Logo UAB
2022/2023

Narrativa Audiovisual

Codi: 105019 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OB 1 A

Professor/a de contacte

Nom:
María Gutierrez Garcia
Correu electrònic:
maria.gutierrez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Angel Custodio Gomez
Jesica Ana Florencia Menéndez Signorini
Pau Lluis Gumiel

Prerequisits

Coneixements bàsics d’editors de vídeo (Movie Maker o I-movie), editors d'àudio (Audacity) i eines de xarxa com ara l'entorn de Google.

Objectius

L'objectiu de l’assignatura és capacitar a l’alumne en la construcció de continguts audiovisuals partint de models narratius específics, aprofundint en les distintes teories narratives, de la dramatúrgia i de la natura expressiva dels llenguatges audiovisuals.

Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Aplicar les habilitats narratives i expositives específiques dels continguts audiovisuals.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Gestionar el temps de manera adequada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis teòrics per incrementar l'efectivitat de les narratives audiovisuals.
  2. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  3. Conèixer les formes narratives i dramàtiques d'altres mitjans per adaptar-les a la narració audiovisual.
  4. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  5. Desenvolupar una sensibilitat estètica per a la creació de productes audiovisuals.
  6. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  7. Gestionar el temps de manera adequada.
  8. Promoure innovacions en la confecció de narratives audiovisuals.

Continguts

  1. El relat audiovisual i la seva tipologia
  2. Punt de vista, perspectiva i focalització
  3. Trames i arguments
  4. El narrador
  5. Personatges i rols
  6. Estructures narratives (sonores i audiovisuals)
  7. Aproximació al guió tècnic i literari
  8. Narrativa transmèdia

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.

Metodologia

Les sessions acadèmiques s’organitzaran entorn diferents activitats (classes magistrals, audicions, visionats, resolució de problemes, pràctiques, etc.) destinades a que l’alumnat aprengui fent. La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Magistral 30 1,2 1, 2, 3, 6, 8
Pràctiques i projecte 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Examen 6 0,24 1, 2, 8
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 174 6,96 1, 2, 3, 5, 7, 8

Avaluació

Les activitats d’avaluació es composen d’un examen teòric, unes pràctiques d’introducció a la narrativa audiovisual que poden ser realitzats en grup o de forma individual. Un cop tancades aquestes activitats, l’alumnat organitzat en grups iniciarà la creació, disseny i producció d’un projecte transmedia.

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir la nota mitjana de 3,5.

L’activitat que queda exclosa del procés de recuperació és el projecte de curs.

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un examen teòric-pràctic. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova síntesi.

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen teóric 30% sobre la qualificació final 4,5 0,18 1, 2, 3
Projecte 50% sobre la qualificació final 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Pràctiques 20% sobre la qualificació final 3 0,12 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8

Bibliografia

  • García-Marín, D. (2019). La radio en pijama. Origen, evolución y ecosistema del podcasting español. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico25(1),181-196. https://doi.org/10.5209/ESMP.63723
  • Gutiérrez San Miguel, Begoña ( 2002). “La luz como elemento expresivo de la narrativa audiovisual”.Comunicar, n.18http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15801816
  • Heussner, Tobias, Kristen Finley, Toya, Brandes Hepler, Jennifer, & Lemay, Anne (2015). The Game Narrative Toolbox (disponible en línia)
  • Larrondo-Ureta, Ainara; Peña-Fernández, Simón; Agirreazkuenaga-Onaindia, Irati. Hacia una mayor participación de la audiencia: experiencias transmedia para jóvenes. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 26 (4), 1445-1454. https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/71375
  • Lindgren, Mia and Loviglio, Jason (eds.). The Routledge Companion to Radio and Podcast Studies, Routledge, UK (disponible en línia)
  • López, Maria de Lourdes y Nicolás, Maria Teresa (2016). “El análisis de series de televisión: construcción de un modelo interdisciplinario”. ComHumanitas: Revista Científica de Comunicación, 6(1), 22-39 http://www.comhumanitas.org/index.php/comhumanitas/issue/view/Entornos%20audiovisuales
  • Pérez Rufí, José Patricio (2016). Metodología de análisis del personaje cinematográfico: una propuesta desde la narrativa fílmica. Razón y palabra, Vol. 20. 534-552. En online: https://revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/685
  • Pérez Rufí, José Patricio, Gómez Pérez, Francisco Javier & Navarrete Cardero, José Luis (2014). El videoclip narrativo en los tiempos de YouTube. Sphera Publica, 2, (14), 36-°©‐‑60. En online: http://sphera.ucam.edu/index.php/sphera-01/article/view/228

Programari

Audacity, DaVinci.