinowski, B. [1922] (1972). Los argonautas del Pacífico occidental. Comercio y aventura entre los indígenas de la Nueva Guinea Melanésica. Barcelona: Península, 37-54.

Tema 3: Economia i intercanvi

Mauss, Mauss [1924] (2009). Los dones intercambiados. En Ensayo sobre el don: forma y función del intercambio en las sociedades arcaicas (pp. 81-106). Buenos Aires: Katz.

Tema 4: Families

Ginsburg, Faye & Rapp, Rayna (1991). The politics of reproduction. Annual Review of Anthropology, 20, 311–43.

Tema 5: Poder(s)

Foucault, Michel [1976] (2009). Derecho de muerte y poder sobre la vida. En La voluntad del saber (pp. 143-169). Madrid: Siglo XXI 

Tema6: Sistemes de creences, simbolisme i ritual 

Durkheim, Émilie ([1912] 1968). Definición del fenómeno religioso y de la religión. En Las formas elementales de la vida religiosa. Buenos Aires: Schapire.

Tema 7: Per a que serveix l’antropologia?

Godelier, Maurice (2016). En el mundo de hoy, la antropología es más importante que nunca, AIBR Revista de Antropología Iberoamericana 10(3): 59-77. http://www.aibr.org/antropologia/netesp/numeros/1101/110104.pdf

Programari

S'utilizarà el programari propi de la UAB.