Logo UAB
2022/2023

Geografia Turística

Codi: 104952 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500894 Turisme FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Inmaculada Diaz Soria
Correu electrònic:
inmaculada.diaz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

Objectius

L'assignatura pretén fer una aproximació al coneixement geogràfic del món amb l'objectiu essencial d'ajudar a fer comprendre a l'alumne el context on es desenvolupa l'activitat turística. Es realitza una introducció a la geografia general del planeta, als mètodes de representació cartogràfica del territori a través de mapes com a eines bàsiques de la ciència geogràfica, i a conceptes geogràfics bàsics. S'exploren eines que permeten analitzar la situació actual del turisme a escala mundial. S'identifiquen les principals característiques geogràfiques de les diferents regions del planeta amb l'objectiu d'entendre el seu desenvolupament turístic. Els continguts d‟aquesta assignatura permetran al futur graduat en turisme disposar de coneixements essencials per al desenvolupament de la seva activitat professional, a més d'eines per entendre el món actual, el sector turístic i els seus reptes globals.

A final de curs l'estudiant haurà de:

  1. Comprendre els aspectes geogràfics generals del planeta Terra.
  2. Conèixer les tècniques bàsiques de representació de la Terra en mapes, així com saber interpretar correctament un mapa i conèixer-ne les característiques bàsiques.
  3. Entendre les característiques geogràfiques bàsiques de les diferents àrees regionals del planeta.
  4. Descriure les característiques principals de les regions turístiques i fluxos turístics a escala mundial.
  5. Ser conscient, des de la geografia, dels reptes globals en què s'emmarca el desenvolupament turístic, especialment el canvi climàtic i els seus efectes.

Competències

  • Demostrar que coneix i comprèn els principis bàsics del turisme en totes les seves dimensions i àrees.
  • Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Identificar i avaluar els elements del sistema turístic i la seva interacció amb l'entorn, així com el seu impacte.
  • Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  • Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  • Treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  2. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  3. Identificar els elements de la geografia mundial, així com els principals recursos territorials i turístics.
  4. Identificar els principis bàsics del turisme des de l'àmbit geogràfic.
  5. Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  6. Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  7. Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  8. Treball en grup.

Continguts

1. Introducció: Geografia i Turisme

1.1. Introducció a la geografia. Conceptes bàsics.

1.2. El planeta Terra.

1.3. Representació geogràfica: Mapes.

1.4. Regions turístiques mundials. Criteris geogràfics.

2. Geografia física i turística mundial

2.1. Variables de geografia física general.

2.2. Clima i turisme.

2.3. Regions naturals del planeta. Característiques i desenvolupament turístic.

2.4. Els oceans.

3. Geografia humana i turística mundial

3.1. Variables de geografia humana general.

3.2. Europa

3.3. Amèrica

3.4. Àfrica

3.5. Àsia i Pròxim Orient

3.6. Oceania

4. Conclusions

4.1. Reptes globals: igualtat de gènere, descolonització, justícia climàtica

4.2. El turisme a escala mundial

Metodologia

L'assignatura té tres dinàmiques de funcionament paral·leles:

a) Sessions docents: Sessions de dues hores dirigides per la docent, combinant explicacions teòriques amb activitats pràctiques per consolidar els conceptes. Les classes poden comptar amb suport audiovisual i material per a la pràctica.

b) Activitats pràctiques d'avaluació: Al llarg del curs es proposarà la realització de treballs pràctics, relacionats amb la part teòrica de l'assignatura, i que contribuiran a la nota final de l'assignatura. Aquests treballs s'han de fer principalment fora de l'horari de classe, com a activitats autònomes.

c) Ús del Campus Virtual: La plataforma Moodle s'emprarà com a complement d'informació i mitjà de comunicació alternatiu a la comunicació directa a l'aula entre alumnes i professora. A Moodle hi haurà material complementari en format digital, el programa de l'assignatura, l'enunciat de les pràctiques (que també es lliuraran a través del Campus Virtual), les qualificacions i els fòrums que els i les estudiants han de fer servir per comunicar amb la professora fora de la classe ("Anuncis" i "Fòrum FAQ", als quals tots els estudiants sense excepció han d'estar subscrits).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 42 1,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Tutories 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi 60 2,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Treballs pràctics 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Avaluació

L'avaluació d'aquesta assignatura consta del sistema següent:

a) Una carpeta de treballs on es recullin totes les activitats que l'estudiant ha realitzat a classe. Algunes activitats seran en grup i d'altres seran d'autoreflexió individual. Es realitzaran 4 entregues, 1 per tema. Cada entrega parcial comptarà 5%. Al final del curs, es lliura la totalitat de la carpeta de forma estructurada i amb els treballs millorats segons els comentaris rebuts per part de la professora i/o dels/de les companys/es. Aquest lliurament final, estructurat i millorat, suposarà el 10% de la nota final. Per tant, en total, aquesta carpeta compta el 30% de la nota final (5% cadascun dels 4 lliuraments parcials i 10% el lliurament final). Si algú, per motius justificats, no pot assistir a les classes i fer les activitats a l'aula, al principi del semestre ha de contactar amb la professora perquè li indiqui de quina manera fer aquesta activitat d'avaluació.

b) Una exposició oral sobre un dels temes treballats en grup a classe. Es valorarà la claredat i l'estructura i comptarà un 10% de la nota final. No es pot recuperar ni millorar.

c) Un treball d'anàlisi regional sobre un país. Els criteris de selecció del país s'explicaran a classe i estaran publicats a Moodle. Aquesta feina suposa el 20% de la nota final i no es pot recuperar ni millorar.

d) Dos exàmens parcials, que valdran un 40% de la nota final (20% cada examen): un examen sobre el contingut teòric treballat a classe i un altre sobre mapes i localització d'elements de geografia física i política. L'examen que no hagi aconseguit la nota mínima de 4 sobre 10 haurà de ser repetit el dia de l'examen final de l'assignatura.

Es requereix una nota mínima de 4 sobre 10 a cadascuna de les parts subjectes a avaluació per poder obtenir la nota final.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Carpeta de treballs 30% 1,25 0,05 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Examen de continguts teòrics 20% 0,75 0,03 1, 2, 3, 4, 5, 7
Examen de mapes 20% 0,75 0,03 1, 2, 3, 7
Exposició oral 10% 0,25 0,01 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Treball d'anàlisi regional 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Bibliografia

- Barrado, Diego & CALABUIG, Jordi (2001). Geografía mundial del turismo. Madrid: Ed. Síntesis.

- Blanco, Asunción; Blázquez, Macià; De la Calle, Manuel; Fernández, Alfonso; García, María; Lois, Rubén C.; Mínguez, M.a del Carmen; Navalón, Rosario; Navarro, Enrique & Troitiño, Libertad. Diccionario de turismo 1a edición. Madrid: Ediciones Cátedra, 2021.

- Boniface, Brian; Cooper, Chris & Cooper, Robyn (2020). Worldwide destinations. The geography of travel and tourism (8th edition). London: Routledge.

- Crespi, Montserrat & Planells, Margarita (2011). Destinos turísticos. Madrid: Ed. Síntesis.

- Duhamel, Philippe (2018). Géographie du tourisme et des loisirs: dynamiques, acteurs, territoires. Paris: Armand Colin.

Estermann, Josef (2014). Colonialidad, descolonización e interculturalidad. Polis [Online], 38. http://journals.openedition.org/polis/10164 

- Marston, Sallie A. (2017). World regions in global context. Harlow: Pearson Education.

- Martín, Eva Mª & Nieto, Aurelio (2014). Territorio y turismo mundialAnálisis geográfico. Madrid: Ed. Centro de Estudios Ramón Areces.

- Segovia, Mónica & Figueroa, Cristina (2018). Turismo y género : la perspectiva inclusiva en la gestión turística. Barcelona: Editorial UOC.

- UN2030 Sustainable Development Goals (Tourism4SDG): https://tourism4sdgs.org/

- World Economic Forum (2019). The travel & Tourism Competitiveness report 2019. Geneva.

www.world-tourism.org (Documents and statistics on international tourism).

- Zygmunt, Karolina (2021). Viajar y escribir en la era del turismo de masas : relatos de viajes contemporáneos por la Ruta de la Seda. Madrid: Editorial CSIC.

Programari

- Google Earth

- Programa cartogràfic (per definir)

- Moodle