Logo UAB
2022/2023

Perspectiva Històrica del Món i de l'Art Contemporani

Codi: 104997 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Sol Enjuanes Puyol
Correu electrònic:
sol.enjuanes@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

L'interès per la cultura visual i l'art no són imprescindibles però sí recomanables

Objectius

L'objectiu principal de l'assignatura és estimular el pensament crític a través de l’anàlisi d'obres d'art en el context culturai i històric en el que sorgeixen i enriquir la cultura visual de l'estudiantat.

Els objectius metodològics són:
- familiaritzar l'alumnat amb els sistemes d'anàlisi de la cultura visual
- promoure l'ús d'un vocabulari adient i de fonts d’informació especialitzades
- identificar els biaxos de gènere, culturales i ideológicos en els relats de la història de l'art
- potenciar la creativitat
- facilitar la transferència dels coneixements adquirits a suports audiovisuals

Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Diferenciar les principals teories i corrents culturals i artístics del món contemporani.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  2. Assimilar la dimensió artística dels corrents culturals.
  3. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  4. Gestionar el temps de manera adequada.
  5. Identificar les interaccions entre l'art i la creació audiovisual.
  6. Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Continguts

L'eix temàtic de l'assignatura és l'art que abasta des de finals del segle XIX fins a principis del segle XXI. El camp d'estudi central, però, són els moviments d'avantguarda que es desenvolupen al llarg del segle XX, fonamentalment a Europa i als EUA. Un camp d'estudi que permet aprofundir en el coneixement dels corrents artístic més rellevants i el cànon estètic d'aquest període. I tanmateix, possibilita portar a terme una anàlisi des de la perspectiva de gènere per posar de relleu el biaix androcéntric del relat establert. Una anàlisi crítica que permet destacar el paper de les dones en l'entramat artístic —com a models, muses, activistes i creadores— i observar els mecanismes que han potenciat la seva invisibilització i, alhora, posar èmfasi en les aportacions de les dones en el camp de les arts.

* El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. A més, l'estudiantat podrà consultar al Campus Virtual la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, diversos materials docents i la informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.

Metodologia

- Classes teòriques amb suport audiovisual
- Lectures crítiques de textos i imatges
- Visita d'exposicions
- Tutories

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 37 1,48 1, 2, 3, 5, 6
Seminaris 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Tutories 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Lectures, estudi, visites a exposicions, anàlisi de textos i d'imatges, preparació de treballs 90 3,6 1, 2, 3, 4, 5, 6

Avaluació

SISTEMA D'AVALUACIÓ:

L’avaluació de l'assignatura es basa en el procés d'avaluació continua. La nota final s'obté a partir de la suma ponderada de les evidències avaluatives:
- Presentació oral 20 %
- Tasques 30 %
- Treball en equip 20 %
- Treball individual 30 %

Per aprovar l'assignatura, la suma de totes les notes ha de ser igual o superior a 5. 

Les proves avaluatives només sumen si tenen una qualificació igual o superior a 4. Per tant, si una prova avaluativa té una nota inferior a 4, la nota final serà un suspens i caldrà fer la recuperació per poder superar l'assignatura.

SISTEMA DE RECUPERACIÓ:

L’estudiantat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si acompleix alguna de les condicions següents:

a. No haver assolit la nota mínima per superar l’assignatura, és a dir, tenir una nota final inferior a 5.

b. Tenir una prova avaluativa amb una nota inferior a 4.

c. No haver seguit l'avaluació continua, és a dir, no haver estat prèviament avaluat d'un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un examen global. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.

PENALITZACIONS PER IRREGULARITATS

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat en una prova avaluativa (còpia, plagi, suplantació d’identitat...), serà qualificarà amb 0 en aquesta activitat d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentación oral 20 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tasques 30 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6
Treball en equip 20 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6
Treball individual 30 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6

Bibliografia

Lectura obligatòria

Gompertz, Will, ¿Qué estás mirando? 150 años de arte moderno en un abrir y cerrar de ojos. Madrid: Taurus 2013 + eBook

(ed. original en anglès, 2012)

 

Bibliografia general*

Fontana, Josep. El Siglo de la revolución: una historia del mundo desde 1914. Barcelona: Crítica, 2017.

Foster, Hal; Krauss, Rosalind; Bois, Yve-Alain; i Buchloh, Benjamin H. D. Art since 1900. Londres: Thames & Hudson, 2004 (traducció al castellà: Akal, 2006).

Pollock, Griselda. Encuentros en el museo feminista virtual. Madrid: Cátedra, 2010.

Ramírez, Juan Antonio. El mundo contemporáneo. Vol. IV. Historia del arte. Madrid: Alianza, 1997.

Sturken, Marita i Cartwright, Lisa. Practices of looking: An introduction to visual culture. Nova York: Oxford University Press, 2009.

 

*La bibliografia s'ampliarà durant el curs amb referències directament relacionades amb els continguts del temari.

 

Recursos en línea

www.macba.cat/

www.museoreinasofia.es/

www.tate.org.uk/

www.centrepompidou.fr/

www.moma.org/

www.nga.gov/

www.metmuseum.org/

Programari

No es necessari un programari específic