Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503852 Estadística Aplicada | OB | 2 | 2 |
Cal tenir coneixements de:
A més, és recomenable estar fent o haver fet l'assignatura de Models Lineals 1 i tenir coneixements bàsics de SAS.
En aquesta assignatura s'introduiran els conceptes bàsics per a l'anàlisi del temps fins a un esdeveniment: concepte de censura, estimador de Kaplan-Meier i una introducció als models paramètrics i semiparamètrics per a dades de supervivència. Les aplicacions seran en la branca de les ciències de la salut així com en altres camps com l'economia o la fiabilitat.
OBSERVACIÓ: al moment d' elaborar la present guia, no hi ha assignat professor responsable de la meteixa, per aquest motiu, apareix assignada a la Coodinadora del Grau. Quan hi hagi un responsable és possible que canviin aspectes de l' avaluació i/o els continguts.
I. Conceptes bàsics
- Funció de supervivència
- Funció de risc
- Vida residual mitjana
- Dades incompletes: concepte de censura
II. Inferència no paramètrica per a dades censurades per la dreta
- Estimadors de la funció de supervivència
- Estimadors de la mitjana i la mediana del temps de supervivència
- Comparació de corbes de supervivència
III. Introducció als models paramètrics per a temps de supervivència
- Distribucions per variables aleatòries no negatives
- Model de vida accelerada. Definició, propietats i mesures de bondat de l’ajust
IV. Introducció al model de Cox de riscos proporcionals
- Model bàsic de regressió de Cox
- Funció de versemblança parcial
- Interpretació i propietats dels estimadors
Per les activitats autònomes:
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Resolució de problemes a classe | 14 | 0,56 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 10 |
Teoria | 21 | 0,84 | 3, 4, 8, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització de pràctiques a l'aula | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Ampliació de conceptes | 30 | 1,2 | 8 |
Realització de cada pràctica | 30 | 1,2 | 8 |
Solució de problemes | 10 | 0,4 | 1, 2, 9, 10 |
Per a l'avaluació de pràctiques es podran fer lliuraments en alguna de les sessions. A més, caldrà fer la Hackathon final de pràctiques (de durada tota una tarda) on es realitzarà una anàlisi de les dades, s'elaborarà un codi per a la solució, un informe que inclogui les metodologies utilitzades, els detalls tècnics i els resultats ben interpretats i, finalment una presentació amb els resultats més destacats.
*L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 40% | 3 | 0,12 | 3, 4, 6, 7, 8 |
Examen parcial | 30% | 2 | 0,08 | 3, 5, 6, 7, 8 |
Pràctiques:Hackathon | 30% | 20 | 0,8 | 1, 2, 9, 10 |
Allison, P. (2010). Survival Analysis Using the SAS System: A Practical Guide, 2nd Edition. Cary: SAS Institute Inc, cop.
Collett, D. (2015). Modelling Survival Data in Medical Research, 3rd Edition. Chapman & Hall.
Hosmer, D., Lemeshow, S. and May, S. (2008). Applied Survival Analysis: Regression Modeling of Time-to-Event Data, 2nd Edition. Wiley.
Klein, J. and Moeschberger, M. (2003). Survival Analysis: Techniques for Censored and Truncated Data, 2nd Editon. Springer.
Kleinbaum, D. (2012). Survival Analysis: A Self-Learning Text, 3rd Edition. Springer Science.
Les pràctiques es realitzaran amb el software SAS.