Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | OB | 2 | A |
L'assignatura d' "Història dels relats audiovisuals" és el primer contacte que té l'alumnat amb la matèria d ' "Història i Estètica de la Comunicació Audiovisual". Per tant no són necessaris més prerequisits previs que els coneixements i l'educació assolida fins a l' inici del segon curs de carrera.
Aquesta matèria analitza l'evolució que han experimentat els mitjans de la Comunicació Audiovisual (cinema, ràdio i televisió) al llarg de la història en les seves facetes estètiques, tecnològiques, industrials, socials
S'analitzen i estudien detalladament els processos que intervenen en la construcció cultural de les imatges i la seva funció estètica i comunicativa en els diferents mitjans audiovisuals
PRESENTACIÓ : introducció, antecedents i contextualització del relats audiovisuals
PART I: RÀDIO I TELEVISIÓ
TEMA 1: NAIXEMENT DELS MITJANS ELECTRÒNICS
1.1. Tecnologia
1.2. Política i societat
1.3. La ràdio com a mitjà de masses
1.4. Els primers relats
TEMA 2: ESTATS UNITS. Estudi del model hegemònic.
2.1. La Network Era: l’època dorada de la ràdio
2.2. “Video killed the radio stars”. La televisió als US
TEMA 3: EL MODEL EUROPEU
TEMA 4: EL CAS ESPANYOL
4.1. Espanya, un cas apart:
4.2. LA RÀDIO
4.3. LA TELEVISIÓ
PART II: CINEMA, SPOTS I VIDEOCLIPS
TEMA 5. ORIGEN, DESENVOLUPAMENT I HISTORIOGRAFIA SOBRE EL CINEMA
5.1 Del precinema al tipus de representació primitiu
5.2 La creació del llenguatge: del tipus de representació primitiu al tipus de Representació institucional
5.3. El cinema com indústria
5.4 El cinema com creació
TEMA 6. LES AVANTGUARDES CINEMATOGRAFIQUES
TEMA 7. HOLLYWOOD I EL CINEMA MAINSTREAM
7.1 El Cinema de Hollywood del període clàssic
7.2 Del Neo -Hollywood fins a l'actualitat
TEMA 8. EL NEOREALISME
TEMA 9. LA NOUVELLE VAGUE I ELS NOUS CINEMES
TEMA 10. EL CINEMA ASIATIC
TEMA 11. EL CINEMA AFRICÀ I D’AMERICA LLATINA
TEMA 12. EL CINEMA A CATALUNYA I A L'ESTAT ESPANYOL
TEMA 13. POSTMODERNITAT, DIGITALITZACIÓ I CONTEXT ACTUAL
TEMA 14. CROSSOVERS DEL CIMENA AMB L’ESPOT I EL VIDEOCLIP
L’assignatura d’ “Història dels relats audiovisuals” està composta per classes teòriques, tutories i seminaris
Programació de l’assignatura
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teóricas | 66 | 2,64 | 1, 3, 4, 6 |
Seminaris | 30 | 1,2 | 1, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 1, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures,anàlisis i síntesis de textes i documents, preparació i realització de treballs | 182,5 | 7,3 | 1, 2, 3, 5, 6 |
Avaluació
Primera Part: Ràdio i Televisió
Aquesta part tindrà les activitats d'avaluació següents:
- Examen teòric, 50% sobre la qualificació final d’aquesta part
- Treball historiogràfic escrit fet en grup, 35% sobre la qualificació final d’aquesta part
- Presentació oral del treball, 15% sobre la qualificació final d’aquesta part
La nota final d’ aquesta part serà el sumatori d’aquestes tres activitats sempre que estiguin aprovades
Segona Part: Cinema, espots i videoclips
Aquesta part estarà composta per les activitats d'avaluació següents:
- Examen teòric, 50% sobre la qualificació final d’aquesta part
- Treball historiogràfic escrit fet en grup, 35% sobre la qualificació final d’aquesta part
- Presentació oral del treball, 15% sobre la qualificació final d’aquesta part
La nota final d’aquesta part serà el sumatori d’aquestes tres activitats sempre que estiguin aprovades
Nota final de l'assignatura: La resultant de sumar les dues notes de cada part i dividir-la per dues
Recordatori: Per poder aprovar l'assignatura, cal haver superat totes les activitats d'avaluació de les dues parts. Si qualsevol estigués suspesa no es podrà aprovar l’assignatura. L’alumnat tindrà dret a la recuperació de les proves suspeses, sempre que hagi tret un mínim de 3 punts la primera vegada.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen teòric | 40% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Lectures,anàlisis i síntesis de textes i documents, preparació i realització de treballs | 50% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Presentació en públic del treball historiogràfic | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 5, 6 |
BIBLIOGRAFIA DE L’ASSIGNATURA
1. BIBLIOGRAFIA DE RÀDIO I TELEVISIÓ
ALBERT, Pierre and TUDESQ, Andre-Jean, (2001) . Historia de la radio y la televisión. México: Fondo de Cultura de México.
ARCHER, Gleason L. (1971) . History of Radio to 1926. New York: Arno Press.
BAGET I HERMS, Josep Maria,(1993) . Historia de la televisión en España (1956-1975). Barcelona: Feed-Back.
BALSEBRE, Armand. (2001). Historia de la radio en España. Volumen I (1874-1939). Madrid: Cátedra.
BIGNELL, Jonathan and FICKERS, Andreas (eds) (2008), A European television history, Oxford: Blackwell Publishing.
BIGNELL, Jonathan (2018), “Performing Television History” a Critical Studies in Television, vol. 13, no. 3
BRIGS, Asa y BURKE, Peter, (2002) . A Social History of the Media. From Gutenberg to the Internet. Cambridge: Polity.
BRINSON, Susan (2005), "From Marconi to Cop Rock. An introduction to Broadcasting history" in WINN, Emmet and BRINSON, Susan (eds), Transmitting the Past. Historial and Cultural Perspectives on Broadcasting, Tuscaloosa: The University of Alabama Press, p.p. 1-15.
BUSTAMANTE, Enrique, (2008), Radio y televisión en España. Historia de una asignatura pendiente de la democracia, Barcelona: Gedisa
CROWLEY, David and HEYER, Paul (eds.). (1997), La comunicación en la historia. Tecnología, cultura, sociedad. Barcelona: Bosch.
DOUGLAS, Susan J. (2004), Listening in. Radio and the American Imagination, Minneapolis: University of Minnesota Press.
FLICHY, Patrick, (1993), Una historia de la comunicación moderna. Espacio público y vida privada, Barcelona: Gustavo Gili. Cap. 6: "Siembro a los 4 vientos", p.p.
FRANQUET, Rosa, (2001), Història de la ràdio a Catalunya al segle XX. De la ràdio de galena a la ràdiodigital. Barcelona: Edicions 62.
GOMERY, Douglas, (2008), A history of Broadcasting in the United States, Malden: Blackwell Publishing. HILMES, Michele (ed.) (2003), The Television History Book. London, British Film Institute
FAUS Angel, (2007), La radio en España (1896-1977). Una historia documental, Madrid: Taurus. OLIVESI, Stephane, 1998. Histoire politique de la télévision. Paris: L'Harmattan
PALACIO, Manuel, (2001), Historia de la televisión en España, Barcelona: Gedisa. PEGG, Mark 1983. Broadcasting and Society 1918-1939. London: Croom Helm.
STERLING, Cristopher H. and KITTROSS, John Michael (2002), Stay Tuned. A history of American Broadcasting, Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum Associates, cap. 2 "The Prehistory of Broadcasting", P.P. 19-50.
WHEATLEY, Helen,(Ed) (2007), Re-viewing television history. Critical Issues in Television Historiography, NEW YORK: Tauris & Co.
WILLIAMS, Raymond, (1989). Raymond Williams on Television. Selected Writings. London: Routledge.
WYVER, John, (1992) La imagen en movimiento. Aproximación a una historia de los medios audiovisuales. Valencia: Filmoteca Generalitat Valenciana.
2.BIBLIOGRAFIA DE CINEMA
ALTMAN, Rick (2000) Los géneros cinematográficos, Ed. Paidós,Barcelona
BORDWELL, David, STAIGER Janet, THOMPSON, Kristin (1996) El cine clásico de Hollywood, Barcelona, Ed. Paidós
BURCH, Noël (1987) El tragaluz del infinito. Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico Madrid, Ed.Catedra
BUTLER, Judith (1990) Gender Trouble: Feminism and The Subversion of Identity, Routledge, Nueva York
CAPARRÓS LERA, Josep Mª (2007) Historia del cine español, T&B editorial, Madrid
COLAIZZI, Giulia (2007) La pasión del significante: Teoría del género y cultura visual, Biblioteca Nueva, Madrid,
COUSINS, Mark (2005) Historia del cine, Blume, Barcelona
DE LAURETIS, Teresa (1987) Technologies of Gender: Essays On Theory, Film & Fiction, Indiana University Press, Bloomington
GASCA, Luis (1998) Un siglo de cine español, Alianza, Madrid
GUBERN, Romà (2006) Historia del cine, Lumen, Barcelona, 2006
GUBERN, Romà, MONTERDE José Enrique; PÉREZ PERUCHA, Julio, RIAMBAU, Esteve y TORREIRO, Casimiro (2009) Historia del cine español, Cátedra, Madrid
KAEL, Pauline (1974) Kiss Kiss Bang Bang: el tiempo del cine, Marymar, Buenos Aires
MORIN, Edgar (1972) Las Stars. Servidumbres y mitos. Barcelona, Dopesa
MULVEY, Laura (1989) Visual and other pleasures, Indina University Press, Bloomington
NICHOLS, Bill (1997) La representación de la realidad Barcelona, Paidós
PASKIEWICZ, Katarzyna (2017): Rehacer los géneros: mujeres cineastas dentro y fuera de Hollywood. Icaria, Barcelona
QUINTANA Ángel (2003) Fábulas de lo visible Barcelona, Acantilado
RIAMBAU, Esteve (2011) Hollywood enla era digital. De Jurassic Park a Avatar. Madrid, Ed. Cátedra
SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis (2018). Historia del cine, Alianza Editorial, Madrid
VVAA Historia general del cine vols. I-XII (1996), Cátedra, Madrid
Al llarg de les classes es proporcionaran els continguts audiovisuals de cada tema
Aquesta assignatura no necessita cap programari específic