Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503852 Estadística Aplicada | OB | 3 | 1 |
S'assumeix que l’alumnat està familiaritzat amb les distribucions binomial i normal, així com amb la utilització d'R.
Els objectius principals del curs són:
- Conèixer els principals tipus de dissenys d'estudi en l'àmbit de l'epidemiologia.
- Conèixer l'impacte potencial de les dades faltants i de l'error de mesura sobre els resultats d'una anàlisia estadística.
- Conèixer els principals indicadors per mesurar la presència d'una malaltia o una exposició.
- Conèixer els principals indicadors per mesurar l'associació entre l'exposició i la malaltia, especialment en el cas que l'exposició i l'indicador de salut siguin binaris.
- Ser capaç d'identificar les eines estadístiques adequades per a l'avaluació de l'associació entre una determinada exposició i un determinat indicador de salut, segons les característiques del disseny de l'estudi, en el context dels estudis epidemiològics.
- Conèixer el disseny i la implementació d'una prova exacta segons el disseny de l'estudi.
- Conèixer el disseny i la implementació de simulacions relacionades amb conceptes com el poder empíric o el càlcul de la mida de la mostra.
- Ser capaç de buscar articles científics amb PubMed de manera eficient.
- Familiaritzar-se amb la lectura d’articles científics.
- Saber aplicar els conceptes estudiats en l'assignatura per resoldre exercicis basats en dades epidemiològiques reals.
- Millorar l'eficiència en la programació en R per resoldre les tasques pràctiques proposades durant el curs.
- Ser capaç d'escriure informes estadístics reproduïbles mitjançant LaTeX i el paquet knitr d'R.
*
1. Introducció als continguts. Introducció a la investigació reproduïble mitjançant el paquet R knitr.
2. PubMed: Cercant articles científics. Estructura d’un article.
3. Classificació d'estudis
(a) Temes de bioestadística
(b) Estudis epidemiològics
i. Notació
ii. Criteris de classificació
iii. Tipus de disseny de l'estudi epidemiològic: assajos epidemiològics aleatoris, cohort, cas-control, case-crossover, transversals, ecològics
(c) Diagrama de classificació d'estudis
4. Classificació de variables i models de regressió relacionats
(a) Segons el tipus de mesura
(b) Segons el paper en l'estudi
(c) Tipus de variables explicatives
(d) Tipus de models de regressió segons la mètrica de la variable resposta
(e) Variables resposta de tipus temps
5. Fonts d'informació
(a) Informació comunicada
i. Introducció
ii. Disseny de qüestionaris de salut
(b) Informació mesurada
i. Introducció
ii. Comentaris
(c) El llibre de codis
6. Problemes derivats de la recopilació d'informació
(a) Dades faltants
i. Introducció
ii. Tipus de dades faltants
iii. Tractament de les dades faltants
(b) Informació esbiaixada
i. Introducció
ii. Algunes fonts de biaix
(c) Exemples de l'impacte de l'error de mesura
7. Mesures de presència de la malaltia
(a) Introducció
(b) Prevalença
i. Definició
ii. Estimació
iii. Comentaris
(c) Incidència acumulada
i. Definició
ii. Comentaris
(d) Taxa d’incidència
i. Definició
ii. Comentaris
iii. Comparació de dues taxes d’incidència
8. Mesures d’associació entre l’exposició i la malaltia
(a) Introducció
(b) El risc relatiu
i. Definició
ii. Comentaris
(c) L'odds ratio
i. L'odds
ii. L'odds ratio
iii. Comentaris
(d) Intervals de confiança per a OR i RR
(e) El risc atribuïble
i. Risc atribuïble a la població
ii. Risc atribuïble a l’exposició
9. Causalitat, confusió i interacció
(a) Introducció
(b) Causalitat
(c) Confusió
(d) Interacció
10. Presa de decisions: proves de hipòtesis
(a) Introducció
(b) Establint una prova d’hipòtesi
(c) Errors de tipus I i tipus II
(d) Decisió i errors
(e) Significació estadística. El p-valor
(f) El p-valor com a eina de decisió
11. Potència i mida de la mostra
(a) Concepte de potència
(b) Comparacions
i. De dues proporcions (prevalències o riscos)
ii. De dues taxes
iii. De dues odds
(c) Introducció a l'estimació de la mida de la mostra basada en la potència empírica
*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
*
- Sessions teòriques: en aquestes sessions, es presenten els diferents conceptes del tema, així com exemples il·lustratius. A més, es proposa resoldre alguns exercicis (que generalment requereixen l'ús de R). La metodologia es basa en la presentació i discussió de diapositives, així com en la presentació d'alguns materials addicionals (principalment notícies publicades en mitjans en línia i articles científics buscats a PubMed).
- Sessions pràctiques: En aquestes sessions, es proposaran diversos exemples pràctics i exercicis. Es desenvoluparan activitats relacionades amb l'ús de R, cerca a PubMed, lectura d'articles i anàlisis estadístiques. Alguns dels exercicis proposats seran de lliurament obligatori.
- Assistència a seminaris: el Departament de Matemàtiques i el Servei d'Estadística de la UAB organitzen seminaris d'estadística. Els alumnes i el professor assistirien a alguns d'ells, segons el tema i l'horari.
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions de teoria | 28 | 1,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Sessions de pràctiques | 28 | 1,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball personal | 94 | 3,76 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
*
- Treballs en grup durant el curs. Part de la seva avaluació pot ser amb preguntes orals als membres del grup
- Examen individual presencial
- Examen individual compensatori opcional presencial. Si l'estudiant assisteix a l'examen compensatori, la seva qualificació substituirà la puntuació en l'examen ordinari anterior, independentment de la puntuació obtinguda en tots dos exàmens.
* L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen (o examen compensatori) | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Exercicis en grup | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
Treballs en grup | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 |
Bàsica: tots els conceptes desenvolupats en les sessions de classe es publicaran en Moodle, incloses les diapositives que es tractaran en les sessions de teoria.
Altres lectures: els estudiants interessats en anar més lluny poden explorar els següents escrits:
- Agresti, Alan. Categorical Data Analysis. Wiley, 3rd Edition, 2013.
- Breslow, N., N. Day. Statistical methods in cancer research. International Agency for Research on Cancer, 1980.
- Clayton D., Hills, M. Statistical models in epidemiology. Oxford University Press, 1993.
- Dalgaard, P. Introductory Statistics with R. Springer, 3rd Edition, 2002.
- dos Santos, I. Cancer epidemiology: principles and methods. International Agency for Research on Cancer, 1999.
- Gordis, L. Epidemiology. W.B. Saunders, 2004.
- Lachin, J.M. Biostatistical Methods: The Assessment of Relative Risks. Wiley, 2000.
- Motulsky, H.J. Intuitive Biostatistics. Oxford University Press, 1995.
- Rothman, K., Greenland, S. Modern epidemiology. Lippincott Williams & Wilkins, 1998.
- Rothman, K. Epidemiology: an introduction. Oxford University Press, 2002.
- Wassertheil-Smoller, S. Biostatistics and epidemiology: a primer for health and biomedical prefessionals. Springer, 3rd Edition, 2004.