Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500894 Turisme | FB | 1 | 2 |
No hi ha prerequisits.
L'assignatura pretén fer una aproximació al coneixement geogràfic del món amb l'objectiu essencial d'ajudar a fer comprendre a l'alumne el context on es desenvolupa l'activitat turística. Es realitza una introducció a la geografia general del planeta, als mètodes de representació cartogràfica del territori a través de mapes com a eines bàsiques de la ciència geogràfica, i a conceptes geogràfics bàsics. S'exploren eines que permeten analitzar la situació actual del turisme a escala mundial. S'identifiquen les principals característiques geogràfiques de les diferents regions del planeta amb l'objectiu d'entendre el seu desenvolupament turístic. Els continguts d‟aquesta assignatura permetran al futur graduat en turisme disposar de coneixements essencials per al desenvolupament de la seva activitat professional, a més d'eines per entendre el món actual, el sector turístic i els seus reptes globals.
A final de curs l'estudiant haurà de:
1. Introducció: Geografia i Turisme
1.1. Introducció a la geografia. Conceptes bàsics.
1.2. El planeta Terra.
1.3. Representació geogràfica: Mapes.
1.4. Regions turístiques mundials. Criteris geogràfics.
2. Geografia física i turística mundial
2.1. Variables de geografia física general.
2.2. Clima i turisme.
2.3. Regions naturals del planeta. Característiques i desenvolupament turístic.
2.4. Els oceans.
3. Geografia humana i turística mundial
3.1. Variables de geografia humana general.
3.2. Europa
3.3. Amèrica
3.4. Àfrica
3.5. Àsia i Pròxim Orient
3.6. Oceania
4. Conclusions
4.1. Reptes globals: igualtat de gènere, descolonització, justícia climàtica
4.2. El turisme a escala mundial
L'assignatura té tres dinàmiques de funcionament paral·leles:
a) Sessions docents: Sessions de dues hores dirigides per la docent, combinant explicacions teòriques amb activitats pràctiques per consolidar els conceptes. Les classes poden comptar amb suport audiovisual i material per a la pràctica.
b) Activitats pràctiques d'avaluació: Al llarg del curs es proposarà la realització de treballs pràctics, relacionats amb la part teòrica de l'assignatura, i que contribuiran a la nota final de l'assignatura. Aquests treballs s'han de fer principalment fora de l'horari de classe, com a activitats autònomes.
c) Ús del Campus Virtual: La plataforma Moodle s'emprarà com a complement d'informació i mitjà de comunicació alternatiu a la comunicació directa a l'aula entre alumnes i professora. A Moodle hi haurà material complementari en format digital, el programa de l'assignatura, l'enunciat de les pràctiques (que també es lliuraran a través del Campus Virtual), les qualificacions i els fòrums que els i les estudiants han de fer servir per comunicar amb la professora fora de la classe ("Anuncis" i "Fòrum FAQ", als quals tots els estudiants sense excepció han d'estar subscrits).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 42 | 1,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Treballs pràctics | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
L'avaluació d'aquesta assignatura consta del sistema següent:
a) Una carpeta de treballs on es recullin totes les activitats que l'estudiant ha realitzat a classe. Algunes activitats seran en grup i d'altres seran d'autoreflexió individual. Es realitzaran 4 entregues, 1 per tema. Cada entrega parcial comptarà 5%. Al final del curs, es lliura la totalitat de la carpeta de forma estructurada i amb els treballs millorats segons els comentaris rebuts per part de la professora i/o dels/de les companys/es. Aquest lliurament final, estructurat i millorat, suposarà el 10% de la nota final. Per tant, en total, aquesta carpeta compta el 30% de la nota final (5% cadascun dels 4 lliuraments parcials i 10% el lliurament final). Si algú, per motius justificats, no pot assistir a les classes i fer les activitats a l'aula, al principi del semestre ha de contactar amb la professora perquè li indiqui de quina manera fer aquesta activitat d'avaluació.
b) Una exposició oral sobre un dels temes treballats en grup a classe. Es valorarà la claredat i l'estructura i comptarà un 10% de la nota final. No es pot recuperar ni millorar.
c) Un treball d'anàlisi regional sobre un país. Els criteris de selecció del país s'explicaran a classe i estaran publicats a Moodle. Aquesta feina suposa el 20% de la nota final i no es pot recuperar ni millorar.
d) Dos exàmens parcials, que valdran un 40% de la nota final (20% cada examen): un examen sobre el contingut teòric treballat a classe i un altre sobre mapes i localització d'elements de geografia física i política. L'examen que no hagi aconseguit la nota mínima de 4 sobre 10 haurà de ser repetit el dia de l'examen final de l'assignatura.
Es requereix una nota mínima de 4 sobre 10 a cadascuna de les parts subjectes a avaluació per poder obtenir la nota final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Carpeta de treballs | 30% | 1,25 | 0,05 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Examen de continguts teòrics | 20% | 0,75 | 0,03 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
Examen de mapes | 20% | 0,75 | 0,03 | 1, 2, 3, 7 |
Exposició oral | 10% | 0,25 | 0,01 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Treball d'anàlisi regional | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
- Barrado, Diego & CALABUIG, Jordi (2001). Geografía mundial del turismo. Madrid: Ed. Síntesis.
- Blanco, Asunción; Blázquez, Macià; De la Calle, Manuel; Fernández, Alfonso; García, María; Lois, Rubén C.; Mínguez, M.a del Carmen; Navalón, Rosario; Navarro, Enrique & Troitiño, Libertad. Diccionario de turismo 1a edición. Madrid: Ediciones Cátedra, 2021.
- Boniface, Brian; Cooper, Chris & Cooper, Robyn (2020). Worldwide destinations. The geography of travel and tourism (8th edition). London: Routledge.
- Crespi, Montserrat & Planells, Margarita (2011). Destinos turísticos. Madrid: Ed. Síntesis.
- Duhamel, Philippe (2018). Géographie du tourisme et des loisirs: dynamiques, acteurs, territoires. Paris: Armand Colin.
- Estermann, Josef (2014). Colonialidad, descolonización e interculturalidad. Polis [Online], 38. http://journals.openedition.org/polis/10164
- Marston, Sallie A. (2017). World regions in global context. Harlow: Pearson Education.
- Martín, Eva Mª & Nieto, Aurelio (2014). Territorio y turismo mundial. Análisis geográfico. Madrid: Ed. Centro de Estudios Ramón Areces.
- Segovia, Mónica & Figueroa, Cristina (2018). Turismo y género : la perspectiva inclusiva en la gestión turística. Barcelona: Editorial UOC.
- UN2030 Sustainable Development Goals (Tourism4SDG): https://tourism4sdgs.org/
- World Economic Forum (2019). The travel & Tourism Competitiveness report 2019. Geneva.
- www.world-tourism.org (Documents and statistics on international tourism).
- Zygmunt, Karolina (2021). Viajar y escribir en la era del turismo de masas : relatos de viajes contemporáneos por la Ruta de la Seda. Madrid: Editorial CSIC.
- Google Earth
- Programa cartogràfic (per definir)
- Moodle