Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | OT | 3 | 1 |
2501928 Comunicació Audiovisual | OT | 3 | 2 |
2501928 Comunicació Audiovisual | OT | 4 | 2 |
Aquesta assignatura no té prerequisits específics. És una continuïtat dels coneixements, competències i habilitats adquirides a Locució i presentació (primer), Guió Audiovisual de Ficció (segon) i Llenguatge Radiofònic (tercer). Es valora molt positivament per a la pràctiques de laboratori el coneixement operatiu dels sistemes d’edició sonora.
Les pràctiques es realitzen indistintament en català i castellà, però la llengua vehicular majoritària és el castellà.
Aquesta assignatura forma part de la matèria Creació i Realització Audiovisual, la qual es desenvolupa al llarg del tercer i quart curs del Grau. Es tracta d'una matèria formada per nou assignatures, l ́objectiu principal de les quals és proporcionar coneixements específics sobre les estratègies creatives en disseny, producció, realització, edició i postproducció dels missatges de la Comunicació Audiovisual.
En el cas concret de Tècniques de realització i direcció radiofònica es vol formar l'estudiant en el control de totes les etapes del procés creatiu de la posada en escena (“mise-en-scène”) sonora a la ràdio per a la realització d’un programa de ficció: adaptació “sonora” del guió; disseny del perfil sonor general del programa; planificació de la producció; selecció de les veus, músiques i ambientació sonora més congruent; direcció de locutors i actors; construcció de paisatges sonors a partir de l’enregistrament previ en ambients reals; muntatge musical; edició i postproducció sonora del programa mitjançant diferents sistemes d’edició digital. A partir de l’anàlisi dels guions literaris proposats pel professor i les discussions als seminaris sobre les estratègies creatives més oportunes per a la seva adaptació, les pràctiques de laboratori dirigiran l’estudiant cap a la realització i edició de tots els materials sonors i a la direcció de l’equip de veus professionals que intervenen en el procés de producció i enregistrament sonor del programa, la unitat didàctica bàsica al voltant de la qual gira també l’avaluació dels estudiants.
1.- LA MISE-EN-SCÈNE SONORA A LA RÀDIO. ADAPTACIÓ “SONORA” DEL GUIÓ LITERARI.
2.- DISSENY DEL PERFIL SONOR DEL PROGRAMA.
3.- REWRITING DEL GUIÓ EN FUNCIÓ DEL PERFIL SONOR GLOBAL DEL PROGRAMA.
4.- REWRITING DEL GUIÓ EN FUNCIÓ DE LES ESTRATÈGIES CREATIVES.
5.- PLANIFICACIÓ TEMPORAL DE LA PRODUCCIÓ SONORA (ASSAIG VEUS, LOCALITZACIÓ MATERIAL SONOR, ENREGISTRAMENTS, POSTPRODUCCIÓ DIGITAL).
6.- MUNTATGE MUSICAL I PLANIFICACIÓ TECNOLÒGICA DE L’AMBIENTACIÓ SONORA.
7.- DIRECCIÓ DE LOCUTORS I ACTORS.
8.- POSTPRODUCCIÓ SONORA.
L’assignatura incorpora al nou àmbit formatiu sobre al procés creatiu de la realització i la direcció radiofónica els coneixements previs adquirits per l’estudiant a les assignatures de llenguatge radiofònic, guió audiovisual i locució. Els continguts teòrics de les lliçons magistrals i les sessions dels seminaris estan al servei de la conceptualització dels exercicis que l’estudiant desenvoluparà a les classes pràctiques de laboratori. Les lliçons magistrals es duran a terme amb l’audició i anàlisi de programes de referència. A les sessions dels seminaris els alumnes sotmetran a la discussió i debat general les diferents propostes creatives per a la realització dels exercicis. Les classes pràctiques estan orientades a la planificació, producció i enregistrament de diferents exercicis o unitats didàctiques mínimes que permetran l'enregistrament i postproducció final del programa radiofònic o unitat d’avaluació principal de l’assignatura. El temps que l’estudiant dedicarà a la preparació dels debats als seminaris i dels exercicis pràctics s’adscriu al temps de treball autònom que correspon a aquesta assignatura, conjuntament amb les lectures i audicions proposades pel professor.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 11,25 | 0,45 | 1, 2, 5 |
Pràctiques Laboratori | 22,5 | 0,9 | 3, 6, 7, 11 |
Seminaris | 11,25 | 0,45 | 1, 2, 4, 5, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats d'avaluació | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11 |
Tutories | 7,5 | 0,3 | 2, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, audicions, preparación exercises | 82,5 | 3,3 | 1, 2, 5, 6, 7, 8 |
Avaluació
El sistema d'avaluació està integrat per tres parts diferenciades, cadascuna de les quals s'ha d'aprovar amb un mínim de 5 punts sobre 10 per a superar l'assignatura. El pes d'aquestes parts és el següent:
a) Exercici teòric: Dossier del pla de producció, disseny i realització de la pràctica final: 30%
b) Assistència i participació als seminaris: 20% c) Exercicis de les pràctiques de laboratori: 50%
Els criteris d'avaluació estan directament relacionats amb els resultats d'aprenentatge. La qualificació final de l’estudiant vindrà principalment determinada per l’exercici final (l’enregistrament i postproducció d’un programa radiofònic). Les qualificacions obtingudes a les diferents pràctiques prèvies identifiquen el nivell de progressió i qualitat del treball de l’estudiant, però només representen el 20% de la nota corresponent a les pràctiques de laboratori. Són obligatòries totes les pràctiques programades.
La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Activitats de recuperació
Les darreres tres setmanes del curs es dedicaran a activitats de recuperació, a les quals es podran acollir els estudiants que acompleixin la següent condició: que hagin obtingut una nota entre 3 i 4,9 a l’exercici pràctic final. En cap cas es podrà optar a la reavaluació per pujar nota.
No són proves reavaluables: les pràctiqués prèvies a la pràctica final, ni l’assistència i participació als seminaris, ni el dossier del pla de producció, disseny i realització de la pràctica final.
Les característiques d'aquesta prova de reavaluació seran puntualment comunicades.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Asistencia i participació Seminaris | 20% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 5 |
Exercici teóric | 30% | 2,25 | 0,09 | 1, 2, 4, 5, 8 |
Pràctiques de Laboratori | 50% | 3,75 | 0,15 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Bibliografia
BÀSICA:
ARNHEIM, RUDOLF: Estética radiofónica. Gustavo Gili, Barcelona, 1980.
ASH, WILLIAM: Radio Drama, Elm Tree Books, London, 1985.
BALSEBRE, ARMAND: El lenguaje radiofònico, Cátedra, Madrid, 2014 (6a edición).
BLANCH, MARGARITA y LÁZARO, PATRICIA: Aula de locución, Cátedra, Madrid, 2010.
BUSTOS, INÉS (ed.): La Voz. La técnica y la expresión, Paidotribo, Badalona, 2007 (2a edición)
RODERO, EMMA y SOENGAS, XOSÉ: Ficción radiofónica,Instituto RTVE, Madrid, 2010.
COMPLEMENTÀRIA:
JAMEUX, DOMINIQUE: Radio, Fayard, Paris, 2009.
LAVANDIER, YVES: La dramaturgia. Los mecanismos del relato: cine, teatro, ópera, radio, televisión, cómic, Ediciones Internacionales Universitarias, Madrid, 2003.
1.- LA MISE-EN-SCÈNE SONORA A LA RÀDIO. ADAPTACIÓ “SONORA” DEL GUIÓ LITERARI.
2.- DISSENY DEL PERFIL SONOR DEL PROGRAMA.
3.- REWRITING DEL GUIÓ EN FUNCIÓ DEL PERFIL SONOR GLOBAL DEL PROGRAMA.
4.- REWRITING DEL GUIÓ EN FUNCIÓ DE LES ESTRATÈGIES CREATIVES.
5.- PLANIFICACIÓ TEMPORAL DE LA PRODUCCIÓ SONORA (ASSAIG VEUS, LOCALITZACIÓ MATERIAL SONOR, ENREGISTRAMENTS, POSTPRODUCCIÓ DIGITAL).
6.- MUNTATGE MUSICAL I PLANIFICACIÓ TECNOLÒGICA DE L’AMBIENTACIÓ SONORA.
7.- DIRECCIÓ DE LOCUTORS I ACTORS.
8.- POSTPRODUCCIÓ SONORA.